Jump to content

Hummersesongen 2018


Gudrun

Recommended Posts

Stille i hummertråden om dagen. Er det noen som fisker ennå? Jeg var ute og trakk i dag, fikk en stor hummer som så vidt gikk under maxmålet. Fikk også fire fine kreps i hummerteinene, så da er jeg fornøyd :smiley:

 

DSC_6049.JPG.82ab9a7b0204c9579a651cfdb7166db3.JPG

 

DSC_6050.JPG.385f0f2e371871454dadcdfc28e8bfee.JPG

 

Så i morgen blir det krabbeklør og kreps. Hummeren gikk i sanketeina til neste anledning. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fjordland skrev for 2 timer siden:

Hvilke dyp, og type bunn fikk du krepsen? Trodde ikkje den gikk så grunt som hummeren...? 

Har fått seks kreps i hummerteinene de siste dagene. De er tatt mellom 22 og 30 meter. I den ene teina var det en kreps, en hummer, og to krabber. Kreps fra 20 meter og nedover her ute. 

Men den krepsen du har der må jo være diger! Tipper jeg rett at den hun-hummeren er ca 27-28cm?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hvordan står det til med hummerfisket folkens? Selv har jeg hatt noen dårlige trekk i det siste. Null, en og to hummere har stort sett vært fangsten. Sist trekk fikk jeg tre, så det var jo bra, men nå har jeg også flyttet teinene langt ut. Det betyr jo også at de står værutsatt, så da blir det jo heller ikke lett å få trekt :worry: 

 

Hvert år har jeg mistet en eller flere teiner, men i år har jeg mistet 7, så det er ny rekord. Har supplert med nye etterhvert, men nå har jeg bare 9 ute. Litt surt å miste så mange teiner, så i år har jeg lyst til å forsøke meg på å sokne eller dykke på de plassene jeg har mistet teiner. (Har tenkt det hvert år, men det ha aldri blitt tid...). I går laget jeg meg derfor en soknedregg etter inspirasjon fra de dreggene som er å få kjøpt.

 

1585924479_11_11_189.jpg.88241f4fd4779fbc7cff12566fba3abb.jpg

 

510027632_11_11_1810.jpg.76907381028de992f9f035cbb23ce358.jpg

 

Dreggen ble sveiset sammen av div. rask jeg hadde i garasjen, en 35mm aksel, og 8mm syrefast rundstål var utgangspunktet. Akselbiten veide drøyt 6 kg før sveising. Forskjellen på denne og de i butikken er at jeg har sveiset på et øye i hver ende. Planen er da å sjakle på en kjetting i bunn, og bensle oppe med et tynt tau. Da kan jeg kjøre av benslingen hvis dreggen kiler seg fast. Det er jo litt kjipt å miste en slik fin syrefast soknedregg. I verste fall kan jeg jo bare legge på ei blåse og dra ut og dykke på den, men det er jo greit å slippe det også.

 

Og at det er flere som mister redskap er det jo heller ingen tvil om. Snakket nylig med en gubbe i havna som hadde mistet 10 teiner i år, også han mister teiner hvert år. Og her er et bilde jeg nettopp la ut i "Draco-tråden". Tydelig at det er flere som mister redskap...

DSC_6096.JPG.23a27d5caf7af1c7820f37b1831aca16.JPG

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Flere som har teiner ute ennå? Jeg var ute og trakk for to dager siden, da fikk jeg fem. Har ni teiner ute nå. Satser på å ta opp teinene på onsdag, siden de melder mye vind torsdag og fredag. 

På vei inn testet jeg også den nye soknedreggen. På ca tre kvarter fant jeg to teiner rundt ei grunne. Hadde også på ei tredje som glapp, og det var faktisk akkurat ved der jeg har mistet en av mine, så jeg får prøve litt til. Forsøkte meg også på å sokne litt i dag. Fant et langt tau med en liten dregg (gammelt og stygt), et langt garn (bare søppel), og ei teine komplett med tau og blåse. Til alt overmål kjente jeg vedkommende som hadde mistet denne teina, så der var det ei som ble glad :thumbsup: Hun fikk teina levert rett på brygga utenfor sjøbua deres. 

Det som derimot var litt surt var at når jeg kom inn igjen hadde noen "ryddet opp" i tingene mine, og fjernet den ene teina som jeg fant her om dagen, en Gilde-bakk, og tre bøtter :worry:  Ja ja, får passe litt bedre på neste gang...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...