Jump to content

Hummersesongen 2018


Gudrun

Recommended Posts

fjordgrynt skrev for 6 timer siden:

Jeg satser på å bruke pellets i år - i bokser som henger i midten av teinen. Hadde planlagt med makrell - men den har forsvunnet. Søkk vekk. Helt utrolig,  Så da blir det pellets.

 

Fikk litt makrell sist uke i byfjorden i Stavanger, men ingenting å skryte av. 

Var ute igjen i ettermiddag, men i dag var det tilnærmet helt dødt.. Triste greier!

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev for 8 timer siden:

Det jeg vurderer, er å sette ut teinene i forkant, men ikke "armere" dem før fisket starter. Det er vel innafor ? Eller ? Jeg vil nødig legge meg ut med den lokale hummermafiaen på Karmøy - så hva sier dere ?

Nei, det er ikke innafor. Tror faktisk det er direkte lovbrudd, men da det med en klype salt. Du finner regelverket på hjemmesiden til Fiskeridirektoratet.

 

Ps: Pussig at det ikke er makrell å få borte hos dere! Det har jo vært skrevet så mye om at makrellbestanden har vokst.

Link to post
Share on other sites

16 hours ago, fjordgrynt said:

Det jeg vurderer, er å sette ut teinene i forkant, men ikke "armere" dem før fisket starter. Det er vel innafor ?

 

Det er neppe innafor loven. Men det som ER lov er å sette lovlige krabbeteiner og så minske fluktåpningen til hummerkrav 1. oktober.

Men jeg synes det er dårlig folkeskikk dersom meningen er å holde av plasser før de andre kommer til på feltet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke skjønt dette med salting av makrellen. 

Blir det feil om man legger fersk makrell i fryseren, tar den opp noen dager før bruk slik at den begynner å lukte råttent, og så bruker den i teina?

Ser det brukes forskjellige begreper som sur, bedervet og råtten makrell. Er det forskjell på disse og er det ene bedre enn det andre?

Jeg er ganske nybegynner i dette og bor såpass langt nord at jeg ikke kommer til å konkurere med dere sørpå men, som sagt, det er dette med hensikten med salting jeg lurer på og er takknemlig på svar fra ekspertene på forumet.

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev for 2 timer siden:

Er det noen erfaren fisker her som har noen formening om hvordan den varme sommeren vil påvirke fisket? Mener tidligere ha hørt at uvanlig kalde somrer påvirker hummerens utvikling negativt.

Hummeren burde ha stortrives hele sommeren den, og nå forøvrig med 18.2 grader fortsatt her i Telemark. Hummeren vokser jo best, og raskest rundt 18-20 grader. Derfor oppdrett av hummer sjeldent har gitt lønnsomhet med mindre man er i nærheten av en fabrikk som kan gi overskuddsvarme til vannet. 

 

Får se hvordan temperaturen holder seg, er mulig den står grunnere i år også faktisk. Hummeren vandrer jo gjerne inn på 3-4m dyp på sommeren. 

Redigert av Bruflaat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev On 16.8.2018 at 8.57:

Har hatt dårlig tid å fiske agn i år, er det noen som kjenner til et sted (helst i Østfold) hvor man kan kjøpe agn? 

 

Rema 1000, Kiwi, Meny, Joker.... ja alle steder de selger Stabburets makrell i tomat. :) Slå en skrutrekker gjennom boksen fem-seks ganger før den legges i teina.

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 6 timer siden:

Jeg har ikke skjønt dette med salting av makrellen. 

Blir det feil om man legger fersk makrell i fryseren, tar den opp noen dager før bruk slik at den begynner å lukte råttent, og så bruker den i teina?

Ser det brukes forskjellige begreper som sur, bedervet og råtten makrell. Er det forskjell på disse og er det ene bedre enn det andre?

Det er nok delte meninger om dette. Her i distriktet vet jeg ikke om noen som fisker med råtten eller sur agn. De fleste bruker makrell, og den saltes ned med en gang den er fisket. Hvis ikke blir den veldig fort bløt i kjøttet, og da holder den seg dårlig, både i agnbøtta og i teina. 

 

Når det gjelder salting vil du oppleve at salt fisk fisker mye bedre enn fersk fisk. Fersk fisk er imidlertid vanlig agn i krabbeteiner. Dette er vel egentlig ikke så mye annet å forstå enn å registrere hva som lokker hummer best.

Link to post
Share on other sites

Ja, definitivt! Den blir også mye fastere i fiskekjøttet når den hardsaltes. Sur og råtten agn vil jeg helst ikke ha, det er grisete nok å holde på med som det er :giggle:  På det første trekket i fjor fikk jeg fire hummer i to av teinene, og to hummer i flere. Opplever også av og til hummer som er maltraktert og spist opp av andre hummere eller krabber. Hadde det vært bedre med sur agn? Tviler på det. Første bud er å sette teinene et sted der er hummer :wink:

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, fjordgrynt said:

Skjønner at det lett kan oppfattes slik - så jeg har revurdert den planen.

:yesnod:

Men dersom hensikten er å få krabbe kan du jo legge dem ut som krabbeteiner. Vi er blitt ganske hekta på krabber etter hvert, så jeg har gjort om noen av hummerteinene til krabbeteiner og satt ut i dag. Men ikke for å holde av plasser. Vi vil flytte dem rundt for å få krabbe.

 

Det blir litt kort hummersesong på meg i år, så jeg greide ikke å holde meg lenger . . .

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Teinetau i sjøen er det store marerittet i hummersesongen, også for oss hummerfiskere. Veldig ofte er det på grunn av håpløse løsninger og dårlig merking. Det burde vært klare regler for hvordan det er lovlig å sette teinen, ikke bare om fluktåpninger og tider. Jeg praktiserer synketau øverst og flagg ved blåsa. I år blir det også et lodd noen meter under blåsa.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev for 21 timer siden:

Aha - tørrsaltet makrell - som et fenalår - bare av makrell ? La den ligge fersk et par dager i sola for å få den dårlig - så legger man den i salt et par uker, for senere å tørke den som en spekeskinke. 

Den var ny, tror ikke jeg har sett den i bruk. Men hvem vet, det kan jo funke :smiley: Men hvorfor på død og liv legge den i sola så den blir dårlig før du salter ned? Jeg salter alltid ned så fort som mulig så den ikke skal bli dårlig. 

Link to post
Share on other sites

Har hørt mye om svarte kroker til makrell, men tenkte at det ikke kunne utgjøre så ekstrem forskjell, men i går tik jeg en tur innom Europris og kjøpte et hekle med seks kroker og hang en liten sildepilk under som søkke. Forskjellen var natt og dag. Tidligere på dagen fikk jeg 10 makrell på ett blandingshekle (marker, blink o.l.), men med å gå over til svarte kroker ble det rundt 50-60 stk på to timer. 

 

Det mest interessante var at makrellen stort sett bet på de svarte og kun unntaksvis på sildepilken, og det var kun dersom det var fullt på de svart krokene. 

 

Synes likevel det virker som det er mindre makrell enn vanlig og spesielt at stimene er mindre, eller gjerne mer spredt enn før? Uansett, med svarte kroker trenger jeg ikke mer enn en eller to kvelder til for å fylle opp agndunken! 

Link to post
Share on other sites

Hmm, interessant!  Jeg får kjøpe meg ei slik hekle og prøve. Det er bra med makrell her på Hvaler nå. Har inntrykk av at den hugger straks man finner en stim. Men det skader jo ikke å prøve noe annet.

 

Bant meg ny dørj for et par uker siden. Bruker signalrød gummimark. 

 

DSC_5711.JPG.e349ed5cb26cea08db60ef22efbc3f92.JPG

 

DSC_5779.JPG.2e78bcd3071f072e5eb1e3fbb16cb339.JPG

 

DSC_5780.JPG.6bea1fbf3ae3f705518e34223e002d1c.JPG

 

Link to post
Share on other sites

Trenger litt tips til hvordan dere gjør med teinetauet merker jeg. Var ute å satt noen teiner i dag, men ganske god pålandsvind og merket at det var ganske knapt med tid til å kveile opp tau og stripse dette på kanna jeg bruker til fløte. Skulle gjerne hatt tauet i akkurat riktig lengde (f. eks 20 meter) uten noe overskudd, men problemet er at jeg fort driver inn til 15m dybde eller ut til 25m, avhengig av vind. Noen gode tips og erfaringer her? 

Link to post
Share on other sites

Nilsen11 skrev On 7.9.2018 at 14.30:

Trenger litt tips til hvordan dere gjør med teinetauet merker jeg. Var ute å satt noen teiner i dag, men ganske god pålandsvind og merket at det var ganske knapt med tid til å kveile opp tau og stripse dette på kanna jeg bruker til fløte.

 

1.   Dra tauet og teina rett i båten, uten å kveile opp.

2.   Kjør båten i trygg avstand ut fra land.

3.   Kveil opp tauet.

Link to post
Share on other sites

Nilsen11 skrev On 7.9.2018 at 14.30:

Trenger litt tips til hvordan dere gjør med teinetauet merker jeg. Var ute å satt noen teiner i dag, men ganske god pålandsvind og merket at det var ganske knapt med tid til å kveile opp tau og stripse dette på kanna jeg bruker til fløte. Skulle gjerne hatt tauet i akkurat riktig lengde ...

Jeg kveiler aldri opp tauet, det er ikke vanlig. Det vanlige er å bruke flytetau nederst, og synketau øverst. Dersom du har flytetau øverst er det å be om at noen får det i propellen. Dersom du har synketau hele veien er det fort gjort at tauet kiler seg fast mellom steiner på bunn. I tillegg har jeg på noen av teinene et lite flyteelement for å holde tauet opp fra bunn, og på alle teinene har jeg stripset fast en kjettingbit som er ca 15 cm lang på tauet ca 4-5 meter under blåsa. Da stå tauet nesten rett ned selv om det er strøm og vind. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...