Jump to content

Hummersesongen 2018


Gudrun

Recommended Posts

Hvorfor ikke bare kalle tråden "Hummerfiske", så vi kan gjenbruke den hvert år . . .?

 

Kanskje moderator kan inkludere forige års tråder om samme tema  . .

 

Kommentar fra moderator:
Hummerfiske
Hummerfisket
Hummersesongen

Redigerer tittelen på denne tråden fra "hummerfisket 2018" til "Hummersesongen 2018"

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

God ide det @NilsPils! Men på en måte er det jo også greit å dele det opp i årets tråd. På den måten blir det ikke så mange sider å bla i, og det kommer jo stadig til nye deltagere. Men det kan jo være en ide å lime inn linker til de tidligere trådene. Det er jo ikke nødvendig å gjenta alle de samme tipsene om agn, dybder, steder osv. Selv sitter jeg på mobil nå, men jeg kan godt søke opp de gamle trådene når det passer :smiley:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 17 minutter siden:

Men ellers, har dere begynt å fiske ang ennå? Her på Hvaler har jeg inntrykk av at det er lite makrell å få :worry:  En stund siden jeg har vært ute å prøvd, men har hørt at det ikke er det helt store...

Makrell?? Hva er det? En er jo heldige om en får 1-2 makrell på timesvis med dorging her i sørvest.

Vært helt ubrukelig så langt. Generelt dårlig fiske i år.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Makrell mangler svømmeblære, det er dette som gir ekko til ekkolodd. Fiskeflåten bruker sonar til leting etter makrell.

Det du ser, er annen fisk som går sammen med makrell, ofte sei.

 

https://forskning.no/hav-og-fiske-fisk-teknologi-marin-teknologi/2008/02/makrellen-kan-ikke-lenger-skjule-seg-forskerne

 

Nesten alle typer fisk har svømmeblære som gir ekko når ekkoloddet sender sine pling gjennom havet. Atlantisk makrell er et unntak. Den mangler svømmeblære og er “usynlig”. Derfor har ikke forskerne kunnet bruke ekkolodd til å beregne hvor mye makrell det er fornuftig å fiske. Men nå har Havforskningsinstituttet perfeksjonert kunsten å lytte etter ekko ? det er godt nytt for norske makrellfiskere.

Redigert av Heimsjyen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Makrellen fra 2 år tilbake begynner å gå i oppløsning. Men er ikke glad i å fiske med snøre, så vurderer å kjøpe ett sildegarn. Utfordringen er at det blir 0 eller 500 fisk. Men gleder meg til hummerfiske i år også, så må skaffe agn. Hyggelig aktivitet i den kjedeligste perioden av året.

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Komodo said:

Men ellers, har dere begynt å fiske ang ennå? Her på Hvaler har jeg inntrykk av at det er lite makrell å få :worry:  En stund siden jeg har vært ute å prøvd, men har hørt at det ikke er det helt store...

 

Forige uke dorget jeg utenfor Hvaler. Det ble 41 stykker, men mest liten og mager pir. Dunken med salt makrell er bare halvfull enda, men man har jo 6 uker på seg enda. Regner med å hanke inn en del makrell under kommende krabbeturer i september.

 

Ellers følger det jo med en masse krabber under hummerfisket, iallfall der jeg opererer. Klørne er som regel fine, men skallet dårlig. Hva med å bruke knuste krabbekropper som hummeråte? Når jeg gir det i samleteina tar hummeren det iallfal gjerne . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Makrellfisket går tregt i år. Mye små pir og få store. De store går kun etter silda kan det virke som. Får ingen store på rød makk på dorga, men får bare store på blanke rykk eller agnfiske med småsild. Har vel blitt drøyt 100kg i agntønna de siste ukene, men det er mye smått. Litt trist. De små holder seg dårligere også. Fisker utenfor Fredrikstad og Hvaler.

 

Ang. makrell på ekkolodd er det nok avhengig av frekvensen og følsomheten på loddet ja. Sitat fra samme artikkel:

"Prosjektets viktigste resultat er at makrell nå kan gjenkjennes sikkert ved å kombinere data fra flere akustiske frekvenser. Makrell gav i gjennomsnitt likt ekko ved alle frekvensene i frekvensområdet 18 - 120 kHz, mens ekko ved 200 kHz er 3-5 ganger sterkere."

 

Er vel også snakk om litt forskjellige dybder man forsøker å se makrellen på. Ser at Fjordland får et fint ekkoloddbilde av makrell på 77 kHz Chirp noen meter ned i vannet.

 

 

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Må ha agn til krepseteinene utover senvinteren også. Mange råker opp for agn på og må sette garn etter sik på Floa. Håper å slippe det.

Liker meg litt utenfor Søster og Struten når været er ok. Høka og lille Høka pleier å gi makrell. Bare små der også. Søsternesa og Gjyren er bra. Strutskrakkene og strekket mot grunnene sør for Missingene pleier å være livlige. De store har jeg fått på agn like utenfor badeplassen på Foten, så de store går langt inn og jager sild. Får prøve med flere blanke rykk på dørja.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Trulte37 skrev for 1 time siden:

Makrellfisket går tregt i år. Mye små pir og få store. De store går kun etter silda kan det virke som. Får ingen store på rød makk på dorga, men får bare store på blanke rykk eller agnfiske med småsild. Har vel blitt drøyt 100kg i agntønna de siste ukene, men det er mye smått. Litt trist. De små holder seg dårligere også. Fisker utenfor Fredrikstad og Hvaler.

 

Ang. makrell på ekkolodd er det nok avhengig av frekvensen og følsomheten på loddet ja. Sitat fra samme artikkel:

"Prosjektets viktigste resultat er at makrell nå kan gjenkjennes sikkert ved å kombinere data fra flere akustiske frekvenser. Makrell gav i gjennomsnitt likt ekko ved alle frekvensene i frekvensområdet 18 - 120 kHz, mens ekko ved 200 kHz er 3-5 ganger sterkere."

 

Er vel også snakk om litt forskjellige dybder man forsøker å se makrellen på. Ser at Fjordland får et fint ekkoloddbilde av makrell på 77 kHz Chirp noen meter ned i vannet.

 

 

Litt annet ekkolodd enn fritidsbåter og hobby båter har også.

Kan vel putte på noen nuller, forran komma.

Redigert av Heimsjyen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På Stokken selger de pellets. Har ikke testet det selv, men jeg vet at det fisker. Hvor bra kan jeg ikke svare på. Ellers så kan du kjøre innom Havkatten på Vesterøy og spørre om de kan skaffe agn. De får inn råvarer fra Fjordfisk. Hva de har varierer. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 49 minutter siden:

På Stokken selger de pellets. Har ikke testet det selv, men jeg vet at det fisker. Hvor bra kan jeg ikke svare på. Ellers så kan du kjøre innom Havkatten på Vesterøy og spørre om de kan skaffe agn. De får inn råvarer fra Fjordfisk. Hva de har varierer. 

Takk for bra tips!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...