Enrico333 Posted September 26, 2018 Share Posted September 26, 2018 Hei. Jeg har bestemt meg for å kjøpe båt for å bo i, og har funnet et par båter som er potensielle. Har noen av dere erfaring med lån til båt? Hvilke banker er mest fleksible når det kommer til å kjøpe en såkalt bobåt? Bør jeg prøve på boliglån, eller båtlån? Hvis jeg får et lån med pant i båten, betyr det null egenkapital? I det hele tatt; er det noen som har gode råd til en som trenger et godt lån så snart som mulig? :) Link to post
Arne_ Posted September 26, 2018 Share Posted September 26, 2018 En artikkel i seilmagasinet (eller var det båtmagasinet) gjorde et test og fant ut at det absolutt rimeligste var å låne på bolig, men det finnes banker som tilbyr lån med sikkerhet i båten. Et kjapt googlesøk på "båtlån" resulterte i massevis av treff f.eks. denne https://www.brage.no/privat/baatlaan/#/. Ser at de forlanger noe egenkapital og i tillegg har en grense på båtens alder. Jeg ville styrt unna de som tilbyr deg lån uten egenkapital til en hinsides rente. Husk også at renta kommer til å stige fremover. Styringsrenta er nettopp justert opp og vil sannsynligvis justeres ytterlig opp til våren. Link to post
Guest Avmønstret# Posted September 26, 2018 Share Posted September 26, 2018 Arne_ skrev 41 minutter siden: En artikkel i seilmagasinet (eller var det båtmagasinet) gjorde et test og fant ut at det absolutt rimeligste var å låne på bolig, men det finnes banker som tilbyr lån med sikkerhet i båten. Et kjapt googlesøk på "båtlån" resulterte i massevis av treff f.eks. denne https://www.brage.no/privat/baatlaan/#/. Ser at de forlanger noe egenkapital og i tillegg har en grense på båtens alder. Jeg ville styrt unna de som tilbyr deg lån uten egenkapital til en hinsides rente. Husk også at renta kommer til å stige fremover. Styringsrenta er nettopp justert opp og vil sannsynligvis justeres ytterlig opp til våren. Syns det var gode råd. Nå som renta vil stige, boligprisene synke så vil prisene på bruktbåter også presses. Mao vil verdien på båten synke i raskere takt og rentebanen sier opp- opp- opp. Rente akkurat nå er nå en ting men egentlig vil finansieringen "lekke i alle ender" så det vil vel være viktig å være i stand til å ha kort nedbetalingstid om det ikke skal bli grådig dyrt. Så det spørs vel på helheten, kan det lånes i eksisterende bolig så er det vel nesten overkommelig. Men lån med pant i båten, hvis verdi går mot 0,- i rekordfart, og i en situasjon med økende renter, pluss kostnadene for å i det hele tatt ha en plass å ha båten, pluss vedlikehold. Det blir vel i praksis dyrt hinsides enhver fornuft som boligalternativ? Link to post
Barbaria Posted September 26, 2018 Share Posted September 26, 2018 Enrico333 skrev for 8 timer siden: Hei. Jeg har bestemt meg for å kjøpe båt for å bo i, og har funnet et par båter som er potensielle. Har noen av dere erfaring med lån til båt? Hvilke banker er mest fleksible når det kommer til å kjøpe en såkalt bobåt? Bør jeg prøve på boliglån, eller båtlån? Hvis jeg får et lån med pant i båten, betyr det null egenkapital? I det hele tatt; er det noen som har gode råd til en som trenger et godt lån så snart som mulig? :) Hvor mye har du spart? Barbaria på tur - Blogg Link to post
Kenneth82 Posted September 26, 2018 Share Posted September 26, 2018 Ikke lenge siden det var en lignende diskusjon: Link to post
Hakkannen Posted September 26, 2018 Share Posted September 26, 2018 (edited) Enrico333 skrev for 15 timer siden: Har noen av dere erfaring med lån til båt? Hvilke banker er mest fleksible når det kommer til å kjøpe en såkalt bobåt? Bør jeg prøve på boliglån, eller båtlån? Hvis jeg får et lån med pant i båten, betyr det null egenkapital? Du får ikke et lån med pant i båten der du får null egenkapital. Men det finnes heldigvis måter å løse dette på hvis du ikke har oppsparte midler. Hvis båten er registrert i Skipsregisteret NIS/NOR (og dermed har tinglyst skjøte på hvem som er eieren av båten) har enkelte banker praktisert at man kan få låne en viss prosentandel av kjøpsbeløpet med sikkerhet i selve båten (vanligvis rundt 80% av totalsummen). Noen banker har hatt en grense på at båten kan være maks 10 år, andre 20 år, osv., mens andre har gitt lån uavhengig av alder på båten (så lenge den er registrert i Skipsregisteret). Uten skipsregistrert båt vil banken kreve en annen form for sikkerhet, da gjerne i bolig eller annen fast eiendom. Alternativet hvis man ikke har bolig/fast eiendom å stille som sikkerhet er et forbrukslån, med farlig høy og ugunstig rente. Så årlig inntekt har mindre å si, det banken trenger er en sikkerhet i tilfelle du ikke skulle klare betjene lånet. De resterende 20 prosentene må du da enten dekke opp selv (altså at du har oppspart tilsvarende 20% av kjøpssummen fra før), ta opp forbrukslån eller ta opp lån med sikkerhet hos en kausjonist. Da trenger du altså ikke nødvendigvis ha 20% (eller hva banken krever) på bok, men kan ordne deg andre finansieringsmåter ved hjelp av foreldre eller andre kausjonister. Enkelte er gjerne redde for å stille boligen sin til disposisjon som kausjonist, men man trenger ikke kausjonere for hele kjøpssummen, kun disse 20%. Dermed trenger kausjonistansvaret å være uoverkommelig, men klart; man skal være sikker på at man klarer betale lånet sitt, hvis ikke vil dette gå ut over kausjonisten. For min del kjøpte jeg en seilbåt i 2011 med tanke på å bo i denne. Da fikk jeg båtlån gjennom Sparebank1 SR-bank. De krevde 20% egenkapital og lånte meg resten av beløpet med sikkerhet i båten. For min del har jeg da 80% lån med sikkerhet i selve båten og et 20% lån med sikkerhet i kausjonist. Jeg brukte Sparebank1 SR-bank fordi de er lokale og fordi de ansatte kjenner til meg fra før. Har snakket med andre som har opplevd at bankene sine ikke har vært like medgjørlige når det gjelder båtlån, så det er nok forskjeller fra bank til bank. Så vidt jeg har forstått var SR-bank en av de siste bankene som ikke hadde krav til lav alder på en skipsregistrert båt. Var jeg deg ville jeg ha tatt personlig kontakt med banken du pleier å bruke, møt opp og snakk med dem. Forklar dem situasjonen din, legg fram inntekten din og dine økonomiske planer for framtiden, og fortell dem hva planer du har framover med tanke på å bo i båt. Du vil nok få en del spørsmål om du har blitt gal (forhåpentligvis godt kamuflert), men er du seriøs og virkelig vil dette kan det være en fin ting å snakke med økonomiske rådgivere i banken og få videre hjelp av dem. Alltid greit med en realitetsorientering. For: Å bo i båt er ikke økonomisk forsvarlig. Du går glipp av prisveksten på fast eiendom, du taper penger siden båten raser i verdi etter som årene går, du vil få høye utgifter fordi alle produkter det står ordet "båt" foran koster minst tre ganger fornuftig pris og du vil få en hel rekke med praktiske utfordringer når det gjelder adresse, hygiene, båtplass, vinterstormer, osv. Du velger å bo i båt fordi du ønsker å bo i båt, ikke fordi du tenker å spare penger. For spare penger gjør du ikke (hilsen en som trodde det skulle være så veldig billig å bo i båt i forhold til å kjøpe leilighet, men han tok grundig feil). Du har gjerne lavere utgifter enn de med villa, men så tjener du heller ikke noe om du skal selge boligen/båten din. Så hvis du virkelig ønsker å bo i båt, gjør det av de rette grunnene. Det er en livsstil jeg absolutt kan anbefale, men du må trives med et slikt liv. For som en sa til meg da jeg gikk til anskaffelse av båt til å bo i: "Det er jo ikke helt normalt det der, er du blitt sprø?" Edited September 26, 2018 by Hakkannen (see edit history) Link to post
Barbaria Posted September 27, 2018 Share Posted September 27, 2018 Hakkannen skrev for 11 timer siden: For: Å bo i båt er ikke økonomisk forsvarlig Det kan det være om du har rett båt, ikke lån og er flink til å spare. Det er fullt mulig å bo rimelig i båt hele sommeren under 500 pr. mnd., fra oktober til april øker kosten til 2-3 tusen pr.mnd. med behov for mer strøm. Verditap på båt varierer med vær, rente, vedlikehold og hvilken båt du kjøper, uansett så kommer ikke den faktoren inn før du selger, og det blir aldri siden man ikke flytter fra båt til hus :). Et par med normal jobb kan et par spare fra 20 til 30 tusen pr. mnd. uten å leve sparsomt på noen måte. Så det kan være økonomisk forsvarlig, og det er i alle fall ikke så uforsvarlig som å ha 4 mill i privat gjeld. Barbaria på tur - Blogg Link to post
Kallethekid Posted September 27, 2018 Share Posted September 27, 2018 Barbaria skrev 43 minutter siden: Det kan det være om du har rett båt, ikke lån og er flink til å spare. Det er fullt mulig å bo rimelig i båt hele sommeren under 500 pr. mnd., fra oktober til april øker kosten til 2-3 tusen pr.mnd. med behov for mer strøm. Verditap på båt varierer med vær, rente, vedlikehold og hvilken båt du kjøper, uansett så kommer ikke den faktoren inn før du selger, og det blir aldri siden man ikke flytter fra båt til hus :). Et par med normal jobb kan et par spare fra 20 til 30 tusen pr. mnd. uten å leve sparsomt på noen måte. Så det kan være økonomisk forsvarlig, og det er i alle fall ikke så uforsvarlig som å ha 4 mill i privat gjeld. Litt tvilsom til ditt regnestykke. Du skal klare å få båtplass, forsikring, vedlikehold og finanskostnad for under 6000,- per år hvis kostnaden skal bli under 500 per måned uten strøm... Det lar seg ikke gjøre i sentrale strøk. Link to post
Mouche Posted September 27, 2018 Share Posted September 27, 2018 22 hours ago, Pinkvin said: Men lån med pant i båten, hvis verdi går mot 0,- i rekordfart, og i en situasjon med økende renter, pluss kostnadene for å i det hele tatt ha en plass å ha båten, pluss vedlikehold. Det blir vel i praksis dyrt hinsides enhver fornuft som boligalternativ? Dette oppsummerer vel på en lett forståelig måte hvor dyrt det er å kjøpe/ha en båt enten denne "bare" brukes som feriehjem eller som fast bolig! Når det er sagt så er jeg ikke så bekymret for renteutviklingen, men trolig vil vi se flere rentehevinger før neste sommer, men hva så? Vi snakker om 0,25% per gang og 0.50% det neste året eller så. Hvis det medfører at man får et økonomisk problem så vil jeg hevde at det har man allerede. Økning i boligprisene vil trolig ikke skje i samme grad som vi nå har sett over mange år, men igejn hva så? Selv om verdien skulle gå ned så må man se på bolig som en langsiktig investering og du må gjerne vise meg i hvilken periode boligprisene var lavere enn ti år tdiligere på noe tidspunkt siden 2.verdenskrig. Vårt eget "skrekkeksempel" i så måte var vårt kjøp i 1987 til 1,25 millioner på den absolutte toppen av markedet. I 1993 så var vel verdien nede i 900.000, men kan nå selges til rundt 7 millioner. Grei avkastning det, og med egenkapital lånt privat! Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Chiefengineer Posted September 27, 2018 Share Posted September 27, 2018 Mouche skrev 3 minutter siden: Vårt eget "skrekkeksempel" i så måte var vårt kjøp i 1987 til 1,25 millioner på den absolutte toppen av markedet. I 1993 så var vel verdien nede i 900.000, men kan nå selges til rundt 7 millioner. Grei avkastning det, og med egenkapital lånt privat! Mja ikke så grei avkastning om resten av markedet har steget tilsvarende og du selger for å gå inn i annet objekt igjen. Kun om du trekker deg helt ut av markedet. Og det er vel ikke så mange som gjør det? Link to post
Mouche Posted September 27, 2018 Share Posted September 27, 2018 Et sted skal man jo bo, enig med deg i det, men flytter jeg 10 kilometer så får jeg tilsvarende, eller bedre, til et par millioner mindre. Fortsatt innenfor grei avstand til Oslo sentrum om det skulle være avgjørende. Eller flytte til utlandet? Ingen grunn tilå bedrive statisk tenkning. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Arne_ Posted September 27, 2018 Share Posted September 27, 2018 (edited) Chiefengineer skrev 1 time siden: Mja ikke så grei avkastning om resten av markedet har steget tilsvarende og du selger for å gå inn i annet objekt igjen. Kun om du trekker deg helt ut av markedet. Og det er vel ikke så mange som gjør det? ...eller selger nå og kjøper igjen etter en evt. boblesprekk. For å kverulere litt en torsdags morgen så tar avkastning ikke hensyn til hvordan du relativt kommer ut som følge av at markedet utvikler seg. Mener å huske at den er en rent matematisk størrelse basert på investeringen (gevinsten av investeringen justert for inflasjon). For bolig vil vel hoveddelen av avkastningen uansett relatere seg til oppgang i boligmarkedet hvis man ikke bedriver seksjonering, utbygging, rehabilitering osv. Edited September 27, 2018 by Arne_ (see edit history) Link to post
Barbaria Posted September 28, 2018 Share Posted September 28, 2018 Kallethekid skrev On 27.9.2018 at 8.28: Litt tvilsom til ditt regnestykke. Du skal klare å få båtplass, forsikring, vedlikehold og finanskostnad for under 6000,- per år hvis kostnaden skal bli under 500 per måned uten strøm... Det lar seg ikke gjøre i sentrale strøk. Dårlig spesifisert av meg kanskje. Summen dekker kun kostnader ved plass/strøm. "under 500 pr. mnd. på sommeren og fra oktober til april øker kosten til 2-3 tusen pr.mnd." Å ja, dette er i det bruneste Østlandet. En total sammenligning øre for øre kan man saktens gjøre om man er spesielt interessert, men det er mange faktorer. I mitt tilfelle snakker vi om ca. kr 5170,- pr. mnd. eller kr. 170 pr. dag i gjennomsnitt da er forsikring, slipping, drivstoff, evt. båtplassleie sommer og vinter samt mye vedlikehold medtatt. Nå dekker det bare de siste 6 årene og seil er ikke kjøpt i den tiden. Skulle vi tatt med nye seil hvert 10 år så blir det Kr. 19 i tillegg pr. dag. Kr. 5170 deles på to siden vi deler på utgiftene. Jeg vil si at det er økonomisk forsvarlig. Barbaria på tur - Blogg Link to post
Kallethekid Posted October 1, 2018 Share Posted October 1, 2018 5170,- er ikke ille. Vil vel tro at det er vanskelig å finne en leilighet/ som er rimeligere en dette. For at det skal bli helt riktig må du vel også ta med finanskost og verditap. Link to post
Recommended Posts