Jump to content

Hummersesongen 2018


Gudrun

Recommended Posts

Fjordland skrev for 2 timer siden:

Syntes det var litt upraktisk med og få festet fluktåpningene med råtnetråd.

 

Hva med og bruke råtnetråd på krokene som holder lukene lukket? (Skotteteiner)

 

Da vil teina åpnes helt i begge ender, istedet for 2 mindre åpninger...

 

 

Fiskeridirektoratet sier ingenting om at de eksisterende fluktåpningene skal festes med råtnetråd. Om råtnetråden råtner, og fluktåpningen faller ut, vil ikke dette gi en åpning på 15X9cm som direktoratet krever.

 

De sier:  "Alle teiner som benyttes i hummerfiske skal fra 2018 ha minst ett rømningshull, som holdes lukket ved hjelp av en bomullstråd".

 

Dette er elendig informasjon fra direktoratet.

 

Mange (inkludert meg selv) vil forstå denne setningen som at det gjelder en av de eksisterende rømningshullene.

 

Metoden som du beskriver, med å bruke råtnetråd på krokene som holder lukene lukket, er den metoden direktoratet vil vi skal bruke på skotteteiner.

Det kommer fram av bildene i den "brosjyren" de har gitt ut for hummerfisket 2018.

 

Det er trist at informasjon fra det offentlige skal være så dårlig.

Når de ikke en gang klarer å uttrykke seg på en måte som ikke gir rom for misforståelser i en enkel sak som dette, begynner jeg å lure på hva slags folk som sitter der.

 

 

PS. Hele informasjonen vedr. hummerfiske 2018 ligger på fiskeridirektoratets nettsider.

       

 

Bomullstråd..PNG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg greide ikke å misforstå det fordi jeg leste hele informasjonen fra direktoratet. Men jeg er likevel helt enig med Jannmar. Det må gå an å yttrykke seg så det ikke såes tvil om hva som gjelder, særlig når en kan bli straffet hardt for å bryte reglene . . .

 

Det ser også ut til at Biltema har misforstått. De leverer skotteteiner med fluktåpninger som metallringer festet med bomullstråd. Det er jo fryktelig upraktisk dersom du skal endre fra krabbe til hummer (omvendt er det bare å klippe av den innerste ringen). På vanlige skotteteiner, slike som jeg har, er det fluktåpninger i plastplater som lett klappes rundt fra hummer til krabbe eller omvendt. Veldig praktisk . . !

 

Det er gjort på samme måten med metallringer på de små krabbeteinene til BT for 99kroner. Men der er problemet mindre da jeg bare bruker dem til å fange krabbe (og de er faktisk ganske effektive til det).

 

Nå er det meldt kjempefine værforhold på feltet. Planlegger å trekke på ettermiddagen både i dag og i morgen. Teinene har stått ute siden tirsdag. Uansett regner jeg med fine krabbeklør til kveldskosen . . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 23 minutter siden:

Det er gjort på samme måten med metallringer på de små krabbeteinene til BT for 99kroner. Men der er problemet mindre da jeg bare bruker dem til å fange krabbe (og de er faktisk ganske effektive til det).

 

Jeg har sett disse teinene hos Biltema, men ikke prøvd dem.

Må du ha noe ekstra vekt i eller på disse teinene?

De er jo ganske lette.

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Jannmar said:

 

Jeg har sett disse teinene hos Biltema, men ikke prøvd dem.

Må du ha noe ekstra vekt i eller på disse teinene?

De er jo ganske lette.

 

Det avhenger nok av forholdene. Jeg har ikke brukt vekter, men bruker dem stort sett i smult farvann og lar dem ikke legge lenge. Som regel henger jeg dem i lenke på 2 - 4 stykker. Noen steder senker jeg dem bare enkeltvis ned langs båtripa mens jeg ligger i uthavn. Det funket veldig bra på Tisler en gang det blåste såpass at vi ikke kunne lyse krabbe eller gå med lettbåt. I værharde strøk ville jeg brukt lodd.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Kveldskosen er sikret ? Det ble seks på meg i dag. Tre i gryta, og tre i sanketeina. 

DSC_6019.JPG.79557e3776a52222cd07b16116393a74.JPG

 

Ble litt krabbe også 

DSC_6012.JPG.4ac6e9ac90029f2cda64c8ba416eb8fe.JPG

 

DSC_6017.JPG.0522a39ee9f739515b85709cd6287c3f.JPG

 

Det stilnet helt av utpå, så det ble en nydelig tur hjem :sailing:

DSC_6013.JPG.5bdf3cdd56d5295ad87569604592c941.JPG

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser du har teinehalen på plass igjen. Synes også å skimte at du har brukt den løsningen jeg antydet, men ikke fått somlet meg til å gjøre enda. Ble bare en hummer på meg i dag, men jeg slo deg kanskje på krabbe (?) med bare fem teiner . . . .

 

Det skal bli kjempevær i Østfold morgen ettermiddag også . . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev On 4.10.2018 at 15.34:

 Når røret  sitter på en såpass kort innvendig tapp mener jeg dette er en ren konstruksjonstabbe. Dersom røret hadde vært holdt av et utvendig rør i stedet, ville trykket fra anlegget kommet på motsatt side, der det ikke er strekkspenning. Det tar jeg sikte på å bygge om.

 

Håper du kommer tilbake til dette med ombyggingen, med bilde osv.

Mange her på BP (meg selv inkludert) som Har Northlifthaler.

 

Edit:  Sorry, Ser jo nå at Komodo allerede har bygget om. Skal spørre ham om et nærbilde av ombyggingen.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev On 4.10.2018 at 15.34:

 Når røret  sitter på en såpass kort innvendig tapp mener jeg dette er en ren konstruksjonstabbe. Dersom røret hadde vært holdt av et utvendig rør i stedet, ville trykket fra anlegget kommet på motsatt side, der det ikke er strekkspenning. Det tar jeg sikte på å bygge om.

 

Håper du kommer tilbake til dette med ombyggingen, med bilde osv.

Mange her på BP (meg selv inkludert) som Har Northlifthaler.

 

Hvordan får man slettet et helt innlegg, med siteringen og det hele?

Prøvde å slette dette innlegget, men får det altså ikke til.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vanligvis pleier det å være noen artikler i lokalavisa når hummerfisket er i gang, men i år har det vært stille. Her er en artikkel i Dagbladet, nok en gang om spøkelsesteiner: https://www.dagbladet.no/nyheter/spokelsesfisket-som-far-hummerne-til-a-drepe-og-spise-hverandre/70277833 

 

Jannmar skrev for 5 timer siden:

Komodo. Ser du har bygget om haleren. Ville ha vært veldig takknemlig for et nærbilde av ombyggingen?.

Jeg tok noen bilder av det jeg gjorde. Legger dem ut i Dracotråden, men har ikke hatt tid ennå...

Link to post
Share on other sites

Men kjempefin helg på sjøen med en del bifangst. Noen kreps, en del makrell, en fin lyr på rundt 2 kilo og selvfølgelig masse krabbe. Men det ble bare en hummer på 5 teiner. Tror jeg må spionere litt på Komodo og finne ut hvor han setter . . .

 

Ellers fikk vi faktisk en stor taskekrabbe på 80m dyp og leirbunn. Den satt utenpå den ene krepseteina og vill ikke slippe. Så nå kryr det av krabbe over alt. I dag var vi hos noen venner og byttet bort en bøtte krabber mot en kasse epler . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 3 minutter siden:

Tror jeg må spionere litt på Komodo og finne ut hvor han setter . . .

:lol:

Foreslår at du finner noen andre å spionere på, jeg har ikke fått så mye i år :wink:

 

NilsPils skrev 3 minutter siden:

Ellers fikk vi faktisk en stor taskekrabbe på 80m dyp og leirbunn. Den satt utenpå den ene krepseteina og vill ikke slippe. Så nå kryr det av krabbe over alt.

Den hadde nok ramlet utenfor kanten :giggle: Ellers skal du ikke se bort fra at den har blitt kastet ut av en annen hummerfisker. At den klamret seg til krepseteina di med livet som innsats forteller jo noe om hvor ivrig den var på å komme seg vekk derfra :lol:

 

NilsPils skrev 3 minutter siden:

I dag var vi hos noen venner og byttet bort en bøtte krabber mot en kasse epler . . .

Glimrende eksempel på naturalhusholdning :thumbsup:  @Skate fortalte at han her om dagen hadde gitt ei kasse krabbe til noen jegere. De hadde tilbudt skarv i bytte.

Link to post
Share on other sites

On 10/7/2018 at 5:56 AM, Jannmar said:

Håper du kommer tilbake til dette med ombyggingen, med bilde osv.

Mange her på BP (meg selv inkludert) som Har Northlifthaler.

 

Du får heller satse på at Komodo avslører detaljene. Han er veldig rask på labben og har tydeligvis ordnet det allerede. Jeg har så mye annet på gang at det blir ikke fikset i år.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 31 minutter siden:

Jeg ble frastjålet to teiner sist jeg var ute. Den ene fant jeg tilfeldigvis igjen et helt annet sted langt unna ... 

Trist, desverre bare blitt verre og verre de siste årene for min del! Er det slik at folk tror det er litt mer "greit" å stjele på havet enn på land? 

Link to post
Share on other sites

On 10/10/2018 at 11:28 PM, Komodo said:

Jeg ble frastjålet to teiner sist jeg var ute. Den ene fant jeg tilfeldigvis igjen et helt annet sted langt unna ... 

 

Hadde slyngelen merket den med sitt navn også . . . . ?

 

Jeg har ved et par anledninger fått med meg fremmede teiner opp. Med avkuttet tau (ikke kuttet av meg) og uten blåse eller merking med navn. Da har jeg brukt dem videre som mine . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...