Jump to content

Utvikler Elbåter


-morten-

Recommended Posts

playball skrev for 4 timer siden:

Har du noen linker til norske forhandlere? Jeg klarer ikke finne noen billige E-motorer på 10 kW Eller mer, som også er bra :)

Vel marinemotorene til ABB er nå bra nokk til å stå ute på dekk i Nordsjøen så de klarer sikker jobben i en lystbåt også. Fås ve fra 0,25 kw og opp til flere megavatt. En 4 polt 10 kw motor får en jo for rundt 10k vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev for 13 timer siden:

Vel marinemotorene til ABB er nå bra nokk til å stå ute på dekk i Nordsjøen så de klarer sikker jobben i en lystbåt også. Fås ve fra 0,25 kw og opp til flere megavatt. En 4 polt 10 kw motor får en jo for rundt 10k vil jeg tro.

 

Her snakker vi vel helt ordinære viftekjølte akynkron trefase vekselstrømsmotorer egnet til vifter, pumper etc. og frekvensstyring ned til ca. 10 Hz.  De har jo ikke akkurat den karakteristikken som trengs som fremdriftsmotor der de skal fungere på 0-100% turtall med høy effektfaktor, lavt tap etc. som f.eks. i en båt eller en bil.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 13 minutter siden:

Her snakker vi vel helt ordinære viftekjølte akynkron trefase vekselstrømsmotorer egnet til vifter, pumper etc. og frekvensstyring ned til ca. 10 Hz.  De har jo ikke akkurat den karakteristikken som trengs som fremdriftsmotor der de skal fungere på 0-100% turtall med høy effektfaktor, lavt tap etc. som f.eks. i en båt eller en bil.

Vel vi bruker nå slike motorer til drift av både trøstere og vinsjer. Med dagens frekvensomformere har en fult moment på alle turtall fra 0-100%.

Drift av en propell som i liket med sentrifugalpumper og vifter er en kvadratisk last er faktisk den enkleste jobben en motor med omformer kan få. 

Link to post
Share on other sites

Det vil alltid være vanskelig å lage en helt ren produksjon av kjøretøy og selve strømmen kan også komme fra forurensede kilder. Det er ikke til å unngå slik verden ser ut idag. 

 

Men hva er alternativet? Produsere bensin og diesel som blir kjørt rundt i store lastebiler før de går inn i svært lite effektive fossilmotorer? Tror den samme artikkelen kan skrives om fossilbiler og hele systemet rundt bensin/diesel.


Det er allerede gjort store fremskritt rundt batteri-teknologi på den korte tiden el-biler har vært 100% på markedet og det investeres enorme summer for produksjonslinjer for elektriske biler av de fleste store bilmerker. 2 uker etter at VW annonserte at de investerer 73 milliarder euro i elektriske produksjonslinjer gikk Daimler(Mercedes) ut med bydsjett på 70 milliarder euro for investering i elektriske teknologier.

Redigert av flogen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

flogen skrev 11 minutter siden:

Men hva er alternativet? Produsere bensin og diesel som blir kjørt rundt i store lastebiler før de går inn i svært lite effektive fossilmotorer? Tror den samme artikkelen kan skrives om fossilbiler og hele systemet rundt bensin/diesel.

Det du sier er, at dersom dieselen er produsert i feks USA, så blir CO2 utslippet værende der?

Det er vel det man kaller for ”å stikke hodet i sanden”

 

Link to post
Share on other sites

dobsen62 skrev 57 minutter siden:

 

Som jeg ofte har sagt; Nei, en elbil er heller ikke miljøvennlig, ingen bil eller bilproduksjon er det, så spørsmålet er hva som er minst uvennlig mot klima og miljø. Hvis du tar en kikk på Knut Bjørlykke så har han et voldsomt engasjement mot elbiler, kanskje han har en grunn til det som vi ikke kjenner til, men han er vel i bunn og grunn en oljeindustriens mann?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

dobsen62 skrev 2 minutter siden:

Det du sier er, at dersom dieselen er produsert i feks USA, så blir CO2 utslippet værende der?

Det er vel det man kaller for ”å stikke hodet i sanden”

 


Vet ikke hvordan kommentaren min kunne tolkes til det, men nei. Heller et spørsmål om det egentlig er bedre å stå på stedet hvil i utviklingen av motordrift og fortsette slik vi alltid har holdt med?
eller skal vi gå videre mot en ny retning hvor vi ser store potensialer til videre utvikling og teknologiske nyvinninger?

Det er håpløst å tro at det er 100% miljøvennlig fra starten av, men er etter min mening et vesentlig bedre alternativ for fremtiden.

Link to post
Share on other sites

Kan det være at oljebransjen omfavner det grønne skiftet fordi det øker etterspørselen etter energi, og paradoksalt nok gjør det mulig å selge mer / få bedre priser?

EU/FN og IEA er ikke helt enige om hvordan energibehovet blir fremover.

Personlig holder jeg en knapp på at IEA sine anslag blir nærmest sannheten.

Link to post
Share on other sites

flogen skrev 18 minutter siden:


Vet ikke hvordan kommentaren min kunne tolkes til det, men nei. Heller et spørsmål om det egentlig er bedre å stå på stedet hvil i utviklingen av motordrift og fortsette slik vi alltid har holdt med?
eller skal vi gå videre mot en ny retning hvor vi ser store potensialer til videre utvikling og teknologiske nyvinninger?

Det er håpløst å tro at det er 100% miljøvennlig fra starten av, men er etter min mening et vesentlig bedre alternativ for fremtiden.

 

Klart vi skal ha en utvikling i alternative fremdriftsystemer, slik vi og verden alltid har hatt....bare se historien...

Men det bør komme naturlig etter et reelt etterspurt behov/marked...ikke kunstig konstruert slik det vi nå ser...

Godt mulig det er EL drift som er det rette...det vil fremtiden vise...

Men nå er det kunstig politisk styrt...  det er ikke et fritt markedet som etterspør dette...

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 1 minutt siden:

 

Klart vi skal ha en utvikling i alternative fremdriftsystemer, slik vi og verden alltid har hatt....bare se historien...

Men det bør komme naturlig etter et reelt etterspurt behov/marked...ikke kunstig konstruert slik det vi nå ser...

Godt mulig det er EL drift som er det rette...det vil fremtiden vise...

Men nå er det kunstig politisk styrt...  det er ikke et fritt markedet som etterspør dette...


Nå tror jeg ikke Norge alene med sine insentiver har gjort at bilbransjen investerer milliarder i omlegging av produksjon for elektrisk drift.
Men dette kan man diskutere frem og tilbake. :)


Uansett så er det spennende at vi kan ha utvikling i båtmotorens markedet også. 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 59 minutter siden:

men han er vel i bunn og grunn en oljeindustriens mann?

Nå er det vel oljeindustrien som må forsyne elkraftindustrien, slik at de klarer å skaffe nok strøm til alle elbilene?

Dersom teorien vi lærte på skolen  for 45 år siden fremdeles stemmer, vil vi bare bruke enda mer olje.

 

Link to post
Share on other sites

 

dobsen62 skrev for 12 timer siden:

Nå er det vel oljeindustrien som må forsyne elkraftindustrien, slik at de klarer å skaffe nok strøm til alle elbilene?

Dersom teorien vi lærte på skolen  for 45 år siden fremdeles stemmer, vil vi bare bruke enda mer olje.

 

 

SIkkert en stund siden vi begge gikk på skolen så for egen del er jeg avhengig av å oppdatere meg litt, er ikke du?

 

https://energiogklima.no/klimavakten/fornybarinvesteringer/

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Om en tenker miljø er vel både El-biler og El-båter et farlig blindspor. For vær ny enhet som skal lades opp må det produseres mer El-kraft. Og så lenge denne økningen kommer med at noen måker mer kull under kjelene blir det ingen miljøgevinst tvert i mot. Den dagen El-produksjonen i Europa som vi er en del av blir fornybar vil jo El-biler og El-båter vær miljøvennlige, men slik det er i dag og i veldig mange år fremover vil ikke det være tilfelle.

Skal dette gi noen mening må vi først få vekk de kul, olje og gass drevne varmekraftverkene som i dag står for størstedelen av EL-produksjonen i Europa.

Men ikke vil vi ha atomkraft og ikke vil vi ha vindmøller og bygger vi ut et kraftverk i en elv blir laksemafiaen hysteriske. Så noen snarlig løsning på dette finnes vel ikke.

En må huske på at Europa er et felles kraftmarked så selv om vi i Norge ligger bra an er det det totale forbruket uansett hvor vet skjer som gir resultatet.

En kan jo studere dette litt.

https://energiogklima.no/klimavakten/live-data-strom-og-co2/

Redigert av Bårdp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev 21 minutter siden:

 

Skal dette gi noen mening må vi først få vekk de kul, olje og gass drevne varmekraftverkene som i dag står for størstedelen av EL-produksjonen i Europa.

 

 

På dette området skjer det mye og utviklingen går fort! Eksempelvis har et land som Tyskland i dag en produksjon av el hvor den fornybare andel er større enn den fossile andelen.

 

Og ikke så helt galt i resten av europa heller?

 

https://enerwe.no/fornybar-iea-kull/fornybar-energi-sto-for-40-prosent-av-europas-stromforsyning-i-januar/363232

 

Man skal vel heller ikke helt glemme at det er langt mer energieffektivt å forflytte en elbil enn en fossilbil?

 

Når alt dette er sagt så gjentar jeg meg selv; Nei, det finnes ingen miljøvennlig biler, kun grader av miljouvennlighet! 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Sa jeg ikke skulle skrive noe mer i denne tråden, men en ting må kommenteres:

 

Isolert sett er virkningsgrad, som en del trekker frem som et stort pluss med batteribiler, kun relevant målt ut fra hvor mye nyttig energi man har per liter/kg man frakter med seg. 

 

Ser man større på det kan man innvende at virkningsgrad er relevant fordi verden akkurat nå trenger å bruke energien vi har så effektivt som mulig, men som @Bårdp påpeker må man da se på hele regnestykket. Elbiler er veldig energieffektivt om energien kommer fra norsk vannkraft, lite energieffektivt om det kommer fra kull.

 

Det ville være mer relevant å sett virkningsgrad opp mot miljø eller klimaproblemer det forårsaker. Derfor har jeg langt større tro på f.eks. hydrogenteknologi enn mange har. Hydrogen kan lages fra naturgass (med ccs) eller fornybar elkraft når strømmen er så å si gratis på grunn av overskuddskapasitet. 

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 1 time siden:

Elbiler er veldig energieffektivt om energien kommer fra norsk vannkraft, lite energieffektivt om det kommer fra kull.

 

Og utviklingen både lokalt, regionalt og globalt viser vel at stadig mer strøm produseres som fornybar energi, heldigvis, og det er gode nyheter både for klimaet og miljøet.

 

Det blir til stadighet nevnt at elbiler ikke fremtiden hvis strømmen er produsert av kull, men det har vel vært dokumentert at selv om den blir produsert av kull så er det bedre enn hva fosildrevne biler kan vise til? 

 

Jeg skulle likit å ha sett noen argumentere for at vi skal gå vekk fra elbiler igjen og konsentrere oss om fosildrevne biler siden de er bedre, eller i alle fall minst like gode!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det utredningene jeg har lest, konkluderer vel at e-biler er det mest miljøvennlige, uansett. Om strømmen blir kokt på plastikk over et bål, må e-bilen tilbakelegge noen flere kilometer før 'kost/nyttekuren' krysser. Prediksjonene tilsier også at man står foran en lang utvikling på rimeligere, mer miljøvennlige og energitette batterier. Hvis jeg lever lenge nok, blir neste bil e-bil. Bare det å plugge bilen inn på nett i garasjen og hente den ut med full tank neste morgen er nok for meg. For turer nedover i Europa blir det nok diesel-BMW noen år til.

Link to post
Share on other sites

Vi har elbil og kan trygt anbefale det @Hulda, som du nevner er det mange fordeler :)

 

Mouche skrev 42 minutter siden:

Og utviklingen både lokalt, regionalt og globalt viser vel at stadig mer strøm produseres som fornybar energi, heldigvis, og det er gode nyheter både for klimaet og miljøet.

 

Det blir til stadighet nevnt at elbiler ikke fremtiden hvis strømmen er produsert av kull, men det har vel vært dokumentert at selv om den blir produsert av kull så er det bedre enn hva fosildrevne biler kan vise til? 

 

Jeg skulle likit å ha sett noen argumentere for at vi skal gå vekk fra elbiler igjen og konsentrere oss om fosildrevne biler siden de er bedre, eller i alle fall minst like gode!

Mange gode poenger og enig.

Ref kull: Det har vært debattert og tror ikke det er enighet, men om det ikke er konsensus så er det en stor overvekt som mener det ja (jeg også). 
Det vi ikke har nevnt for mye her, men som er relevant, er at det også er et lokalt miljøperspektiv i Norge. Ikke så viktig utenfor byene, men i byene er elbiler veldig mye bedre.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 5 timer siden:

 

 

SIkkert en stund siden vi begge gikk på skolen så for egen del er jeg avhengig av å oppdatere meg litt, er ikke du?

 

https://energiogklima.no/klimavakten/fornybarinvesteringer/

Når det gjelder fysikkens grunnregler handler det vel mest om hukommelse, dersom ikke du og dine trosfeller har oppfunnet evighetsmaskinen i mellomtiden.

 

Resten kan man jo bare Google.

https://geo365.no/olje-og-gass/verdens-energiforbruk-oker/

 

Det er vel også slik at mye av det vi bruker på å produsere de såkalt grønne produktene, kommer fra oljen, eller....

 

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 1 time siden:


Det vi ikke har nevnt for mye her, men som er relevant, er at det også er et lokalt miljøperspektiv i Norge. Ikke så viktig utenfor byene, men i byene er elbiler veldig mye bedre.

 

Jeg mnener selv å ha nevnt det, ganske ofte sågar (men ikke hver gang og hele tiden), og en by uten dieselbiler/busser er en langt bedre by å bo i og ferdes i.

 

dobsen62 skrev 1 time siden:

Når det gjelder fysikkens grunnregler handler det vel mest om hukommelse, dersom ikke du og dine trosfeller har oppfunnet evighetsmaskinen i mellomtiden.

 

Resten kan man jo bare Google.

https://geo365.no/olje-og-gass/verdens-energiforbruk-oker/

 

Det er vel også slik at mye av det vi bruker på å produsere de såkalt grønne produktene, kommer fra oljen, eller....

 

 

Så du mener at man trenger like mye energi, strøm, produsert av f.eks en vindmølle for å forflytte en bil som man trenger energi i form av fossilt brensel for å forflytte den samme bilen på samme måte like fort og langt?

 

Jeg ser at du viser til tall som er to år, eller mer, gamle, og det har faktisk skjedd noe i mellomtiden både hva angår forbruk av fossilt brensel og produksjon av energi ved bruk av sol, vann, vind osv

 

Litt mere gammel moro:

 

https://elbil.no/slik-vinner-du-elbildiskusjonen-9-norske-elbiler-gar-pa-skitten-energi/

 

https://elbil.no/om-elbil/elbil-energi-og-miljo/

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 19 minutter siden:

Så du mener at man trenger like mye energi, strøm, produsert av f.eks en vindmølle for å forflytte en bil som man trenger energi i form av fossilt brensel for å forflytte den samme bilen på samme måte like fort og langt?

Selvfølgelig går det like mye energi på å forflytte en bil x antall meter, uavhengig av hvilket drivstoff du bruker.

Link to post
Share on other sites

Og strøm og bensin/diesel er akkurat like effektive i så måte er hva du sier?

 

Jeg er i alle fall glad for at jeg ikke bruker mer enn rundt 1,50 i strøm for å forflytte elbilen ti kilometer mens det koster meg rundt ti kroner å forflytte bensinbilen den samme distansen!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest alle innleggene i denne strengen, men har noen kommentarer:

-Selfa sine hybridsjarker har dieselmotor for å gå ut og inn fra feltet, og batteridrift under fiske, så vidt jeg har forstått.

-Vanlige AC-motorer har ikke fullt moment fra 0 til 100+%. For AC må du da ha servomotor.

-DC- motoren har full regulering fra 0 - til 100 %. (Og bedre ‘rundløp’ enn AC.)

- Hvor mye forurensing og energi som går med til å ‘lage’ hydrogen til transportnæringen, vet jeg ikke, men noen her vet?

-Jeg vet ikke hvor mange ‘kWh’ som brukes i alle forbrenningsmotorer på land og sjø i Norge, men tipper tallet er ‘stort’;

 Hvis dette skal hentes fra det strømnettet vi har i dag, er det utopi! Både for kraftverk og ledningsnett. ( Men dette snakkes det ikke om.)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...