Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

  • 2 uker senere...
On 1/27/2019 at 1:43 PM, Ventus said:

Turøy:

 

Hendelse = 29-April-2016

1. foreløpig rapport = 13-May-2016

1. rapport oppdatering = 27-Mai-2016

2. foreløpige rapport = 28-Juni-2016

3. foreløpige rapport = 28-April-2017

4. endelige rapport = 5-Juli-2018

 

KNM Helge Ingstad

Hendelse = 8-November-2018

1. foreløpige rapport = 29-November-2018

 

 

Det er en viss interesse i forhold til kompleksitet og tidslinje for rapportering (med muligheter for trykkleifer).
Sjøforsvaret har startet mediekampanjen med skipssjef etc. - til og med fått frem at mannskapet skal være med på å heve og jobbe med fartøyet. Det har ikke kommet frem noe om ansvar og rettsvirkning av denne hendelsen - folk er på jobb som "vanlig" virker til å være inntrykket man skal inngi.

.....

 

 

Fortsatt interessant. Var åpenheten større, var etterforskningen mindre kompleks eller andre grunner?

 

https://www.aibn.no/Sjofart/Undersokelser/18-968

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til å være en generell uttalelse når noen av forsvarets fartøyer havarerer at man roser mannskapet for evakueringsdelen. Det skulle vel ellers bare mangle for fartøyer som stort sett kun trener på evakuerings- og krisesituasjoner.?

 

https://www.nrk.no/troms/kystvaktskip-gikk-rett-i-fjaera---glemte-a-stanse-fartoyet-1.12288000

Link to post
Share on other sites

21 hours ago, Chiefengineer said:

Det ser ut til å være en generell uttalelse når noen av forsvarets fartøyer havarerer at man roser mannskapet for evakueringsdelen. Det skulle vel ellers bare mangle for fartøyer som stort sett kun trener på evakuerings- og krisesituasjoner.?

 

https://www.nrk.no/troms/kystvaktskip-gikk-rett-i-fjaera---glemte-a-stanse-fartoyet-1.12288000

Det artiklen ikke sier noe om er hva som skjedde med vaktsjefen. Er dette tillatelig eller utillatelig feilhandling?

Link to post
Share on other sites

Til etteretning; en kan jo undres over at det som skal gi oversikt gjør det mer komplisert - eller om det kanskje heller er symptomatisk ift. den etterhvert velutviklede resistens mot ansvarsfordeling

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/nay55n/Tre-dager-etter-dette-forliset-avga-fregattsjefen-full-forklaring-i-tingretten-Han-mener-Helge-Ingstad-saken-burde-vart-behandlet-pa-samme-mate

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Når det er snakk om så store verdier så synes jeg for egen del at det er helt greit at de bruker noen kroner og litt tid på å gjøre en grundig evaluering og vurdering mht hva som er riktig å gjøre selv om synsere og eksperter her mener noe annet, trolig med litt tynt grunnlag for sine sterke meninger.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er vel i praksis samme pris å bygge ny som å gjenoppbygge HI fra rått skrog.

 

Militærfartøyer er dyre å bygge, utruste og vedlikeholde, og faktum er at vi fikk Nansen-klassen til en svært god pris på grunn av markedseffektene som var i sving den gangen de ble bygget.

 

"Normal" anskaffelsespris for fregatter og destroyere er gjerne 2-3 ganger det vi betalte, men da for noe større fartøyer med vesentlig bedre våpenkapasitet (vesentlig flere VLS-celler, 5" kanon, CIWS for å nevne noe), og med større mannskap.

 

Nå er jo Norge verdensmestere i å spare seg til fant, og vi har på toppen av det hele en regjering styrt av Høyre, så jeg har INGEN forventninger til at den beste militærfaglige løsningen blir valgt.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er det dyrere å bygge nytt enn å reparere gammelt? Hvis skroget er passe greit utenom skadene fra havariet vil jeg tro det er enklere å fikse dette enn å bygge helt nytt? Våpensystemer og annet materiell må ribbes og fjernes, noe man ikke må gjøre på et nybygg riktig nok. Er det denne jobben som er dyr og tidkrevende i forhold til å bygge nytt? At man må bruke tid på å ribbe båten og utruste den igjen?

Link to post
Share on other sites

Knallipadden skrev 34 minutter siden:

Hvorfor er det dyrere å bygge nytt enn å reparere gammelt? Hvis skroget er passe greit utenom skadene fra havariet vil jeg tro det er enklere å fikse dette enn å bygge helt nytt? Våpensystemer og annet materiell må ribbes og fjernes, noe man ikke må gjøre på et nybygg riktig nok. Er det denne jobben som er dyr og tidkrevende i forhold til å bygge nytt? At man må bruke tid på å ribbe båten og utruste den igjen?

 

Jepp. Stålverdien i et nytt skrog utgjør ikke stort i dette regnestykket.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha sovet på vakt, spilt plystation, flørta med kvinnelige befal eller hva det en var som skjedde på den broa, håper jeg sjefen på bro betaler sin skatt med glede og hurrarop for evig og alltid. Hadde jeg klart å påføre skattebetalerne en ekstraregning på trettentusenmillionerkroner, hadde jeg tatt rev i seila, lagt meg paddeflat, bedt om unnskyldning til alle landets skattebetalere og ansett meg selv som landets største idiot - noe det er vanskelig å være uenig i!

Hvordan det går an å behandle menneskeliv, miljø og så store verdier så skjødesløst som dette virker, er mer en jeg klarer å begripe.

Denne saken, samt byggingen av det nye regjeringskvartalet forårsaket av en annen idiot - dog ikke sammenlignbar, kommer til å koste oss minst tyvetusenmillioner kroner, penger opposisjonen har bestemt skal gå av eksisterende rammer, altså uten ekstratilskudd fra oljefondet.

Dette kommer alle og enhver av oss merke på den ene eller andre måten, pengene må hentes inn.

Link to post
Share on other sites

Sett inn en bruktmotor fra finn.no lag skoleskip av båten så har vi den i bakhånd og kan ruste den opp på kort(ere) tid om man ser behovet for en ekstra fregatt øker i tiden fremover. Havner Norge i en skikkelig motkonjunktur om noen år er det fint å ha noen prosjekter klare for å holde fart i industri og teknologibedrifter på Vestlandet. 

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, ohm said:

 

Det er vel neppe slik at èn person bærer hele ansvaret her, om ikke vedkommende senket skipet med overlegg, selvfølgelig.

 

Er det ikke nettopp det - i enkle formuleringer vaktsjef, dernest skipssjef?


Så forbasket vanskelig man gjør det er av og til utrolig. Ansvar kan ikke delegeres, kun "jobben"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...