Jump to content

Utvikler Elbåter


-morten-

Recommended Posts

Mouche skrev for 1 time siden:

Jeg er i alle fall glad for at jeg ikke bruker mer enn rundt 1,50 i strøm for å forflytte elbilen ti kilometer mens det koster meg rundt ti kroner å forflytte bensinbilen den samme distansen.  

Når alt kommer til alt er det vel dette det dreier seg om for de fleste norske elbileiere.

Miljøhensynet stikker ikke så dypt.

 

Tenk på det lokale, drit i det globale🥱

 

 

Link to post
Share on other sites

Marwin skrev 1 time siden:

Hvis dette skal hentes fra det strømnettet vi har i dag, er det utopi! Både for kraftverk og ledningsnett. ( Men dette snakkes det ikke om.)

 

NRK setter fokus på tilgang på kraft i denne artikkelen: https://www.nrk.no/norge/ma-ut-med-mer-enn-25-millioner-for-a-gi-elbiler-lademulighet-1.15329438

 

Sitat

Myndighetene krever nemlig anleggsbidrag. Det vill si at han selv må betale for å få mer strøm inn på tomten. Det betyr utgifter til graving, legging av kabel og etablering av ny trafostasjon.

 

– Bare trafostasjonen koster 25 millioner kroner. Det sier seg selv at det blir for mye. Hvis vi skulle investert så mye penger ville ladingen blitt for dyr. Du får ikke folk til å betale så mye for lading. Da vil det komme på firegangen i forhold til å fylle diesel.

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

dobsen62 skrev 1 minutt siden:

Når alt kommer til alt er det vel dette det dreier seg om for de fleste norske elbileiere.

Miljøhensynet stikker ikke så dypt.

Ja er nokk slik det er. Jeg kjører også elektrisk bil og det fungerer perfekt til det daglige. Men jeg gjør det ikke for å være miljøvenlig for det er det ikke.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 7 timer siden:

Det utredningene jeg har lest, konkluderer vel at e-biler er det mest miljøvennlige, uansett. Om strømmen blir kokt på plastikk over et bål, må e-bilen tilbakelegge noen flere kilometer før 'kost/nyttekuren' krysser. Prediksjonene tilsier også at man står foran en lang utvikling på rimeligere, mer miljøvennlige og energitette batterier. Hvis jeg lever lenge nok, blir neste bil e-bil. Bare det å plugge bilen inn på nett i garasjen og hente den ut med full tank neste morgen er nok for meg. For turer nedover i Europa blir det nok diesel-BMW noen år til.

Dersom du kjøper deg en Tesla Model 3 eller Model S så kommer du garantert til å velge den til Europa :-)  Du kan skrive "Milano" i navigasjonen i bilen, og så foreslår bilen hvilken rute du kan ta, og loser deg til nødvendige ladestasjoner, og gjør klar batteriet for rask lading når du nærmer deg...alt automatisk...og ingen ladebrikker...og det bare virker...

Superladestasjoner for Tesla:

Screenshot_20210118-230631_Samsung Internet.jpg

Redigert av Bottenopp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Klart elektrisk er mer miljøvennlig enn bensin/diesel. Det er dokumentert gang etter gang. Både når man ser på lokalt miljø og globalt miljø. Også når man ser på livsløpet totalt på en bil. Det er kun de mest ihuga elbilmotstanderne som hevder noe annet. En enkel måte å forklare dette på er forbruket av energi. Min Tesla Model S bruker i snitt (over de siste tre årene og ca 120 000 km) 180 wh/km. Dette tilsvarer 1,8 kWh pr mil. Eller ca energien fra  0,18 liter diesel. I tillegg er det for biler som kjøres i Norge sånn at energien kommer vannkraft. Om det hadde vært slik at bilen utelukkende gikk på kraft fra kullkraftverk ville det totale forbruket (inkludert produksjon av kraften) vært på på 5,4 kWh (eller 0,54 liter per mil). Dette for en stor 5 seter, med rundt 800 hk. En tilsvarende Mercedes e-klasse AMG bruker rundt 1 liter per mil. Dette regnestykket blir tilnærmet likt for alle elektriske/dieselbiler om man sammenligner.

Jeg har for enkelhets skyld ikke tatt med produksjon av batterier til elbil i regnestykket, da dette går omtrent opp i opp med produksjon og transport av drivstoff til bensin/diesel.

 

Dette er allikevel ikke hovedgrunnen til at jeg kjører elektrisk. Hovedgrunnen er at det er så enkelt med elektrisk bil. Man plugger inn om kvelden, full tank og varm bil om morgenen. Lydløs drift når man kjører sakte. Og definitivt den beste bilen jeg har kjørt på vinterføre. Blir man stående i kolonnekø har man ikke behov for å ha motoren på for å ha varme i bilen.

Så hjelper det selvfølgelig på at man bidrar til mindre lokal forurensing, noe som er viktig for meg. Jeg kaster heller ikke søppel i naturen...

For båt ville det vært genialt om man kunne hatt tilnærmet lydløs drift ved sakte fart og full tank hver gang man skulle brukt båten. Det er ikke verre enn som så. Miljøaspektet på båt ivaretas kanskje ikke globalt med dagens teknologi - men lokalt ville det utgjort mye. Både med tanke på støy og lokale utslipp.

Fristende å ta frem et gammelt miljøvernsslagord - "tenk globalt, handle lokalt".

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev for 12 timer siden:

Ja er nokk slik det er. Jeg kjører også elektrisk bil og det fungerer perfekt til det daglige. Men jeg gjør det ikke for å være miljøvenlig for det er det ikke.

 

Ingen bil er miljøvennlig, men elbilen er mindre miljøUvennlig, er min påstand!

 

Jeg kjører elbil(er) av flere grunner; Behagelig, enkelt, gunstig økonomisk, kjapp og fleksibel i trafikken, ikke minst i by/lokaltrafikk, miljøvennlig og mindre dårlig for klimaet. 

 

Mener å ha lest undersøkelser som viser at folk blir stadig mer miljø/klimabevisste og at det er en klar medvirkende årsak til økt interesse for elbiler.

 

Når det gjelder elbåt så er jo tanken på å skli stille frem helt lydløst i seks/syv knop uten dieselfumes forlokkende for meg, men ikke for alle, ser den!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 6 minutter siden:

 

Mener å ha lest undersøkelser som viser at folk blir stadig mer miljø/klimabevisste og at det er en klar medvirkende årsak til økt interesse for elbiler.

Problemet her er vel at det er blitt satt likhetstegn mellom klima og miljø. Man kan mene hva man vil om klimautfordringene, men ingen er vel motstandere av renere luft i byene, stillere trafikk på sjøen og veien, mindre mindre oljeflak i vannet osv.?

De fleste av oss husker sikkert at vi lærte på skolen, og av foreldrene våre, at søppel ikke hører til i naturen. Og voksne nordmenn er flinke til å kaste søppel der det hører til. Rart vi ikke tenker sånn på søppelet som kommer ut av eksosrøret.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev 11 minutter siden:

Problemet her er vel at det er blitt satt likhetstegn mellom klima og miljø. 

 

Enig, har vel nevnt på dette en del ganger her på forumet, men blir litt slitsomt å måtte gjøre det hver gang så av og til tar jeg også "snarveien".

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel slik at klima og miljø til en viss grad henger sammen. Ødelegger vi klimaet blir det vel også et dårlig miljø. At utslipp av CO2 og andre gasser ikke er bra for klimaet er det vel snart ingen som bestrider. Men derfra og til å kunne slå seg på brystet som miljøvennlig fordi en kjører Tesla blir etter min mening helt på tryne. Om en mener alvor med klimatiltak burde vi vel sette alle fly på bakken og parkere de fleste biler uavhengig av om de er elektriske eller dieseldrevne. Men det kommer ikke til å skje dertil er vi alt for glade i å reise til Spania, Thailand og andre fjerntliggende destinasjoner. Noen som har prøvd å regne på hvor mange år en kan kjøre normalt med en dieselbil før en har skadet klimaet like mye som en tur til Thailand med fly gjør?

Sannheten er at folk flest kun er miljø/klimavennlige så lenge de ikke trenger å gi avkall på noe. Og så kan en jo som meg kjøpe seg en El-bil som en slags avlat eller rett og slett fordi det lønner seg økonomisk. Og når den er på plass kan en slå seg på brystet som miljøvennlig.

For noen år siden var jeg på en jobb om bord i et amerikansk dykkerfartøy som var i operasjon på sokkelen utenfor Brasil. Der delte jeg lugar med en inspektør fra rederiet. Vi kom i diskusjon om klimakrisen noe han da mente var bare oppspinn. Til slutt sa han at gud hadde plassert oljen der for at vi skulle bruke den. Da ga jeg opp. Med slike holdninger rundt om i verden troe jeg ikke det i realiteten er noen sjanse for å reversere galskapen.

Det grunnleggende problemet for kloden er jo at det er blitt så alt for mange av oss. Men det tror jeg ikke noe annet en en stor miljøkatastrofe er i stand til å korrigere og den kommer vel snart.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 1 time siden:

 

Ingen bil er miljøvennlig, men elbilen er mindre miljøUvennlig, er min påstand!

 

Jeg kjører elbil(er) av flere grunner; Behagelig, enkelt, gunstig økonomisk, kjapp og fleksibel i trafikken, ikke minst i by/lokaltrafikk, miljøvennlig og mindre dårlig for klimaet. 

 

Mener å ha lest undersøkelser som viser at folk blir stadig mer miljø/klimabevisste og at det er en klar medvirkende årsak til økt interesse for elbiler.

 

Når det gjelder elbåt så er jo tanken på å skli stille frem helt lydløst i seks/syv knop uten dieselfumes forlokkende for meg, men ikke for alle, ser den!

 

Dersom du kjøper en elektrisk seilbåt med Oceanvolt sitt system, så kan du lade mens du seiler, og bruke av det 30kWh store batteriet når det er stilt, eller du skal komme deg ut av vanskelige havner. Ser det er en til salgs nå for 3,4 millioner ++...på 38 fot.

Salona 38 - Oceanvolt

2020 Salona S380Z Electric Motor Seil Båt til salgs - no.yachtworld.com

 

Ser at Oceanvolt tilbyr det du trenger for å lage elektrisk båt (sikkert mest aktuelt for seilbåter per nå).

Oceanvolt

Men de har for motorbåter og: Elwood 550e HT - Oceanvolt

 

Salona S380Z Electric Motor.jpg

Redigert av Bottenopp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Bottenopp - Jeg har allerede fler eganger skrevt at med dagens priser er det lite aktuelt da jeg rett og slett ikke har anledning til å bruke den type penger som du nevner som eksempler. Det finnes dog noe som er litt mer innen rekkevide rent økonomisk som f.eks:

 

https://www.greenwaves.no/?gclid=EAIaIQobChMIg8zK8-On7gIVl6iyCh36yQbXEAAYAiAAEgJqfvD_BwE

 

Jeg har lagt ut link til disse tidligere. Båtene kan også leies.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 1 time siden:

@Bottenopp - Jeg har allerede fler eganger skrevt at med dagens priser er det lite aktuelt da jeg rett og slett ikke har anledning til å bruke den type penger som du nevner som eksempler. Det finnes dog noe som er litt mer innen rekkevide rent økonomisk som f.eks:

 

https://www.greenwaves.no/?gclid=EAIaIQobChMIg8zK8-On7gIVl6iyCh36yQbXEAAYAiAAEgJqfvD_BwE

 

Jeg har lagt ut link til disse tidligere. Båtene kan også leies.

 

Beklager, hadde ikke sett det. Så veldig interessant ut, særlig det at Greenwaves utfører elektrifisering av eksisterende båter, og at de holder til i Risør (Norge) i motsetning til Oceanvolt, som og elektrifiserer. Ser forresten at det er en i Oslo som har fått elektrifisert en X-Yachts X-99 av Oceanvolt. Ser at det fort koster 75.000 NOK hos Oceanvolt å installere elektrisk utstyr uten batterier, installering og moms, ja. 

Edit: Ser forresten at Seilbåtservice Oslofjorden Alt på ett sted (seilbaatservice.no) er forhandler for Oceanvolt, og har skipselektriker....hmmmmm......

Oceanvolt Shaftdrive 8.jpg

Redigert av Bottenopp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uten sammenligning forøvrig, men for så tidlig som rundt ti år siden snakket jeg med en privatmann som hadde byttet ut sin dieselmotor i en eldre Maxi Fenix seilbåt på 28 fot, og den total regningen den gang kom på rundt 125.000! Ligge i øyeblikket kun en slik båt til salgs, men den annonseres til 90.000 riktiognok med original motor, en VP md5b. 

 

 

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvis en skal gå elektrisk nå er nok en elektrisk påhengsmotor det mest nærliggende...evt ved å sette på en ekstra bakplate for båter beregnet på innenbordsmotor. Da snakker en fortsatt nærmere 55.000 inkl batteri for noe som tilsvarer 6hk....men kan jo svare seg i det lange løp... Dette er med 3kWh batteri på drøyt 30 kg som en plukker med seg.

 

ePropulsion.jpg

Link to post
Share on other sites

flogen skrev 9 minutter siden:

Ble forespeilet en kostnad på 140k for levering og installering av motor/batteri i min Polar 22-fots snekke fra Greenwaves så det er fremdeles fryktelig dyrt å bygge om til elektrisk drift

 

Og da var rekkevidden..??.

Det er foreløpig utopi med EL drift som hoved drift på en motorbåt...

Rekkevidden er så liten at faren forbundet med å gå tom for drivstoff er for stor....og konsekvensene helt forskjellig fra en EL bil som står tom langs veikanten...

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 8 minutter siden:

 

Og da var rekkevidden..??.

Det er foreløpig utopi med EL drift som hoved drift på en motorbåt...

Rekkevidden er så liten at faren forbundet med å gå tom for drivstoff er for stor....og konsekvensene helt forskjellig fra en EL bil som står tom langs veikanten...


Da var det snakk følgende oppsett:
 
Motor: 4kw fra Waterworld
Batteri: 4x50ah @48V (200ah tilrettelagt for eventuell økning av kapasitet)
Driftstid full gass: 1,5 - 2 timer
driftstid putring: ca 8-10 timer. 

Merk, med en snekke som Polar så var det snakk om fartsforskjell på 1 knop på driftstiden da det krever store mengder energi for å få disse opp i større fart enn putring. Prisforskjellen fra 4kw til 10kw er heller ikke så galt hvis man skulle ønske større motor.

Personlig har jeg laget et regnestykket på ca 70-80k hvis jeg fikser alt selv med DIY LiFePO4 batterier på 280ah og motor. Med salg av eksisterende deler så er ikke regnestykket så galt. 

Redigert av flogen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Per i dag sier det seg vel nesten selv at dette ikke er et på noe sett eller vis et realistisk alternativ hvis man skal drive en planende båt i 25/30 knop over lange distanser. Er det snakk om en båttype som for fossil motor gjør 6-7 knop, er 20-22 fot lang og brukes til dagsturer i skjærgården så er det vel en helt annen sak. Greit at man snakker noenlunde om samme type båt/bruk slik at uenigheten ikke bare er av typen skinnuenighet med mindre uenighet er målet da som det til tider kan synes. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 14 minutter siden:

Veldig stilige saker. Ser det koster rundt 22 millioner for den billigste utgaven av den billigste båten, så litt over min lommebok.

Har du funnet rekkevidde for en ladning?

 

Tøft at de også har mulighet til å sette opp en "kite". Det er noe jeg tror det ligger mye potensiale i.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...