Komodo Svart 28.September.2019 Del på Facebook Svart 28.September.2019 Jøss, sitter dere på inside information? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chiefengineer Svart 29.September.2019 Del på Facebook Svart 29.September.2019 Komodo skrev for 4 timer siden: Jøss, sitter dere på inside information? Definitivt ikke undertegnede. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 29.September.2019 Del på Facebook Svart 29.September.2019 11 hours ago, Sjøholken said: @janet du har mye rett i det du skriver, men jeg har seilt mye med dagens navigatører (Jeg er ikke blandt dem) og jeg kan skrive under på at de stort sett veit hva de driver med. I dette tilfellet er de nok dessverre offer for en illusjon og gjør avgjørelser på denne.... En illusjon, visuelt (med flere optiske systemer utover MKI Eyeball), AIS, radar, VHF.... ? Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 29.September.2019 Del på Facebook Svart 29.September.2019 Sjøholken skrev for 11 timer siden: jeg har seilt mye med dagens navigatører (Jeg er ikke blandt dem) og jeg kan skrive under på at de stort sett veit hva de driver med. I dette tilfellet er de nok dessverre offer for en illusjon og gjør avgjørelser på denne.... Det er vel ikke så enkelt som at de er offer for en illusjon. Jeg forstår at det på avstand er mulig å ta feil av lysene på dekket til et tankskip og lysene på installasjonene på land, og jeg kan gå med på at dette på sett og vis representerer en illusjon. Men selv om man tror at noen lys man ser foran seg er på land, skal man da likevel følge nøye med på hva som er i vannet rett foran seg. Denne illusjonen er etter min mening ikke så veldig interessant for det er ikke den manglende evnen til å identifisere ulike lys på land man kritiserer Helge Ingstad for. Det er den manglende evnen til å holde utkikk og oppdage alt som i teorien kan dukke opp i mørke foran dem. Det kan jo f.eks. ligge en båt med maskinhavari rett foran Helge Ingstad. Hvordan skulle Helge Ingstad kunne oppdage denne? Alle metodene jeg kan komme på for å oppdage denne, ville også vært tilstrekkelig til å oppdage et tankskip. Burde ikke en navigatør som vet hva han driver med kunne oppdage ting rett fremfor seg på ganske lang avstand? Hvis ikke, burde han ikke holde en betydelig lavere fart enn 17 knop? Finnes det en mulighet for at ordre fra noen med høyere rang kan ha spilt inn her? Jeg ville vel tro at man gav navigatørene frie tøyler til å navigere, men jeg spør likevel, egentlig bare for å avkrefte det, om det f.eks. kan ha blitt gitt ordre om at man skal holde 17 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 29.September.2019 Del på Facebook Svart 29.September.2019 Gunga Din skrev for 17 timer siden: Har Sola utvist «særlig forsiktighet»......... jeg har ikke hørt VTS-samtalen innen Sola legger loss......normalt kaller de opp VTSn 10-15min for avgang, og i tillegg også da de legger loss. Vet Sola att det kommer ett ‘møte’, en båt uten AIS....da de går fra kai? Vad vet Sola om trafikken, dette bruker VTSn opplyse om av radarbildene framgår att Sola hele tiden dreier mot SB......man ser det på vektoren, med en hake lengst fram. Sola går med 6-7 knop med en slepe båt som assistanse, koblet i aktern. Losen på Sola er den som viser størst forsiktighet, mener jeg... det er han som først ser faren, og prøver å gjøre HI oppmerksom på situasjonen. han har selv begrenset evne att manøvrere..... Er stort sett enig i det du skriver, men jeg har to kommentarer: For det første mener jeg det ikke har noe å si om Sola TS ved at det kommer en båt uten AIS. De skal vel uansett ta høyde for at det kan komme en eller flere båter uten AIS? Når det gjelder losens forsøk på å gjøre Helge Ingstad oppmerksom på situasjonen, har jeg fra første stund stusset over hvor lite han faktisk opplyser om situasjonen. Han ber Helge Ingstad om å ta styrbord med en gang, men får avslag. Og så innfinner han seg liksom med det uten å følge det opp noe mer på en stund. Så sier han litt senere at Helge Ingstad må gjøre noe, for de begynner å nærme seg veldig, men da får han ikke noe svar. Jeg mener det ville vært naturlig å opplyse Helge Ingstad om at de var på kollisjonskurs med et tankskip. Når de først avslår å ta styrbord med en gang burde de få oppfølgingsspørsmålet umiddelbart om hvordan de ser for seg å unngå kollisjon. Dette ville antakelig tvunget frem en reality check hos Helge Ingstad. Men isteden får Helge Ingstad tilsynelatende aksept for å holde kurs og fart frem til neste oppkalling, men da er jeg ikke sikker på om de får med seg noe mer. De svarer i hvert fall ikke på noen av oppkallingene før kollisjonen har funnet sted. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 29.September.2019 Del på Facebook Svart 29.September.2019 33 minutes ago, Stradivarius said: Er stort sett enig i det du skriver, men jeg har to kommentarer: For det første mener jeg det ikke har noe å si om Sola TS ved at det kommer en båt uten AIS. De skal vel uansett ta høyde for at det kan komme en eller flere båter uten AIS? Et interessant poeng - men en annen konklusjon. Tankskipet vil ikke klare å manøvrere unna hva som helst. Hvis de skal planlegge for å unngå konflikt må de vite om det. Av relevante fartøyer etc. som de må forventes å planlegge rundt er de (fleste) pålagt å rapporterte via AIS. Selv om det er en "fanger alt" klausul tilsvarnede som på veien - "du skal alltid kunne stoppe" lett oversatt, så er den praktiske virkeligheten ikke helt slik. Det er en regel som fanger etter hendelsen - og kan dømmes etter. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.September.2019 Del på Facebook Svart 29.September.2019 Ett spørsmål som ikke er besvart. Hadde HI AIS mottakeren på ? Jeg har forstått det slik at AIS senderen var slått av. Men var AIS mottakeren på ? Og hvis ikke, hvorfor ? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.September.2019 Del på Facebook Svart 29.September.2019 Jeg tror mottakeren var på, basert på vhf-kommunikasjonen Losen spør......HI er det du som kommer mot oss nå ? HI svarer.....ja det stemmer ! Jeg ser ingen annen mulighet får HI att vite hvem som kommer mot han,.......hadde han bare kjørt radar.....så hadde det vart 'anonyma' ekkon Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 29.September.2019 Del på Facebook Svart 29.September.2019 Mix skrev for 2 timer siden: Hadde HI AIS mottakeren på ? Den var på. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.September.2019 Del på Facebook Svart 29.September.2019 Mulligan skrev 1 time siden: Den var på. Skremmende, rett og slett skremmende at dette da i det hele tatt kunne skje. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 29.September.2019 Del på Facebook Svart 29.September.2019 Som jeg har sagt til det kjedsommelige...med alt det utstyret som HI hadde tilgjengelig, så finnes der ingen unnskyldning for at de kunne agere som de gjorde... Sitér dette innlegget Link to post
Espen Svart 29.September.2019 Del på Facebook Svart 29.September.2019 Kom fem på Tv2 nyhetene ikveld at den menige som hadde som oppgave å holde utkikk på styrbord side hadde matpause på dette tidspunktet ?? Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 29.September.2019 Del på Facebook Svart 29.September.2019 Mix skrev for 3 timer siden: Skremmende, rett og slett skremmende at dette da i det hele tatt kunne skje. ? forventer du at det er slutt på at båter suser inn i hverandre nå etter at AIS er kommet? Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Mix Svart 29.September.2019 Del på Facebook Svart 29.September.2019 Ida Marie III skrev for 2 timer siden: Som jeg har sagt til det kjedsommelige...med alt det utstyret som HI hadde tilgjengelig, så finnes der ingen unnskyldning for at de kunne agere som de gjorde... Enig i det. Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 29.September.2019 Del på Facebook Svart 29.September.2019 Espen skrev 1 time siden: Kom fem på Tv2 nyhetene ikveld at den menige som hadde som oppgave å holde utkikk på styrbord side hadde matpause på dette tidspunktet ?? Brovaktlaget skal ha nok menige til at man kan rotere utkikk/ror/pause ved behov, dette virker noe suspekt. Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 29.September.2019 Del på Facebook Svart 29.September.2019 Seilerslask skrev 38 minutter siden: Brovaktlaget skal ha nok menige til at man kan rotere utkikk/ror/pause ved behov, dette virker noe suspekt. Og hvis de ikke har noen til å avløse utkikken, er det uholdbart at de likevel fortsetter i 17 knop uten utkikk. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 29.September.2019 Del på Facebook Svart 29.September.2019 Espen skrev for 2 timer siden: Kom fem på Tv2 nyhetene ikveld at den menige som hadde som oppgave å holde utkikk på styrbord side hadde matpause på dette tidspunktet ?? hva var det som brakte HI crashet frem som nyhetsstoff? neppe den ene utkikkens matpakkespising Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Komodo Svart 29.September.2019 Del på Facebook Svart 29.September.2019 Espen skrev for 2 timer siden: Kom fem på Tv2 nyhetene ikveld at den menige som hadde som oppgave å holde utkikk på styrbord side hadde matpause på dette tidspunktet Det der må vel være en misforståelse? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
sailorboy Svart 29.September.2019 Del på Facebook Svart 29.September.2019 40 dager igjen til rapporten skal foreligge... Planen for å påvirke opinionen med små og stadig større lekkasjer er iverksatt. Sitér dette innlegget Link to post
Baklengs Svart 30.September.2019 Del på Facebook Svart 30.September.2019 Men hvorfor ligger Sola babord i skipsløpet? Når den dreide ut ville det være en smal sak å legge seg SB som den vel egentlig skal? Sitér dette innlegget Link to post
Baklengs Svart 30.September.2019 Del på Facebook Svart 30.September.2019 På TU i dag: https://www.tu.no/artikler/ansvaret-for-helge-ingstad-kollisjonen-skal-fordeles-neste-host/475088 Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 30.September.2019 Del på Facebook Svart 30.September.2019 41 minutes ago, Baklengs said: Men hvorfor ligger Sola babord i skipsløpet? Når den dreide ut ville det være en smal sak å legge seg SB som den vel egentlig skal? Godt spørsmål Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Baklengs Svart 30.September.2019 Del på Facebook Svart 30.September.2019 REM skrev 4 minutter siden: Godt spørsmål Håper på gode svar også i rapporten fra kommisjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.September.2019 Del på Facebook Svart 30.September.2019 Baklengs skrev 56 minutter siden: Men hvorfor ligger Sola babord i skipsløpet? Når den dreide ut ville det være en smal sak å legge seg SB som den vel egentlig skal? Det har kommet et par (bort)forklaringer på det tidlig i tråden. Bare les hele tråden fra star en gang til så ser du. Hvis jeg skulle forsvare Sola på akkurat det punktet så måtte det være at leia anses å være så brei at det ikke er krav til å ligge styrbord. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Baklengs Svart 30.September.2019 Del på Facebook Svart 30.September.2019 @Komodo Holder på å lese gjennom hele tråden, så kommer nok til det. Enig at leia er brei og det er god plass. Men Sola ligger jo babord, og tror det kommer til å bli et viktig punkt fra regjeringsadvokaten i rettsaken september neste år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.