Chiefengineer Svart 2.Mars.2019 Del på Facebook Svart 2.Mars.2019 Jeg vil anta at det ikke er aktuelt å tenke på noen gjenoppbygging av denne båten med tanke på kostnadene. At mye av utstyret allerede er ukurant og at man ikke lengre får deler til det forteller vel også at gjenoppbygging vil innebære en svært stor og omfattende oppgave med stor grad av reprosjektering. Dog er dette forbausende, jeg antar at ukurantheten gjelder våpensystemene og i mindre grad det maritime utstyret med mindre man har bommet fullstendig på leverandører i prosjekteringsfasen. Det er svært få skip bygget i 2006-2010 som seiler rundt med en stor grad av utstyr man ikke lengre får deler til. En annen sak er at det ved en gjenoppbygging ikke er akutelt å sette inn gårdagens teknologi, da får man tenke nytt og framover selv om man tradisjonelt holder seg til velprøvd utstyr i militæret. Uansett tenkerjeg at det absolutt klokeste er å avskrive denne enheten som fullstendig tapt uten erstatning. Fokusere på å få opp seilingstiden på de gjenværende fregattene og ned liggetiden i land (reparasjonstiden) som ser ut til å være alt for lang slik det er i dag. Så kan man se på oppgraderingskostnadene for 4 fregatter til f.eks. midtlivsoppgraderinger som noe rimeligere enn for 5 fregatter og utnyttelsespotensialet det samme eller bedre i framtiden. Det er åpenbart et enormt forbedringspotensiale her hva gjelder fartøysutnyttelse. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 2.Mars.2019 Del på Facebook Svart 2.Mars.2019 Er mektig imponert over det arbeidet som legges ned ved bergingsaksjonen på Hanøytangen, her er det mye flinke fagfolk. Arbeidet med å restaurere HI begynner på mandag, lykke til, det blir en ny og moderne skip. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Chiefengineer Svart 2.Mars.2019 Del på Facebook Svart 2.Mars.2019 Chiefengineer skrev 16 minutter siden: Det er svært få skip bygget i 2006-2010 som seiler rundt med en stor grad av utstyr man ikke lengre får deler til.fartøysutnyttelse. Må rette meg selv da jeg ikke tok forbehold om at forsvaret kjøpte utdatert teknologi allerede på leveringstidspunktet. Det er ikke vanlig i det sivile når man planlegger for 30-40 års levetid på fartøysanskaffelsene. https://www.nrk.no/norge/forsvaret-kjopte-fregatter-med-teknologi-fra-80-tallet-1.13396029 Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 2.Mars.2019 Del på Facebook Svart 2.Mars.2019 Chiefengineer skrev 3 minutter siden: Jeg vil anta at det ikke er aktuelt å tenke på noen gjenoppbygging av denne båten med tanke på kostnadene. At mye av utstyret allerede er ukurant og at man ikke lengre får deler til det forteller vel også at gjenoppbygging vil innebære en svært stor og omfattende oppgave med stor grad av reprosjektering. Skipsteknisk er det meste kurante greier, og man vil nok kunne erstatte mye "likt for likt", men det er en helvetes jobb med kontroll og utskifting av komponenter, kabler og sensorer som ikke har tålt oppholdet i saltvann. Noe omprosjektering blir det nok, men jeg tviler på at det velter tua. Chiefengineer skrev 4 minutter siden: Dog er dette forbausende, jeg antar at ukurantheten gjelder våpensystemene og i mindre grad det maritime utstyret med mindre man har bommet fullstendig på leverandører i prosjekteringsfasen. Det blir i praksis en tidlig og ekstra omfattende midtlivsoppgradering, og er ikke spesielt problematisk utover det sånn egentlig. Men det er klart det koster når man må bytte ut alt. Chiefengineer skrev 5 minutter siden: En annen sak er at det ved en gjenoppbygging ikke er akutelt å sette inn gårdagens teknologi, da får man tenke nytt og framover selv om man tradisjonelt holder seg til velprøvd utstyr i militæret. Båten er i praksis en nedskalert AEGIS-destroyer med litt ekstra sonarutstyr som amerikanerne ikke har hatt tatt seg råd til på sine egne båter. Dette er med andre ord utstyr man fortsatt får tak i fra Lockheed Martin, i oppdaterte utgaver. Chiefengineer skrev 7 minutter siden: Uansett tenkerjeg at det absolutt klokeste er å avskrive denne enheten som fullstendig tapt uten erstatning. Fokusere på å få opp seilingstiden på de gjenværende fregattene og ned liggetiden i land (reparasjonstiden) som ser ut til å være alt for lang slik det er i dag. Så kan man se på oppgraderingskostnadene for 4 fregatter til f.eks. midtlivsoppgraderinger som noe rimeligere enn for 5 fregatter og utnyttelsespotensialet det samme eller bedre i framtiden. Det er åpenbart et enormt forbedringspotensiale her hva gjelder fartøysutnyttelse. Du får nok finne deg i at det er andre her inne som er uenige med dine konklusjoner. Uansett blir det opp til forsvaret å finne ut av neste steg. John_Kr skrev 9 minutter siden: Er mektig imponert over det arbeidet som legges ned ved bergingsaksjonen på Hanøytangen, her er det mye flinke fagfolk. Du er ikke alene om å synes dette! Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 2.Mars.2019 Del på Facebook Svart 2.Mars.2019 (redigert) Chiefengineer skrev 8 minutter siden: Må rette meg selv da jeg ikke tok forbehold om at forsvaret kjøpte utdatert teknologi allerede på leveringstidspunktet. Det er ikke vanlig i det sivile når man planlegger for 30-40 års levetid på fartøysanskaffelsene. https://www.nrk.no/norge/forsvaret-kjopte-fregatter-med-teknologi-fra-80-tallet-1.13396029 Mye av problemet man har hatt her er at man har vært tvunget til å erstatte enkeltkomponenter i eksisterende systemer, da blir man veldig låst. På HI må alt byttes, da monterer man nytt utstyr som har samme funksjon som det gamle utstyret. Har selv banna over et kretskort som satt i en torpedosimulator på en av disse båtene, det var en rimelig omstendelig prosess å få fikset dette. Redigert 2.Mars.2019 av Seilerslask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 2.Mars.2019 Del på Facebook Svart 2.Mars.2019 fjordgrynt skrev for 3 timer siden: Jeg har fått mange relativt stygge kommentarer i denne tråden, der jeg blir beskyldt for på det ene og det andre. Det er flnt med et åpent og raust klima i debatter - men det jeg ikke liker er å bli tillagt kriminelle hensikter. Det har vært antydninger til det her i debatten. Men jeg er skal la det passere -foreløpig. Jeg er en snill og konfliktsky type - men jeg finner meg ikke i hva som helst, som sjefen min på jobben fikk merke. Du kødder ikke med meg ustraffet. Du er igrunn litt vel følsom for å bli beskyldt for å være kriminell, mtp at du strør rundt deg med påstander om alle i forsvaret som nå har vært inne og ødelagt beviser..... Glasshuset har jo ikke vegger igjen... Sitér dette innlegget Link to post
Snabel Svart 2.Mars.2019 Del på Facebook Svart 2.Mars.2019 Seilerslask skrev 49 minutter siden: Båten er i praksis en nedskalert AEGIS-destroyer med litt ekstra sonarutstyr som amerikanerne ikke har hatt tatt seg råd til på sine egne båter. Dette er med andre ord utstyr man fortsatt får tak i fra Lockheed Martin, i oppdaterte utgaver. Bortsett fra VLS-enheten (selve utskytingsenheten for antiluftmissilet), som er "hyllevare", er det kun Nansen-klassen som har denne spesifikke versjonen av AEGIS. Norge bærer i stor grad alene kostnadene for oppdateringer som LM gjør på dette systemet. Alt av hardware kan selvsagt nyanskaffes, men det blir mer skreddersøm her enn om det hadde vært en annen variant av AEGIS (med sannsynligvis ditto høyere kostnad). Sensor- og kampsystem ellers er stort sett fra Kongsberg Defence og Thales. Nytt utstyr herfra vil jeg anta er lettere å hente rett ut fra eksisterende produksjonslinjer. Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 2.Mars.2019 Del på Facebook Svart 2.Mars.2019 (redigert) Uten å gå for mye inn på spesifikke ting rundt hvordan AEGIS er bygget opp tror jeg ikke nødvendigvis det blir så mye dyrere, men det får tiden vise. Kan være de får til en pakke med oppgraderinger av de fire andre båtene og litt nytt utstyr i samme slengen? Redigert 3.Mars.2019 av Seilerslask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 Ut av nysgjerrighet, med så høyt tyngdepunkt på lekteren hva er det som hindrer den i gå rundt? Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Ventus Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 On 3/2/2019 at 7:59 AM, Sjøholken said: @Chiefengineer alarminstruksen på sivilt fartøy kan ikke sammenlignes med noe på fregatt. En Nansen klasse er kompleks og er heller ikke designet som en ferge, derfor må den ha tyngere vedlikehold. Ett skipsteknisk mannskap kan ikke alene gjøre alt vedlikeholdet. Du kan ikke basere alt på ett besøk på en Oslo klasse, det er rimelig stor forskjell. Jeg skjønner ikke helt hvor du har det ifra at ett fartøy kan ligge 3 mnd per år til vedlikehold.... Ca. 10.000 seilingstimer per år (beste året) - 416 døgn. Fordelt på 5 fregatter = 83.2 dager. Så hvis en antar ca. 50% operasjon vs. vedlikehold eller annet, så kan man si snilt 180 dager "i drift". Så halvparten per år ute av drift....? Så man kan vel fint klare seg med 4 stk. gitt at man får opp driftstiden som kommer av ymse grunner. Det skal da også sies at man inntil relativt nylig ikke hadde 5 operative, så at man kan klare seg med 4 faktisk operative (eller mener man at den strategiske situasjonen er helt snudd opp/ned?). Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 Halvparten av kjettingen er løsnet Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
John_Kr Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 TB22 skrev 44 minutter siden: Ut av nysgjerrighet, med så høyt tyngdepunkt på lekteren hva er det som hindrer den i gå rundt? Barlast er stikkordet, hele lekteren er full av tanker hvor du kan flytte og tømme etter hva som er om bord. Regner med at dette er datastyrt slik at man slipper å kalkulere selv. Leste at de kunne flytte 6000 liter vann i timen, hørtes kanskje litt lite ut, men .... Selv om du har en båt som veier 6000 tonn om bord så vil tyngdepunktet ligge i lekteren, i tillegg er tyngdepunktet i båten også langt nede i båten. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Mouche Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 21 hours ago, Mouche said: Ja, da er det vel bare å vente i spenning på din liste over kandidater og hvorfor disse skulle være bedre til formålet i en totalvurdering. Regner med at du ikke behøver å google svaret, men besitter kunnskapen der i sofakroken. @Ida Marie III Ja, vi venter fortsatt, dog ikke i spenning! Er google brukt opp? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ventus Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 (redigert) 1 hour ago, TB22 said: Ut av nysgjerrighet, med så høyt tyngdepunkt på lekteren hva er det som hindrer den i gå rundt? Redigert 3.Mars.2019 av Ventus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 Interessant bilde; en må anta at "mattene" viser hoveddelen av skrogskadene ifm. sammenstøtet. Og mesteparten er over vanlig vannlinje, så aspektet rundt skadestabilitet og hvilke seksjoner som var ment å kunne være oversvømt vs. kritiske/over terskel blir interessant hvis frigjort. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 Kjettingene tatt ned og siste klargjøring før transport (sveiser fast Skroget) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
LALUNA II Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 Transport påbegynt Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
LALUNA II Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2019/03/03/195557926/helge-ingstad-til-haakonsvern-i-kveld Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Lazyjack Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 Mon tro hvorfor Marinetraffic viser Boabarge 33 langt inne i Russland? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2019/03/03/195557934/slik-ser-helge-ingstad-ut-etter-hevingen Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Jens_P Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 (redigert) Lazyjack skrev for 2 timer siden: Mon tro hvorfor Marinetraffic viser Boabarge 33 langt inne i Russland? På skjermdumpen din vises data for 1317 dager siden. Mer underlig at data ikke er oppdatert. Redigert 3.Mars.2019 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Lazyjack Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 Jens_P skrev 1 time siden: På skjermdumpen din vises data for 1317 dager siden. Mer underlig at data ikke er ? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 Mouche skrev for 6 timer siden: @Ida Marie III Er google brukt opp? Ja det skal en ikke se vekk fra...der er en som søker desperat etter tekniske løsninger på solfangere...???? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 Og så var HI på plass ved Håkonsvern, solid fender! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mouche Svart 4.Mars.2019 Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 13 hours ago, Ida Marie III said: Ja det skal en ikke se vekk fra... Noterer nok en gang at du fremsetter en totalt ukvalifisert og udokumentert påstand og når du blir konfrontert med akkurat det så tyr du nokså desperat til personangrep i stedet. Eier du ikke skam i livet? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.