Jump to content

Skole- og barnehagebarn får ikke lenger være i båt

Korsfjord

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Joltus skrev 1 time siden:

Vil mye heller ha mine unger i min båt i det du kammer vill fart på sjøen enn i minibussen din sammen med deg på motorveien. 

Har aldri hatt minibuss... men de jeg har sett har både seter og belter. Daycruiser blir mer som å hive barnehageungene i en henger etter en ATV i full fart på ett jorde. Ikke egnet for unger akkurat. 

Joltus skrev 1 time siden:

Rart at det er skal være så strengt på sjøen i forhold til på veien der hvem som helst kan kjøre. Til og med folk som kun har minibuss lappen.... 

Hvem er minibuss lappen, han som kjører minibuss i Karasjok? 

De maritime barnehagene var det andre enn meg som blandet inn her. Sant å si tenkte jeg ikke på eksistensen av slike i det hele tatt da jeg leste det innledende innlegget i BT og så vidt jeg kan se er de ikke nevnt i innlegget heller. Jeg kjenner så lite til driften av slike at jeg ikke vil synse om hva som er fornuftige krav her. Men ja, driver man en virksomhet som er tuftet på at man skal til sjøs nærmest daglig, hele året, "uansett vær", så bør det selvsagt stilles krav til både båtfører og utstyr. 

Det jeg derimot har god kjennskap til, er at flere skoler i mitt nærmiljø har drevet med praktiske prosjekter og/eller alternativ undervisning der bruk av båt har vært involvert som en viktig del. Her har man vært korte turer ut på fjorden, nær land og bare i værforhold og farvann båtene var egnet for. Var været dårlig, gikk man aldri fra kai. Med andre ord lav risiko. Båtene som ble brukt, kunne imidlertid ikke ha tilfredsstilt de strenge kravene det ble referert til. Man visste sannsynligvis ikke om kravene heller, for øvrig.

Dette kom typisk i stand av at båtvante ildsjeler i skolen tok initiativ, og det hele ble gjerne muliggjort ved at både arbeidsgiver og arbeidstaker delte kostnader, vel vitende om at noe slikt ville være svært vanskelig, sannsynigvis umulig å få til om man skulle vente på ekstra midler fra myndighetene. Så da ordnet man det selv, ut fra de mulighetene som lå i skolens budsjett. Jeg vet med sikkerhet at mitt nærmiljø ikke er det eneste som har sett slike opplegg langs kysten. 

Nå er vel slike undervisningsopplegg av ulike grunner i ferd med å dø ut uansett, av grunner som jeg har påpekt i andre innlegg. Men regelverket som det her er referert til vil være den siste spikeren i kisten. Gledelig, synes nok mange. Jeg synes det er synd, for det er utallige elever som har hatt glede og utbytte av dette. Satt litt på spissen, så er det synd om man ikke skal kunne gjøre slike ting, fordi forholdene er så tøffe på Svalbard (Siden noen dro det inn i bildet litt ovenfor her).

Så må jeg si jeg er litt forundret over den "alt-eller-ingenting"-tankegangen som enkelte gir uttrykk for her.

Altså, enten synes man regelverket er perfekt som det er, eller så mener man at alt er greit. Ja, man driter  sågar i barns sikkerhet. For eksempel at å sende massevis av barnehagebarn ut i en båt uten oppdriftsmidler, eller i en liten gummibåt midtvinters er innafor. 

Det kan jo hende at man kan godta at det stilles krav, men at man mener kravene er for strenge? 

Jeg kunne tatt tak i en del andre ting som mine motdebattanter har skrevet her, men smått febersyk legger jeg inn årene for denne gangen. Jeg har fått frem det jeg mente. De som er uenige, kan i alle fall glede seg over å ha regelverk og myndigheter på sin side, og at min synsing om dette ikke vil forandre på noe :smiley:

Redigert av Korsfjord (see edit history)
On 9/22/2018 at 10:37 PM, Pinkvin said:

Masse vikarierende argument om bommulsgenerasjon og annet tull.... selvfølgelig. Det går jo så fint så, helt til det ikke går fint. Men google litt så vil dere se at det skjer ulykker på utflukter med barnehager, skoler og idretten hele tiden, det dør unger stadig vekk. 

Venter fortsatt på klargjøring av dette;  antar det er noe fakta bak påstanden - eller bare luftig påstand?

Vet ikke hvordan det står til med ulykker i barnehager, men det skjer i skolen:

https://www.nrk.no/troms/en-serie-_uhell_-fortsetter-a-brennmerke-barn-for-livet-1.14206552

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/M419J/tre-brannskadd-i-ulykke-paa-risoer-barneskole

Ikke akkurat drukning, men ulykker som kommer av dårlig opplæring. Det skjer ulykker med (særlig) kano og kajakk til stadighet:

https://www.nrk.no/telemark/elev-mistet-livet-etter-kanovelt-1.12924510

Men båtulykker... har ikke hørt om det i skoleregi. 

Jeg er lærer, og i skolen er det mye større fokus på teoretiske ferdigheter enn da de fleste her på forumet var barn. Det er en følge av samfunnsutviklingen. Det er grenser for hva skolen kan drive med når regjering, storting og kommuneledelse har som mål at norske elever skal score bedre enn alle andre land på teoretiske prøver. Jeg tviler dette endrer seg over natten. Moralen er: ta med barna deres OG naboene sine OG inviter innvandrerfamilier i nabolaget på båttur - eller til og med inviter til klassetur på en øde øy  - DET er ikke ulovlig ennå.

Kom nettopp inn fra tre timer seilas i Søgneskjærgården. Ungdommene seilte speiderskøyta og serverte både is og kakao underveis.

Jeg var med i tilfelle det ble såpass vind at vi kunne øve på reving i god vind, men det var fredelig. helt mørkt når vi seilte inn til havn.

For mange ungdommer tror jeg at valgfaget friluftsliv godt kunne inneholde litt båtpuss på noen 14-fotere, og at ungdommene selv kan kjøre når de skal ut på tur og fiske. God læring og en fin måte å leve sammen med reglene på.

Hvis noen vil dra igang slikt for skolen sin er det massevis av plasser å hente penger til båter og fiskeutstyr.

Mons

Det virker litt som noen har et sterkt behov for å stramme inn tolkningen av et eksisterende regelverk for å løse en problemstilling som ikke finnes.

Jeg mener, hvor mange barnehagebarn er det som har druknet i forbindelse med aktiviteter som dekkes av nevnte regelverk, mens de er under omsorg av barnehagen? Har ikke funnet noen de siste årene i statistikken til RS.

Pinkvin skrev for 16 timer siden:

Har aldri hatt minibuss... men de jeg har sett har både seter og belter. Daycruiser blir mer som å hive barnehageungene i en henger etter en ATV i full fart på ett jorde. Ikke egnet for unger akkurat. 

For noe tull. Å kjøre en daycruiser i knappe 40kmt kontra minibuss med deg på motorvei? 

Vet godt ka eg hadde vakt for mine barn 

Det var du som blandet inn at du kunne hente en skokk med unger med minibusslappen din.... 

Guest Avmønstret#
Johannes skrev 1 time siden:

Det virker litt som noen har et sterkt behov for å stramme inn tolkningen av et eksisterende regelverk for å løse en problemstilling som ikke finnes.

Jeg mener, hvor mange barnehagebarn er det som har druknet i forbindelse med aktiviteter som dekkes av nevnte regelverk, mens de er under omsorg av barnehagen? Har ikke funnet noen de siste årene i statistikken til RS.

Og det vel like godt et resultat av at ansatte og frivillige i all hovedsak er fornuftige og forholder seg til eksisterende regelverk, ikke fordi de bryter det og tar ungene med ut ulovlig uten påbudt kompetanse og båter som ikke er egnet. 

Lovverket har vært der i alle år, og det virker. 

En kan jo ikke konkludere med at lovverket er unødvendig fordi det virker, som du og andre gjør her...

---

Og som vist i tråden så er ikke lovverket så rigid som barnehageieren som vil spare penger og bry skriver i leserinnlegget sitt. Gitt sommertid osv så koker det ned til at en voksen må ha lært å navigere, hatt en sikkerhetsopplæring, kunne førstehjelp osv, og har det dokumentert. Det er jo ikke mye å kreve når en skal sende barnehage- og skoleunger ut på sjøen. 

Ifht til båten så koker det ned til vanlige redningsvester, VHF, kart og noen bluss sånn ca. 

Og lovene tar høyde både ifht sesong, ferdselsområde osv og regulerer etter det. Dvs den er svært fleksibel og tilpasser seg "virkeområdet".

---

Stikk fingern i jorda, dette er ikke ett regelverk som kveler noen som helst aktivitet. Det er fleksibelt, fornuftig og overholdes av de fleste leirskoler, barnehager, skoler osv.

Resultatet er at vi ikke har unger som drukner fra båt i regi av barnehager, skoler osv. 

Og ja, det er helt greit at den frivillige pappaen i sin nyinnkjøpte daycruiser eller Rib uten VHF, uten kart, uten nødbluss, uten nødvendig erfaring og opplæring faktisk ikke har lov å kjøre barnehage- skoleunger i regi av barnehage- og skole. Skulle bare mangle. 

At en barnehageeier på Sotra sutrer litt i ett leserinnlegg full av feil, ja det kan en vel også leve godt med. Synd om han nekter ungene i barnehagen sin å komme på sjøen fordi han har misforstått og ikke gidder å samarbeide med den maritime barnehagen eller leirskolen som ligger i nærheten. Kanskje den maritime barnehagen og leirskolen bør kontakte barnehageeieren og styret i barnehagen for å forklare hvordan de får det til?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Kan jeg stille et spørsmål? 

Har du oversikt over pensum på D5L? 

Et krav om dette sertifikatet er nok til å kvele mange gode tiltak, bl. a i barnehager. Og det finnes ikke penger til å ivareta noe sånt, ihvertfall ikke i kommunale bgh (les : det finnes ikke vilje til å sette av penger til det) 

Guest Avmønstret#
Vesterskog skrev for 8 timer siden:

Kan jeg stille et spørsmål? 

Har du oversikt over pensum på D5L? 

Et krav om dette sertifikatet er nok til å kvele mange gode tiltak, bl. a i barnehager. Og det finnes ikke penger til å ivareta noe sånt, ihvertfall ikke i kommunale bgh (les : det finnes ikke vilje til å sette av penger til det) 

Han som skriver leserinnlegget sitter i styret i barnehagen som er familieeid, altså en privat friluftsbarnehage. De har en privat  barnehage liggende i nærområdet, Havhesten, pluss en leirskole helt nord på Sotra, Skjergardsheimen. 

Så hva ville være enklere enn å kontakte de og høre hvordan de løser det? Og for hva vi vet så kan det tenkes at noen i foreldregruppa har D5L og egna fartøy og faktisk mulighet for å stille opp et par ganger i året for barnehagen, er det sjekket ut?

---

Men nei, i stedet skriver han ett leserinnlegg, som nå satt bak en betalingsmur siden vi er så mange som har lest det. Her lister han opp en rekke faktafeil, alle for å beskrive en situasjon langt vanskeligere enn hva den faktisk er. Såvidt jeg husker skriver han ikke noe om sin motivasjon for å ta opp saken, at han sitter som eier av en barnehage, han fremstår som en representant for den frivillige foreldregruppa. Men dette er altså eieren som sparer penger og tid på at foreldre jobber frivillig for barnehagen, og må vi legge til, jobber frivillig med ulovlige aktiviteter på vegene av barnehagen som potensielt kan sette ungene sin sikkerhet i fare. For å ikke snakke om hvilken forferdelig situasjon de frivillige vil bli satt i dersom noe skulle skje...

Mao, han løser ingenting, han fyrer oppunder en frustrasjon basert på uriktige forutsetninger og "løsningen" kan helt riktig bli som han hevder, han sitter tross alt i styret, at ungene ikke lengre får brukt sjøen i regi av akkurat den barnehagen han/de eier. 

Han gjør faktisk ingenting for å gi ungene ett bedre tilbud, alt han gjør er å legge hindringer i veien for å få det til, skaper falsk uro blant foreldre og ansatte og bedriver med faktafeil for å få det til. Om det ikke var en familieeid barnehage så burde slike folk blitt kasta ut av styret. 

---

Det han burde gjøre er å ringe Havhesten FUS barnehage på Kolltveit, tlf 966 25 763 og be om ett møte/en prat. Evt Skjærgardsheimen på tlf 563 82 510. Få noen innspill, se om det kan løses gjennom ett samarbeid eller gjennom foreldregruppa, eller begge deler. 

Men nei, vi bruker heller tid og energi på å konstruere falske problemer som i resultat reduserer tilbudet til ungene. 

Får håpe det er flere barnehager i området så foreldre kan velge en barnehage som jobber for å finne konstruktive løsninger fremfor å produsere negative "fake news" i lokalpressen. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Jeg er kanskje litt off topic da, men jeg er ikke så opptatt av det leserinnlegget. Lignende problemstillinger har jo vært i media flere ganger i det siste. Jeg er mest opptatt av den generelle problemstillingen og de hindringer som en til dels veldig uegnet forskrift setter for opplærende aktivitet på sjøen.

Men så forstår jeg det er en høring på gang rundt dette, og har et håp om at denne vil legge et mer fornuftig regelverk til grunn for opplæringsinstitusjoner der omtalte forskrift ikke er særlig anvendelig.

Det har flere ganger blitt nevnt i tråden at forskriften fungerer fint ettersom det har vært lite/ingen relevante ulykker og den har vært gjeldende i flere år. Sannheten er at det har vært få/ingen ulykker selv om opplæringsinstitusjonene ikke ha oppfattet at den er gjeldende for dem. Det bunner ut i definisjon av "næring". Sjøfartsdirektoratet definerte da opplæring til næring, sannsynligvis uten å vite hva som kunne bli utfall av dette. Ettersom få og ingen har oppfattet forskriften som gjeldende for opplæring så tviler jeg også på om disse fikk delta/deltok i høring den gang forskriften kom.

On 9/22/2018 at 10:37 PM, Pinkvin said:

Masse vikarierende argument om bommulsgenerasjon og annet tull.... selvfølgelig. Det går jo så fint så, helt til det ikke går fint. Men google litt så vil dere se at det skjer ulykker på utflukter med barnehager, skoler og idretten hele tiden, det dør unger stadig vekk. 

On 9/26/2018 at 6:52 PM, Ventus said:

Venter fortsatt på klargjøring av dette;  antar det er noe fakta bak påstanden - eller bare luftig påstand?

Det er fortsatt et svar som ventes på; ene stedet er alt galt og det skjer ulykker hele tiden, mens i neste omgang skjer ingenting fordi (?) reglene er gode?

Det kan ikke være begge deler...

Redigert av Ventus (see edit history)
Guest Avmønstret#
Ventus skrev 24 minutter siden:

Det er fortsatt et svar som ventes på; ene stedet er alt galt og det skjer ulykker hele tiden, mens i neste omgang skjer ingenting fordi (?) reglene er gode?

Det kan ikke være begge deler...

Selvsagt kan det være begge deler.

Som nevnt tidligere, google "barnehagetur ulykke" så får du svar, det skjer ulykker hele tiden, unger blir skadet og dør i regi av barnehagene, og også skoler. 

Men de drukner ikke i noen særlig grad fra båt i regi av barnehagen, og det er veldig bra, ting gjøres riktig, kan ikke se at det er noen tungtveiende grunner til å endre lovverk innen et felt som fungerer godt. Og i hvertfall ikke i en retning for å lette på de sikkerhetsreglene som fungerer så godt som de gjør, det er jo latterlig å kreve. 

Så et regelverk få kjenner til er grunnen til at det er få ulykker relatert til den bruken som er diskutert her inne?

Antar du også kan kvantifisere "...ikke i noen særlig grad...." - og relatere korrelasjon til årsakssammenheng - for det tar du jo til inntekt.

Kan det være man har løst et "ikke-problem" med noe som ingen egentlig har etterlevd, og attpåtil da tar til inntekt resultatet for eget forgodtbefinnende?

Magnetisk deviasjon er nok en nøkkelbrikke for å unngå dødsulykker mellom Kaddetttangen og Borøya...

Guest Avmønstret#
Ventus skrev 16 minutter siden:

Så et regelverk få kjenner til er grunnen til at det er få ulykker relatert til den bruken som er diskutert her inne?

Antar du også kan kvantifisere "...ikke i noen særlig grad...." - og relatere korrelasjon til årsakssammenheng - for det tar du jo til inntekt.

Hva er din logikk da? At det går bra til tross for sikkerhetsregelverket og vi derfor kan fjerne det? Kvantifiser den korrelasjonen du ;-)

4 minutes ago, Pinkvin said:

Hva er din logikk da? At det går bra til tross for sikkerhetsregelverket og vi derfor kan fjerne det? Kvantifiser den korrelasjonen du ;-)

Det er du som mener det skjer ofte ulykker generelt, mennå litt sjeldnere (aldri?) ift. båtbruk. Og Sdir. påpeker vel selv at mange ikke har hatt noe formalt forhold til regelverket.

Så din påstand må du underbygge selv.

Guest Avmønstret#
Ventus skrev for 1 time siden:

Det er du som mener det skjer ofte ulykker generelt, mennå litt sjeldnere (aldri?) ift. båtbruk. Og Sdir. påpeker vel selv at mange ikke har hatt noe formalt forhold til regelverket.

Så din påstand må du underbygge selv.

Igjen, google "barnehager ulykke" så vil du se at det skjer ulykker hele tiden, også drukninger, men ikke fra båt. 

Jeg finner fakta ikke en eneste ulykke hvor en barnehageunge har druknet fra båt om jeg googler. Da tenker jeg "hipp- hurra", her har vi ett opplegg som funker. 

Så hva er logikken i å støtte barnehageieren som, basert på faktafeil i et leserinnlegg, med foreldregruppe på Sotra, hvor jeg tipper den maritime kompetansen er tung, sutrer over at han ikke kan sende barnehageunger ut med ikke- kompetente folk i ikke- sertifiserte båter? 

Det henger ikke på greip, hverken leserinnlegget, som baserer seg på feil, eller støtten til barnehageieren her på forumet. 

---

At vi er på noe nær null "uhell" med drukning fra båt uten at enkelte barnehager har hatt et formalt forhold til regelverket er rett og slett veldig bra. Det kan jo ikke tolkes dithen at barnehager har sendt ut ungene med voksne uten kompetanse i daycruisere eller vrak av båter og det gikk bra, så da kan vi likegodt fortsette sånn.... Lov- og regelverk setter ofte en ytre ramme, de er gjerne "strammere" enn hva en kjapp vurdering fra "hvermannsen" vurderer der og da, men basert på erfaringer og ytre konsekvens så er de ikke "dumme". Det er jo veldig konkret mtp transport av folk på sjøen. 

For er det dumt for barnehageungene at det er VHF, kart, nødraketter og slynge for å få noen tilbake i båten ombord? Er det dumt for barnehageungene at båtfører har opplæring i navigasjon, sikkerhet og førstehjelp ++? Nei det er ikke det, det er lurt, det er smart. Men akkurat der og da, når pappa uten erfaring med nyinnkjøpt Rib og 2x250 hester tilbyr seg å kjøre barnehageungene ut for å hale garn så oppleves det antagelig dumt for barnehageier som, heldigvis, forstår at dette ikke går selv om han hadde spart seg mye bry og antagelig noen kroner ved å si ja. 

Barnehageier i leserinnlegget har tross alt et formalt forhold til regelverket, selv om han mistolker det negativt. Men han er jo ikke særlig konstruktiv. Med foreldregruppe på Sotra tipper jeg han har flere med D5L og båter som er godkjent ifht å frakte barnehageunger. Og som nevnt er det både en barnehage og en leirskole i nærheten som de kan samarbeide med for å finne løsninger. 

Så etter mine begrep er det stang ut for barnehageier. Dette løser han greit om han vil. Men han velger en ikke- konstruktiv vei og aser opp foreldre og andre med leserinnlegg, basert på faktafeil. 

Kort sagt, visvas. 

Pinkvin skrev for 23 timer siden:

Er det dumt for barnehageungene at båtfører har opplæring i navigasjon, sikkerhet og førstehjelp ++? Nei det er ikke det, det er lurt, det er smart. Men akkurat der og da, når pappa uten erfaring med nyinnkjøpt Rib og 2x250 hester tilbyr seg å kjøre barnehageungene ut for å hale garn 

De har vel litt peiling på navigasjon, når de greier å finne veien tilbake til garnet de har satt ut.?

Flere politikere i Lillesand har i hele år protestert mot direktoratets nye tolkning av regelverket, og i februar tok Jorunn Lossius (KrF) saken opp i Stortinget. De viste til at i kystkommuner er det viktig at barn får god opplæring i trygg ferdsel på havet.

Nå har politikerne fått gjennomslag for sine protester.

– Jeg har bedt Sjøfartsdirektoratet om å prioritere arbeidet med et nytt regelverk som blant annet gjelder for barnehager, skoler og leirskoler som tar med barna i båt. Jeg ønsker ikke at en aktivitet som lærer barn og unge mer om sjøvett skal forsvinne. Dette er fremtidens fritidsbåtbrukere. Jo tidligere de lærer hvordan man bør oppføre seg til sjøs, jo bedre, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen i en pressemelding.

Sakset fra dagens Lillesands-Posten.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Guest Avmønstret#
Mouche skrev 11 minutter siden:

Flere politikere i Lillesand har i hele år protestert mot direktoratets nye tolkning av regelverket, og i februar tok Jorunn Lossius (KrF) saken opp i Stortinget. De viste til at i kystkommuner er det viktig at barn får god opplæring i trygg ferdsel på havet.

– Jeg har bedt Sjøfartsdirektoratet om å prioritere arbeidet med et nytt regelverk som blant annet gjelder for barnehager, skoler og leirskoler som tar med barna i båt. Jeg ønsker ikke at en aktivitet som lærer barn og unge mer om sjøvett skal forsvinne. Dette er fremtidens fritidsbåtbrukere. Jo tidligere de lærer hvordan man bør oppføre seg til sjøs, jo bedre, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen i en pressemelding.

Sakset fra dagens Lillesands-Posten.

Så bra, da får de nok både en tolkning og forklaring i hvordan de skal få til dette på en sikker måte. 

Mouche skrev 1 time siden:

:clap: :clap: :clap:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...