Jump to content

Skole- og barnehagebarn får ikke lenger være i båt


Korsfjord

Recommended Posts

Det blir helt feil om en skal kreve D5L for all bruk i regi av skoler, frivillige og barnehager. Sett heller krav til båtførerprøve og livredningskurs for båter som går under for eksempel ti knop i skjermet farvann. Selvsagt skal det benyttes redningsvester, båten skal være egnet for bruken og benyttes i henhold til sertifiseringer med tanke på lasteevne og antall personer ombord. 

 

Vi trenger ikke å blade inn havrafting og bilkjøring i dette. Der er det høyere hastigheter og derfor et betydelig høyere skadepotensiale i en ulykke. 

Link to post
Share on other sites

tilplan skrev 6 minutter siden:

Det blir helt feil om en skal kreve D5L for all bruk i regi av skoler, frivillige og barnehager. Sett heller krav til båtførerprøve og livredningskurs for båter som går under for eksempel ti knop i skjermet farvann. Selvsagt skal det benyttes redningsvester, båten skal være egnet for bruken og benyttes i henhold til sertifiseringer med tanke på lasteevne og antall personer ombord. . 

Dette synes jeg er fornuftige synspunkter. Dette er krav som er enkle å innfri, og som er realistisk å kunne innfri, og etter mitt syn tilstrekkelig til de aller aller fleste tilfeller.

Redigert av Korsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Speidere blir nevnt lenger opp, men vi har ingen problemer med regelverket. Speiderne deltar i vedlikehold og daglig drift av båtene, og de tar sine økter ombord. Da er ikke formålet med turene persontransport av passive 'taxikunder' men mannskap og eiere på tur. Slik vil det være for alle lag og foreninger der alle deltar i driften.

Skolen kan ikke sette opp turer i skoletiden uten at regelverket gjelder, men ingenting hindrer noen besteforeldre å invitere masse unger på fisketur i helga.

Leirskoler i lukket farvann kan heller investere i noen mindre  båter og la ungene kjøre selv. Mye artigere og mer lærerikt enn å sitte stuet i en livbåt. Dessuten er det lovlig.

Når barnehager tar med seg mange unger i feks Pioner Multi som i flere tilfeller har gått helt ned på etpar minutter uten redningsmuligheter og vhf blir det dumt.

For de som har kjørt masse unger i åpne livbåter uten Vhf i mange år og nå klager på reglene må man kanskje lure litt på kompetansen hvis de ikke har kjent til gjeldende regelverk på sjøen.

Hva er planen med to voksne og ti barnehagebarn når båten synker?

Mons

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
PiperBill skrev for 1 time siden:

Også.. I en slik debatt, kan man ikke forventer saklige og realistiske synspunkter fra dagens hysteriske overbeskyttende småbarnsforeldre.

 

 

Så du mener en gjør for mye for å hindre at unger dør på tur i regi av barnehager, skoler og idretten? Foreldrene er bare hysteriske og overbeskyttende?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
mons skrev 52 minutter siden:

Speidere blir nevnt lenger opp, men vi har ingen problemer med regelverket. Speiderne deltar i vedlikehold og daglig drift av båtene, og de tar sine økter ombord. Da er ikke formålet med turene persontransport av passive 'taxikunder' men mannskap og eiere på tur. Slik vil det være for alle lag og foreninger der alle deltar i driften.

Skolen kan ikke sette opp turer i skoletiden uten at regelverket gjelder, men ingenting hindrer noen besteforeldre å invitere masse unger på fisketur i helga.Leirskoler i lukket farvann kan heller investere i noen mindre  båter og la ungene kjøre selv. Mye artigere og mer lærerikt enn å sitte stuet i en livbåt. Dessuten er det lovlig.

 

Endelig, ett konstruktivt og løsningsorientert bidrag. Om folk, også i denne tråden, brukte all kompetansen til å finne løsninger så ville en se at det lar seg ordne, kanskje til og med rimeligere og bedre enn den ulovlige og potensielt farlige måten det gjøres i dag. 

--

Hvorfor ender det så ofte opp i den passive sutrekulturen. "Reglene sier att"- Da blir det ingen tur på ungene.... Hvem er vi som foreldre når vi gir ungene våre denne formen for "voksenopplæring". Går rett på passiv sutring, kontakter media for å få kringkasta klagesangen til flest mulig og legge skylda og ansvaret på noen andre, og som regel store stygge "staten" som har så fælt "regelverk". 

 

Og så er det de som går videre og hakker løs på foreldre som ikke vil at barnehagen og skolen skal dra ungene med på ulovlige og potensielt livsfarlige "øvelser". De blir hengt ut som "hysteriske", "overbeskyttende" osv.

 

Si det til mora og faren og søskene som står ved kista til ungen som druknet på forrige kanotur, eller ungen som drukna i elva/dammen/sjøen fordi barnehagen ikke praktiserer/følger selv de enkleste sikkerhetsreglene som feks å vite hvor mange unger en har med seg ut og telle når en kommer tilbake. 

---

Dette har ikke noe som helst med "vanskelige regler" å gjøre. Det har med sikkerhet å gjøre og det handler kun om å finne gode løsninger. At noen stiller frivillig opp for barnehager, skoler og idretten kan ikke brukes mot ungene. Som det er sagt, veien til helvete er brolagt med gode intensjoner. 

 

Link to post
Share on other sites

mons skrev 58 minutter siden:

Litt til..

Her i bygda bruker den ene barnehagen en gammel åpen aluminiumsbåt uten oppdrift når de skal på sjøen.

Det er selvsagt ikke lett å forsvare noe slikt, og det er heller ikke slik at noen har tatt til orde for at hva som helst er greit å bruke, verken av utstyr eller fornuft.

Jeg kan heller ikke se at sikkerheten er så mye bedre ivaretatt så lenge barna fører båtene selv. Selv om jeg synes DET også er en god ting.

Link to post
Share on other sites

14 hours ago, Pinkvin said:

Masse vikarierende argument om bommulsgenerasjon og annet tull.... selvfølgelig. Det går jo så fint så, helt til det ikke går fint. Men google litt så vil dere se at det skjer ulykker på utflukter med barnehager, skoler og idretten hele tiden, det dør unger stadig vekk. 

 

 

 

Vel - hele tiden er kanskje litt hardt utbasunert. Det skjer ulykker så klart - og så er det del 2 av spørsmålet som må besvares for å treffe gode tiltak (les: ikke symbolske); hvorfor skjer ulykken (årsakssammenheng).

 

Ut ifra en risikovurdering burde de trolig holdes hjemme trolig da transport tli/fra barnehagen eller skolen,  pluss eventuell eksekusjon i urbane miljøer (les: trafikk) må stoppes.

 

Alt har en risiko, og det er mange måter å møte den på. I dette tilfellet er det kanskje greit å beholde frivillighetselementent (dugnadsånden), men man kunne hatt et kontaktpunkt i SDIR eller RS som hjalp med en felles "sjekkliste", gode tips/råd og til å besvare spørsmål.

 

Husk at dette kommer også inn mtp. transport - kan foreldre kjøre hverandres barn eller skal man kreve transportløyve for alt som kan tenkes å være i regi av barnehage/skole?

 

https://www.ssb.no/statbank/table/08873/

Dodsfall(1).png

Dodsfall.png

Redigert av Ventus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et annet tiltak som jeg tror ville gjort større utslag på drukningsstatistikken er bedre svømmeopplæring. Utendørs svømming kan gjerne være en god ting, men ser for meg at å arrangere dette kan skape større utfordringer for sikkerheten enn manglende D5L. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qnBB31/vil-ha-mer-svoemming-utendoers-for-aa-forhindre-drukning

 

Hvis det er snakk om svømmetrening i våtdrakt, kan det jo vurderes om det er mer realistisk enn basseng. 

Redigert av tilplan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 6 timer siden:

 

Så du mener en gjør for mye for å hindre at unger dør på tur i regi av barnehager, skoler og idretten? Foreldrene er bare hysteriske og overbeskyttende?

 

Jeg mener den eneste måten å være 100% sikker på at ingenting går galt er å holder ungene bort fra slike turer.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Vi var på tur med ene avdelingen i barnhagen til ungene. 

 

To båter, min dc og en litt større bobåt. 

 

Dette kan vi nå da ikke gjøre mer, selv om vi hadde en med livredde kvalifikasjoner i hver båt og alle hadde redningsvest ombord? Samt at begge førerne har småbåtfører. 

 

Blir noe overkill (pun intended) i mine øyne.... 

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

To uttalelser i denne tråden jeg virkelig har reagert på:

 

Fint man får stoppet denne galskapen.
Det er for ofte hele barnehager som forsvinner på sjøen.

 

Når og/eller hvor forsvant en hel barnehage på sjøen?

 

Men google litt så vil dere se at det skjer ulykker på utflukter med barnehager, skoler og idretten hele tiden, det dør unger stadig vekk.

 

Nå har jeg googlet mer enn "litt" og finner ikke noe?

 

Spiller ingen rolle hvem som har sagt/skrevet dette, men vil gjerne få litt dokumentasjon på slike uttalelser for det ville jo i så fall være helt forferdelig om det var riktig!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 1 time siden:

 

 

Fint man får stoppet denne galskapen.
Det er for ofte hele barnehager som forsvinner på sjøen.

 

Når og/eller hvor forsvant en hel barnehage på sjøen?

 

 

Jeg regner med at han som skrev dette var ytterst ironisk:wink:

Redigert av Korsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det farligste mine unger gjør er å stå daglig på bussen frem og tilbake til skolen

1 hour ago, Mouche said:

To uttalelser i denne tråden jeg virkelig har reagert på:

 

Fint man får stoppet denne galskapen.
Det er for ofte hele barnehager som forsvinner på sjøen.

Den uttaleksen var min og har selvfølgelig ikke røtter i virkligheten.
Var ett forsøk på ironi og jeg som mange andre er oppgitte av byråkratiet.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mouche skrev for 1 time siden:

 

 

Nå har jeg googlet mer enn "litt" og finner ikke noe?

 

 

 

Da må du sjekke maskinen din for virus. Får du virkelig ikke noen treff med unger som har druknet om du googler "barnehagetur ulykke"?

 

Men du mener kanskje at ulykken konkret skal kobles til båt, ført av foreldre noe i den retning? Det vet jeg ikke om du finner, men du finner diverse drukninger. Søk "skoletur ulykke" så får du alt fra drukninger, til brannskader, til trafikkulykker osv, osv. 

---

Men jeg registrer at flere syns det gjøres for mye for å sikre unger, at foreldrene er hysteriske. Selv er jeg glad for at det ikke omkommer mange barn og unge i båt i regi av barnehage og skole. Også veldig glad for alt som gjøres for å unngå det, til tross for at enkelte ikke ønsker det arbeidet velkommen.  

 

 

Link to post
Share on other sites

12 minutes ago, Pinkvin said:

 

Men jeg registrer at flere syns det gjøres for mye for å sikre unger, at foreldrene er hysteriske. Selv er jeg glad for at det ikke omkommer mange barn og unge i båt i regi av barnehage og skole. Også veldig glad for alt som gjøres for å unngå det, til tross for at enkelte ikke ønsker det arbeidet velkommen.   

 

 

Når arbeidet som blir gjort er så godt at det setter en stopper for helt vanlige og natulige aktiviteter med meget lav risiko så må det være lov å stille spørsmålet om at det ikke blir litt for mye av det gode?
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

11 minutes ago, Pinkvin said:

Men du mener kanskje at ulykken konkret skal kobles til båt, ført av foreldre noe i den retning? Det vet jeg ikke om du finner, men du finner diverse drukninger. Søk "skoletur ulykke" så får du alt fra drukninger, til brannskader, til trafikkulykker osv, osv. 

 

 

Ja, tenkte vel i min naivitet at vi snakket om barn/barnehagebarn i båt, ikke barn som har falt ned fra et tre eller brent seg på et bål eller kuttet seg med en speiderkniv eller falt på ski. Alt dette er forøvrig "aktiviteter" jeg synes barn skal være med på selv om det kan medføre både fall og kutt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

Pinkvin skrev 13 minutter siden:

 

Da må du sjekke maskinen din for virus. Får du virkelig ikke noen treff med unger som har druknet om du googler "barnehagetur ulykke"?

 

Men du mener kanskje at ulykken konkret skal kobles til båt, ført av foreldre noe i den retning? Det vet jeg ikke om du finner, men du finner diverse drukninger. Søk "skoletur ulykke" så får du alt fra drukninger, til brannskader, til trafikkulykker osv, osv. 

---

Men jeg registrer at flere syns det gjøres for mye for å sikre unger, at foreldrene er hysteriske. Selv er jeg glad for at det ikke omkommer mange barn og unge i båt i regi av barnehage og skole. Også veldig glad for alt som gjøres for å unngå det, til tross for at enkelte ikke ønsker det arbeidet velkommen.  

 

 

Hvorfor skal det ikke kobles til båt? Det er jo nettopp ferdsel i båt som er sakens kjerne her...

Hvor mange ulykker finner du på ditt google-søk, som kunne vært unngått med D5L og båter som er utrustet etter strenge krav? 

 

Og så må jeg med respekt å melde si du bommer her. Hele poenget er at kravene som du applauderer er så strenge at slike turer i praksis ikke lenger lar seg gjennomføre. Og det synes jeg er både synd og unødvendig.

Link to post
Share on other sites

Ventus-kanopadling er en aktivitet der ungene selv fører eller er med på å drifte båten og går bra.

Hvis du bruker kanoen til å transportere en skoleklasse over elva er det verre.

 

Sikkerheten med at ungene kjører selv er i første omgang at det er flere båter sammen med et støttefartøy.

Jeg forutsetter da saktegående båter som ikke synker om de går på.

Da er muligheten for mange unger flytende i sjøen uten hjelpebåt borte.

 

Til Joltus.

Du kan invitere alle ungene du vil på tur. Da er det opp til foreldrene om de vil sende ungene på tur med en venn eller til barnehagen.

Krever bare at du prater litt med de andre foreldrene.

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...