Jump to content

Hvorfor gidder ikke folk å melde ifra om påkjørsler?


Dykker

Recommended Posts

28 minutes ago, Gunga Din said:

 

 Skulle han mangle ansvarsforsikring, så får han betale ur egen lommebok.

 

Det kommer vel helt an på omstendighetene rundt uhellet og hva som forårsaket dette så din konklusjon er vel noe for absolutt?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Sahara skrev 9 minutter siden:

 

Det er ikke helt riktig. Det må uaktsomhet eller forsett til. Man kan ha et hendig uhell uten teknisk svikt, og da har man ikke ansvar for skade påført annen båt. 

 

Det er riktig Sahara.....bak roret kan du selv få hjertesvikt/blodpropp el dyl.......

 

men det er mange situasjoner der uhellet beror på bristende erfaring, missbedømd situasjon

etc, der man kan tro att den andre båtens forsikring skall ta det,  men du kan vare helt sikker på att de uskyldige båtenes forsikringselskap setter sine advokater på å bevise hvorfor de ikke skall dekke skaden

 

les sjøloven, spes om personskader der man har ett solidarisk erstattningsplikt

 

jeg seiler iblant til Tyskland/Polen har ikke pejling på deres rettssystem/forsikringspraksis

prejudikat etc, jeg skulle aldri vågat å seile uten en ansvarsforsikring som dekker 3 part 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 13 minutter siden:

 

Det kommer vel helt an på omstendighetene rundt uhellet og hva som forårsaket dette så din konklusjon er vel noe for absolutt?

 Absolutt....absolutt :smiley: som jeg skrev det fikk bli rent hypotetisk

 

det beror sikkert på beløp det er snakk om......og vad forsikringsselskapet tror seg kunne drive inn.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ronald skrev 55 minutter siden:
Jannmar skrev for 9 timer siden:

For å si det enkelt:  Mitt oppfatning er at det hadde vært bedre og enklere, om båtforsikring hadde vært som bilforsikring.

 

 

Men da må man være konsekvent, tenker jeg. Du svarte ikke på mitt huseksempel. Hva tenker du om det?

 

Jeg tenker ingenting om ditt huseksempel.

Link to post
Share on other sites

16 minutes ago, Gunga Din said:

 Absolutt....absolutt :smiley: som jeg skrev det fikk bli rent hypotetisk

 

det beror sikkert på beløp det er snakk om......og vad forsikringsselskapet tror seg kunne drive inn.

 

Eller om årsaken til skaden skyldes feil med styring, motorstopp eller en rekke andre ting som kan skje?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

44 minutes ago, Gunga Din said:

 

men det er mange situasjoner der uhellet beror på bristende erfaring, missbedømd situasjon

etc, der man kan tro att den andre båtens forsikring skall ta det,  men du kan vare helt sikker på att de uskyldige båtenes forsikringselskap setter sine advokater på å bevise hvorfor de ikke skall dekke skaden

 

 

I utgangspunktet så skal det mye til for at du blir erstatningspliktig hvis du er skadevolder. Men det er klart det kan bli dyrt hvis du må betale advokater i dyre dommer for å bevise dette. Og det skal jeg være enig med deg i at er et argument for å ha ansvarsforsikring 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Sahara skrev 8 minutter siden:

 

 

I utgangspunktet så skal det mye til for at du blir erstatningspliktig hvis du er skadevolder. Men det er klart det kan bli dyrt hvis du må betale advokater i dyre dommer for å bevise dette. Og det skal jeg være enig med deg i at er et argument for å ha ansvarsforsikring 

 

Men derfra til å innføre en tvungen betaling, til forsikringsselskapene, for at de igjen skal kunne betale advokatene. Ja hvem ønsker å gjøre båthold så mye dyrere?

 

 

Link to post
Share on other sites

35 minutes ago, Pinkvin said:

 

Men derfra til å innføre en tvungen betaling, til forsikringsselskapene, for at de igjen skal kunne betale advokatene. Ja hvem ønsker å gjøre båthold så mye dyrere?

 

 

 

Vi er helt enig der. Å begynne med løsningen vi har på veien også på sjøen kan umulig være i vår interesse.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Sahara skrev 1 time siden:

 

Vi er helt enig der. Å begynne med løsningen vi har på veien også på sjøen kan umulig være i vår interesse.

 

Jeg tror det rett og slett baserer seg på at en forholder seg til det ene en kan litt om, erstatningsrett ifht bil og heller ikke ser konsekvensene av å snu ordningen fra subjektiv til objektivt ansvar. 

 

Tipper det er ganske mange som er mot tvunget båtregister og forsikring og samtidig ønsker objektivt ansvar på sjøen ;-) 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 6 timer siden:

 

Jeg tror det rett og slett baserer seg på at en forholder seg til det ene en kan litt om, erstatningsrett ifht bil og heller ikke ser konsekvensene av å snu ordningen fra subjektiv til objektivt ansvar. 

 

Tipper det er ganske mange som er mot tvunget båtregister og forsikring og samtidig ønsker objektivt ansvar på sjøen ;-) 

Som jeg skulle skrevet det selv?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...