Jump to content

Hummersesongen 2018


Gudrun

Recommended Posts

NilsPils skrev On 1.10.2018 at 10.57:

Selvfølgelig måler ikke en valig tommestokk flere millimeter feil på lengden av en hummer. Men spørsmålet er kanskje heller om hummeren er litt flexibel på lengden . . .?

 

Min kommentar går mer på hva som skal til for å bli dømt i en rettsak. Måling med tommestokk er helt ok for "dagligdags" måling, men så lenge man ikke har kalibrert måleutstyr og en sertifisert målemetode kjenner man ikke hvor store avvikene kan være. Jeg hevder det er mulig å måle en halv millimeter feil med tommestokk. Avvikene er en sum av alle avvik, inkl. operatørfeil.  For kjøp og salg av en vare kreves kalibrert måleutstyr. Jeg mener politiet burde utstyre seg med bedre utstyr enn en tilfeldig tommestokk og dårlig mobilkamera når de skal sjekke hummerfiskere.  

Link to post
Share on other sites

18 minutes ago, Krimart said:

Jeg hevder det er mulig å måle en halv millimeter feil med tommestokk.

 Men var det ikke her snakk om 5 millimeter . . ? Sånn ser det iallfall ut på bildet.

 

Uansett synes jeg dette er en klar oppfordring til at vi hummerfiskere bør passe på og følge loven på millimeteren . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Første trekk unnagjort i full morgensol! Det veide opp for null hummer i teinene, men rundt 5 krabber i hver. Teine er satt inntil steinmoloer hvor det skal være hummer, men også mye krabbe. Setter med saltet gammel makrell, men er redd denne ikke er sur nok. Kan det være problemet? Lukter vondt og gammelt av det, men synes ikke det lukter hverken surt eller råttent likevel. 

Link to post
Share on other sites

Tipper @Krimart mente en halv centimeter, ikke millimeter? Jeg er uansett veldig enig i at måling med meterstokk av en hvilken som helst politimann er en for usikker målemetode for å dømme noen i retten. Det kan fort være et avvik på en millimeter eller to på meterstokken, i tillegg kommer flere variabler inn i bildet. De som driver slikt oppsyn burde ha en kalibrert målejigg som hummeren plasseres i. Hvis ikke blir det en usikkerhet om hvor nøyaktig operatøren måler fra hornet i panna. Og en ting til. Når det først går på millimeter; skal det lille "sjegget" bak på halefinnen regnes med i lengdemålet? Dette framkommer ikke av fiskeridirektoratets hjemmeside. Her vil det også avvike 3-4 millimeter om man tar med det eller ikke. Så å dømme karen med denne målemetoden for så lite som 5mm synes jeg er helt bak mål.

Link to post
Share on other sites

Nilsen11 skrev 4 minutter siden:

Setter med saltet gammel makrell, men er redd denne ikke er sur nok. Kan det være problemet? Lukter vondt og gammelt av det, men synes ikke det lukter hverken surt eller råttent likevel. 

Det tviler jeg på. Jeg har mer tro på at du det var så mye krabbe der at den har gått inn først, og at hummeren ikke ville gå inn etterpå.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik til måling av hummer. Den er svensk (Carapax), så polisen i Sverige benytter muligens denne.

Tyder i tifelle på at det nordiske samarbeidet fungerer dårlig, men mulig at de ikke vil gi i fra seg så avansert utstyr.

Fikk den med gratis da jeg kjøpte et eller annet i en nettbutikk.

Husker ikke hvilken nettbutikk, men det var en av de som selger utstyr til teiner.

 

Den måler 24,9cm, så det er litt å gå på :)

 

 

 

HUMMERMÅL.Hummermål..PNG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Del hummertolken på 24 cm gjelder minstemålet. Mange av oss har nok en sånn. Men i overstående sak var det snakk om maksmålet etter de nye reglene. Får se å få laget meg en tolk for det også.

 

Spørsmål: hvordan merker dere tinene. Før brukte jeg tusjpenn på flyteren, men det forsvinner etter hvert. Og så er det umulig å friske opp når flyteren er våt. Nå har jeg gått over til små merkelapper av vannfast finer der jeg svir inn deltkernummer og adresse. Fester disse med strips.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei! Jeg er ny på forumet, men tenker det er mange kloke hoder her inne med lang erfaring i hummerfiske! ? Håper dere kan svare meg på dette;

1. Hvis man ikke skal bruke hummeren med èn gang, men ønsker å ha den levende en tid fremover, hvor lenge kan man/har man lov til å oppbevare hummer i stort kar som pumper inn nytt sjøvann kontinuerlig? 

 

2. Hvor ofte skal i så fall hummeren ha mat? 

 

Har spurt «hummervetrinær» om dette, men han kunne ikke nok omkring reglene for dette. Noen her som vet? 

Link to post
Share on other sites

Her er det etterlyste bildet av bruddet i teinehaleren min. Det dreier seg om en LH200. Dette trigget nysgjerrigheten min som maskiningeniør og jeg har foretatt noen beregninger og vurderinger som jeg gjengir nedenfor. Sprekken er på innsiden mot båten, dvs. der det blir strekkspenning undet teinehaling.

 

Jeg vet ikke nøyaktig når det har oppstått, men kan med sikkerhet anta at det ikke har noe å gjøre med hardkjør med båten. Båten min planer ikke . . .

 

IMG_3428.JPG.33a3513f9baa1b721ffe6694fb4d963b.JPG

 

 

 

Teinehaler.png.7bc754cc717ec3029c3c850fd2c55b4c.png

Jeg har brukt den oppgitte trekkraften på 90 kg = 0.9 kN og et delvis horisontalt strekk som vist på skissen. Med en vektarm på ca. 720mm i forhold til bruddstedet får jeg da:

 

- Bøyemoment ved bruddstedet: 648 000 Nmm

 - Motstandsmoment mot bøying for rørdim. Ø50utv x 5 mm : 7245mm^3

 - Bøyespenning i røret: 648000 / 7245 = 90 N/mm^2

 - Punktlast ved enden av piggen som røret sitter på: 648 000Nmm / 63mm = 10.3 kN

 

Konklusjonen er at bøyespenningen ved bruddstedet er moderat, men punktlasten er meget stor, hele 10.3 kn (ca ett tonn). Jeg antar at det har vært en utløsende faktor. Kombinasjonen høy trykkspenning i tverretningen og strekkspenning i lengderetningen gir svært ugunstig kombinert spenning. Når røret  sitter på en såpass kort innvendig tapp mener jeg dette er en ren konstruksjonstabbe. Dersom røret hadde vært holdt av et utvendig rør i stedet, ville trykket fra anlegget kommet på motsatt side, der det ikke er strekkspenning. Det tar jeg sikte på å bygge om.

 

Det er ikke kjent hvilken aluminiumskvalitet som er benyttet. Slike aluminiumsrør leveres i en rekke forskjellige kvaliteter med sterkt varierende bruddstyrke. Jeg antar at det dreier seg om en kvalitet med lite utpreget flytegrense da bruddet er deformasjonsløst som antkelig er oppstått ved overbelastning.

 

Jeg har regnet med at jeg kan ha belastet haleren kortvarig med langt mer enn de oppgitte 90 kiloene. Jeg har ganske tung båt som kan rive hardt i tauet i tung sjø når teina sitter fast. Derfor har jeg ikke tatt dette opp med leverandøren.

 

Ellers kan jeg si at jeg ikke er særlig imponert over en del andre detaljer også. Jeg fikk tidelig oljelekkasje fra gearet og skiftet gear selv etter dårlig håntering av leverandøren. Skruene som holder trinsehalvdelene sammen ramlet av etter hvert og måtte skiftes. Festet ved båtripa blir stadig mer slarkete. Ledningen var for kort og måtte skjøtes. Halene greier kanskje (?) 90 kg, men ikke lenge før den stopper. Det siste er imidlertid bare problem ved haling av krepseteinelenke i tung sjø. Krabbeteiner enkeltvis er ikke noe problem.

 

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev On 4.10.2018 at 15.34:

 

IMG_3428.JPG.33a3513f9baa1b721ffe6694fb4d963b.JPG

 

 

Som røret hadde vært holdt av et utvendig rør i stedet, ville trykket fra anlegget kommet på motsatt side, der det ikke er strekkspenning. Det tar jeg sikte på å bygge om.

 

Det er ikke kjent hvilken aluminiumskvalitet som er benyttet. Slike aluminiumsrør leveres i en rekke forskjellige kvaliteter med sterkt varierende bruddstyrke. Jeg antar at det dreier seg om en kvalitet med lite utpreget flytegrense da bruddet er deformasjonsløst...

Det der så ikke bra ut Nils, det er jo like før det ryker tvert av! 

Jeg bygger om festet på min slik du beskriver, da regner jeg med at den holder. 

Du snakker om rør og aluminiumskvalitet, men vær obs på at dette ikke er et vanlig valset eller trekt rør, det er støpegods. Og for å få aluminiumen til å flyte når de støper legerer de inn silisium (om jeg husker rett). Det går ut over de mekaniske egenskapene til godset. Når jeg ser på bruddflaten på min ser det ut som om de har mistet hele bøtta med silisium i smelta... Ikke mye styrke i dette. 

 

Nilsen11 skrev for 18 timer siden:

Hva mater dere med i samleteina? Tenker at det blir mye krabbe som bifangst og lurer litt på hvordan den bør «serveres»? Har jo strikker på klørne til hummeren, så mulig den må knuses godt først? 

Jeg gjør som du sier, mater med knust krabbe. Tar med klørne hjem. 

 

Ellers er det stille i hummertråden i år synes jeg. Er det mange som ikke har fått trekt pga været?  Jeg har bare fått gjort et skikkelig trekk. I går måtte jeg snu etter å ha trekt tre teiner, da dro det seg på for mye. Har fått 12 så langt. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 43 minutter siden:

Det der så ikke bra ut Nils, det er jo like før det ryker tvert av! 

Jeg bygger om festet på min slik du beskriver, da regner jeg med at den holder. 

 

 Flott om du vil legge ut bilde av hvordan du har gjort det, når du er ferdig eller underveis i arbeidet.

Tror mange her på baatplassen vil være interessert i det :)

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Komodo said:

Jeg gjør som du sier, mater med knust krabbe. Tar med klørne hjem. 

 

Samme her. Du behøver ikke mose krabbene veldig mye.

 

Det blir veldig mye krabbe som bifangst. Alle blir ikke knust til hummermat, for kona og venninnene vil ha hel krabbe også. For dem (krabbene, altså) har jeg et eget rom i samleteina. Krabbene mater jeg vanligvis med knuste blåskjell. Før pleide jeg å plukke blåskjell på bryggpontongene, men det går ikke lenger. Vi har ren invasjon av ærfugl som rensker pontongene helt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Komodo said:

Du snakker om rør og aluminiumskvalitet, men vær obs på at dette ikke er et vanlig valset eller trekt rør, det er støpegods.

 

Er du sikker på at det er støpegods? Hos meg ser det ut som rør med påsveiste vorter. Det er også helt glatt og jevnt utvendig.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Blir ingen skryte bilder fra min egen fangst enda isåfall, lite lyst i og kappe og skjære hull i teinene mine egentlig, fisker stort sett krabbe uansett, får de tak i en tråd ende eller slitt råtne tråd så et det hull med engang. Får se hva jeg gjør litt seinere, kanskje jeg prøver i november eller desember, om ikke så får jeg sikkert ett par av sjølingen? 

Men om jeg skal legge ut bilde så må jeg vite hva som er maksmålet på hummer uten at folk blir krenket av bilde, er det sånn knøttsmå 25 - 30 cm som gjelder? ? 

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...