Jump to content

Skole- og barnehagebarn får ikke lenger være i båt

Korsfjord

Recommended Posts

Båtførerprøve kan være et fornuftig kompromiss - men det er tilsvarende ikke så mye garanti for at folk oppfører seg fornuftig. Det siste handler om tillit mellom personene som står for opplegget - som så mye annet av dugnader og lignende.

"Jypling" er et ord. Det kreves en del å ta D5L, men mange som passerer en faglig prøve uten å ha de rette iboende egenskapene. Du får tenke på hvordan dette arter seg i forhold til førerkort... Samme sak - sertifisering er ensbetydende med sikkert. Det har ingenting med nivået som kreves ift. faglig kunnskap å gjøre og dermed ikke noe med at det er enkelt å ta; din feilslutning.

Og det er jo nettopp poenget at det er for høye krav for enkelte typer virksomhet; igjen dette er ikke utaskjærs, vinterdag i nattemørket med storm.

Redigert av Ventus (see edit history)

Og du får ikke D5L sertifikat for å ha bestått de faglige prøvene. Du må også dokumentere 3års disponering og bruk av en båt over 27 fot. Pluss legerklæring fra sjømannslege. Med andre ord ganske mye strengere enn båtførerprøve og vanlig bilsertifikatet. Aldri noe som garanterer skikkethet 100%, men du skal være noe over middels interessert for å gå gjennom D5L så tør påstå at prosentandelen skikkede her trolig er høyere enn blant de med båtførerpøven eller totalt uten.

Var det Seilmagasinet eller RS som hadde en artikkel i vinter om 3 erfarne båtfolk som skulle ta båtførerprøven? Prøvde å finne den igjen, men ikke funnet. Mulig noen andre her har bedre husk? Kort oppsummering er at det ikke gikk så bra med dem og det endte med en aha opplevelse for samtlige.

Har ingen problem med å se at det er mange uten formelle kvalifikasjoner som trygt og godt kan frakte både barn og voksne på sjøen, men det er søren meg mange som mener de er kvalifisert som ikke vesla mi får sitte på med i alle fall. Synes det er helt på sin plass at det stilles krav når det er i regi av barnehagen eller skolen. Hva som skjer etter i regi av foreldrene legger jeg meg ikke opp i. Det blir opp til de enkelte.

Guest Avmønstret#
Ventus skrev for 2 timer siden:

At det skal kreves utdanning på radar, nødbluss og egentlig også VHF for å ta med noen fra Sjøholmen (Bærum, for de som er kjent) og ut på Borøya på en fni, varm og rolig dag er skrivebordsikkerhet.

Godt mulig det, men dette skal gjelde overalt, hele tiden. Om en skal ha en minimumstandard så kan en jo ikke forhandle den vekk etter eget forgodtbefinnende og lokale forhold der og da når det handler om å ta barnehage- og skoleunger ut i båt i barnehagens/skolens regi. 

Og hvordan skal du forvalte en slik skjønnsvurdering? Skal foreldrene overlate det til tilfeldige voksne å si at det her og nå ikke trengs hverken, kart, VHF, bluss eller noe for denne transporten av unger over åpent sjø? 

Og eksempelet ditt, midt i gryta i Bærum, stappfullt av båter, hvor en må forholde seg til mye annen båttrafikk, passere både kardinalmerker og grunner. Ja der mener du hvem som helst i hva som helst kan frakte barnehageungene. Det viser vel at denne skjønnvurderinga om hva som er ok ikke er særlig ok.  

Men du er for at ferjer, og andre som driver med transport av folk i samme område, de må ha både sertifisering og båter på stell? 

Når far er på firmatur så må de som fører Ribben ha alt i orden, men pappaen med Rib kan gjerne kjøre for barnehager og skoler uten å ha noe som helst i orden. 

---

Får ikke dette til å henge i sammen i det hele tatt. 

Ventus skrev 1 time siden:

Båtførerprøve kan være et fornuftig kompromiss - .....

Ja, HVIS båtførerprøven hadde vært det som den ifølge læreplanen skal være, da kunne jeg ha vært enig med deg.

Men dessverre, dessverre.

Båtførerprøven har utviklet seg til å bli et 3-hjulsykkelsertifikat. Den tilbys nå over hele landet med "alt på en dag og 100% beståttgaranti", og da blir det en ren vits!

Man kan umulig arbeide seg gjennom hele pensum ihht læreplanen / pensum på en dag   -  og resultatet blir at kursholdere og sensorer jukser over en lav sko for å få utstedt bevisene og tjene sine kroner. Dette sitter Sjøfartsdirektoratet og ser på mens Norsk Test teller pengene som strømmer inn i kassen!

Man kan, delvis med rette mene at D5L kan være "overkill" for å føre en liten båt i skjermet farvann. Men det skyldes at spranget mellom båtførerprøven og D5L er blitt for stort og man kan med rette etterlyse noe på det nivå hvor båtførerbeviset skulle ha vært.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Guest Avmønstret#
Poseidon skrev 8 minutter siden:

Man kan, delvis med rette mene at D5L kan være "overkill" for å føre en liten båt i skjermet farvann. Men det skyldes at spranget mellom båtførerprøven og D5L er blitt for stort og man kan med rette etterlyse noe på det nivå hvor båtførerbeviset skulle ha vært.

Nå er det noen tiår siden jeg tok båtførerprøven, men kona tok den for et par år siden. Hvor mye er det på pensum knytta til transport av passasjerer og alle sikkerhetsaspektene som da trer inn?

En annen sak er jo kravene til nødvendig sikkerhetsutstyr i båten, feks noe så banalt som kart, vhf, bluss osv som ikke dekkes inn av kompetansen til båtføreren. Hjelper lite med D5L hvis de setter avgårde i en båt som ikke er egnet, uten basis utstyr som kan bli nødvendig. 

20 hours ago, Pinkvin said:

Godt mulig det, men dette skal gjelde overalt, hele tiden. Om en skal ha en minimumstandard så kan en jo ikke forhandle den vekk etter eget forgodtbefinnende og lokale forhold der og da når det handler om å ta barnehage- og skoleunger ut i båt i barnehagens/skolens regi. 

Og hvordan skal du forvalte en slik skjønnsvurdering? Skal foreldrene overlate det til tilfeldige voksne å si at det her og nå ikke trengs hverken, kart, VHF, bluss eller noe for denne transporten av unger over åpent sjø? 

Og eksempelet ditt, midt i gryta i Bærum, stappfullt av båter, hvor en må forholde seg til mye annen båttrafikk, passere både kardinalmerker og grunner. Ja der mener du hvem som helst i hva som helst kan frakte barnehageungene. Det viser vel at denne skjønnvurderinga om hva som er ok ikke er særlig ok.  

Men du er for at ferjer, og andre som driver med transport av folk i samme område, de må ha både sertifisering og båter på stell? 

Når far er på firmatur så må de som fører Ribben ha alt i orden, men pappaen med Rib kan gjerne kjøre for barnehager og skoler uten å ha noe som helst i orden. 

---

Får hjelpe litt til...

1) Hvis du mener sikkerhet foran alt - og at alle liv er like mye verdt - så skal du kunne forståes som at man egentlig burde innført D5L også for fritidsbåtflåten. De frakter like mange passasjerer (ift. "barnehagebruken"), brukes trolig oftere til og med (høyere frekvens som øker risikoen), samt trolig over et større spenn (geografisk, værforhold med mere som også øker risikoen). Du mener at man ikke kan la folk skille mellom fornuftig bruk og foranstaltninger, og således kan ledes mot grenseverdien at "worst case" skal og må gjelde alle for å redde folk fra seg selv.

Hva er ditt argument for at så ikke er tilfelle - gitt dine tidligere tolkninger av sikkerhet og viktigheten av dette. Eller skal det bare gjelde i næringsregi og "fritidsliv" er mindre verdt?

2) Mener du at krav til radar, nødbluss, VHF med mere er et krav fra Sjøholmen til Borøya? Er dette åpen sjø? Burde de som styrer Rigmor/Rigfar ha samme sertifikat som de som styrer f.eks. fergene i Oslofjorden - igjen  i en fortolkning at av alt skal gjøres? Eller kan det være formildende omstendigheter (les: bruksbegrensninger i form av en instruks/regelement som kan distribueres)?

3) I tidligere tider i hvertfall padlet 3 og 3 stk. barn alene i kano fra nevnte Sjøholmen til Borøya. Tilsvarende med jollene som ble seilt - og kullseilt. Var dette forsvarlig eller "galskap" - gitt kravene som stilles for å frakte samme barna, i samme flytevest mellom samme lokasjonene i en CE-merket båt med motor på rolige sommerdager?

19 hours ago, Poseidon said:

Ja, HVIS båtførerprøven hadde vært det som den ifølge læreplanen skal være, da kunne jeg ha vært enig med deg.

Men dessverre, dessverre.

Båtførerprøven har utviklet seg til å bli et 3-hjulsykkelsertifikat. Den tilbys nå over hele landet med "alt på en dag og 100% beståttgaranti", og da blir det en ren vits!

Man kan umulig arbeide seg gjennom hele pensum ihht læreplanen / pensum på en dag   -  og resultatet blir at kursholdere og sensorer jukser over en lav sko for å få utstedt bevisene og tjene sine kroner. Dette sitter Sjøfartsdirektoratet og ser på mens Norsk Test teller pengene som strømmer inn i kassen!

Jeg er enig med deg at båtførerprøven per i dag er en slags "vits" - godt betalt for noen. Løsningen er nok ikke å gjøre det vanskeligere eller fjerne lavterskeltilbudet, men justere på krav og eksaminasjon. Samt kontroll/oppfølging hva som skjer i praksis, dvs. ta synderene fra god skikk og bruk eller hensynstagning.

Dog er jeg noe uenig i at man kan ta hele læreplanen/pensum på en dag - det krever bare litt forkunnskap eller erfaring, så er det meste egentlig "plankekjøring" - selv uten juks. Men for de som starter med blanke ark er jeg fullstendig enig - og det burde kanskje heller vært en kort karantenetid mellom hver eksamen for å løfte standarden litt.

Grunnen til at båtførerprøven har blitt som den er mener jeg er delvis litt blind tro på en lapp som noe som hever sikkerheten i seg selv. Det er en trend i tiden sånn sett.

Enn så lenge er det lov å ta barnehagebarn med i vogn trukket av en hest.

Men skal vi følge tankegangen til de "strengeste" her må kusken ha bussertifikat, og vogna ha sikkerhetsseler og airbags..

Det er stor forskjell på å drivte en konsesjon på persontrafikk og at barnehagen, i egen regi og godt vær, tar med barna i en snekke i barnehagens nærområde.

Slik det praktiseres i dag oppfylles ikke kravene til Persontrafikk. Verken hva angår båtfører eller båt.

Det er bare å søke litt på nettet og gå inn på nettsidene til barnehagene som har maritim profil.

Men formålet med å ta barna ut i båt er ikke personbefordring, like lite som for dykkerklubbene.

Gitt streng fortolkning: Hva vil alternativet for en maritim barnehage være? Skaffe redningsfåte ++ til snekka samt D5 til de ansatte?

Neppe.

Da er nok robåt en mer sannsynlig løsning, men blir det tryggere?

Jeg for min del er glad for de krav som finnes for barnehagebarn og skoleelever til sjøs. Barna kan ikke velge selv, og bestemmes det at de skal ut i båt så blir det slik. Ikke er de i stand til å vurdere situasjonen skikkelig om noe skulle oppstå, i alle fall ikke som en voksen, så et minimum av sikkerhetskrav synes jeg er en god ting. 

Hvis barnehagen skal ut og kjøre buss, ja da forventer jeg at bussen føres av en bussjåfør med de rette sertifikater og kurs, og er godkjent for persontransport. Jeg forventer også at det er barneseter der dette behøves, og at bussen er i forskriftsmessig stand. Det er barna mine det er snakk om, og kun det beste er godt nok. 

Om et krav om D5L gjør at barnehager og skoleelever ikke kommer seg på sjøen så ordner dette seg nok fort. Det tar nok ikke lang tid før man har et firma som leier ut båt + båtfører til barnehager og skoler. Kanskje dette også blir billigere for skolene, da de slipper å betale for kompetanse som sjelden brukes. Noen nevner maritime barnehager, vel, de ansetter sikkert sine egne personer med den kompetansen de trenger, om de ønsker å være "maritime". Det ville være rart å ha et firma hvor man ikke ansatte personer med den kompetansen man behøver. 

Jeg synes det er riktig at det fokuseres på sikkerhet ved transport av barn. Men jeg er usikker på om D5L tilfører så mye av de egenskaper som trenges. Man kan kanskje argumentere med at det er det sertifikatet som finnes, men et slikt sertifikat gjør vel båtfører rimelig overkvalifisert til å frakte et antall barn innaskjærs I fint vær I en 25-30 fots båt? Vi snakker om korte avstander på slike turer, og man legger ikke ut på tur I dårlig vær. Still gjerne krav til redningsutstyr, kommunikasjon og antall ansvarlige voksne ombord ift barn og slike ting. Men man trenger ikke kunne navigere etter stjernene for å krysse et 100 meters sund med en stødig og trygg båt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg tror ikke vi trenger et nytt sertifikat, men båtførerprøver burde vert "strammet opp".

Da hadde den gitt et godt grunnlag i forhold til behovet for navigasjon til dette formålet.

Båtførerprøven burde uansett blitt gjenstand for fornying, kanskje også med en obligatorisk praktisk del.

Jeg er sikker på at de som har lang erfaring med ta barnehagebarn med på båttur kan gi verdifulle innspill om kompetanse som er nødvendig for slik aktivitet. Kanskje burde det være et kompetansebevis i forhold til å ta barnehagebarn med båttur?

Da er det neppe differansen i formell kompetanse mellom båtførerprøven og D5L som vil være i fokus.

Guest Avmønstret#
Pitbullo skrev 34 minutter siden:

Etter å ha lest og tenkt litt, kanskje vi rett og slett mangler et sertifikat som er egnet til dette formålet? Mulig vi trenger et sertifikat som legger seg mellom båtførerlappen og D5L, tilpasset skoleturer osv. 

Holder ikke med kun formell kompetanse hos båtfører, en må også ha en godkjenning av fartøy og krav til utstyr eller så ender en opp i en tettpakka alubåt uten oppdrift, som nevnt tidligere i tråden..

Tror nok det fleste foreldre til ungene i barnehager og skoler er enige i at det også må stilles noen minimumskrav til fartøyene som skal brukes. 

--

Problemet med "frivillighet" er noen ganger at folk blir sure fordi de mener de presenterer ett godt tilbud som til og med er gratis. Godt nok for meg, kona og våre to unger på fritiden men ikke godt nok til at jeg kan putte fem barnehage/skoleunger, som jeg aldri har møtt før, i båten og tut og kjør? 

Nei, det er ikke godt nok, ikke på noen som helst måte. Båtførerprøven... glem det, ikke godt nok til å vurdere sikkerheten ifht frakt av passasjerer. Og båten... alle som har hatt båt en stund vet veldig godt at det er ett gigantisk sprik i hva folk mener er "godt nok", alt fra en sliten daycruiser med bensinlekkasje, uten noe som helst basis sikkerhetsutstyr, til en seilbåt godkjent for utaskjærs regatta som har det meste av nødvendig sikkerhetsutstyr på plass og også ville tåle det om været slo om når barnehagen på Hareid var på en høsttur over fjorden. 

---

Seilbåter som deltar i regatta har et minimumsnivå av sikkerhetsutstyr og tilfredsstiller en rekke sikkerhetskrav. Der har vi i det minste en del foreldre som har båter som er noenlunde ok og sikre i bruk. Men jeg tipper disse foreldrene kan nok om sikkerhet til å skjønne at de ikke kan fylle båten med barnehage/skoleunger uten riktig sertifisering. Mens "daycruiserpappa" gjerne stiller, blid og glad, sola skinner, kun noen få hundre meter så dette går bra uten å forstå at regelverket skal gjelde hele landet. 

Regelverket skal også regulere hva som foregår når en går ut med barnehagen eller skolen for å vise de "havet" i Finnmark en høstdag, eller når unger fra Askvoll skule skal på tur i skjærgården selv om været ikke er på sitt beste. Skal en ut på tur med barnehager og skoler på sjøen så må både kompetanse og utstyr være på plass for å gjøre det til en sikker tur. Nivået må være minst like godt som når en transporterer voksne passasjerer, helst bedre mtp oppsyn fra voksne. 

---

Og igjen, har ikke hørt så mye sutring om at det er så dyrt med firmatur hvor far og mor får kjørt dritten utav seg i Rib, eller en er på partybåt i Oslofjorden, eller tar en ferje. Men når det kommer til å transportere ungene våre... ja da er det ikke så nøye for da blir alt så vondt og vanskelig.... da skal vi fire på sikkerheten?

4 minutes ago, Pinkvin said:

Holder ikke med kun formell kompetanse hos båtfører, en må også ha en godkjenning av fartøy og krav til utstyr eller så ender en opp i en tettpakka alubåt uten oppdrift,

Men når det kommer til å transportere ungene våre... ja da er det ikke så nøye for da blir alt så vondt og vanskelig.... da skal vi fire på sikkerheten?

Oppfordrer igjen til å ta en kikk på nettsidene til de som driver med dette, det er ingen som driver på i en tettpakka alubåt uten oppdrift.

Hvorfor skulle de det?

Når det gjelder transport av unger, som i skoleskyss, så er vel den transporten unntatt regelverket? Altså regelverket som regulerer kravene for personbefordring. 

At det er mulig å komme frem til et kompromiss mellom null krav til båt og båtførerkompetanse kontra krav til passasjerbåt og D5 kompetanse. Ja det bør være mulig å få til, uten å fire på sikkerheten. Denne risikoen er såpass begrenset at ingen barnehagebarn har druknet enda.

Det er ikke fordi man etterlever den strenge fortolkningen, men mer fordi man forstår hva man driver med, og håndterer risko deretter.

Guest Avmønstret#
Johannes skrev for 2 timer siden:

Oppfordrer igjen til å ta en kikk på nettsidene til de som driver med dette, det er ingen som driver på i en tettpakka alubåt uten oppdrift.

Hvorfor skulle de det?

Det kom frem som et eksempel her i tråden på hvordan det faktisk ble gjort ett sted... Så hvorfor tror du alle har god dømmekraft?

Sitat

Når det gjelder transport av unger, som i skoleskyss, så er vel den transporten unntatt regelverket? Altså regelverket som regulerer kravene for personbefordring. 

Det er vel utenfor tema. Her snakker vi om tur med barnehage/skole i barnehagens/skolens regi. Ikke transport til-fra bhg og skole. 

Sitat

At det er mulig å komme frem til et kompromiss mellom null krav til båt og båtførerkompetanse kontra krav til passasjerbåt og D5 kompetanse. Ja det bør være mulig å få til, uten å fire på sikkerheten. Denne risikoen er såpass begrenset at ingen barnehagebarn har druknet enda.

Så du mener en skal fire på transport av unger ifht transport av voksne, i så tilfelle, hvorfor?

Sitat

Det er ikke fordi man etterlever den strenge fortolkningen, men mer fordi man forstår hva man driver med, og håndterer risko deretter.

Kan ikke si at eksemplene i tråden her viser noe i den retning. En vil gå i 20 knop med barnehagebarn, uten kart, VHF, bluss eller noe, i sin daycruiser og med båtførerprøven, mener det er helt trygt. En annen vil gå i ett av de mest trafikkerte områdene i Norge og mener det er helt forsvarlig uten særskilt kompetanse til tross for både trafikk, grunner osv, særlig hvis temperaturen er riktig så går dette bra ... 

Dette er eksempler de selv har dradd frem på når reglene er "dumme". 

En skal være glad for at det har gått bra, mye pga de vanlige reglene etterfølges, mye pga god dømmekraft, og til tross for at "go happy- go lucky" gjengen i ikke sertifiserte fritidsbåter uten selv det mest basiske av sikkerhetsutstyr og uten spesiell opplæring en sjelden gang har fått slippe til. Antar det har skjedd i ren uvitenhet. Godt at dette blir tatt tak i. 

Kan ikke forestille meg at det blir gitt slakkere krav til å transportere unger på skole- og barnehageturer enn det som gjelder for voksne, hvordan i alle verden skal en få foreldrene med på noe så sinnssykt? Og forøvrig så gjelder jo kravene også ifht de ansatte voksne i barnehagen som må være med på turene, noen som ser for seg at de vil være med på å senke sikkerhetskravene? 

--

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
On 10/8/2018 at 6:42 PM, Ventus said:
On 10/7/2018 at 10:33 PM, Pinkvin said:

---

Får hjelpe litt til...

1) Hvis du mener sikkerhet foran alt - og at alle liv er like mye verdt - så skal du kunne forståes som at man egentlig burde innført D5L også for fritidsbåtflåten. De frakter like mange passasjerer (ift. "barnehagebruken"), brukes trolig oftere til og med (høyere frekvens som øker risikoen), samt trolig over et større spenn (geografisk, værforhold med mere som også øker risikoen). Du mener at man ikke kan la folk skille mellom fornuftig bruk og foranstaltninger, og således kan ledes mot grenseverdien at "worst case" skal og må gjelde alle for å redde folk fra seg selv.

Hva er ditt argument for at så ikke er tilfelle - gitt dine tidligere tolkninger av sikkerhet og viktigheten av dette. Eller skal det bare gjelde i næringsregi og "fritidsliv" er mindre verdt?

2) Mener du at krav til radar, nødbluss, VHF med mere er et krav fra Sjøholmen til Borøya? Er dette åpen sjø? Burde de som styrer Rigmor/Rigfar ha samme sertifikat som de som styrer f.eks. fergene i Oslofjorden - igjen  i en fortolkning at av alt skal gjøres? Eller kan det være formildende omstendigheter (les: bruksbegrensninger i form av en instruks/regelement som kan distribueres)?

3) I tidligere tider i hvertfall padlet 3 og 3 stk. barn alene i kano fra nevnte Sjøholmen til Borøya. Tilsvarende med jollene som ble seilt - og kullseilt. Var dette forsvarlig eller "galskap" - gitt kravene som stilles for å frakte samme barna, i samme flytevest mellom samme lokasjonene i en CE-merket båt med motor på rolige sommerdager?

Antar du har noen svar på denne også - eller vil du heller bare svare generelt og i løse vendinger der du mener folk er både gale, utsetter alt og alle for stor risiko med mere?

Noe å tenke på samtidig; hva er risikoen selv med dette magiske regelverket? Har vel også savnet din tanke tanke rundt dette med frekvens av et gjøremål mtp. risikonivå...

https://www.aibn.no/Sjofart/Avgitte-rapporter/2014-08

Redigert av Ventus (see edit history)
Guest Avmønstret#

Umulig å få til noen ordentlig sitering ut fra hvordan du har skrevet så dette blir lett rotete...

---------------------

----------

Har aldri nevnt noe i den retningen du foreslår. Tvert i mot har jeg gjentatte ganger dradd tråden tilbake til konkret frakt av unger i regi av skole og bhg, som den handler om, og har handlet om hele tiden. 

Om du vil drøfte dette så foreslår jeg en egen tråd. Du er jo ikke alene om å mene at "noen" vil innføre D5L for privatbruk av båt når unger er med. Flere i tråden her som prøver å avspore. Det er jo en veldig pussig idé dere har der? Klarer du/dere virkelig ikke å skjønne forskjellen på å ta med ungene i egen båt og frakte andre sine unger i båt i regi av skoel/bhg? Eller er det kun for å avspore debatten? 

----------

-------

Jf det jeg skrev over, hvor har du den pussige ideén fra? Og hvorfor stadig prøve å avspore når alle andre forstår hvor rammene ligger, transport av unger i skole/bhg sin regi

-------

------

Aner ikke hvem eller hva Rigmor/Rigfar er, så det kan jeg ikke uttale meg om. Kan heller ikke regelverket på fingerspissene ifht de krav som stilles men ut fra den lille avklaringa som kom så er det ikke krav til feks radar innen "sommerperioden". Men selvsagt skal de ha kart, VHF, nødbluss osv, såvidt jeg vet fravikes ikke de kravene uansett sesong. Se feks for deg at de må hjem om natta, i mørket med en skoleunge, eller været slår om før de skal hjem. Og husk at dette skal gjelde i alle farvann, over hele landet. 

---------

---------

Skjønner ikke sammenligningen og ser ikke relevansen ifht det denne tråden handler om så det må du nesten vurdere selv hva du syns om

---------

Guest Avmønstret#
Pinkvin skrev 12 minutter siden:

Vetus:

2) Mener du at krav til radar, nødbluss, VHF med mere er et krav fra Sjøholmen til Borøya? Er dette åpen sjø? Burde de som styrer Rigmor/Rigfar ha samme sertifikat som de som styrer f.eks. fergene i Oslofjorden - igjen  i en fortolkning at av alt skal gjøres?

Leste meg opp på Rigmor og Rigfar. Ser at de er sertifisert for 100 og 73 passasjerer. På bilder ser du også at de har flåter, og de har alt utstyr som de skal ha for å føre antall passasjerer som de er sertifisert til. Ser også at de er på jevnlig skipskontroll på Engelsviken slip. 

Tar for gitt at de som fører båtene har den sertifiseringen de skal har, være seg Rigmor eller andre passasjerferjer i Oslofjorden. 

Du kan starte med dette - siden du ikke svarer egentlig på det meste.

1) Hvorfor mener du det er rikitg med et skille i reglene mellom profesjonelt og privat bruk av båt - gitt at en ulykke er en ulykke og således kan det vel ikke være relvant når/i hvilken regi det skjer? Hvis det er feil, mener du da man bør kreve D5L for fritidsflåten (husk at folk kan renne på hverandre også...)?

2) Mener du at man i en hvilken som helst båt til enhver tid og bruk trenger nødbluss og VHF i nevnte området? Redningsflåte, flytedrakt vs. redningsvest etc.?

3) Ref. pkt. 1 - hvorfor er risikoen mindre med denne aktiviteten enn å frakte tilsvarende barn i en åpen daycruiser med f.eks. båtførerprøven og uten noen tekniske problemer. Eller burde dette vært forbudt med tanke på risikoen i nevnte aktivitet - som du har påpekt skjer i "farlig område" - oversatt fra dine ord.

4) Mener du det er riktig å kreve samme erfaring og sertifisering for å føre Rigmor/Rigfar for sin bruk i forhold til f.eks. Kielfergen? Ikke om de er i henhold i dagens regelverk; din mening av hva som skal kreves

5) Har frekvens påvirkning for risiko - gitt at fritidsbarnehager gjør dette kanskje et par ganger i måneden i beste sesongen. Bør det avspeiles på en bedre måte i dagens regler? Kontra f.eks. en taxi-båt?

Guest Avmønstret#
Ventus skrev 40 minutter siden:

Du kan starte med dette - siden du ikke svarer egentlig på det meste.

Du spør om masse greier som ikke er relevant ifht tråden i det hele tatt. Om du virkelig lurer på forskjellen på Kielferga, Rigmor, Oslofergene osv så start en egen tråd om det. 

9 hours ago, Pinkvin said:

Du spør om masse greier som ikke er relevant ifht tråden i det hele tatt. Om du virkelig lurer på forskjellen på Kielferga, Rigmor, Oslofergene osv så start en egen tråd om det. 

Flåsete svar; men hvis du ikke vil (?) se at det handler om å sette diskuterte regelverk inn i en helhetlig kontekst, med tanke på formålstjenlighet og likheter/ulikheter til andre tilsvarende grensedragninger så er vel det svar nok.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...