Jump to content

Bygge om Master 820 til hobby sjark.


Fairline35

Recommended Posts

Har kjøpt en Master 820 som har vært under vann. Planen er å bygge den om til hobby sjark.

Det blir mye arbeid ( flere år ) og det blir dyrt, er klar over det. Har jobbet litt med glassfiber tidligere, la da ny dørk i en Myra 22 sjark. Er ikke proff, jeg kommer nok til å spørre om mye forskjellig.

Har i dag en Viksund 770 sjark som er grei på mange måter, men savner fart og litt mere plass.

Har ikke motor til båten, ser for meg 200 hk+. Bør vel da klare 20 knop?

Har bla. lest og følgt med på tråden til Knude og komodo, meget imponert.. Er veldig mange flinke folk her inne på Båtplassen, er jo rene oppslagsverket.

 

Legger ved litt bilder:

 

Bildene ble tatt i vår.

 

E1764D50-9DBD-4EA3-9FD9-76E47104299F.jpeg.9c253c81456c72ec2ac7c331af49d816.jpeg

 

971FC0D7-14F1-4F1D-A51B-D23BE4E965B5.jpeg.eec0ecad2a026f68c463fd869d9db132.jpeg

F108A2BF-E8F0-4E02-A967-18500FBC859C.jpeg.85b49579c52d061cd196b9cbdd267f19.jpeg

00A9F68F-5AB1-45F0-A884-CA200DDF37F1.jpeg.0b0fa63f62ee0a89c7073072cc4036fe.jpeg

 

 

3A887CEB-84AF-46AD-9AB9-BAC182EFA434.jpeg

Link to post
Share on other sites

Oi, se der du! Denne tråden gleder jeg meg virkelig til å følge :yesnod: Moro at du har fulgt med på Dracotråden og hentet litt inspirasjon derfra også :thumbsup:

 

Før jeg satt i gang med Dracoen var akkurat det du gjør nå det jeg egentlig hadde tanker om. Dracoen skulle liksom være et lett prosjekt for å ha ei jolle å bruke så lenge :giggle: (Det ble ikke helt slik...) Men i grove trekk så jeg for meg et utgangspunkt som det du har, og Master 820 var vel et av alternativene jeg så på. Poenget var en halvplaner med et lettdrevet skrog på 25-28 fot for å kunne holde en god masjfart, og samtidig være stor nok til å kunne bevege seg i med alt utstyr. Så for meg å lage selvlensende dørk bak, og et lite styhus framme. Styrhuset ville jeg ha så lite som mulig slik at dekksplassen ble størst mulig. Jeg ville hatt mulighet for en soveplass helt framme, ellers kun to sitteplasser og mulighet for å varme seg inne. Defroster og dieselvarmer er en selvfølge, ellers minst mulig utstyr. Men noe presser seg fram, slik som vv-bereder, et bluss, spylepumpe, teinehaler og navigasjonsutstyr. 

 

Hvis jeg skal gi noen tips på veien så må det bli disse:

  • Før du begynner å legge jobb i dette, sjekk at ikke skroget har omfattende skader og delamineringer. Det er ikke noe problem å fikse på et skrog med skader, men da bør skaden være avgrenset til et område som er overkommelig.
  • Ikke gjør endringer på selve skrogets struktur og bæring. Tenker da på slik som jeg gjorde med å forlenge skroget med ei kasse. Denne kassa skulle jo bære motoren, og måtte være sterk og solid. Slikt drar med seg uforholdmessig mye jobb. Endringer av innvendig avstivning og struktur må du påregne, det er ikke noe problem.
  • Tenk vekt, og bruk mest mulig stive og lette materialer. Selv om båten i utgangspunktet vil bli lettere enn hva den var med fullt overbygg og innredning, vil du allikevel få ombord mye vekt etterhvert som du bygger. Lavere vekt betyr høyere topp- og masjfart, samt lavere forbruk og større lasteevne. Spander heller litt ekstra vekt på å forsterke og stive opp skroget innvendig. Det vil få juling når du kjører ut på Rogalandskysten i 20 knop!
  • Bruk mest mulig divinycell og polyester. Divinycell koster litt, men veldig dyrt er det ikke, og du får et varig materiale som aldri vil begynne å trekke vann og bli vasstrukkent. Jeg gjorde jo et eksperiment med XPS og epoxy for å spare litt penger. Det fungerer jo også, men drar med seg uforholdsmessig mye ekstrajobb. Du jobber myye raskere med divinycell og polyester. 
  • Du kommer til å få ganske mye slipejobb. Tenk HMS. Hadde jeg begynt på et slik prosjekt nå ville jeg definitivt kostet på meg friskluftmaske. Det har både med HMS, velvære og effektivitet å gjøre. Kjøp deg en heldekkende støvdress med hette (ikke engangs, de revner, og bruk gummistøvler og gummihansker under arbeidshanskene. På den måten vil du spare deg for mye kløe og ergrelser.
  • Bruk mest mulig avsug på slipeverktøyet, det vil redusere støvmengden utrolig. Skaff deg et slik deksel med sugestuss til vinkelsliper som det ble linket til i Dracotråden. Hadde jeg visst om det tidligere hadde jeg skaffet meg det. Vinkelsliperen går på et veldig høyt turtall, og kaster dermed støvet langt. 
  • Bruk stikksag og bajonettsag der det er mulig når du river, det sparer deg for støving. Hvis du skal strippe store områder for gelcoat eller slipe vekk mye laminat har jeg funnet ut at diamanskive til vinkelsliper (egentlig for å planslipe betong) der det desidert mest effektive. Rasprondellen fra bla. Biltema er også foreslått av mange, men den kan rett og slett ikke måle seg i forhold. Lamellrondeller og slipepapir er bra på mindre slipejobber. 
  • Sørg også for å bare bruke rent skotøy når du er i båten, da slipper du å kontaminere de områdene du sliper med fett eller urenheter utenfra. Gjør du det slipper du mye jobb med avfetting før støping, og sikrer bedre resultat. Du kan også redusere bruken av aceton (igjen, tenk HMS!) ved å vaske ned hele båten innvendig med kraftvask og varmt vann før du begynner å slipe. Bruk rødsprit på store områder som er møkkete/fett.

Ellers så er det vel bare å ønske lykke til med prosjektet :thumbsup: Ser jo at du går grundig til verks med plasttelt inne i bygget, avtrekk osv., så dette må jo bare bli bra :yesnod:

 

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips Komodo og Fishermidas. Har lest tråden din også, ble ett flott resultat.

Tenkte å bygge overbygg og dørk i glassfiber. Skal hente inn priser på divinycell, mycell og  lycell. Hva er best og enklest å jobbe med?

Fikk slipt mye før jeg tok båten inn.  Hadde lyst på friskluftmaske, men endte opp med vanlig heldekkende maske pga pris. Er veldig fornøyd med masken.

Støvdress og hansker er på plass?

 

 

33A8D052-9519-4D83-AC41-5459C20B61A4.jpeg.58061209067931b0cb5457a0939a8e4e.jpeg

 

 

Link to post
Share on other sites

Her skjer det ting :thumbsup: 

Har du lagt noen planer for avstivning av skrog og oppbygging av ny dørk? Tar det for gitt at du vil ha et lite styrhus samt selvlensende dørk. Og skal du beholde kryssfinerplatene som står i skroget framme? Det kan vel kanskje være lurt å ta ut aksel og pakkboks slik at du får coatet godt i det området også når du først er helt inne på beinet. 

Link to post
Share on other sites

 

 

Setter pris på spørsmål og løsninger??

 

Alt kryssfiner skal vekk, skal også ta ut aksel og pakkboks. Tror jeg må lage nye motorfester også. Se bilder.

Kan virke ut som de ikke slipt når de har lagt på ekstra lag med glassfiber under motor. Når du tar skrujern under så brekker du lett opp glassfiberen.

 

 

CDB8DDEE-CF36-4BB2-A4CF-DC07F7DC645B.jpeg.d43f2617cf4d4562ae1c4c9b05e81b98.jpeg

 

Ble ikke så gode bilder..

 

CAD07D61-F09B-4417-9E66-27A29EF06D3D.jpeg.fbb4fa7d73348254b7bb970d690bb066.jpeg

 

 

Har funnet noen skader, kunne vært verre.

 

246A3B0B-BB54-482B-9DAC-420C535F4302.jpeg.e04f02c601fbcf2b7cf5e209bc65ca16.jpeg

 

 

Her skal baugpropellen:

446D1EFF-9831-4E1B-B191-332C83947863.jpeg.ae5acd8ebf19b224ad3cfc0ddaa6e2de.jpeg

 

En liten skade b.b baug:

24DEF2A2-EE1F-4942-9715-7108C173A644.jpeg.ea90befd749e5c081cbf37e9b75e4f5d.jpeg

 

Må sjekkes litt nærmere:

B0EE11D5-E39C-4FAC-AB51-26D0A72DB1C0.jpeg.b3831e5b8c52fbfac88b7a024dace10a.jpeg

 

 

Må sparkle en del: 

Er værst på bb side, STB side er nesten OK.

Muligens plastpest eller dårlig gelcoat/jobb da de smurte forma.

 

6F2EF7FA-71F5-4E8D-8DC7-BBA5702AD8CD.jpeg.d2dc9eb913bd53f29bf91bec5616ddc0.jpeg 

 

Kommer mer....

 

Redigert av Fairline35 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fairline35 skrev 53 minutter siden:

Alt kryssfiner skal vekk, skal også ta ut aksel og pakkboks.

Smart valg :yesnod: Du får komme med litt mer om hvilke planer du har, og hvor du legger lista, men som du sikkert har lest i tråden min så hadde jeg som et mål at jeg ikke skulle støpe inn treverk. En ting er redusert vekt, en annen ting er at man slipper å risikere å få vasstrukkent treverk en gang i fremtiden.

 

Fairline35 skrev 53 minutter siden:

Tror jeg må lage nye motorfester også. Se bilder.

Kan virke ut som de ikke slipt når de har lagt på ekstra lag med glassfiber under motor. Når du tar skrujern under så brekker du lett opp glassfiberen.

 

 

CAD07D61-F09B-4417-9E66-27A29EF06D3D.jpeg.fbb4fa7d73348254b7bb970d690bb066.jpeg

Det der så jo ut som regelrett slurv! Fjerner du all påstøp som ser dårlig utført ut? I så tilfelle kan du jo spare deg for litt sliping hvis du kan brekke løs fiberen med meise, barkespade e.l. Men vær klar over at hvis du først får tak mellom to lag fiber, så klarer du gjerne å brekke det løs selv om det ikke er dårlig heft. I så tilfelle skal du kunne se oppreven fiber i bruddet. 

 

Fairline35 skrev 53 minutter siden:

 

En liten skade b.b baug:

24DEF2A2-EE1F-4942-9715-7108C173A644.jpeg.ea90befd749e5c081cbf37e9b75e4f5d.jpeg

Den der er vel ikke noe å være redd for, den sitter vel helt oppunder den svarte stripa i skroget? Ser ut som om han har dunket inn i noe hardt og fått en knusning. Der ville jeg bare slipt rent på innsiden og lagt på noen lag glassfiber. Den type reparasjoner er vel av de aller enkleste, og gjort på en time inkludert sliping og støping. De har jeg gjort mange av :giggle: Den i steget lenger opp er mer jobb...

 

Fairline35 skrev 53 minutter siden:

Muligens plastpest eller dårlig gelcoat/jobb da de smurte forma.

 

6F2EF7FA-71F5-4E8D-8DC7-BBA5702AD8CD.jpeg.d2dc9eb913bd53f29bf91bec5616ddc0.jpeg 

Tviler på at det der er plastpest. Tipper at det har vært slurvet med utrulling av det første laget i forma. Hvis det er luft mellom det første laget og gelcoaten kan du få slike små blemmer som sprekker når du trykker på dem. Sandblåser du et skrog kommer alle slike feil fram. 

Link to post
Share on other sites

Kommer til å slipe bort alt. De lyse felta som er ringet rundt med rødt har laminatet sluppet/luftlommer.

 

C8ACDCE2-569F-4A63-A4B1-4B54E0BDC75D.jpeg.3be2a8a98d60cb9fdd81ffb3338c060f.jpeg

 

 

Har fått priser på divinycell, mycell, lycell og kryssfiner.

Det blir ca 10000,- dyrere med divinycell i forhold til kryssfiner, har da regnet med avstivere, dørk og hus. +- ca...

Tror ikke jeg velger kryssfiner.

 

Divinycell:

H80 20 mm til dørk

H60 20 mm til skott/avstivere

PN 65 20 mm til overbygg/hus

Er dette et fornuftig valg av dim.?

 

Noen som har erfaring med mycell og lycell?

 

 

Skal ha selvlensende dørk. Tenkte først å ha nedfelte luker i dørken, men tror jeg sløyfer det. Mer tidkrevende å lage og vanskeligere å holde rent.  Har lukekarm på sjarken, ca 5 cm høy karm, fungerer fint det.

 

Høyden på dørk?? Tror jeg har bestemt meg nå.

 

Tenkte først ca 65 cm, men ender på 85 cm. Legger den inn på kanten.

Pga.

- Må ha min 60 cm fra motorfeste til topp motor .

- Greit å ha litt plass over tanker i motorrom.

- Planer om sengeplass under huset. 

 

Vil det ha mye å si på stabilitet med å heve dørken 25 cm? 

 

3BF16C6A-3D59-4D8D-9E52-416277A0563B.jpeg.08944f4f6705e0d663edb70daded2bbc.jpeg

 

 

8A6A842D-CA2B-4D1C-9A7B-6306A174252D.jpeg.6fd6f5295ca9d9211f0ccbdc486a2a02.jpeg

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Har ikke skisse av hus enda. Blir en miks av Nb 29 Pro, Viknes 980, Tobias.  Ca 2 X 2,5 m.

 

Budsjett? Blir dyrt.. mellom 400 til 600 ? Kommer litt an på om det blir ny eller brukt motor, hvilken navigasjonspakke som blir valgt...+++

Må hente inn litt mere priser på div ting.

 

Er Plastinvent sine plasttanker bra greier?

Link to post
Share on other sites

Har tatt 3 stk. Vedheft prøver nå. 

To lag 450 g csm fra Biltema.

Fikk herde i 48 timer, er det nok?

24 timer med ca 20 grader og 24 timer til med ca 12 grader.

Gikk overraskende lett å brekke opp:confused:

 

Hva sier fagfolket, er dette godt nok?

Bør jeg gjøre samme testen med vinylester?

Sikkert vanskelig å bedømme ut fra bilder..

 

Hadde tenkt å legge 2 til 3 lag med glassfiber i hele skroget.

Føler det er ganske tynt enkelte plasser

 

 

1:

 

 

C8CF76C0-620D-44B0-A5B4-EC579F3204AE.jpeg.885af585ddae3c7365eb2491512893b4.jpeg

 

 

8E45CE34-5BE5-4B9E-9CC9-308EB80CD1FE.jpeg.f83bd9e80a3b0651d0cfa8e522550bb6.jpeg

 

 

2:

 

24659467-3969-4442-B4A1-2E778F7A65C2.jpeg.0ea67866f07a455a8e5c568d02688c1f.jpeg

 

10B4EC12-E71A-4ED3-A329-530FF0134C60.jpeg.9f53cbc595acaf03d50055cbee7c5684.jpeg

 

3:

 

13A0C54F-0919-4D9A-9D6D-FA134BCDD8ED.jpeg.cc02e78fb28ed072780541e630773d04.jpeg

 

 

Link to post
Share on other sites

Fairline35 skrev for 22 timer siden:

Har ikke skisse av hus enda. Blir en miks av Nb 29 Pro, Viknes 980, Tobias.  Ca 2 X 2,5 m.

Tenker du senterplassert styrhus?

 

 

Fairline35 skrev for 22 timer siden:

Budsjett? Blir dyrt.. mellom 400 til 600 ? Kommer litt an på om det blir ny eller brukt motor, 

Hva med en Cummins 5,9? 

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=132840169 

 

Angående vedheftsprøvene. Regner med at du hadde slipt helt rent før du støpte? Brukte du polyester fra BT også? Hva med herdetempetarur? Det så ut som om det var litt lite oppriving av fiber på noen av bildene, men et par av dem så jo veldig bra ut. Kanskje @Knude kan si noe mer fornuftig om dette? Hvis du har brukt polyester fra tema ville jeg nok forsøkt en gang til med polyester fra Reichhold før jeg trakk noen konklusjoner.

Link to post
Share on other sites

Leste det siste innlegget ditt en gang til nå:

 

Fairline35 skrev 20 minutter siden:

Hadde tenkt å legge 2 til 3 lag med glassfiber i hele skroget.

Føler det er ganske tynt enkelte plasser

Så lenge du legger på et nytt laminat over hele skroget tror jeg ikke du skal bekymre deg veldig for vedheften. Vær nøye med utrulling av luft, og ikke legg for store arealer om gangen, så tror jeg det blir bra. Husk at du får et uhorvelig stort areal når du støper over hele skroget. Når du støper videre med forsterkninger og begynner å bygge opp struktur, vil du støpe videre på det nye laget du har lagt, og da får du full heft :thumbsup: 

Link to post
Share on other sites

Planer er å plassere huset nesten helt framme på bb side.

 

0723A1F3-AC42-4D2E-8744-3B34A4939C62.png.78fd99e6274d4c15868d0ecd995c5860.png

 

 

Slipte med korn 24, støvsuget og vasket med aceton.

Polyester fra Plastron AS, tror det er std orto polyester fra velox.

 

Motor:

Blir langt frem i tiden?.

Har faktisk tenkt litt på Hyundai seasall R200..

Link to post
Share on other sites

Hei. Så var det den vaskinga med aceton da....... Faren for å fylle stripene med støv etter 40 papiret er stor. Støvsuger eller blåse spiss er tingen. Heften vurderes ut i fra avrivnings bildet som Komodo skriver. Noen av bildene ser bra ut. Selv laminat laget fortløpende kan deles med et skarpt verktøy. Min erfaring er at vinylester hefter bedre når man lager heftprøver på gammel støp. Spørsmålet er jo om det er tilstrekkelig med polyester  men om du likevel skal kjøpe vil ISO polyester være et bedre valg gjerne med lavt innhold av voks.

 

var for ikke lenge siden på et opplærings oppdrag hvor polyester på vinylester og motsatt ble testet. Også polyester på polyester og vinylester på vinylester. Polyesteren kom som ventet dårligst ut . Vurdert til 10 -15% mindre heftegenskaper i forhold til vinylesterpå vinylester. 

 

Jeg ville valgt polyester for et prosjekt som dette p.g.a pris. Den er lettest å jobbe med og lett og få tak i.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Takker for gode tips??

 

Knude: Ser du anbefaler ISO polyester istedenfor ortho. Må sjekke med forhandleren om de har ISO. Utgjør det stor  forskjell? 

Visste ikke at det var så mange typer polyester..

 

Har ikke gjort så mye denne uken, har prioritert hummerfiske i finværet. 

Fikk revet litt til og satt opp litt mere støtter under skroget. Bruker Fein til jobben.

 

2D2A7494-E577-44CF-8442-3A965215C991.jpeg.fe1a4150ac0fb3581ec0b4c880a15317.jpeg

 

 

6D721D17-79DF-4E99-A934-F02ABAAA1BB4.jpeg.d133d8d216ea01a0f369c295b5d4b461.jpeg

 

Tror jeg venter med å rive senter skott, greit å ha ett referansepunkt. Vil gjøre meg ferdig med  forsterking av skrog og nye avstivere fra senter til baug først.

 

Er litt forvirret. Noen som kan forklare meg forskjellen på glassfiberduker?

Csm har jeg kontroll på.

Kombimatte, biaxsialmatte, rowing, sydd matte?

Diab anbefalte biaxial 600gr matte til dekk.

 

 

Går litt for mye av dette når du sitter og grubler på ting.  

A8987854-F3F2-4760-8490-5E27EECD7EEE.jpeg.a4e25804bd9efea9f9c0c1b83495179d.jpeg

 

 

God helg.

Link to post
Share on other sites

Kaffe er ok, men vær forsiktig med tobakken :giggle:

 

Last ned denne pdfèn, der er det en lettfattet og grei forklaring på forskjellige typer fiber https://www.google.no/search?q=StøbningafGlasfiberarmeretPolyesteremner&rlz=1C1CHZL_noNO768NO769&oq=StøbningafGlasfiberarmeretPolyesteremner&aqs=chrome..69i57.1325j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8 

 

Kort fortalt:

  • CSM = hugd matte. Her er korte fiber bundet sammen med et bindemiddel. Styrenet i polyesteren løser opp bindemiddelet, men epoxy har ikke tilsvarende løsemiddel.
  • WR = woven roving = vevd matte. Roving er i prinsippet endeløst lange glassfiber. Hvis man vever en matte av disse fibrene får man WR.
  • Biaxial matte = WR hvor fiberene ligger i to retninger.
  • Sydd roving = her er rovingfibrene sydd sammen til ei matte
  • Kombimatte = CSM og WR er sydd sammen til en matte hvor du får WR på den ene siden, og CSM på den andre siden. Disse kan du få veldig tykke for å bygge laminat raskere.
Link to post
Share on other sites

Snart ferdig med pussing av fremste del nå.

Kommer ikke til å støpe før om 3-4 uker. Bør det pusses rett før jeg støper også?

 

Tanken er nå å legge noen lag med glassfiber i hele skroget. 

Hvilket lamintat bør jeg velge og hvor mange lag?

Når dette er gjort så blir det tilpassing av avstivere.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...