Jump to content

Småbåt smadret av hurtigbåt


Knallipadden

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
tb55 skrev for 1 time siden:

Jeg gidder ikke kaste bort tid på akkurat slike små detaljer. For å si det sånn, er jeg i leia med plastikkbaljen min og ser er 15 meter brei og 20 meter høy vegg av stål komme mot meg, så antar jeg det er "nyttetraffik" . Det er lettere for meg å vike unna, tapt har jeg ialle fall. Små båter, fks. på min egen størrelse så holder vi stødig kurs, og viker for hverandre, nyttetraffik eller ikke. Poenget mitt er jo at en må løfte blikket av og til, og se litt rundt seg . Da går det somregel helt fint:yesnod:

 

Joda, men poenget i drøftinga var vel forsåvidt ikke selvfølgeligheter, der en ser det en ser og viker unna ;-) 

 

Dette med tapt og ikke tapt pga størrelse er jo også en felle inn i elendigheten. Hva om du viker mot reglene for en som er større enn deg, som også er langt hurtigere og så gjør din "viking" mot reglene at dere smeller i sammen? Syns det er ett dårlig råd i å gi at en skal vike unna uansett, det kan føre til fatale misforståelser. 

Link to post
Share on other sites

Jeg legger kursen i GOD TID når jeg ser noe som ser ut som et stort nyttefartøy. Da kommer aldri vikepliktsreglene inn i bildet. For denne vurderingen bruker jeg kart, øynene og AIS. Ikke ønsker jeg å bli knust, og heller ikke å bli utsatt for bølgene fra slike fartøy. Jeg er ute for å ha det godt, og har god tid på sjøen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den jollen er neppe registrert som nyttefartøy i noe register. Den er jeg ikke redd for, da er jeg faktisk "størst", he he. Men jeg viker etter internasjonale regler. I løpet av mine over 30 år på sjøen har jeg aldri hatt problemer med nyttefartøy, om det er Kielfergen, Bastøyfergen, taxibåter eller joller som selger aviser. Er en litt fleksibel, så slipper en vanskelige situasjoner.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

 

Joda, men poenget i drøftinga var vel forsåvidt ikke selvfølgeligheter, der en ser det en ser og viker unna ;-) 

 

Dette med tapt og ikke tapt pga størrelse er jo også en felle inn i elendigheten. Hva om du viker mot reglene for en som er større enn deg, som også er langt hurtigere og så gjør din "viking" mot reglene at dere smeller i sammen? Syns det er ett dårlig råd i å gi at en skal vike unna uansett, det kan føre til fatale misforståelser. 

Jeg ser jo at enkelte ønsker å kverulere disse vikepliktreglene til det uendelige, men les dere opp på Lars H sitt innlegg. Det går faktisk å planlegge kurs og rute slik at en ikke kommer i konflikt med  nyttefartøy. Fjorden her jeg bor er ca1- 2 naut.mil brei. Likevel hender det stadig vekk situasjoner hvor større båter må bruke fløyte på småbåter som virker å være helt i Andeby. Alle må jo være enig med at en 5000tonner skal slippe å tråkle seg gjennom vannscootere og snekker i en trang fjord. Om en liten fiskejark eller "avisjolle" er i omløp så har jeg ikke behov for å vite om de er nyttetraffik, da jeg forutsetter at disse forholder seg til vanlige vikepliktsregler ved at man holder stø kurs og i god tid foretar ev. kursendring slik at en viser andre hva en har til hensikt.

Link to post
Share on other sites

33 minutes ago, tb55 said:

 Om en liten fiskejark eller "avisjolle" er i omløp så har jeg ikke behov for å vite om de er nyttetraffik, da jeg forutsetter at disse forholder seg til vanlige vikepliktsregler ved at man holder stø kurs og i god tid foretar ev. kursendring slik at en viser andre hva en har til hensikt.

 

Hmm.. men hva om dette nyttefartøyet forutsetter at du overholder regel 44..?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
tb55 skrev 37 minutter siden:

Jeg ser jo at enkelte ønsker å kverulere disse vikepliktreglene til det uendelige, men les dere opp på Lars H sitt innlegg. Det går faktisk å planlegge kurs og rute slik at en ikke kommer i konflikt med  nyttefartøy.

 

 

Ja gjør det du. Prøvd Moss- Horten når de har 3-5 båter i drift. 

 

Det har vært regnet på, det er faktisk nær umulig å ikke bryte 44 om du har en saktegående båt og skal krysse der når de har mange ferjer i drift.

 

Og også ifht ett nyttefartøy som flytter seg nær tusen meter på ett minutt, mens ett fritidsfartøy flytter seg 150 på samme tiden, forklar hvordan du fikser den, har du sjøfly?

 

Hva er poenget med å kalle reelle situasjoner kvervulering?

 

At du og Lars er så dyktige at dere aldri opplever å være i noen som helst situasjon på mange tiår er flott det, men ikke veldig interessant utover at en jo kan tro en må ha røykt eventyrblanding og har hatt redusert sikt noen ganger. Kan det kanskje være sånn at fører av andre skip/båter vil påstå noe annet?

 

Sikkert kjekt å få lagt frem her på forumet at dere aldri har opplevd noe sånt, dyktige båtfolk dette da?. Utover det, veldig lite interessant ifht utgangspunktet for tråden. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Etter noen nestenulykker uti Horten-Moss leia med kajakken, fant jeg ut at det enkleste er å krysse tett opp til Horten når jeg ikke går fortere enn 2-3 mil.
Skal jeg gjennom med Saxen når det går 3-5 ferger tror jeg nok at jeg koster på meg den ekstra tiden det tar og går samme rute med den. Har for lite søvn som det er..
 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
SamH skrev 12 minutter siden:

Etter noen nestenulykker uti Horten-Moss leia med kajakken, fant jeg ut at det enkleste er å krysse tett opp til Horten når jeg ikke går fortere enn 2-3 mil.
Skal jeg gjennom med Saxen når det går 3-5 ferger tror jeg nok at jeg koster på meg den ekstra tiden det tar og går samme rute med den. Har for lite søvn som det er..
 

 

I følge en rekke "bidragsytere" i tråden så har du ikke planlagt ruta godt nok, eller vært fleksibel nok, løfte blikket og sett deg rundt for da går det helt fint, faktisk over flere tiår :-D 

 

Så beklager, din opplevelse er nedstemt, du tar feil ;-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
SamH skrev for 13 timer siden:

Men faktisk ..
For de av oss som ikke som syns det er bryet verdt å hevde rett eller feil midtfjords vs Bastøferjene, eller andre ferjeløp. Det er *mye* mer behagelig å krysse tett ved fergjeleiene.. 
 

Og ikke minst, en kan krangle både svada og bs på bp for det.. 

 

Godt tips! Særlig på Mossesiden hvis en ikke har mast og skal gå kanalen og bak Jeløya. Om jeg kommer sørfra og skal inn Oslofjorden er det ca en halvtimes omvei å gi via havna for å krysse leden i stedet for så skjære over fra Larkollen og ut på utsiden av Jeløya, men det er det faktisk verdt for å slippe å bryte 44 med flere ferjer i 15-20 knop. 

Link to post
Share on other sites

Jeg tok hurtigbåt fra Bergen senest i går. Når vi kom forbi Kleppestø kom det flere seilbåter som krysset kursen til Hurtigbåten. Den svingte elegant mellom båtene selv om de etter boken skulle ha vikt for hurtigbåten. 

 

Det er imidlertid et problem også at nyttetrafikk står på sitt. Her er for eksempel en artikkel om Bastøfergen. https://www.seilmagasinet.no/innhold/navigasjon-og-sjomannskap/?article_id=48733

Link to post
Share on other sites

Ally skrev On 29.8.2018 at 15.11:

... tok en runde rundt noen av øyene i indre Oslofjord på veien tilbake. Lå på stabil kurs langs en av øyene i ca. 5 knop da jeg ble innhentet av en ferge (ikke av de største) som med lydsignal passerte meg på styrbord side. For meg ubehagelig nærme, jeg sakket farten ytterligere for å slippe den forbi da kapteinen plutselig lå på hornet og svingte hardt babord rett foran meg.

 

Det hørtes ikke ut som noen koselig situasjon nei. Men samtidig viser jo denne hendelsen viktigheten av å plassere seg godt styrbord i leia. Selv om det ikke er mye trafikk akkurat der og da, kan situasjonen fort endre seg. Hvis du allikevel lå godt styrbord i leia synes jeg det er helt tragisk av fergeføreren å passere deg på din styrbord side. Ikke minst siden han skulle svinge mot babord rett etter. Jeg opplevde også en lignende situasjon i sommer med en stor lastebåt, mer om det siden....

Link to post
Share on other sites

Christian_V skrev On 28.8.2018 at 21.29:

Bonusoppgave;

Vi hadde en navigasjonsoffiser om bord for mange år siden som mente at fartøy som ble innhentet av nyttetrafikk hadde vikeplikt. Hva tror du?

 

Kan ikke se at du fikk noen svar på denne utfordringen...

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 9 timer siden:

 

Kan ikke se at du fikk noen svar på denne utfordringen...

Det står vel at et hvilket som helst fartøy skal vike hvis det innhenter et annet i følge regel 13. Det betyr vel også at et nyttefartøy skal vike. Men man skal vel også hold mest mulig av veien for nytte trafikk siden spesielt store skip har vansker med å navigere i trange farvann. Regel 44 sier vel noe om det. Selv holder jeg ekstra godt utkikk der jeg vet det er mye nytte trafikk og det er smalt og legger meg godt ut mot sidene. 

 

Så nei, et stort skip kan ikke bare renne deg ned. Du har imidlertid plikt til å holde unna for nyttetraffikk så godt det lar seg gjøre, og plassere deg gunstig slik at man ikke er til hinder hvis man blir innhentet. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 11 timer siden:

 

Hvis du allikevel lå godt styrbord i leia synes jeg det er helt tragisk av fergeføreren å passere deg på din styrbord side.

 

Lå sikkert alt for langt til babord, skal heretter alltid kjøre med klokka rundt øyer jeg ønsker å se nærmere på?

 

Syntes bare det er rart at en fergemann velger å navigere på en måte som gjør at han er avhengig at jeg bakker for å unngå sammenstøt. Tross alt har han jo ansvar for en del passasjerer, selv om alle sikkert syntes jeg var en dust...

Link to post
Share on other sites

On ‎8‎/‎28‎/‎2018 at 10:26 AM, Trond123 said:

Her har du utelatt deler av Regel 44.

Regel 44: "Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde."

 

"Annen nyttetrafikk" kan f.eks. være åpne båter som brukes ifm oppdrettsannlegg, taxibåter, osv…

Uttrykket "skal mest mulig holde av veien for", er ikke identisk med "vikeplikt". Det betyr at fritidsbåtene skal så langt det lar seg gjøre, holde unna i så god tid, at det ikke oppstår situasjoner der vikepliktsreglene trer i kraft.

I presisering fra Sjøfartsdirektoratet påviler det ekstra aktsomhet fra mindre , samt åpne båter som benyttes til nyttetrafikk og de derfor skal forholde seg til regel nr 17.

Link to post
Share on other sites

Christian_V skrev On 28.8.2018 at 21.29:

Bonusoppgave;

Vi hadde en navigasjonsoffiser om bord for mange år siden som mente at fartøy som ble innhentet av nyttetrafikk hadde vikeplikt. Hva tror du?

 

Jeg løfter dette spørsmålet nok en gang. Er det bare @Knallipadden som har en formening om svaret?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...