Fairline35 Svart 9.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2024 Har ikke blitt gjort så mye den siste tiden, men litt blir det. Mye bilder og lite tekst, som vanlig😅 Luftkanalen et ferdig støpt. Trapp til sovecabin som står for tur. Tilpassing av trinn Trodde faktisk det var heltre, tok feil der ja. Ble ett godt rom her også til oppbevaring av ting og tang. Ble ganske så fornøyd med trappen. Trinna blir limt og skrudd fast når opptrinna er coatet. Litt mere spikerslag. Trekkerør til vann og div Minst mulig synlige rør og kabler. Her blir det vask og skap Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 9.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2024 For en jobb du gjør.Fantastisk Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 9.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2024 Godt å se at du er i drift framover! Et prosjekt som dette tar jo mye tid og vil vel nødvendigvis gå litt opp og ned i aktivitet. Uansett tempo er det et utrolig arbeid du gjør! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Fairline35 Svart 19.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2024 Takk for hygglige tilbakemeldinger😊 Det var godt å kunne se akterdekket igjen. Mye kapp og rot som har blitt samlet på. Planen videre er å få støpt rekker i løpet av sommer/høst. Rekken blir hevet med ca 35/40 cm. Tenkte også å lage en port på stb.side. Ble bra størrelse på dekke, blir plass til en del reketeiner der👍 Sitér dette innlegget Link to post
Fairline35 Svart 13.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 Støpt plater/paneler som skal brukes til rekker. Hver plate er 120*300cm Hadde liggende noen slette høyglans Steni plater som blir brukt til støpebord. Den ene platen har 3 lag mens den andre har 4 lag. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 14.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2024 Litt av en hall du har! Rene drømmeplassen!! God å se at du holder på!👍😃 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Fairline35 Svart 15.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2024 Chilli Solbris skrev On 14.7.2024 at 11.31: Litt av en hall du har! Rene drømmeplassen!! Helt topp med en slik plass ja👍 er ikke så god gulvplass vinterhalvåret, lagring av båter og campingvogner da. Prosjekt styreposisjon. Forma blir laget av noen rester av glatte baderomsplater. Sparklet kun i hjørner og kanter. Selve utformingen kunne nok blitt noe bedre…det ble som det ble.. Drømmen er jo da en stooor skjerm her med ekkolodd og kart, skal være plass til en 30`` Litt finjustering må til. Selve overflaten ble jeg fornøyd med, ble utrolig glatt. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 15.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2024 Dæven søkke for et arbeid! Ble jo skikkelig bra det der!👍👍😃😃 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Fairline35 Svart 10.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2024 Har begynt med gelcoat/topcoat, har nok ikke valgt den letteste måten. Ble påført ned bred kost, har lagt 4 lag vått i vått. Siste lag ble det tilført voks. Ser i ettertid at jeg burde nok ha pusset en del mer før det ble lagt på coat. Begynte med 150 papir og avsluttet med 1500 våtslipepappir. Er ikke helt fornøyd med resultatet, må gå over en gang til med coat. Ble litt små groper her og der. Kan ikke ha det slik. Tok en liten test her med våtsliping, ble fornøyd med resultatet her. Håper det blir like bra på resten også. Prosjekt rekker. Disse platene ble støpt i sommer. Høyden blir ca 80 cm fra dekk Blir litt mere arbeid på denne måten, men det blir penere slik tror jeg. vil nå få en knekk inn. Måtte av med fenderlista også. Babord side. Gikk ganske kjapt å få vekk gelcoaten med el-høvel, kan anbefales. Akter rekke, fra babord til styrbord. Nye rekka blir trekt inn 1,5 cm Litt fester til avstiving Platen får en overlapp på ca 4cm, hullrommet ble fylt med spon og polyester. Toppen blir ca 10-12 cm bred og hvor langt skjørte skal gå ned har jeg ikke bestemt meg for enda. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 11.September.2024 Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 Utrolig bra. Moro å følge prosjektet 🙂 Omtrent på nivå med The Duracell Project på YouTube dette 👍 Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Chilli Solbris Svart 12.September.2024 Link til dette innlegget Svart 12.September.2024 Dette er helt rått å følge med på!! Hvor i landet holder du til? Er det greit å ha ok varme i hallen hvor du står? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Fairline35 Svart 21.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2024 Chilli Solbris skrev On 12.9.2024 at 19.52: Hvor i landet holder du til? Er det greit å ha ok varme i hallen hvor du står? Holder til på Karmøy, solkysten😉. Hallen er ikke oppvarmet, prøver å støpe de store komponentene om sommeren. Ellers så bruker jeg mye tildekking rundt der som blir støpt, går stort sett greit å holde ca 20 grader med 1kw vifteovn. Fortsetter med rekker på styrbord side. En gammel skade som ikke ble reparert ordentlig.. Skåret bort der skaden var, får lappe i litt når rekka skal støpes. Snart klar til litt støping igjen, må benytte varmen fra sola. Har 21 grader i telte nå. Toppen på rekka bla laget ganske så tykk, må ha litt å slipe på når kanten skal rundes før støping på oversiden. Var inne på tanken om å bruke 10mm divinycell, tenkte det ble bedre med rent laminat når rekker og pullerter skal monteres. La også 8-9 lag i hjørnene akter, har litt å slipe på der o. Støpte fast rekka på innsiden i dag med ett lag 600 gr og ett lag med 460 gr csm. Var litt vanskelig å se om lufta ble rullet skikkelig ut når sola skinte igjennom vinduet. Neste steg blir da og feste på skjørte og legge ett par lag på oversiden. Rekka ble 77 cm høy. Bra tykkelse på dollborda som ble fjernet. Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 4.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2024 Nå er jeg stum. Først har jeg lest gjennom hele dracotråden til @Komodo å nå dette... gremmer meg at jeg har hatt et prosjekt stående i en halv mannsalder og ennå ikke kommet igang. Når jeg ser hva dere får til ser det så enkelt ut... flott arbeid er det iallefall👍🏻👍🏻 Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Fairline35 Svart 3.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2024 Fortsettelse på rekker. Midt på rekka går skjørte helt ned til dørken, her kommer det lufting til motorrom og trekkerør til vann/septik. Legger opp til lufting på både styrbord og babord side. Fikk bare plass til 75mm rør, hadde tenkt på litt større dim, men fikk ikke plass til det. Hulla blir mettet med polyester før rør blir montert. Skal også borre ett dreneringshull som går til sjø hvis det kommer vann inn. Biltema avløpsrør. Kjøpte to stk av disse her, ca 45cm lange og 25 cm høy Rista blir montert på baksiden her, vil helst ikke ha sjøsprøyt og vann inn i motorrommet. Håper det blir nok ventilasjon til motorrommet. Planen er å ha motoromsvifter. Da blir det slik til slutt. Må runde av topprekka før alt støpes fast. Sideport på styrbord side Er faktisk enig med han her😅😅 Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 3.November.2024 Link til dette innlegget Svart 3.November.2024 Helt vanvittig godt jobba!!!!!! Og herlig tekst på genseren!😂😂😂 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart 3.November.2024 Link til dette innlegget Svart 3.November.2024 Blir bare mer og mer imponert over dette prosjektet! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fairline35 Svart 23.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2024 Da er aktre rekken ferdig støpt. Skal pusse over litt før det blir lagt på noen lag med gelcoat. Må vente til våren/sommeren før det blir lagt på gelcoat pga temp. Rekke styrbord side. Hadde plast over rekka under herding, holdt 21 grader i 24 timer. Hadde også varme på i 12 timer før støping, kunne kjenne en lunk i skroget. Hadde ikke flere plater til mere. Flere plater i produksjon Komme skjørt her også. Håper rekka blir stivt og bra Er spent på om avsluttnigen blir pen, har knekt rekka litt ned i forkant. Vanskelig når du ikke får se ting på litt avstand. Da blir det ikke mer dette året.. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 23.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2024 Fantastisk. Sitér dette innlegget Link to post
junior 1 Svart 24.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2024 Det er helt rått dette prosjektet ditt, og til inperasjon for andre. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 24.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2024 Enestående arbeid! God jul!🌟🎄✨🎅🏻 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
jabra Svart 26.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2024 Kun en ting å si om dette: Enestående arbeid! Virkelig imponerende! Tror vi må organisere en tur til Karmøy for å ta dette prosjektet i nærmere øyesyn 😀 Skal bli spennende å følge arbeidet ditt videre inn i det nye året. 👍🏻 Har du skisset opp hvordan du ønsker at det ferdige produktet skal se ut til slutt? Design- funksjons plan? Sitér dette innlegget Link to post
Fairline35 Svart 12.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar Takk for hyggelig tilbakemeldinger. Chilli Solbris skrev On 24.12.2024 at 19.58: God jul!🌟🎄✨🎅🏻 Takk for det og godt nyttår😊 du er ikke arbeidsledig du heller ser jeg, spennende å følge med det du holder på med ombord. Utrolig flott båt du har👍 jabra skrev On 26.12.2024 at 13.19: Har du skisset opp hvordan du ønsker at det ferdige produktet skal se ut til slutt? Design- funksjons plan? Har ingen skisser, kun noen bilder som ligger i bakhode🙈. planen er det skal bli en kombi båt, brukes til korte turer med overnatting og forhåpentligvis bli brukt til en del fiske. Fortsettelse på rekker. Deler er kun tilpasset. Kun 2 grader i telte nå, må vente til utetemperaturen stiger litt før det blir støping. Blir muligens støping i neste uke, tempen skal da stige til ca 9 grader. veldig vanskelig å finne «rett» overgang fra gammelt skrog til nytt overbygg. Har testet ut med utallige vinkler og høyder, er ikke helt fornøyd, men det får bare bli slik… Har også brukt en del timer på hvor jeg skal plassere styring og plassering av garnhaler/teinehaler. Har fortsatt ikke bestemt om styringen skal være på bakveggen på huset eller på rekken. Fordeler og ulemper med begge deler.. Blir den på rekka så skal den være litt mindre, er nå ca 50 cm bred. På rekka står den litt i veien når teina skal over, men du har bedre oversikt når du skal gå inn til dobben. Går nok med noen flere kopper kaffi før jeg har bestemt meg. Hadde vært litt lettere hvis jeg hadde en garnhaler liggende. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 12.Januar Link til dette innlegget Svart 12.Januar Du må vel ha over 12 grader når du støper med polyester? Den kjemiske prosessen stopper hvis temperaturen er under 12 grader og starter ikke opp igjen. Ideell temp er 18-22 grader og 1-1,5 % herder. Du vet helt sikkert dette og har vel tiltak mot for lav temp? Joda, nok å gjøre her ombord også! 😅😅 Blir aldri ferdig…. Godt nytt år!🇳🇴😊😃 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Fairline35 Svart 12.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar Chilli Solbris skrev 22 minutter siden: Du må vel ha over 12 grader når du støper med polyester? Den kjemiske prosessen stopper Har ca 20 grader før støping slik at skroget er temperert og ca 20 grader etter støping i ett døgn. Går så mye strøm når det er så kaldt i hallen, går litt mindre når utgangspunktet er 10 grader. Er kjip på strømmen😅😅 Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 12.Januar Link til dette innlegget Svart 12.Januar Fairline35 skrev 28 minutter siden: Har ca 20 grader før støping slik at skroget er temperert og ca 20 grader etter støping i ett døgn. Går så mye strøm når det er så kaldt i hallen, går litt mindre når utgangspunktet er 10 grader. Er kjip på strømmen😅😅 Regnet med at det var utetemperaturen du refererte til ja!😄😄😄 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.