ivar Svart 6.Mai Link til dette innlegget Svart 6.Mai index skrev 1 time siden: Sjøvann til slukking av elektrisk brann er visst fyfy. sjøvann på li-ion batteribrann iallefall - danner noen nasty gasser som feks hydrogenfluorid (flussyre) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sap_2000 Svart 6.Mai Link til dette innlegget Svart 6.Mai -morten- skrev for 15 timer siden: ekt? Jeg tror det er en enorm prosentandel MTU i verdens hurtigbåter netopp pga vekt/hk og driftsikkerhet. har hørt 90 % men kan ikke bekrefte det. Batteribankene må jo vvære mye tyngre enn de MTU`ene. J-Å skrev for 14 timer siden: otalt sett har det vel noe med vekt å gjøre. Altså at båtene ble for tunge i forhold til beregningene. Men disse båten skulle jo ha nok effekt til å gå i rutefart både rent elektrisk og med kun diesel. Så i hybridmodus må det være mer enn nok effekt. Men det kan virke som propellsystemene er for små. index skrev for 13 timer siden: En del av vektutfordringen er at de er pålagt å ha noen tonn ferskvann ombord i tilfelle brann. Sjøvann til slukking av elektrisk brann er visst fyfy.. Det jeg mente var at disse båtene totalt sett må være veldig mye tyngre enn sine fossile forgjengere da de i tillegg til tradisjonell fremdriftsmaskineri (og diesel til disse) også må ha (gjetter på) flere tusen kWh batterier, el motorer girkasser, 2x VP D13 gensett og flere tonn med ferskvann til evt slukking av batteribrann. De må ha et vesentlig større energibehov for å holde over 30 kn, og all den vekten må være en stor bakdel for en hurtigbåt. På store bilferger som tusler over fjorder i 7-10 knop er jo vekt nærmest uvesentlig, men tipper vekt er en enorm utfordring for hurtigbåtene . Man trenger masse energi for å holde en høy fart samtidig som vekten av alle de ekstra tingene utenom den tradisjonelle drivlinjen øker energiforbruket. Man har jo alltid hørt at mindre vekt er det som har vært higet etter på hurtigkatamaraner for å få fart med lavt forbruk. Her virker det som det går motsatt vei. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
J-Å Svart 7.Mai Link til dette innlegget Svart 7.Mai Jeg kommer til at for en typisk katamaran med 4000 hk, vil 10 tonn ekstra vekt redusere farten fra 33 til 30 knop. Og for å opprettholde 33 knop trengs ca. 1000 hk ekstra. https://www.omnicalculator.com/everyday-life/boat-speed#crouch-constant Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 7.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai 8 hours ago, sap_2000 said: Man har jo alltid hørt at mindre vekt er det som har vært higet etter på hurtigkatamaraner for å få fart med lavt forbruk. Her virker det som det går motsatt vei. Ja de nye Carbonfiberbåtene var større enn de gamle aluminiumsbåtene og samtidig mindre motorer. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
index Svart 7.Mai Link til dette innlegget Svart 7.Mai sap_2000 skrev for 8 timer siden: Det jeg mente var at disse båtene totalt sett må være veldig mye tyngre enn sine fossile forgjengere da de i tillegg til tradisjonell fremdriftsmaskineri (og diesel til disse) også må ha (gjetter på) flere tusen kWh batterier, el motorer girkasser, 2x VP D13 gensett og flere tonn med ferskvann til evt slukking av batteribrann. Det kan vel ikke kalles elbåt i det hele tatt med det oppsettet der. Mer dieseldrevet båt med ekstra batterikapasitet. En ekte elbåt skal ikke ha dieselmotorer og gensett. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ivar Svart 7.Mai Link til dette innlegget Svart 7.Mai -morten- skrev for 4 timer siden: Ja de nye Carbonfiberbåtene var større enn de gamle aluminiumsbåtene og samtidig mindre motorer. det ser man temmelig tydelig på båtene som er satt inn i Bodø området - de nye hybridbåtene er betydelig større - over 40 meter. Må vel være såpass med 24 tonn batterier :o Under, link til typisk bygg som gikk i slike samband tidligere https://batomtaler.skipsrevyen.no/brodrene-aa-fjordtind-norled/ms-fjordtind/1776069 https://batomtaler.skipsrevyen.no/ms-vagsfjord/ms-vagsfjord/1094896 edit: før batterihybridene overtok så var det hovedsakelig denne som gikk i ruta : 30 meter og 4 x 1000hk MTU og servicefart på 33 knop : https://www.skipsrevyen.no/ukens-skipsbesok-ms-fjordprinsessen/692973 sap_2000 skrev for 12 timer siden: På store bilferger som tusler over fjorder i 7-10 knop er jo vekt nærmest uvesentlig, I 7-10 knop så er nok vekt ganske uvesentlig tenker jeg. Men det blir litt trått i dag, typiske fjordferjer i nord har gjerne en servicefart på 13 knop. Så det er økende fokus på vekt på ferjer også. Dette ser man kan utslag som at ferjene speces med akkurat nok motorkraft til å klare servicefart, men ikke noe overskudd til å manøvrere i sterk vind: https://www.nrk.no/mr/_-nye-ferger-har-for-svak-motorkraft-1.13294604 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sap_2000 Svart 7.Mai Link til dette innlegget Svart 7.Mai index skrev 25 minutter siden: Det kan vel ikke kalles elbåt i det hele tatt med det oppsettet der. Mer dieseldrevet båt med ekstra batterikapasitet. En ekte elbåt skal ikke ha dieselmotorer og gensett. Jeg kaller det ikke en elbåt. Er som du sier en dieseldrevet båt (MTU med direktedrift) som i tillegg har 2 1000 dieselmotorer som driver aggregater som lader en batteribank elmotorene bruker av. Hadde vært intersant å vite antall kwh batterikapasitet. Energibehovet kan man jo gjette på hvis 2 x 2000 MTU gjør ca 30 kn. Har en files at den ikke går mange minuttene i 30 kn på ren eldrift om det i det hele tatt er mulig. På meg virker det som slike hurtikatamaraner som må gå lengre strekk og samtidig være reelt grønne (bruke el og ikke dieselelektrisk) er rimelig langt fra å bli en virkelighet Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
-morten- Svart 7.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai Fjordjarl går med 34,5 knop i dag nedover Trondheimsleia, rett utenfor hytta mi! 4x 8V MTU + Vannjet Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
J-Å Svart 7.Mai Link til dette innlegget Svart 7.Mai sap_2000 skrev for 2 timer siden: Har en files at den ikke går mange minuttene i 30 kn på ren eldrift om det i det hele tatt er mulig. På meg virker det som slike hurtikatamaraner som må gå lengre strekk og samtidig være reelt grønne (bruke el og ikke dieselelektrisk) er rimelig langt fra å bli en virkelighet Det kan se ut som de skal (skulle) kunne gå 30 minutter på to utskiftbare batteripakker a 1 MWh. Karusellene tar inntil fire pakker. Og så er det vel faste batterier utenom. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 7.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai Just now, J-Å said: Det kan se ut som de skal (skulle) kunne gå 30 minutter på to utskiftbare batteripakker a 1 MWh. Karusellene tar inntil fire pakker. Og så er det vel faste batterier utenom. det vil si ikke halve ruta en gang fra Trondheim til Kristiansund. Det gir jo ingen mening! skal tilbake igjen og. Ser veldig tungt og klumsete ut og. Tanken og teorien er jo veldig positiv og bra. I praksis fungerer det ikke og kundenes tilbud blir ikke oppretholdt desverre. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
J-Å Svart 7.Mai Link til dette innlegget Svart 7.Mai -morten- skrev 20 minutter siden: det vil si ikke halve ruta en gang fra Trondheim til Kristiansund. Det gir jo ingen mening! De skal jo bytte batterier på hvert mellomstopp. Det er hele poenget med SHIFTR Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 7.Mai Link til dette innlegget Svart 7.Mai -morten- skrev for 3 timer siden: Fjordjarl går med 34,5 knop i dag nedover Trondheimsleia, rett utenfor hytta mi! 4x 8V MTU + Vannjet Vet du hvor mye effekt de tar ut fra de 8V MTU ? De kjører de neppe helt på maks. Som er 750 kW ? Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 7.Mai Link til dette innlegget Svart 7.Mai J-Å skrev 54 minutter siden: Vet du hvor mye effekt de tar ut fra de 8V MTU ? De kjører de neppe helt på maks. Som er 750 kW ? Med hurtigbåt og vannjet er det MCR som gjelder. (MCR = Max Continous Rating). Ellers ville man valgt en mindre motor. Både motor og vannjet er optimalisert for dette. Inntjeningen ligger i å holde ruta, og virkningsgraden på en vannjet er lavere ved redusert turtall / redusert hastighet, så det ligger ikke noe reel innsparing på å slå av på farten, bruke lengre tid, få misfornøyde passasjerer og misfornøyd oppdragsgiver. (med mindre sikkerhet og komfort påkaller det) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 7.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai 1 hour ago, J-Å said: De skal jo bytte batterier på hvert mellomstopp. Det er hele poenget med SHIFTR Det tar 3timer og 30 min, så da blir det 7 bytter en veg. Da bør det være en smooth operasjon. 14 units topplada til en hver tid for en båt Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
J-Å Svart 7.Mai Link til dette innlegget Svart 7.Mai -morten- skrev for 10 timer siden: Det tar 3timer og 30 min, så da blir det 7 bytter en veg. Da bør det være en smooth operasjon. 14 units topplada til en hver tid for en båt Jeg vet ikke eksakt hvordan det er planlagt. Muligens med noe dieselkjøring. Men hvis de hadde hatt 4 utskiftbare batteribanker ombord, så kunne det vel gått. Trondheim- Brekstad 60 minutter, Brekstad- Hitra 40 minutter, Hitra-Kjørsvikbugen 30 minutter, Kjørsvikbugen-Edøy 35 minutter, Edøy-Kristiansund 40 minutter. Så 4 bytter underveis? https://www.kystens.no/nyheter/na-henger-batprodusentens-fremtid-pa-tre-fartoy-alle-er-kansellerte-/2-1-1815570 Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 7.Mai Link til dette innlegget Svart 7.Mai Havarita skrev for 2 timer siden: Med hurtigbåt og vannjet er det MCR som gjelder. (MCR = Max Continous Rating). Ellers ville man valgt en mindre motor. 720kW er vel riktig tall for en M72, derav betegnelsen. Så du mener de går med nesten 3000 kW ? Ja, det er gjerne så mye. Med 2 stk VP D13-1000 gensets og 2 stk in-line MTU V10-2000 M72 har vel "Tyra" 4400 hk, 3200kW . Og da stemmer det vel også at de beregnet å gå en god halvtime på 2MWh, med tilsvarende elektrisk effekt. Men så går de altså 3 knop for sakte, noe som betyr at de er ca. 10 tonn for tunge, og vil trenge 720 kW til for å komme opp i 33 knop. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Mai Link til dette innlegget Svart 13.Mai .. mens andre har trua på brenselsceller og hydrogen https://www.kystens.no/nyheter/-hurtigbat-problemene-skyldes-feil-teknologivalg/2-1-1818235 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
J-Å Svart 13.Mai Link til dette innlegget Svart 13.Mai ivar skrev for 1 time siden: .. mens andre har trua på brenselsceller og hydrogen Rapporten de henviser til er egentlig helt verdiløs, da den ser bort fra løsningen med batteribytte, som er det gunstigste for batteridrift på lange distanser. Og som Norled og Brødrene Aa tross alt var ganske nær å lykkes med. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.