X10an Svart 2.September.2021 Del på Facebook Svart 2.September.2021 Gudrun skrev 9 minutter siden: Mens vi er i gang med hybrid kan dette kanskje være noe å ha i bakhodet? Hva var spesielt med dette? Et mobilt kraftverk er vel ikke noe som vil hjelpe fritidsbåter i særlig grad? På hvilken måte mener du dette skal tilføre nytte til lystbåteiere? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 2.September.2021 Del på Facebook Svart 2.September.2021 (redigert) Derfor: Ellers vil jeg bare nevne at hybrid for fritidsbåt ble forsøkt solgt av Steyr, men med den lave interessen la de prosjektet dødt. Muliens de var 10 år for tidlig. http://steyr-motors.com.au/products/parallel-hybrid/ Redigert 2.September.2021 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Havarita Svart 2.September.2021 Del på Facebook Svart 2.September.2021 @Gudrun: For fritidsflåten tror jeg dette blir for dyrt og tungt til at det har noen god anvendelse. Man kunne tenke seg at man slik kunne operere fartøyet med kun 1 generator eller evt med batteripakke for sakte og havnemanøver. Vi snakker da om store fritidsfartøyer, som har få driftstimer å regne hjem investeringen på ift kommersielle fartøyer. For småfiskeflåten kan det gi driftsøkonomiske gevinster, men også her er 2 ulemper fremtredende: -Det veier en del (som da naturligvis går ut over mengden fisk man kan ta ombord) -Det koster en del. I kombinasjon med at man kan ta ombord mindre fisk, skal besparelsen i drivstoff være ganske stor før dette lar seg regne hjem. -Uten spart drivstoff, heller ingen miljøgevinst. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 2.September.2021 Del på Facebook Svart 2.September.2021 Ser man bort fra kostnad og økt vekt kan vel enkelte deler av fiskeflåten ha litt nytte av dagens hybrid, særig når man ligger stille og drar bruket. Til fremdrift varer ikke batteriene lenge. ca 1,5 -3 timer i snilefart, men for enkelte som fisker rett utenfor moloen kan det jo være noen dieselkroner spart. Hvor stor del av fiskeflåten som ligger mestetiden av dagen i havn og har lademuligheter kan man jo undres på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 2.September.2021 Del på Facebook Svart 2.September.2021 (redigert) Mitt poeng er at teknologien finnes og det kommer hele tiden nye produkter. Å få plass i en liten fritidsbåt er et annet spørsmål. Steyr sin løsning fra 10-15 år tilbake viste de var på gang med noe. Men så lenge alle sitter på gjerdet og venter på Hydrogen etc. kan det kanskje være greit å vite hva som finnes i dag? MTU er et meget anerkjent merke jeg har kjennskap til da jeg i et tidligere yrke skrudde på dieselmotorer: https://youtu.be/Ie-DYQiQ0U4 https://youtu.be/f39eYW1vC6Q Her en 25foter. Gir meg på tre klipp.. Bare å skrive inn "hybrid boat" i søkefeltet og hente popcornet.. Ble dessverre rot med de to første linkene, ikke så forbasket enkelt... Redigert 2.September.2021 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.