Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

Baklengs skrev 1 time siden:

Men hvorfor ligger Sola babord i skipsløpet? Når den dreide ut ville det være en smal sak å legge seg SB som den vel egentlig skal?

 

Det var over en km mellom tankskipet og land på den siden HI skulle lagt seg...

Men for å snu på det ...uansett hva som måtte lagt foran HI denne natten, så hadde det blitt pløyd ned av fregatten i 17 knop....når HI ikke greide og identifisere et gigantisk tankskip, så ville de ikke identifisert noe annet heller...

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 8 minutter siden:

Men for å snu på det ...uansett hva som måtte lagt foran HI denne natten, så hadde det blitt pløyd ned av fregatten i 17 knop....når HI ikke greide og identifisere et gigantisk tankskip, så ville de ikke identifisert noe annet heller...

Det er vel svært få, om noen, som forsvarer de valg og beslutninger HI gjorde. Slik sett handler det ikke om å forsvare HI, men å nyanse saken ved å se litt på hva andre aktører gjorde. At HI handlet helt komplett uforståelig og idiotisk forsvarer ikke at andre bryter regler. Det være seg Sola, trafikksentralen, eller andre involverte. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 4 timer siden:

Slik sett handler det ikke om å forsvare HI, men å nyanse saken ved å se litt på hva andre aktører gjorde. At HI handlet helt komplett uforståelig og idiotisk forsvarer ikke at andre bryter regler. Det være seg Sola, trafikksentralen, eller andre involverte. 

Helt enig Komodo. Jeg mener HI har definitivt skyld i saken, men synes det er spennende hva mer som regnes som feil i saken. Politiet har jo sin mening, komisjonen har kanskje en annen, og hva blir utfallet i rettsaken neste høst hvor skyld mellom rederiet til Sola og Sjøforsvaret skal fordeles? 
Det at Sola gikk med dekksbelysning kan vel være en sak som har forvirret HI. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 4 timer siden:

Det er vel svært få, om noen, som forsvarer de valg og beslutninger HI gjorde. Slik sett handler det ikke om å forsvare HI, men å nyanse saken ved å se litt på hva andre aktører gjorde. At HI handlet helt komplett uforståelig og idiotisk forsvarer ikke at andre bryter regler. Det være seg Sola, trafikksentralen, eller andre involverte. 

 

Veldig enig med Komodo her.

At HI ikke var istand til å se tankeren uansett hva andre gjorde feil er helt uforståelig. Man kan nesten undre seg over hva man får for miliardene vi bruker når de ikke klarte å se noe så digert selv om det var mørkt. Hvordan skal de klare seg i en kampsituasjon når FI er mindre og gjør alt for å unngå å bli sett?

 

Jeg lurer også veldig på trafikksentralen. Området er regulert og alle fartøy er pålagt å melde fra om at de kommer inn i området og følge anvisning. Hva skjedde mellom tankeren og trafikksentralen før den gikk ut i leia? Var det klarert? Og hvis det var klareret. Hvorfor fikk de gå ut når det var trafikk som vanskeligjorde at de kunne komme seg over på SB side? Og hvis tankeren gikk ut uten at det var klarert hvorfor grep ikke trafikksentralen inn mye tidligere med anvisning som var forståelig etter vanlige prosedyrer?

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Sola ts ble vel innhentet av nordgående trafikk og det var vel bare naturlig at den gikk der den gikk  og ikke skapte usikkerhet for nordgående og Sola skulle vest i havet like etterpå også. Det var god plass til HI likevel. Når det gjelder trafikksentralen kan det tenkes at den trodde  HI hadde full kontroll på hvor Sola TS var og derfor var avventende. Dessuten var losen i kontakt med HI og det er ikke bare,bare og trykke inn senderknappen når to andre prater. Viktige meldinger kan bli uleselige om alle sender samtidig. Skjønt det var vist god tid for trafikksentralen og bryte inn da HI var svært passiv på radio.                                             Ikke noe forsøk på renvasking av noen dette, prøver bare og tenke på hvordan dette kunne skje.

Link to post
Share on other sites

Hva helt konkret er oppgaven/e til denne trafikksentralen og hvilket ansvar/mandat har de? Som saken fremstår (inklusive opptak fra deres "engasjement!" i saken) virker det som om vakthavende hadde vært på fylla.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 1 time siden:

Hva helt konkret er oppgaven/e til denne trafikksentralen og hvilket ansvar/mandat har de? Som saken fremstår (inklusive opptak fra deres "engasjement!" i saken) virker det som om vakthavende hadde vært på fylla.

 

Sjøtrafikksentralenes oppgaver

  • Gir seilingstillatelse til fartøyer før innseiling til VTS-området og før avgang havn.
  • Informerer og regulerer skipstrafikken.
  • Griper inn for å håndheve forskriften ved behov.
  • Overvåker fartøyene og tar straks kontakt ved mistanke om maskinproblemer, feil kurs eller andre unormale forhold.
  • Tilkaller, pålegger og gir assistanse til fartøy ved behov.
  • Er en del av Kystverkets 1. linjeberedskap mot akutt forurensning.

Sjøtrafikksentraltjenesten (Vessel Traffic Service) tilbyr tre typer tjenester, basert på nasjonalt regelverk og internasjonale anbefalinger:

1. Informasjonstjeneste (INS)

Denne tjenesten skal gi vesentlig informasjon til rett tidspunkt for å støtte den nautiske beslutningsprosessen ombord. Et fartøy kan be om informasjon, og trafikksentralen kan gi informasjon uoppfordret, samt stille spørsmål til fartøy dersom noe er uklart.

Informasjonen kan inneholde opplysninger om trafikkbildet, eksempelvis:

  • Posisjon, fartøysidentitet, destinasjon.
  • Meteorologisk- hydrografisk informasjon.
  • Aktuelle begrensninger eller aktiviteter i farleder.
  • Retningslinjer for obligatorisk rapportering.
  • VHF kanaler som er gjeldende i VTS området.

2. Navigasjonsassistanse tjeneste (NAS)

Navigasjonsassistanse etableres enten på forespørsel fra fartøy eller når trafikklederen observerer en uregelmessig navigering, hvor trafikklederen anser det nødvendig å gripe inn. Fartøyet og trafikksentralen blir enige om når navigasjonsassistanse tjenesten starter og stopper. Tjenesten innebærer en tett assistanse opp mot det aktuelle fartøy.

Eksempel på situasjoner for navigasjonsassistanse:

  • Vanskelige meteorologiske forhold.
  • Feil eller mangler på utstyret ombord.
  • Fartøy som avviker fra en seilingsplan.
  • Assistanse til en ankringsplass eller losbordingsmerke-/område.
  • Risiko for grunnstøtning eller kollisjon.
  • Fartøyet som er usikker på sin posisjon, eller ikke er i stand til å bestemme sin posisjon.

Sjøtrafikksentralen kan gi:

  • Peiling og avstand til nærliggende fare eller landmerke.
  • Anbefale en seilingskurs til neste rutepunkt (waypoint).
  • Posisjon i forhold til farledsaksen, navigasjonsfunksjoner, og/eller rutepunkt (waypoint).
  • Gi støtte og informasjon til brobesetningen om nåværende trafikkbilde.

3. Trafikkregulering (TOS)

Denne tjenesten sikter på å forebygge farlige situasjoner som kan utvikles, og sørge for sikker og effektiv seilas gjennom VTS området. Sjøtrafikksentralen formidler opplysninger til fartøy ved å gi informasjon, råd og instruksjon. Fartøyet rapporterer før innseiling til VTS-området, ved avgang ankringsplass, og kai for å blant annet unngå  trafikktetthet som kan skape kritiske situasjoner.

Sjøtrafikkforskriften regulerer blant annet møte- og passeringsforbud, og at fartøyet kan få tillatelse (klarering) til å seile inn i et VTS-område. En tillatelse (klarering) kan gis uten betingelser, men det kan også stilles spesielle vilkår gjennom:

  • Bruk av spesielle farleder.
  • Seilas i en bestemt rekkefølge i forhold til annen trafikk.
  • Tillatelse kan tilbakeholdes når det er saklig grunnlag for dette.

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, Mouche said:

Ja, her er det noen som ligger dårlig an!

Jeg oppfatter at VTS her har sviktet kapitalt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, Komodo said:

Det er vel svært få, om noen, som forsvarer de valg og beslutninger HI gjorde. Slik sett handler det ikke om å forsvare HI, men å nyanse saken ved å se litt på hva andre aktører gjorde. At HI handlet helt komplett uforståelig og idiotisk forsvarer ikke at andre bryter regler. Det være seg Sola, trafikksentralen, eller andre involverte. 

 

Hva fikk Sola TS til å agere slik de gjorde?

 

1) Uten AIS - de ser ikke HI på vei/ankomme

2) Uten varsel via VTS - de aser ikke HI på vei/ankomme

 

HI kjører "mørklagt" - men Sola TS er den som obseverer (radar, visuelt) tar kontakt, identifiserer via VTS og så videre...

 

 

Link to post
Share on other sites

45 minutes ago, janet said:

 

Sjøtrafikksentralenes oppgaver

  • Gir seilingstillatelse til fartøyer før innseiling til VTS-området og før avgang havn.
  • Informerer og regulerer skipstrafikken.
  • Griper inn for å håndheve forskriften ved behov.
  • Overvåker fartøyene og tar straks kontakt ved mistanke om maskinproblemer, feil kurs eller andre unormale forhold.
  • Tilkaller, pålegger og gir assistanse til fartøy ved behov.
  • Er en del av Kystverkets 1. linjeberedskap mot akutt forurensning.

Sjøtrafikksentraltjenesten (Vessel Traffic Service) tilbyr tre typer tjenester, basert på nasjonalt regelverk og internasjonale anbefalinger:

1. Informasjonstjeneste (INS)

Denne tjenesten skal gi vesentlig informasjon til rett tidspunkt for å støtte den nautiske beslutningsprosessen ombord. Et fartøy kan be om informasjon, og trafikksentralen kan gi informasjon uoppfordret, samt stille spørsmål til fartøy dersom noe er uklart.

Informasjonen kan inneholde opplysninger om trafikkbildet, eksempelvis:

  • Posisjon, fartøysidentitet, destinasjon.
  • Meteorologisk- hydrografisk informasjon.
  • Aktuelle begrensninger eller aktiviteter i farleder.
  • Retningslinjer for obligatorisk rapportering.
  • VHF kanaler som er gjeldende i VTS området.

2. Navigasjonsassistanse tjeneste (NAS)

Navigasjonsassistanse etableres enten på forespørsel fra fartøy eller når trafikklederen observerer en uregelmessig navigering, hvor trafikklederen anser det nødvendig å gripe inn. Fartøyet og trafikksentralen blir enige om når navigasjonsassistanse tjenesten starter og stopper. Tjenesten innebærer en tett assistanse opp mot det aktuelle fartøy.

Eksempel på situasjoner for navigasjonsassistanse:

  • Vanskelige meteorologiske forhold.
  • Feil eller mangler på utstyret ombord.
  • Fartøy som avviker fra en seilingsplan.
  • Assistanse til en ankringsplass eller losbordingsmerke-/område.
  • Risiko for grunnstøtning eller kollisjon.
  • Fartøyet som er usikker på sin posisjon, eller ikke er i stand til å bestemme sin posisjon.

Sjøtrafikksentralen kan gi:

  • Peiling og avstand til nærliggende fare eller landmerke.
  • Anbefale en seilingskurs til neste rutepunkt (waypoint).
  • Posisjon i forhold til farledsaksen, navigasjonsfunksjoner, og/eller rutepunkt (waypoint).
  • Gi støtte og informasjon til brobesetningen om nåværende trafikkbilde.

3. Trafikkregulering (TOS)

Denne tjenesten sikter på å forebygge farlige situasjoner som kan utvikles, og sørge for sikker og effektiv seilas gjennom VTS området. Sjøtrafikksentralen formidler opplysninger til fartøy ved å gi informasjon, råd og instruksjon. Fartøyet rapporterer før innseiling til VTS-området, ved avgang ankringsplass, og kai for å blant annet unngå  trafikktetthet som kan skape kritiske situasjoner.

Sjøtrafikkforskriften regulerer blant annet møte- og passeringsforbud, og at fartøyet kan få tillatelse (klarering) til å seile inn i et VTS-område. En tillatelse (klarering) kan gis uten betingelser, men det kan også stilles spesielle vilkår gjennom:

  • Bruk av spesielle farleder.
  • Seilas i en bestemt rekkefølge i forhold til annen trafikk.
  • Tillatelse kan tilbakeholdes når det er saklig grunnlag for dette.

 

 

Men hva er det objektive ansvaret - for det over kan også tolkes som "tilrettelegge", "forebygge" med flere slike løse termer.

Er det ikke skipssjef/kaptein/vakthavende som har ansvaret for navigeringen, samt at VTS er et lag oppå der som skal fasilitere dette videre?

 

Det sagt står det ikke akkurat til medalje...

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, lurvetass said:

"Det står seilingstillatelse før avgang havn"

 

Noen som vet om Sola ts fikk tillatelse før avgang eller om den bare gikk ut i leia etter egen vurdering?

 

 

https://www.aibn.no/Sjofart/Undersokelser/18-968?iid=25570&pid=SHT-Report-Attachments.Native-InnerFile-File&attach=1

 

Som normalt ved en transittetappe pågikk det navigasjonstrening. Før fartøyet ankom Fedje VTS sitt tjenesteområde, meldte besetningen fra om at de ville entre området fra nord og de oppga hvilken rute de planla å seile. Dette er loggført hos Fedje VTS kl. 0240. Under seilasen sydover, med rundt 17-18 knops fart, var KNM Helge Ingstads AIS satt på receiver modus (kun mottak, ingen utsendelse av egne id data), fartøyets lanterner var tent og fartøyet var synlig på radar. KNM Helge Ingstad opprettet lyttevakt på VHF kanal 80 som er trafikksentralens arbeidsfrekvens for området

 

Kl. 0313 kalte losen på Sola TS opp Fedje VTS og ga beskjed om at de startet med å ta inn fortøyningene og forberedte avgang. VTS bekreftet mottatt informasjon. Omkring det samme tidspunktet var tre andre fartøy på vei nordover fra området syd for Stureterminalen.  

 

Rundt kl. 0340 kom påtroppende vaktsjef på brua på KNM Helge Ingstad og gikk gjennom overleveringsrutiner, samt ble informert om trafikk i farvannet fra avtroppende vaktsjef. De tre fartøyene som var på vei nordover var registrert på KNM Helge Ingstad og plottet på fartøyets radar. I vaktovertakelsen ble det observert et objekt med mye lys som lå stille på eller rett utenfor Stureterminalen.

 

Ca. kl. 0345 meldte losen på Sola TS avgang fra Stureterminalen og ut Fedjeosen i vest til Fedje VTS.

Link to post
Share on other sites

Om HI meldte seg til VTS via åpent samband eller via direkelinje - som de har tillatelse til hvis jeg leser riktig - er et interessant punkt.

Det vil i tilfelle berøve Sola TS det meste (all?) mulighet til å forutse innkommende HI...

 

§ 7.(kommunikasjon i tjenesteområdet)

Kommunikasjon mellom sjøtrafikksentralen og fartøy skal skje på sjøtrafikksentralens VHF-kanaler.

Kommunikasjon mellom fartøy angående passering eller annen koordinering av seilasen skal skje på sjøtrafikksentralenes VHF-kanaler.

Skipsføreren eller den som fører kommandoen i hans sted på et fartøy må kunne kommunisere på skandinavisk eller engelsk dersom fartøyet ikke bruker los.

Fartøy under militær kommando kan kommunisere med sjøtrafikksentralen med mobiltelefon når dette er nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Hele hensikten med å ha en trafikksentral i et slikt område og regulere trafikke så strengt er jo på grunn av sikkerheten.

 

For meg virker det utrolig at denne ikke tar ansvar og vurderer situasjonen og styrer trafikken med å anvise seilingsled.

 

Like dumt å bruke penger på folk og utstyr som skal sørge for sikkerhet i området som å kjøpe krigsskip som skal kunne oppdage alt rundt seg når ingenting virker??

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

REM skrev 50 minutter siden:

Jeg oppfatter at VTS her har sviktet kapitalt.

 

Ja, men de tar vel "bare" andreplassen for førsteplassen går klart til H.I. Sola får også plass på pallen hvilket betyr at losen også blir med på "seierspallen". I sum ganske skremmende at det ypperste av kompetanse innen bransjen feiler så totalt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 
1 minute ago, Mouche said:
  53 minutes ago, REM said:

Jeg oppfatter at VTS her har sviktet kapitalt.

 

1 minute ago, Mouche said:

 

Ja, men de tar vel "bare" andreplassen for førsteplassen går klart til H.I. Sola får også plass på pallen hvilket betyr at losen også blir med på "seierspallen". I sum ganske skremmende at det ypperste av kompetanse innen bransjen feiler så totalt.

 

Hvis Forsvaret driver på "disp" - fordi de har et helt annet operasjonsmønster og behov enn andre sivile aktører er det naturlig nok at over tid har VTS forvitret oppfølgingen av KNM.

 

Hvis hverken HI eller VTS har informert Sola TS, Sola TS har meldt inn avgang og ikke fått opplysnigner til å vurdere den "trusselen" HI utgjør for sin navigasjon, så hva skulle strengt tatt vært gjort annerledes? Tom 3. plass?

 

Link to post
Share on other sites

VTS virket jo også usikker når Sola kalte dem opp og spurte hvem som kom.

 

Edit:

Kan det være at VTS ikke følger så nøye med på båtene til sjøforsvaret? De er jo mye ut og inn fjordene på vei til og fra Haakonsvern. De er godt kjent i farvannet og kanskje ikke de som voktes tett?

Redigert av Baklengs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

janet skrev 31 minutter siden:

 

at tankeren gikk fra kai uten å ha snakket med VTS kan jeg vanskelig tenke meg

 

Baklengs skrev 12 minutter siden:

VTS virket jo også usikker når Sola kalte dem opp og spurte hvem som kom.

 

Edit:

Kan det være at VTS ikke følger så nøye med på båtene til sjøforsvaret? De er jo mye ut og inn fjordene på vei til og fra Haakonsvern. De er godt kjent i farvannet og kanskje ikke de som voktes tett?

 

Hvis VTS vet at forsvaret har spesielle behov og trafikkerer området mye og i stor fart burde de jo være ekstra på vakt i forhold til å anvise seilingsled for den sivile trafikken. 

 

Skulle også vært artig å vist litt om hvordan hele leias kapasitet er vurdert i forhold til sikkerhet? 

Hvor mange fartøy kan gå i bredden hver vei?

Hvor stor avstand til annen trafikk skal det være når fartøy forlater havn med hjelp av sleper?

Er det laget noen veiledning eller instruks for anvisning av trafikken i området for VTS?

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

VTS fremstår da som et 'service organ'.

Det beskrives Mangen oppgaver og intet ansvar. Naturlig nok. De sjøfarende er selv ansvarlige for sin egen seilas.

 

TS Sola ba på et tidspunkt forut for hendelsen om å få dreie 10grader SB.

Og går 'OK om det er det du må.'

 

Hensikten med VTS i dette området er jo først og fremst knyttet til at Sola og artsfrender skal kunne seile trygt. 

Dette stemmer jo også bra med at de skal føre 3 røde lanterner.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ventus skrev 1 time siden:

 

Hvis hverken HI eller VTS har informert Sola TS, Sola TS har meldt inn avgang og ikke fått opplysnigner til å vurdere den "trusselen" HI utgjør for sin navigasjon, så hva skulle strengt tatt vært gjort annerledes? Tom 3. plass?

 

 

Det er vel lov for Sola TS å spørre om annen trafikk i området som vil kunne ha betydning for deres egen reise? De kunne vel også på et langt tidligere tidspunkt ha lagt seg over til styrbord i leden noe som påpekes at det syndes mot av fritidsbåter i diverse tråder og omtales som dårlig sjømannskap og mangefull kunnskap om regelverket!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...