Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

  index skrev On 4.3.2019 at 8.31:

 

Yokohama fender, vanlig I bruk til store båter. Hadde blitt litt I overkant til snekka...:wink:

Vis hele sitatet  

Eksempel på bruk:

1797817511_MatterhSpiritSTSHadioffSkaw2.JPG.7b651ec2968e6b4a40c28b910440f24e.JPG

167174566_MatterhSpiritSTSHadioffSkaw4.JPG.c9bec4dadb719fc508661183eeca22a6.JPG

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
  LALUNA II skrev On 3.3.2019 at 12.36:

Transport påbegynt
 

p3d-2019-mar-3-039.jpg

Vis hele sitatet  

 

Hva har egentlig skjedd til denne sonar-bulken nederst i bauen? Den vises minst på alle skisser- er det noe tatt bort eller revet bort der?

 

Skisse f.eks.:

https://image2.slideserve.com/5131329/slide3-n.jpg

 

På dette bildet ser det også ut som om noe er revet bort?

https://gfx.nrk.no/w6cE83xl6IYM2JwI98BPiggnXHqXwKJVIG44YZ8Q9t5A

 

Redigert av lfb6 (see edit history)
Link to post
  Ventus skrev On 3.3.2019 at 9.49:

 

Ca. 10.000 seilingstimer per år (beste året) - 416 døgn. Fordelt på 5 fregatter = 83.2 dager.

Så hvis en antar ca. 50% operasjon vs. vedlikehold eller annet, så kan man si snilt 180 dager "i drift".

 

Så halvparten per år ute av drift....? Så man kan vel fint klare seg med 4 stk. gitt at man får opp driftstiden som kommer av ymse grunner.

Det skal da også sies at man inntil relativt nylig ikke hadde 5 operative, så at man kan klare seg med 4 faktisk operative (eller mener man at den strategiske situasjonen er helt snudd opp/ned?).

 

 

image.png.33e7a1456e6c9989ce1fa0f0afa4f876.png

 

 

 

 

Vis hele sitatet  

Du forenkler bildet veldig.... Ett fartøye er til enhver tid inne til tungt vedlikehold. Det er også vedlikehold som skal utføres underveis.

Link to post
  lfb6 skrev On 4.3.2019 at 10.12:

 

Hva har egentlig skjedd til denne sonar-bulken nederst i bauen? Den vises minst på alle skisser- er det noe tatt bort eller revet bort der?

 

Skisse f.eks.:

https://image2.slideserve.com/5131329/slide3-n.jpg

 

På dette bildet ser det også ut som om noe er revet bort?

https://gfx.nrk.no/w6cE83xl6IYM2JwI98BPiggnXHqXwKJVIG44YZ8Q9t5A

 

Vis hele sitatet  

Ja, det er nok noen "mangler" her.... Stein er hardt...:wink:

Link to post

At fregattene har mye landligge behøver vel ikke være så dramatisk? Det er på en måte ikke noen grunn til å "bruke opp" båt og mannskap hvis den ikke har noe relevant å gjøre. Kanskje kan mannskap øves like effektivt eller mer effektivvt på land og da ser jeg ingen grunn til å være på havet bare for å være på havet. Så lenge mannskapet får den praksisen de behøver og man har kontroll på funskjonaliteten kan det ikke være noe grunn til å brenne bunkers i hardt vært i nordsjøen bare for å få demotivert mannskap og mange timer på telleverket. Denne skuta har jo ikke noe inntjening den skal forholde seg til, så tanken må jo være å holde skute og mannskap i optimal form.

Link to post

Bulben inneholder vel mye av godsakene de er redde for at skal komme på avveier, så hvis den ikke løsnet i grunnstøtingen har de vel plukket den av. Den er vel det dypeste punktet også med tanke på å komme om bord i lekteren.

Du kan nok være sikker på at den ikke blir liggende igjen.

Mons

Link to post
  Sjøholken skrev On 4.3.2019 at 11.45:

Ja, det er nok noen "mangler" her.... Stein er hardt...:wink:

Vis hele sitatet  

Det er sant. Men for øyeblikket nesten største hull under vannlinje? Skaden fra ankerbulben på styrbord side går ikke særlig mye under vannlinjen:

https://gfx.nrk.no/pq3fG5Wmvr67l1f0vp3HRQKJlr7x3EByl_ougnWzTu5g

Holder det for å senke hele skippet?

 

  mons skrev On 4.3.2019 at 12.27:

Bulben inneholder vel mye av godsakene de er redde for at skal komme på avveier, så hvis den ikke løsnet i grunnstøtingen har de vel plukket den av. Den er vel det dypeste punktet også med tanke på å komme om bord i lekteren.

Du kan nok være sikker på at den ikke blir liggende igjen.

Vis hele sitatet  

Enig! Men angående lekteren ikke noe problem, baugen henger over...

Link to post

Bulben er nok i tusen knas etter at de grunnstøtte. Du ser jo såvidt selve sonarkula oppunder der, dog er det uvisst hvor mye skade den har blitt påført. Ellers er det egentlig lite spennende i forbindelse med bulben.

 

  StåleK skrev On 4.3.2019 at 12.22:

At fregattene har mye landligge behøver vel ikke være så dramatisk? Det er på en måte ikke noen grunn til å "bruke opp" båt og mannskap hvis den ikke har noe relevant å gjøre.

Vis hele sitatet  

Nå kan man nok argumentere godt for at disse båtene bør seile mer, men at det mangler både penger til det, og folk til å bemanne båtene.

Det har jo vært flere oppslag om mannskapsmangel i sjøforsvaret, mye på grunn av ræva personellpolitikk og et lønnssystem som straffer mannskapet når man ikke har veldig mange seilingsdøgn (fort ond sirkel også). Grunnlønna var hvertfall ikke noe å hoppe i været for da jeg jobbet på fregatt.

 

  StåleK skrev On 4.3.2019 at 12.22:

Kanskje kan mannskap øves like effektivt eller mer effektivvt på land og da ser jeg ingen grunn til å være på havet bare for å være på havet.

Vis hele sitatet  

Litt blanda drops dette. Man har jo for all del simulatorer og annet både ombord og på land, men lite som erstatter "the real thing". Spesielt når det kommer til havariøvelser. 

Link to post
  lfb6 skrev On 4.3.2019 at 12.42:

Det er sant. Men for øyeblikket nesten største hull under vannlinje? Skaden fra ankerbulben på styrbord side går ikke særlig mye under vannlinjen:

https://gfx.nrk.no/pq3fG5Wmvr67l1f0vp3HRQKJlr7x3EByl_ougnWzTu5g

Holder det for å senke hele skippet?

 

Enig! Men angående lekteren ikke noe problem, baugen henger over...

Vis hele sitatet  

Skaden den gikk nok under vannlinjen til at de som bodde på lugaren fikk en dramatisk flukt.

Begynner man først å fylle rom i akterskipet vil også vannlinjen der heves og vondt blir verre.

Det hjelper vel heller ikke på hvis baugen går på grunn...

 

Link to post
  Framtia skrev On 4.3.2019 at 13.15:

og navigasjon :-)

Vis hele sitatet  

Hvis jeg hadde bestemt så hadde det vært mye navigasjonsøvelser UTEN fregatt. Mye billigere å kjøre med 35 fots båter. Gir mye av samme treningen. Kan kjøre mye timer uten at det koster noe i militær sammenheng. Da blir navigasjon på fregatt enklere. Men det er ikke en privat bedrift, så kostnadene er ikke så viktig. Nyeste simulatorene har jeg hørt mye bra om, uten at jeg har testet selv.

Link to post
  Sjøholken skrev On 4.3.2019 at 11.43:

Du forenkler bildet veldig.... Ett fartøye er til enhver tid inne til tungt vedlikehold. Det er også vedlikehold som skal utføres underveis.

Vis hele sitatet  

 

Poenget var at det er en svært lav utnyttelse ift. hva som er mulig - uansett hva du regner på. Og sånn sett kan en oppnå enkelt samme dekning som i dag med 4 skip ved å øke effektiviteten.

 

 Om det er tilstrekkelig for krise/krig er en annen sak - dog krever det jo også at det siste skipet inne til tungt vedlikehold kan gjøres klart raskt ut i fra en antatt varslingstid - i dagens situasjon antatt svært kort.

 

  Så i praksis står vi da med 3 skip som da må evnes å holdes egnet til 'klart skip' - det virker til å være svært lite dekket i dagens drift og pinefulle forklaringer fra øvre hold.

 

Så i stedet for å be om et 5. (nytt eller gjemnoppbygging) så kanskje man skal fokusere på å holde de man har operative?

Link to post
  pacuare skrev On 4.3.2019 at 17.21:

Hvis jeg hadde bestemt så hadde det vært mye navigasjonsøvelser UTEN fregatt. Mye billigere å kjøre med 35 fots båter. Gir mye av samme treningen. Kan kjøre mye timer uten at det koster noe i militær sammenheng. Da blir navigasjon på fregatt enklere. Men det er ikke en privat bedrift, så kostnadene er ikke så viktig. Nyeste simulatorene har jeg hørt mye bra om, uten at jeg har testet selv.

Vis hele sitatet  

 

Ser man her for seg et samarbeid mellom Sjøforsvaret og Baatplassen?

Link to post
  StåleK skrev On 4.3.2019 at 19.01:

Jeg klarer ikke å lå være å lure på om skuta kunne ha klart seg om den la hardt over til styrbord slik at det hadde krenget over og hevet vannlinjen på styrbord side og kjørt i sirkel ?? 

Vis hele sitatet  

 

Meget mulig. Men siden de mistet både styring og fremdrift i sammenstøtet så er vel det bare av akademisk interesse? Det var rett og slett ikke mulig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  Sjøholken skrev On 4.3.2019 at 16.05:

Skaden den gikk nok under vannlinjen til at de som bodde på lugaren fikk en dramatisk flukt.

Begynner man først å fylle rom i akterskipet vil også vannlinjen der heves og vondt blir verre.

Det hjelper vel heller ikke på hvis baugen går på grunn...

 

Vis hele sitatet  

Bildene tyder på at skaden ikke var all verden under statisk vannlinje -men klart der er en dynamisk komponent der skipet girer/krenger.

 

Spørsmålet blir som var kritisk - basert på bildene må det nesten være noe mer

 

 

 

 

 

 

2019-03-04 23.23.22.png

Redigert av Ventus (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...