Jump to content

Skole- og barnehagebarn får ikke lenger være i båt

Korsfjord

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
mons skrev for 9 timer siden:

Fint hvis de får det til, men du skal ha politisk sterk ryggrad for å fremme et lovforslag som konkret sier at det ikke er like nøye med sikkerheten når du transporterer unger som når du transporterer voksne.

Det får de aldri. De får en egen forskrift med veileder om hvordan det skal utføres lovlig og sikkert, med føringer på å etablere et samarbeid for å dele på den kompetansen og de ressursene som allerede eksisterer lokalt for å få det til uten store kostnader. Og da er vi tilbake til å samarbeide med aktører som har det som trengs for å gjennomføre dette på en lovlig og sikker måte, feks foreldre som faktisk har godkjent kompetanse og båter, leirskoler, friluftsbarnehager og utdanningsinstutisjoner som også har det som trengs. 

Med andre ord vil barnehagene og skolene få enda flere "lover og regler", enda mer "byråkrati". 

Og det var vel ikke det leserinnleggforfatteren ba om, han trenge vel helst hjelp til å tolke og forstå eksisterende regler, og løfte nesa ut av "jeg hater byråkrati og liker godt at foreldre jobber gratis for bedriften min" holdningen. Eller sagt på en annen måte, "jeg vil ikke bruke ressurser/penger på ungers sikkerhet når jeg kan få det gratis, da dropper vi heller tilbudet" holdningen. 

Jeg tror ikke bedrifteieren vil bli fornøyd. Det blir nok nye leserinnlegg. 

Sitat

Jo tidligere de lærer hvordan man bør oppføre seg til sjøs, jo bedre

Og lærdommen er at formell kompetanse og sikkerhet ikke er så viktig så lenge man er til sjøs og det er snakk om barn? 

Merkelig at folk hisser seg så veldig opp over lover og regler som øker sikkerheten for barn. Det er selvsagt at man skal ha topp sikkerhet på arbeidsplassen, men skal man følge regelverket og øke sikkerheten på lekeplassen blir det bråk... 

Enkleste er vel å gi et stort antall dispensasjoner innen avgrenset område for hver enkalt skole/barnehage.

Alternativt så forsvinner hele greia, enkelt og greit. Ingen har driftsbudjetter til å koste ut full pakke av seritfisering av folk og utstyr.

Enn så lenge får barna fange sandkrabber i strandkanten av fastlandet ( frem til noen vil lage butikk ut av dette også og få laget et skreddersydd regelverk med påfølgende kursing og seritfisering)

Det er vanskelig å forholde seg til leserinnlegg som man ikke får lest pga betalingsmur. Så da blir det mye synsing rundt temaet generelt.

Men I et lite søk på nettet fant jeg en rapport om ulykker I barnehager der følgende uttalelser fra barnehageledere fremkommer. Jeg føler vel kanskje ikke at vi har vunnet så mye om dette er resultatet. Trygt er det jo, men lite utviklende. Man må prøve å finne en balansegang her.

«Vi har sluttet å gjøre opp bål på tur og tar aldri barna med for å bade.»

«Alltid telling av barn hvert femte minutt ute.»

«Vi har færre barn med på tur enn før.»

«Vi er svært restriktive med klatring, spesielt i trær.»

«Jeg opplever at barn ikke får utfolde seg i trær, fjell og liknende på grunn av frykten for at andres barn skal bli skadet. Derfor blir begrensningene store i forhold til naturlige aktiviteter som å klatre, hoppe, ake og andre fysiske utendørsaktiviteter.»

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Tja, det døde 44 mennesker i arbeidsulykker i 2017: https://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/44-dode-i-arbeidsulykker-i-fjor hvor mange mene du bør dø? Jeg mener målet må være null. 

På 50- tallet druknet i snitt nesten 100 barn pr år, i 2016 var det 3. https://www.nrk.no/ytring/_det-gikk-jo-bra-med-oss__-1.13730738

antall barn som dør i ulykker er redusert fra ca 100 pr 100000 på begynnelsen av 70-tallet til rundt 20 i dag. Jeg mener målet også her må være null. 

25952F5F-2831-4C18-9426-2C13E043AC14.png.bc2915ec238ac504da5a727d01635fc1.png

bildet viser antall døde barn i ulykker  pr 100000. 

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/tryggere-men-kanskje-kjedeligere

Ja, barn må få utfolde seg, teste grenser etc. Men der er vår plikt å sørge for at det skjer uten dødsulykker. Man kan klatre med tau. Man kan sørge for at lekeapparatene er trygge. Man kan sørge for at de som tar med barna i båt har riktig formell kompetanse. 

Guest Avmønstret#
Krimart skrev 34 minutter siden:

Tja, det døde 44 mennesker i arbeidsulykker i 2017: https://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/44-dode-i-arbeidsulykker-i-fjor hvor mange mene du bør dø? Jeg mener målet må være null. 

På 50- tallet druknet i snitt nesten 100 barn pr år, i 2016 var det 3. https://www.nrk.no/ytring/_det-gikk-jo-bra-med-oss__-1.13730738

antall barn som dør i ulykker er redusert fra ca 100 pr 100000 på begynnelsen av 70-tallet til rundt 20 i dag. Jeg mener målet også her må være null. 

25952F5F-2831-4C18-9426-2C13E043AC14.png.bc2915ec238ac504da5a727d01635fc1.png

bildet viser antall døde barn i ulykker  pr 100000. 

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/tryggere-men-kanskje-kjedeligere

Ja, barn må få utfolde seg, teste grenser etc. Men der er vår plikt å sørge for at det skjer uten dødsulykker. Man kan klatre med tau. Man kan sørge for at lekeapparatene er trygge. Man kan sørge for at de som tar med barna i båt har riktig formell kompetanse. 

Problemet her er at de "ikke- ikke logiske" da mener at så få drukner til tross for at regelverket brytes (av noen få), da kan en like godt fjerne regelverket ;-) Mao, at få drukner er ett bevis på at regelverket er unødvendig.... som jo er "pling i boksen" tolkning, men greit. 

De logiske blant oss vil hevde at det er regelverket som virker etter hensikten. 

---

"Har de sluttet å ...." typer argument ift. nullvisjon. Men de har nå ikke forbudt det å kjøre bil selv om det er tryggeste måten å komme ned i nul på. Men det er lov å tenke annerledes enn at man skal kreve fallsikringssand, være fullbefaren med radar, tidevannstabeller etc. for å se på fisk i en liten bukt og annet - det er ikke umulig å  være utendørs selv i arbeidslivsregi uten 12 sertifiseringer og kurs... selv om det nærmer seg det dessverre.

Og så er det lov å tenke annerledes enn de som f.eks. innfører beltekrav på buss, men det er lov å stå i midtgangen så klart. Falsk sikkerhet er ikke sikkerhet tross alt. Noen har troen på regler og papirer, andre på å styrke sunn fornuft og drive en viss grad av kontroll både for å lære bort, rådføre og kunne sanksjonere der ting ikke er forsvarlig.

Lurer også fortsatt på hvordan dette skal gå ift. kanopadling, jolleseiling etc. Da er de jo sin egen skipper.... må jo være livsfarlig.

Redigert av Ventus (see edit history)
Guest Avmønstret#
Joltus skrev 6 minutter siden:

Som nevnt tidligere. Blir litt som å kreve D lappen for å kjøre en minibuss.... 

Så hvor vil du ha grensa for at en kan fravike reglene? Ok med Rib full av passasjerer uten påbudt utstyr og sertifiseirng, eller går det på alder, ok når det er unger det handler om men ikke ok når det er voksne? 

Du har hele tiden ment at det er tull at reglene skal gjelde barnehageunger, men kan du være litt konkret? Barnehagunger ut i daycruiseren uten sertifisering, VHF, nødblusser, båtfører uten dokumentert kompetanse osv er det greit? Rent konkret, hva kan en "plukke vekk" av krav?

Ja eg mener at å dra ut på en tur i tjue knop innaskjærs med en daycruiser er trygt selv uten alle disse tingene. 

Dette mener jo du er galskap. 

Et visst antall voksne pr barn er åpenbart sammen med redningsvest på alt og alle. 

Hvis ikke dette er ok utfører eg faktisk galskap maaaange ganger i sesongen i tillegg til de litt lengre turene som jo da gjør at det er et mirakel at eg lever. 

For ikke å snakke om mine egne barn og venners barn når vi har med de i båten. Helt sykt...... 

Eg har småbåtførerprøven. 

Eg har ikke nødbluss i båten min når eg kjører fra Hommersåk til teistholmen nei. 

Redigert av Joltus (see edit history)
Pinkvin skrev 1 time siden:

Ok med Rib full av passasjerer uten påbudt utstyr og sertifiseirng, eller går det på alder, ok når det er unger det handler om men ikke ok når det er voksne? 

Tror du overdramatiserer, norske barnehager har vel neppe råd til en Rib.

Guest Avmønstret#
Joltus skrev 1 time siden:

Ja eg mener at å dra ut på en tur i tjue knop innaskjærs med en daycruiser er trygt selv uten alle disse tingene. 

Dette mener jo du er galskap. 

At du mener du er så fantastisk god på sjøen, og båten din er så bra at du ikke trenger påbudt kompetanse eller sertifisering understreker bare poenget.

Ikke ser du behovet selv, og hva med alle foreldrene, hva vet de om deg og din båt og din kompetanse? Du som har en lurvete daycruiser med bensinlekkasje som du kjøpte som din første båt sent på sommeren i år. Din første båt, går helt sikkert i tyve knop full av unger, du har jo båtførerprøven så det går vel fint... eh.. i allefall er du sikker på det selv. 

--

Må løfte nesa litt opp fra pytten, dette skal gjelde tusener av barnehage- og skoleunger over hele landet i alle situasjoner. 

--

Du sier du har nødbluss og båtførerprøven. Så godkjente kart og VHF er ikke noe du anser som nødvendig når du går ut med barnehageunger, eller bedre opplæring enn båtførerprøven... 

Ok, antar du mener det er nok med bluss og båtførerprøven på to dager da. 

Makan til tullete innlegg. 

Du med minibusslappen skal kunne kjøre unger i øst og vest? I 110 på motorveien? Eg i under 40 kmt på sjøen er helt fordømt idiot. Leser du hva du selv skriver? 

Du får også begynne å lese det eg skriver. Eg har IKKE nødbluss. Eg skriver ikke noe om kart. Eg skriver ikke noe om VHF. Du velger bare å tolke. 

Tror du kan løfte nesa di ut av din egen pytt og av og til. Din måte å diskutere på er jo å rakke ned på folk. Poenget er at det går an å gjøre det mer enn sikkert nok, (hvertfall vesentlig sikrere enn i minibuss som du så fint godkjenner med en hvilken som helst tulling bak rattet) uten D5L. At du mener det er galskap å dra ut på en holme uten bluss skal du få stå for selv. Eg vet hva eg mener om slike bedrevitere.... 

Er sertifikat gjør ingen til ekspert. 

Å innføre et absolutt krav til et såpass "tungt" sertifikat for enhver liten utflukt kommer til å drepe mye slik fin aktivitet. Ja eg mener det er en fin aktivitet som svært mange unger ikke får være med på i regi av hjemmet. 

Og vi snakker ikke om jordomseiling vinterstid i en daycruiser her hvis det var det du trodde. 

Pinkvin skrev for 1 time siden:

At du mener du er så fantastisk god på sjøen, og båten din er så bra at du ikke trenger påbudt kompetanse eller sertifisering understreker bare poenget.

Her utøver du lavmål. 

Vanlig standard for deg dette. Dessverre. 

Guest Avmønstret#
dobsen62 skrev for 2 timer siden:

Når en pappa tar med ungene på tur, har vel dette ikke noe med barnehagen å gjøre vet du.

"Pappa" i anførseltegn, dvs faren/bestefaren/onkelen, hvem som helst til en eller annen i barnehagen, på skolen, som jeg forsåvidt ikke kjenner i det hele tatt, i barnehagen/skolens regi. 

Guest Avmønstret#
Joltus skrev 55 minutter siden:

Her utøver du lavmål. 

Vanlig standard for deg dette. Dessverre. 

Nå må du gi deg. Du har jo flere ganger i tråden ment at båten, utstyret og kompetansen din er god nok til å kjøre unger i barnehagens regi. Så fortell da, hvilke krav vil du stille til båtførere som skal kunne kjøre unger for barnehager og skoler? Hvilke krav mener du en bør en bør ha til båten og utstyret ombord? 

Syns du lisensert og fastmontert VHF og sertifikat er for mye å be om. Er kun båtførerprøven ok, hva med uten, d5l er helt overkill?. Bluss, godkjente kart? Kan en bruke hvilken som helst båt?

Kan du ikke være konkret i stedet for å gå på person? Hva mener du en fint kan klare seg uten om en skal kjøre unger i regi av barnehager og skoler?

Pinkvin skrev 27 minutter siden:

"Pappa" i anførseltegn, dvs faren/bestefaren/onkelen, hvem som helst til en eller annen i barnehagen, på skolen, som jeg forsåvidt ikke kjenner i det hele tatt, i barnehagen/skolens regi. 

Når "pappa" i anførselstegn, tar med seg sønnen og vennene til sønnen på båttur, med foreldrenes samtykke, i en privat båt, uten å ta betalt, er vel dette ikke ett problem.

Dette skjer jo stort sett hver helg, hele sommeren igjennom.

Dersom han tar seg betalt, er det jo næringsvirksomhet og da må jo skipperen selvfølgelig følge gjeldene lover.

On 10/6/2018 at 9:30 AM, Pinkvin said:

Problemet her er at de "ikke- ikke logiske" da mener at så få drukner til tross for at regelverket brytes (av noen få), da kan en like godt fjerne regelverket ;-) Mao, at få drukner er ett bevis på at regelverket er unødvendig.... som jo er "pling i boksen" tolkning, men greit. 

De logiske blant oss vil hevde at det er regelverket som virker etter hensikten. 

---

Håper du leste artikkelen også?

Mye av dette har ingen relevans til båtlivet eller regelverk, men fanges delvis opp av tekniske løsninger og endring i livsstil. Setebelte og sikring av barn i bil er en symbiose - fornuftig sådan. Men dernest har den tekniske utviklingen tatt over.

Hva er farligst av en "fersking" med førerkortet for bil eller den erfarne men aldri sertifiserte sjåføren? 18-åringen eller bestefaren som kjørte mye før han kanskje av en litt ymse grunn måtte levere det inn - gitt at en av dem skulle frakte poden til sykehuset.

At det skal kreves utdanning på radar, nødbluss og egentlig også VHF for å ta med noen fra Sjøholmen (Bærum, for de som er kjent) og ut på Borøya på en fni, varm og rolig dag er skrivebordsikkerhet. Sjansen er vel nesetn større for å skade noen med et nødbluss... Mye viktigere med erfarne, voksne folk som tar ansvar. Ikke en "jypling" med D5L som har masse plastkort i lomma og null vett til å følge med kortet... De finnes like mange av eller kanskje til og med flere av enn motsatte - er min påstand. Nok av folk med papirene i orden som har null sans for å gjøre en god, faglig godt og sikker jobb . 

Redigert av Ventus (see edit history)
Ventus skrev 1 time siden:

Mye viktigere med erfarne, voksne folk som tar ansvar. Ikke en "jypling" med D5L som har masse plastkort i lomma og null vett til å følge med kortet... De finnes like mange av eller kanskje til og med flere av enn motsatte - er min påstand

Igjen, hvem definerer hvem som er "erfarne voksne"? Kan de bestemme det selv? Er ikke en avlagt prøve eller sertifisering en grei måte å definere i alle fall en grad av kompetanse på? Om den skal ligge på båtførerprøven eller D5L kan jo alltids diskuteres, men det kreves altså D5L for å drive persontransport av voksne.

Når du skriver "jypling" med D5L mister jeg faktisk respekten. Har du i det hele tatt satt deg inn i hva som kreves for å få det? Hvis det er så fryktelig enkelt, hvorfor ikke bare ta det?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...