Jump to content

Hvorfor gidder ikke folk å melde ifra om påkjørsler?


Dykker

Recommended Posts

 

 

Var på båten isted og la merke til at baugplattformen og baugstigen plutselig pekte rett til styrbord og ned. Skjønte fort at her hadde noen kjørt i baugen på min båt med god kraft (ligger i boblehavn med akter inn mot brygga). Bortenfor meg lå en seilbåt med skader på skuteside og bøyd rekke, akkurat i samme høyde som skaden på båten min. Trenger ikke å være rakettforsker for å legge sammen 2+2 her. Attpåtil hadde vedkommende skipper på seilbåten kommentert for en annen båteier som påpekte skaden på hans seilbåt, at det hadde han neimen seg ikke lagt merke til (???).

Mitt telefonnummer og navn står både på bryggeplassen og på min båt. Tydeligvis så synes han som rente på meg at det ikke gjorde noe at jeg fikk skader på båten min.

Det som irriterer meg noe innmari nå, er at vedkommende ikke gadd å kontakte meg og si at han hadde vært uheldig.  Det synes jeg er lavmål.

Tenkte å gi ham et par dagers frist til å ringe meg (hvis han i det hele tatt gidder). Hvis ikke tar jeg kontakt med ham til uka og spør hva han synes om dette.

 

Måtte bare få dele min frustrasjon akkurat nå.............

 

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

.... Etter å ha tenkt meg om etter å ha fått ødelagt baugen, så skjønner jeg jo selvsagt vedkommende som var uheldig med tillegging i havnen.  Han var uheldig og skadet båten min (og også  viktigst hans egen), I tillegg fikk han skader på sin båt, men det var jo rimelig trangt mellom utriggerne. Får bare håpe at han får  dekket sin skade på båten på sin tabbeforsikring. For min del, så må jeg ta kostnadene selv i og med at jeg ble påkjørt mens min båt lå i båsen. Slik er forsikring til sjøs. Sikkert lurt å avslutte denne misnøyetråden.     ;-)

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

arkmarin skrev 9 minutter siden:

Det er din forsikring som betaler dette, om det ikke kan bevises at båtføreren har opptrådt uaktsomt. Dette er i motsetning til om en bil kjører inn i din bil, da er det forsikringen til den som kjører på deg som dekker din skade. 

 

Yepp, vet det. Heldigvis har jeg en gammel båt. Tror hans er et par år nyere. 

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

18 minutes ago, Dykker said:

For min del, så må jeg ta kostnadene selv i og med at jeg ble påkjørt mens min båt lå i båsen

Gjelder ikke din forsikring ettersom du lå fortøyd?

Mens om du hadde låge utpå sjøen når han gikk på det ville den dekket skade? 

Link to post
Share on other sites

Vi kjørte på en annen båt for et par år siden og ødela rekka dens under tillegging i marinaen. Det skjedde under litt vanskelige forhold pga. strøm og vind. Jeg la igjen en lapp og fikk telefon fra båteieren etter en tid. Da hadde han fått taksert skaden til 10 tusen. Jeg meldte også fra til forskringselskapet mitt, men uten noe særlig håp om å få det dekket. Surprise: selskapet sa at jeg hadde vært uaktsom som ikke hadde vurdert forholdene tilstrekkelig. De tok saken og betalte for skaden uten egenandel for meg . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ein tidleg junimorgon i fjor, var det ein berusa snekkeeigar som kjøyrte i båten min.

Eg sov om bord, og vakna av smellet.

Det rista i heile båten.

I ettertid viste det seg at han hadde sneia borti baugsprydet, og køyrt rett i betongkaien.

 

Eg stod i berre boxeren, og ropte etter han.

Han berre køyrte vidare.

 

Eg heiv på meg klede, og sykla inn til Bergen hamn, der han hadde kursen.

Då eg konfronterte han, og spurte kvifor han ikkje stoppa, svarte han at "han ikkje trudde det ar nokon i båten".

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 4 timer siden:

Ein tidleg junimorgon i fjor, var det ein berusa snekkeeigar som kjøyrte i båten min.

Eg sov om bord, og vakna av smellet.

...

Då eg konfronterte han, og spurte kvifor han ikkje stoppa, svarte han at "han ikkje trudde det ar nokon i båten".

 

Ask

 

Der er han vel fort erstatningspliktig, i og med han var beruset? Uansett ikke greit å bare stikke av:thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Dykker skrev for 23 timer siden:

 

Det som irriterer meg noe innmari nå, er at vedkommende ikke gadd å kontakte meg og si at han hadde vært uheldig.  Det synes jeg er lavmål.

 

Helt enig. Får håpe det er en forståelig grunn til at de ikke har gjort det. De må jo forstå at du vil skjønne hvilken båt som har gjort dette. 

 

Dykker skrev for 19 timer siden:

 For min del, så må jeg ta kostnadene selv i og med at jeg ble påkjørt mens min båt lå i båsen. Slik er forsikring til sjøs. Sikkert lurt å avslutte denne misnøyetråden.     ;-)

 

 

Det skjønte jeg ikke. Egen forsikring gjelder da i båsen også, eller i ihvertfall har jeg ikke hørt om forsikring som ikke gjør det. 

Dykker skrev for 19 timer siden:

Enig. Jeg tar  kostnadene selv for en som gikk i meg.   :-)

 

Det gjør du uansett, også om forsikringsordningen var som for biler. Da betaler du for forsikring som dekker andre sine biler/båter, dvs ansvarsforskring. 

 

Egentlig syns jeg det er greit å slippe å betale forsikring for andre sine båter...

 

Jonas skrev for 19 timer siden:

Ifølge tidligere tråd er feilberegning/kløne erstatningspliktig uansett.

 

Tror ikke tråder her inne er fasit på det spørsmålet, der er det den internasjonale jussen som teller. 

 

Jonas skrev for 19 timer siden:

Skulle bare mangle. Litt folkeskikk bør vi fortsette med, selv på sjøen.

 

Folkeskikk til å gi beskjed/varsle, selvsagt. Men ikke ifht å presse noen til å gjøre opp utenfor gjeldende juss. Slike saker melder man til sine forsikringsselskap som vurderer saken opp mot gjeldende lov. 

 

Jonas skrev for 19 timer siden:

Forsikringen hans dekker gjerne begge, med samme egenandel?

 

Det svarer nok forsikringen på, hvis han som kjørte på har forsikring da, det er jo fortsatt frivillig. Uansett må en være innstilt på å dekke skade på egen båt, enten direkte eller via egen forsikring. 

---------

I mine øyne, og de fleste andre sine også vil jeg tro, er det en selvfølge å gi beskjed så snart som overhodet mulig når sånt skjer. 

 

Men rent praktisk er det vel stort sett egentlig ikke viktig at skadevolder får gitt beskjed så lenge en har subjektiv ansvar på sjøen, med mindre det er grunn til å tro at det ligger grov uaktsomhet til grunn for det som har skjedd, men da må en vel nesten være til stede når det skjer. 

 

Og vær så snill, ikke vri overstående til å påstå at jeg mener en kan gi faen i å gi beskjed. 

Link to post
Share on other sites

Jeg ble påkjørt i båsen for noen år siden. Måtte ta egenandel og bonustap om forsikringen min skulle benyttes. Det hele endte med at jeg dekket egen skade på 22 000 og flyttet forsikringen til pantaenius. (AIG) Nå får jeg dekket skaden uten egenandel om båten min ligger fortøyd og noen kjører på den. Det koster litt mer i året, men uhell skjer fra tid til annen.  Merkelig nok ble jeg påkjørt slik  3 ganger på ett år før jeg byttet selskap, men har ikke blitt det siden.

Link to post
Share on other sites

 

Ringte han som hadde vært uheldig å treffe båten min idag. Han trodde ikke han skadet annet en ankeret i baugen, derfor hadde han ikke kontaktet meg (???). Men han sa seg villig til å betale for skaden. Hyggelig kar hørtes det ut som, men som han sa, så var det trangt å manøvrere der.    :smiley:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Dykker skrev 40 minutter siden:

 

Han trodde ikke han skadet annet en ankeret i baugen, derfor hadde han ikke kontaktet meg (???). Men han sa seg villig til å betale for skaden. 

 

Da må jeg si du var heldig med "påkjøreren" når uhellet først var ute. Kan det tenkes at han ikke helt skjønner omfanget og kostnaden av skaden eller tror han kan rette det opp vha noen treklosser og jekkestropper eller noe ;-)? Og hvorfor ikke bruke forsikring?

 

Syns "la merke til at baugplattformen og baugstigen plutselig pekte rett til styrbord og ned. Skjønte fort at her hadde noen kjørt i baugen på min båt med god kraft", høres ut som skader på femsifra og oppover. 

Link to post
Share on other sites

55 minutes ago, Pinkvin said:

Og hvorfor ikke bruke forsikring?

Uansett burde man melde sånt til forsikringsselskapene og la dem avgjøre mulig erstatningsansvar. Det er ikke så enkelt at enhver svarer for skaden på sin egen båt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
NilsPils skrev 27 minutter siden:

Uansett burde man melde sånt til forsikringsselskapene og la dem avgjøre mulig erstatningsansvar. Det er ikke så enkelt at enhver svarer for skaden på sin egen båt.

 

100% enig. Og få inn takstmann. 

 

Må innrømme at jeg ikke skjønner hverken historien eller løsningen helt.. Ikke skjønner jeg hvorfor trådstarter mener han må betale alt selv, og ikke skjønner jeg hvorfor dette ikke er en historie om hva takstmann og forsikringa kommer frem til. 

 

Skjønner absolutt ikke hvorfor den som påførte skaden skal ut med titusener nå en "bare" kan betale egenandel... 

 

Noe som skurrer veldig her..

----

 

Edig: Vi må vel tro at det er ett "informert samtykke" om å betale. At trådstarter har gjort oppmerksom på at det er subjektivt ansvar på båt, som på alt annet i verden unntatt bil. Noe annet vil jo være å lure folk. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
andersb skrev 12 minutter siden:

Jeg hadde betalt  av egen lomme, ikke blandet inn forsikring, og vært relativt flau. 

 

Hadde jeg også gjort hvis skaden var under egenandelen min. Men det er vel neppe tilfelle her, er ikke sånne baugplattformer jekla dyre da. Og innfestninger kan jo være skadet, det skal demonteres, monteres nytt, evt rette opp det gamle osv, osv. Her ryker vel 30 000,- + hvis det skal utføres av fagmenn før en får snudd på seg er jeg redd. 

 

Båt er dyrt, jeg har egenandel på 15 000,-, tror ikke den er høy nok til at jeg hadde latt være å bruke forsikringa her...

----

 

Enig i det med flau. En annen sak er vel om det er lov, å avtale vilkår dårligere enn minimumsvilkårene i gjeldende lov? Jeg tror man krysser linja over og blir lovbryter da. Særlig hvis man gjør det ved å lure motparten som kanskje ikke kjenner til subjektivt ansvar ifht båter og tror at det er unntaket, som ved bil, som gjelder.

 

Pinlig å prøve å lure noen som har hatt ett hendelig uhell til å betale titusener fordi man selv har prøvd å spare 2-3000,- i forsking, hvis det er det som har skjedd her da? 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

58 minutes ago, Pinkvin said:

Båt er dyrt, jeg har egenandel på 15 000,-, tror ikke den er høy nok til at jeg hadde latt være å bruke forsikringa her...

Som nevnt tideligere betalte forsikringsselskapet mitt for skaden jeg forårsaket på en annene båt ved tillegging i marinaen. Jeg trodde først også at jeg måtte ut med egenandel, men det slapp jeg på ansvar ifølge mitt forsikringsselskap. Motparten var i dette tilfelle en unggutt uten forsikring.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
NilsPils skrev 8 minutter siden:

 

Som nevnt tideligere betalte forsikringsselskapet mitt for skaden jeg forårsaket på en annene båt ved tillegging i marinaen. Jeg trodde først også at jeg måtte ut med egenandel, men det slapp jeg på ansvar ifølge mitt forsikringsselskap. Motparten var i dette tilfelle en unggutt uten forsikring.

 

Da har du sikkert en sånn "kaskovariant" for båt tipper jeg? Har noe tilsvarende på egen båt. 

 

Men uansett, en kan ikke stole på at den som påfører skaden har forsikring. Så egen forsikring er nå egentlig en selvfølge så lenge båten er verdt noe da. Kan forstå at en dropper forsikring når båten er under en viss verdi, men da må en tross alt ha vilje og råd til å "ta tapet" om det går galt...

 

Bra at det ordnet seg. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har Pantaenius som forsikringselskap. Er en påfestet baugstige/nebb som har fått seg en trøkk i festene, men tror dette lett lar seg reparere.  Han som traff baugen virket jo litt flau i telefonen, hørtes ihvertfall slik ut da han lo litt kunstig. Skal sjekke ordentlig i baugen på båten en av de nærmeste dagene, men tror det gikk bra (antagelig kun å feste det opp igjen). 

Meningen med tråden var ikke å diskutere forsikring osv, men å høre meninger om folk som ikke gidder å si ifra om skader de selv har påført andre sine båter.

Ship O'hoy!  :sailing:

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...