Jump to content

Hummersesongen 2018


Gudrun

Recommended Posts

On 9/7/2018 at 2:30 PM, Nilsen11 said:

Trenger litt tips til hvordan dere gjør med teinetauet merker jeg. Var ute å satt noen teiner i dag, men ganske god pålandsvind og merket at det var ganske knapt med tid til å kveile opp tau og stripse dette på kanna jeg bruker til fløte. Skulle gjerne hatt tauet i akkurat riktig lengde (f. eks 20 meter) uten noe overskudd, men problemet er at jeg fort driver inn til 15m dybde eller ut til 25m, avhengig av vind. Noen gode tips og erfaringer her? 

 

Komodo sier det meste. Vil også legge til at normal taulengde for hummerteiner vanligvis er rundt 30 m. Da kan du trygt sette på inntil 25 dybde, hvilket normalt er det maksimale for hummer. Avdriften på blåsa fra der du setter blir da avhengig av dybden, men vil jo alltid bli mindre enn 30 meter.

 

I år skal jeg også ha lodd like under blåsa, slik som Komodo bruker. Vurderer også oppdriftsblåse et stykke over teina. Da blir tauet stående i sikk-sakk, noe jeg regner med at kan gi bedre demping og mindre rykk i teina når det blåser og bølger.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 5 timer siden:

 

Komodo sier det meste. Vil også legge til at normal taulengde for hummerteiner vanligvis er rundt 30 m. Da kan du trygt sette på inntil 25 dybde, hvilket normalt er det maksimale for hummer. Avdriften på blåsa fra der du setter blir da avhengig av dybden, men vil jo alltid bli mindre enn 30 meter.

 

I år skal jeg også ha lodd like under blåsa, slik som Komodo bruker. Vurderer også oppdriftsblåse et stykke over teina. Da blir tauet stående i sikk-sakk, noe jeg regner med at kan gi bedre demping og mindre rykk i teina når det blåser og bølger.

Ok! Dette forenkler jo arbeidet betraktelig. 

 

Klargjorde agnet i dag, og kjenner jeg begynner å bli klar for oktober nå! 

Link to post
Share on other sites

On 9/5/2018 at 2:45 PM, Nilsen11 said:

Forslag til hvor man kan fiske makell rundt Stavanger/Randaberg-området? Brukt utallige timer i Byfjorden, men får alt for lite til at det er noe poeng. 

Jeg fisket dem sist rundt skarvaskjæret for noen dager siden, vi fyllet 2 bøtter så sa vi stopp og ga oss, virker som det er en god plass inni bukta der. Ellers har jeg tatt en del på utsiden av Line, mot hundvågsiden. 

Redigert av Nortonis
Retting (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nortonis skrev for 1 time siden:

Jeg fisket dem sist rundt skarvaskjæret for noen dager siden, vi fyllet 2 bøtter så sa vi stopp og ga oss, virker som det er en god plass inni bukta der. Ellers har jeg tatt en del på utsiden av Line, mot hundvågsiden. 

 

Fisket selv like ved Skarvaskjæret for en ukes tid siden. Dro opp 80 makrell på ikke så veldig lang tid..

Link to post
Share on other sites

Heimsjyen skrev On 14.8.2018 at 9.28:

Bare en liten kommentar. Hvis det var makrell det var snakk om så vises denne ikke på ekkolodd.

Makrell vises uten problem på ekkolodd... dette er en myte, vises på lik linje med andre agnfisk. Skal ta med kartbrikken og vise deg et screenshot av en makrellstim ??

Link to post
Share on other sites

Båtsjauer skrev for 2 timer siden:

Makrell vises uten problem på ekkolodd... dette er en myte, vises på lik linje med andre agnfisk. Skal ta med kartbrikken og vise deg et screenshot av en makrellstim ??

Mulig det er en myte.  Bygger mitt utsagn på hva en kamerat som er fisker, og fisker noen tusen tonn med makrell. Samme er utsagn fra HI. Hvis du er sikker på at det er makrellen du ser og ikke sild yngelen som den jager, er det nok riktig.

Det som vises på ekkolodd er svømmeblæra til fisken, og makrell har som kjent ikke svømmeblære.

Redigert av Heimsjyen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne karen har jeg lest om før. Hvis han har rett i at politiet har slurvet og målt feil er det jo utrolig dumt at han blir dømt. Synes ikke akkurat de bildene som framkommer her er særlig tillitsvekkende. Også merkelig at de bruker meterstokk, ikke en godkjent kalibrert tolk. Nesten så man får lyst til å starte kronerulling for å ta saken videre.

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/tapte-krangel-om-fem-millimeter-i-retten---det-er-drittirriterende/70221795 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 16.8.2018 at 12.09:

På Stokken selger de pellets. Har ikke testet det selv, men jeg vet at det fisker. Hvor bra kan jeg ikke svare på. Ellers så kan du kjøre innom Havkatten på Vesterøy og spørre om de kan skaffe agn. De får inn råvarer fra Fjordfisk. Hva de har varierer. 

 

Noen som har testet agnpellets og kan si hvordan det virker i forhold til makrell ?

Agnpellets..PNG

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 2 timer siden:

Svarte, blanke kroker er definitivt mest effektivt. Angående rettsaken er der veldig rart at han blir dømt med en så usikker målemetode. Ut fra bildet er det i alle fall helt umiåulig å se hvor lang hummeren er.

 

 

 

Måling med tommestokk er vel sikker nok målemetode.   

Tror ikke et sekund på at han har blitt dømt kun ut ifra bildet som ligger her på Båtplassen. Det må nok mere til.

 

Hummer..PNG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 2 timer siden:

Måling med tommestokk er vel sikker nok målemetode.   

Tror ikke et sekund på at han har blitt dømt kun ut ifra bildet som ligger her på Båtplassen. Det må nok mere til.

 

 

Hvor sikker er måling med tommestokk? Så lenge  måleverktøyet ikke er kalibrert og måleusikkerheten ikke er analysert er det umulig å si. Hadde man fått samme resultat med en annen tommestokk og en annen måleoperetør? Helt skkkert ikke, men vil avviket være 5mm eller mer? Ikke umulig. I følge media er dette bildet det eneste beviset politiet har og hummeren ble kastet uti igjen.Jeg håper virkelig du har rett og politiet har mer å fare med enn dette bildet.

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev 1 time siden:

Hvor sikker er måling med tommestokk? Så lenge  måleverktøyet ikke er kalibrert og måleusikkerheten ikke er analysert er det umulig å si. Hadde man fått samme resultat med en annen tommestokk og en annen måleoperetør? Helt skkkert ikke, men vil avviket være 5mm eller mer? Ikke umulig. I følge media er dette bildet det eneste beviset politiet har og hummeren ble kastet uti igjen.Jeg håper virkelig du har rett og politiet har mer å fare med enn dette bildet.

 

 

Jeg har lasermåler i båten til måling av hummer.

Bruker tommestokken kun til grovmåling, da den ikke er kalibrert og måleusikkerheten ikke er analysert.

 

Tidligere brukte jeg bare tommestokken, men da sendte jeg den til Paris for å få den kalibrert før hver sesong.

Da tommestokken er laget av et fast stoff, og temperaturen kan variere med flere grader i løpet av hummersesongen,

oppbevarte jeg den ombord i båten i et termostatstyrt skap med konstant temperatur og luftfuktighet. 

 

Et år gikk skapet i stykker.

Jeg måtte da lage meg en tabell hvor jeg hadde skrevet opp hvor mye tommestokken endret størrelse ved forskjellige temperaturer og forskjellig luftfuktighet.

Det ble mye bal med dette, så det var en lettelse å få laseren.

 

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig måler ikke en valig tommestokk flere millimeter feil på lengden av en hummer. Men spørsmålet er kanskje heller om hummeren er litt flexibel på lengden . . .?

 

Satte ut 5 teiner i dag. Det blir litt redusert aktivitet denne sesongen da fiske-teine-kompisen min har fått skadet hånda og står over i år. Jeg avslutter også tidelig da det blir utenlandstur i november. Men satser på fint vær så jeg kan trekke ofte . . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Snapchat-1786198872.jpg.3b52c5338b18d432fb6e2673cbcbe721.jpg

 

Rimelig flott i dag ja, satser grunt på første setting nå, fortsatt god temperatur i vannet som gjør at jeg tror hummeren er noe grunnere i år enn tidligere. Agn så deler jeg opp en stor makrell i 3 biter og bruker en av disse i hver teine, passer fint i en agnboks ihvertfall.

Link to post
Share on other sites

Det avhenger av konsistensen på agnet. Er makrellen fremdeles ganske fast i fisken så holder det sikkert med bare en. Vaskes fort ut. Best å agne nytt hver dag. I dag agnet jeg med to år gammel stor makrell, men det var omtrent bare saus. Den var gått helt i oppløsning, så da peiset jeg på med 5 makrell i hver teine for å få nok fast konsistens. Lukter sikkert mye over en kort periode, så hadde vært best å agnet på kvelden for å ha ferskt agn i teina gjennom natta.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Nilsen11 skrev 4 minutter siden:

Hvordan er din erfaring med agnboks? Har du testet med i forhold til uten? Varer agnet lenger?

 

Varer lenger for min del, bruker bare fryst makrell som jeg hakker opp i biter og fisker fint i en uke før det går i oppløsning og slimer opp, lukter ekstremt godt da haha.

Link to post
Share on other sites

Bruflaat skrev 14 minutter siden:

Varer lenger for min del, bruker bare fryst makrell som jeg hakker opp i biter og fisker fint i en uke før det går i oppløsning og slimer opp, lukter ekstremt godt da haha.

 

Hvor store hull har du/dere i agnboksen?

Ser at de finnes med hull fra 1,5mm og oppover.

Link to post
Share on other sites

Trakk fem teiner i dag. En lovlig hummer og masse krabber. Nå kan jeg en gang for alle avkrefte myten om at krabber ikke like saltet makrell. På den annen side kan jeg bekrefte at sjøkrepsen IKKE liker det . . .

 

Men det er en god trøst at kona og venninnene henes liker krabber og får ikke nok. Liker krabber jeg også og faktisk synes jeg de er litt fullere i år enn tideligere.

 

Vi ha også fem krepseteiner ute. Det ble seks sjøkreps etter at vi gikk over fra saltet makrell til fersk agn. Men det er litt lite til krepseparty, og derfor går de rett i fryseren ombord. Har lest at sjøkreps egner seg godt til frysing i rå tilstand. Kan noen her bekrefte det . . .?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...