Jump to content

Utvikler Elbåter


-morten-

Recommended Posts

Fram mot 2030 vil nok batterier bli atskillig billigere og lettere per KW, samtidig som det ser ut til at fossile motorer blir atskillig dyrere i bruk. '

Da vil det brått bli mer aktuelt og økonomisk forsvarlig å gå over til utslippsfri drift. 

CO2-avgiften skal blant annet tredobles:

https://www.nrk.no/norge/slik-vil-regjeringen-at-norge-skal-na-klimamalet-for-2030-1.15318403

 

Tipper det vil bli gode insentiver for el-drift på sjøen også:

 

"Regjeringen sier at det samlete skatte- og avgiftsnivået ikke skal øke. Det betyr at økte avgifter vil bli motsvart av tilsvarende skatte- eller avgiftslettelser på andre områder.

Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) sier at vinnerne vil være de som tar en sjanse og investerer i ny klimavennlig teknologi."

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 5 timer siden:

Hvor mye man skal vektlegge miljø/klimaaspektet får den enkelte vurdere, men for meg betyr det noe og som jeg er villig til å betale for.

Det er jeg også, så her er vi helt på linje.

Det tror jeg de fleste er.

 

Men, hvordan skal man vurdere hva som gir det beste aspektet?

Elbiler kan være bedre for miljø/klima enn fossile, under spesielle forutsetninger. Ikke uansett.

En av de mest vesentlige er at de ruller langt. Hvor mange hundre tusen km avhengig av hvem du spør.

Unngår man batterier (som på Trolley-bussen/ trikken / toget) blir betraktningen vesentlig bedre.

 

Båter har ikke i nærheten av driftstimene til en bil, og jeg har ikke sett ett eneste regnestykke som gjør at batteribåten kommer miljø/klimamessig bedre ut enn bensin/diesel når man tar med vugge til grav, og alle lands bidrag. Det må du gjerne demonstrere siden du mener å ha slik kunnskap.

 

Det såkalte 'miljøregnskapet' som regjeringen er mest opptatt av, starter i importhavnen til Norge, og tar ikke hensyn til miljøbelastningen som har skjedd før dette. Det bokføres på respektive lands 'kvoter'. Da er det fint å eksportere gassen, og importere strøm tilbake også, og sende strømmen ut på plattformen for å lage mer gass.

I dette narrespillet ser batteri-biler pent ut. Batteribåter også.

Spesielt gunstig (for Norge) blir dette om da kan eksportere bilen og båten før den skal destrueres, og slipper denne miljø/klimabelastningen også.

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 1 time siden:

 

 

Båter har ikke i nærheten av driftstimene til en bil, og jeg har ikke sett ett eneste regnestykke som gjør at batteribåten kommer miljø/klimamessig bedre ut enn bensin/diesel når man tar med vugge til grav, og alle lands bidrag. Det må du gjerne demonstrere siden du mener å ha slik kunnskap.

 

:giggle:

Havarita skrev 1 time siden:

 

Det såkalte 'miljøregnskapet' som regjeringen er mest opptatt av, starter i importhavnen til Norge, og tar ikke hensyn til miljøbelastningen som har skjedd før dette. Det bokføres på respektive lands 'kvoter'. Da er det fint å eksportere gassen, og importere strøm tilbake også, og sende strømmen ut på plattformen for å lage mer gass.

I dette narrespillet ser batteri-biler pent ut. Batteribåter også.

 

Husk, dette er religion, med en solid innbakt dobbeltmoral...slikt vil de ikke høre...

 

 

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev for 2 timer siden:

Det er jeg også, så her er vi helt på linje.

Det tror jeg de fleste er.

 

Men, hvordan skal man vurdere hva som gir det beste aspektet?

Elbiler kan være bedre for miljø/klima enn fossile, under spesielle forutsetninger. Ikke uansett.

 

 

Et lite problem i disse diskusjonener er at man snakker om hva som er bra for miljøet og/eller klimaet, men realiteten er vel at ingen av alternativene er bra hverken for miljøet eller klimat, kun at noen alternativer er mindre dårlige? Finnes ikke noen miljøvennlig bil etter min mening.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det blir og rart når en sier "Forskerne har ikke tatt hensyn til de faktorene jeg vet om". 

Verden går i en retning, hvor batteriprisene går ned, hvor bruk av mineraler med knapphet går ned i batteriene, hvor produksjon av batterier blir renere, og økende, som igjen gjør det billigere. Ser det er et firma som bruker BMW i3 batterier på 40kWh i en båt....om 7 år kanskje....

 

https://motor.no/co2-utslipp-diesel-elbil/knuser-elbil-myte-i-ny-forskningsrapport/178720

Link to post
Share on other sites

Bottenopp skrev for 12 timer siden:

Verden går i en retning, hvor batteriprisene går ned, hvor bruk av mineraler med knapphet går ned i batteriene, hvor produksjon av batterier blir renere, og økende, som igjen gjør det billigere.

Det kommer vel litt an på hvem man spør.

Skal man være miljøvennlig, bør man starte med å forbruke mindre.

 

Minst 50% av det som fraktes jorden rundt, er vel i realiteten boss.

 

https://www.tu.no/artikler/elbiler-vil-fore-til-global-metallmangel/504877

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev On 7.1.2021 at 14.57:

Så hva er motivasjonen for El-drevne båter egentlig?

For min del er det først og fremst stillegående og forhåpentligvis enklere vedlikehold som ligger bak samt at eksisterende jernklump begynner å bli gammel men jeg tror ikke det er realistisk å få til eldrift utfra det jeg leser her om rekkevidde og kostnad. Fikk heller aldri noe svar fra elbåtforeningen på min henvendelse så det er nok ikke helt tiden for dette nå.

 

Bruksmønster har også endret seg så jeg har ikke samme behov for lang rekkevidde som det jeg hadde for noen år siden. 

Link to post
Share on other sites

Bottenopp skrev On 8.1.2021 at 23.56:

Det blir og rart når en sier "Forskerne har ikke tatt hensyn til de faktorene jeg vet om".

 

https://motor.no/co2-utslipp-diesel-elbil/knuser-elbil-myte-i-ny-forskningsrapport/178720

Problemet er vel når all informasjon er tilgjengelig for alle. Så kan man velge hvilken informasjon man tror på. De fleste vil da velge den informasjonen som passer dem best.

 

Jeg er på ingen måte religiøs, og heller ikke fanatisk på batteri. Men ser helt klart fordelene med elektrisk drift av båt.

Tenk så deilig det hadde vært å aldri igjen tenke på oljeskift, pluggbytte og alle de andre service punktene vi ellers går igjennom. Tenk å kunne skli lydløst mellom holmer og skjær i noe litt større enn en kajakk, men allikevel ha fartsressursene til en motorbåt ved behov. Tenk å kunne ligge i uthavn så lenge man vil, uten å ha behov for å starte motor. For ikke å snakke om hvor stille det blir når 5 halvplanere skal opp klokken 5 om morgenen for å dra videre, mens du bare vil sove.

 

Veldig mange her snakker klima og klimaregnskaper. Og kommer med den velkjente gamle frasen om at batterier er miljøfiendtlige samt at man "bare flytter forurensingen". Begge deler er sannheter med modifikasjoner.

 

Gamle batterier var mer miljøskadelige enn dagens, og de batteriene som kommer sikter seg inn på å være 100% gjenvinnbare og helt uten det som på engelsk heter "rare earth minerals" (som absurd nok ikke betyr at de er sjeldne, men at de finnes på få plasser). Når jeg sier gamle batterier mener jeg så gammelt som opp til 2015/2016, dagens batterier mener jeg 2019/2020 og batteriene som kommer mener jeg 2021/2022. Det er en vanvittig utvikling på dette området. Også fordi "rare earth minerals" stort sett kun finnes i Kina, og ut ifra et avhengighetsperspektiv ønsker vesten å kvitte seg med bruken av disse. 

 

Når det gjelder å flytte forurensingen. Ja, til en viss grad gjør man det. Men umiddelbart ser jeg to ting som gjør det positivt. Vi flytter forurensingen bort fra havet og til et sted ingen bor. Vi vet at forurensing dreper, både mennesker, dyr og planter. Å flytte mesteparten av forurensingen til ett enkelt sted (satt på spissen) gjør det lettere å å gjøre noe med den. Å sette et renseanlegg på en enkelt diger fabrikk er mer hensiktsmessig enn at vi hver og en skal drasse rundt på vårt eget mini renseanlegg. 

Jeg bor 100 meter fra en marina. På sommeren går det ikke en eneste dag, uten at en eller annen bøtteknott klarer å overfylle tanken, og spyler ut noen liter drivstoff i sjøen. Dersom dette er overførbart til alle marinaer i Norge er bare det er vesentlig utslipp - som kan bli borte. Elektrisk drift slipper heller ikke giftige gasser i nærmiljøet - altså der folk bor. Og for oss i Norge lader man jo batteriet med vannkraft, som betyr at det er ennå mer positivt.

 

At vi ikke er der ennå med dagens batterier stemmer vel til en hvis grad for dere/oss som trenger lang rekkevidde. Men vi snakker altså ikke om lenger tid enn at Toyota skal lansere sitt faststoff batteri i år. Så kan man jo tro eller ikke tro på det, men Toyota har gått ut offentlig og sagt det, noe de vel ikke ville gjort om det ikke stemmer, all den tid aksjekursen deres henger på det.

Tesla skal visst lansere i løpet av 2024.

Volkswagen, BMW og Ford hevder de skal starte masseproduksjon av faststoff batterier i løpet av 2025.

Hva betyr det egentlig? 

De beste batteriene idag ligger på rundt 260 wh/kg. Faststoff batteriene som er presentert hittil ligger rundt 400 wh/kg. Det gir med andre ord rundt 50% mer strøm pr kg. I tillegg kan de lades raskere, er mindre brannfarlige og kan formes slik man vil da de ikke er "celler" i den forstand man kjenner et batteri idag. 

 

Vi er med andre ord ikke så veldig langt unna et skifte her også. Men vi er fortsatt avhengige av bensin/diesel i noen år til.

 

 

 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

dobsen62 skrev 19 minutter siden:

Hva menes med 100 % gjenvinnbare?

At man kan plukke delene fra hverandre og bruke dem på nytt. Enten til noe annet eller til å brukes på nytt i batteri.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev for 2 timer siden:

At man kan plukke delene fra hverandre og bruke dem på nytt. Enten til noe annet eller til å brukes på nytt i batteri.

Det er vel ikke mye som brukes til å produsere nye batterier.

Det er jo en grunn til at de kastes.

Det meste som produseres av resirkulerte materialer, har som regel også dårligere egenskaper enn nye produkter.

 

Link to post
Share on other sites

dobsen62 skrev 4 minutter siden:

Det er vel ikke mye som brukes til å produsere nye batterier.

Det er jo en grunn til at de kastes.

Det meste som produseres av resirkulerte materialer, har som regel også dårligere egenskaper enn nye produkter.

 

Nå er ikke jeg ingeniør eller forsker hos Toyota, BMW, Ford eller Tesla. Jeg antar bare at de har dekning for sine utsagn om 100% gjenvinnbart. 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

dobsen62 skrev for 8 timer siden:

Det er vel ikke mye som brukes til å produsere nye batterier.

Det er jo en grunn til at de kastes.

Det meste som produseres av resirkulerte materialer, har som regel også dårligere egenskaper enn nye produkter.

 

 

Mulig noen svar på dette i denne linken:

 

https://norsirk.no/kildesortering/batteri/slik-gjenvinnes-batteriene/

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er temmelig skeptisk til noen annet en diesel i båt.

 

Flyindustrien var også tidlig ut med å kaste seg på den grønne bølgen og skulle satse på strøm i fremtiden. Vet ikke hva deres teknikere tenkte om dette, men det var fantes ingen realisme bak disse ideene. 

 

Til båt.

 

Strøm og batterier i båt og vinterkulde er noe de fleste har respekt og mange negative erfaringer med. Merk at 60-70% av dagens el.biler ligger i batteripakken. Det ville vært trist om batteripakken i båten ikke skulle klare vinter-sesongen. Båt er dyrt, men trenger ikke å bli så dyrt!!! 

(merk at lithium brenner eksplosivt i vann, og er noe jeg ikke vil ha i min båt. Merk at bilbatteriene er sikret mot brann og eksplosjon vha masse elektronikk. Hvis denne skulle feile går ting i lufta veldig fort! 

 

Brennstoffceller med hydrogen og knallgass. Komplisert, masse elektronikk og en høy-teknologi som man nettopp har begynt å få kontroll på ved å forvarme spesielle kjemiske materialer. Hydrogen-stasjonen på Sandvika utenfor Oslo brant ned for et par år siden uten at brannmannskapet kunne gjøre noe. OK, spennende saker...

 

Får man egentlig noe mer enklere enn en vanlig dieselmotor? Starter på første forsøk etter vinterdvale, byr på masse krefter, gir deg sikker fremdrift i dager eller uker på sjøen, alt kan fikses, ikke noe som fryser i stykker under vinterdvalen og absolutt ingen ting som kan eksploderer!!!

   

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde vært VELDIG fornøyd hvis jeg fikk en båt uten diesel. Ingen filterskift, ingen lukt, mye enklere og billigere vedlikehold. Det med temperatur og litiumbatterier er til en viss grad irrelevant i båt fordi batteriene er inne og ikke ute i 20 minusgrader som i en elbil. At gammeldagse blybatterier er sikrere er noe jeg sliter med å akseptere som sannhet. Gassingen fra blybatterier er verre. Noe diesel må man kanskje ha ombord til varmeapparat o.l. Men i det store og hele bytter jeg ut dieselmotorene med el når de er utslitt hvis prisene er bedre enn i dag. Og det blir de jo.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Camargue44 skrev for 12 timer siden:

Er temmelig skeptisk til noen annet en diesel i båt.

 

Flyindustrien var også tidlig ut med å kaste seg på den grønne bølgen og skulle satse på strøm i fremtiden. Vet ikke hva deres teknikere tenkte om dette, men det var fantes ingen realisme bak disse ideene. 

 

Til båt.

 

Strøm og batterier i båt og vinterkulde er noe de fleste har respekt og mange negative erfaringer med. Merk at 60-70% av dagens el.biler ligger i batteripakken. Det ville vært trist om batteripakken i båten ikke skulle klare vinter-sesongen. Båt er dyrt, men trenger ikke å bli så dyrt!!! 

(merk at lithium brenner eksplosivt i vann, og er noe jeg ikke vil ha i min båt. Merk at bilbatteriene er sikret mot brann og eksplosjon vha masse elektronikk. Hvis denne skulle feile går ting i lufta veldig fort! 

 

Brennstoffceller med hydrogen og knallgass. Komplisert, masse elektronikk og en høy-teknologi som man nettopp har begynt å få kontroll på ved å forvarme spesielle kjemiske materialer. Hydrogen-stasjonen på Sandvika utenfor Oslo brant ned for et par år siden uten at brannmannskapet kunne gjøre noe. OK, spennende saker...

 

Får man egentlig noe mer enklere enn en vanlig dieselmotor? Starter på første forsøk etter vinterdvale, byr på masse krefter, gir deg sikker fremdrift i dager eller uker på sjøen, alt kan fikses, ikke noe som fryser i stykker under vinterdvalen og absolutt ingen ting som kan eksploderer!!!

   


Det meste du skriver her er jo tull.
 

Kulde er ett langt mindre problem for batterier enn for kjølesløyfen på en forbrenningsmotor, men finnes lette løsninger for å sikre begge deler. 
 

Om du har så mye vann i båten at batteriene er nedsenket så har du ett så stort problem at du bør være på vei ut av båten alt.

 

I fly er vekten av batteriene en stor utfordring, i båt ett mindre problem. Er nok ikke alle båter som egner seg for ren el drift med det første, men displasement båter samt noen halvplanere kunne fint latt seg gjøre i dag om en ikke skal ha overdreven rekkevidde eller fart. Men prisen er pr nå alt for høy.

Link to post
Share on other sites

Følger med på Americas cup, seiling. Når det er mulig å bygge foilende seilbåter som klarer 40 knop i 10-12 knops vind illustrerer det hvor mye mer energieffektivt man kan få det ved foiling. For hurtiggående motorbåter er det nok ingen vei utenom hvis vi skal ha elektrisk drift.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

For hurtiggående båter, og spesielt de som skal fly på foiler er lav vekt essensielt. (Som for fly).

Batterier ødelegger egentlig et slikt konsept, som jeg har vist i et tidligere innlegg i denne tråden.

Det er en grunn for at man bruker bensinmotorer, high-speed diesel eller gass-turbiner på hurtiggående fartøyer, selv om medium speed og low speed diesel har lavere forbruk pr kw/hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg bytter også ut diesel motoren på snekka når prisen blir riktig.

 

Bårdp skrev for 19 timer siden:

El-motorene er både billige og bra.

 

Har du noen linker til norske forhandlere? Jeg klarer ikke finne noen billige E-motorer på 10 kW Eller mer, som også er bra :)

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev for 3 timer siden:

For hurtiggående båter, og spesielt de som skal fly på foiler er lav vekt essensielt. (Som for fly).

Batterier ødelegger egentlig et slikt konsept, som jeg har vist i et tidligere innlegg i denne tråden.

Det er en grunn for at man bruker bensinmotorer, high-speed diesel eller gass-turbiner på hurtiggående fartøyer, selv om medium speed og low speed diesel har lavere forbruk pr kw/hk.

Joda, men det er mye å hente på vekt med dagens byggeteknikker. Snakker ikke om å bygge foiler på en princess fra 1984.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...