Jump to content

Utvikler Elbåter


-morten-

Recommended Posts

@Gudrun: For fritidsflåten tror jeg dette blir for dyrt og tungt til at det har noen god anvendelse.

 

Man kunne tenke seg at man slik kunne operere fartøyet med kun 1 generator eller evt med batteripakke for sakte og havnemanøver. Vi snakker da om store fritidsfartøyer, som har få driftstimer å regne hjem investeringen på ift kommersielle fartøyer.

 

For småfiskeflåten kan det gi driftsøkonomiske gevinster, men også her er 2 ulemper fremtredende:

-Det veier en del (som da naturligvis går ut over mengden fisk man kan ta ombord)

-Det koster en del. I kombinasjon med at man kan ta ombord mindre fisk, skal besparelsen i drivstoff være ganske stor før dette lar seg regne hjem.

-Uten spart drivstoff, heller ingen miljøgevinst.

Link to post
Share on other sites

Ser man bort fra kostnad og økt vekt kan vel enkelte deler av fiskeflåten ha litt nytte av dagens hybrid, særig når man ligger stille og drar bruket. Til fremdrift varer ikke batteriene lenge. ca 1,5 -3 timer i snilefart, men for enkelte som fisker rett utenfor moloen kan det jo være noen dieselkroner spart.

Hvor stor del av fiskeflåten som ligger mestetiden av dagen i havn og har lademuligheter kan man jo undres på.

Link to post
Share on other sites

Mitt poeng er at teknologien finnes og det kommer hele tiden nye produkter.

Å få plass i en liten fritidsbåt er et annet spørsmål.

 

Steyr sin løsning fra 10-15 år tilbake viste de var på gang med noe.

 

Men så lenge alle sitter på gjerdet og venter på Hydrogen etc. kan det kanskje være greit å vite hva som finnes i dag?

 

MTU er et meget anerkjent merke jeg har kjennskap til da jeg i et tidligere yrke skrudde på dieselmotorer:

 

https://youtu.be/Ie-DYQiQ0U4

 

https://youtu.be/f39eYW1vC6Q

 

Her en 25foter.

 

 

Gir meg på tre klipp..

 

Bare å skrive inn "hybrid boat" i søkefeltet og hente popcornet..

 

Ble dessverre rot med de to første linkene, ikke så forbasket enkelt... :giggle:

 

 

 

 

 

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...