Jump to content
Knallipadden

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.

Recommended Posts

mons   
mons

Tror ikke AIS har høy pri alltid i forsvaret.

På vei nordover til Bodø lå 10+2 båter i bredd ved polarsirkelen med AIS på. Vi var på varden og hørte brølet av to militære båter på lang avstand Løp ned fra varden for å berge båter. Passerte rett etter hverandre i 30+ slik at bølgene ble forsterket og ødela bunnen på en 124 år gammel skøyte.

Etterpå fikk vi forklaring om at de ikke så oss på ais for de hadde en dårlig løsning som ikke var så lett å følge med på.

Det var 12 stk AIS i et 2-300 m bredt sund i dagslys..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Knallipadden   
Knallipadden

Her er et resymé fra lokalavisen bt.no med hvordan de jobber på broen til fregattene. De har intervjuet besetningen ombord i søsterskipet.

 

Korte beskjeder går effektivt mellom besetningen. To menige står på hver sin side av broen.

 

Hvert minste lille fartøy som observeres i kikkerten meldes inn til vaktsjef midt i rommet.

 

Vaktsjefens assistent, som har et særlig ansvar for navigasjon, har plass like ved siden av. Rett bak står en menig rormann. Broen bemannes på fregattene døgnet rundt. Vaktlagene går vakter på fire timer, etterfulgt av åtte timer med fri.

Skips sjefen legger stor vekt på optisk utkikk. Det vanskelig å forstå at søsterskipet KNM «Helge Ingstad» kunne smelle sammen med et digert tankskip mener sjefen. Han vil ikke spekulere i årsak.

AIS var avskrudd da skipet kolliderte. Thomassen bekrefter at dette er helt vanlig praksis. Man  seiler nok oftere uten AIS enn med. Å sende ut fartøyets identitet og posisjon er ikke forenlig med militære operasjoner. Men når vi velger å slå det av, så øker det ansvaret vårt i forhold til å være oppmerksomme på kollisjonsfare, sier skipssjefen. Ved nedsatt sikt, trange farvann og stor trafikk skal AIS brukes, også av krigsskipene.


Selv uten AIS vil besetningen få varsler om kollisjonsfare. Ved hjelp av systemet ARPA blir andre fartøy rutinemessig plottet inn i et radarsystem. Dersom fartøyene kommer for nærme hverandre vil det sendes ut varsel.

 

Lanterner skal bidra til at fregatten blir sett når den seiler i mørke. Ifølge Thomassen er det rutine at disse er tent fra solnedgang til soloppgang.

Da KNM «Helge Ingstad» kolliderte med «Sola TS» var det bare tankskipet som hadde los om bord. Dette er helt vanlig praksis ifølge skipssjefen. Militære fartøy er ikke pålagt  å ha los langs norskekysten. Det setter veldig store krav til navigatørene våre. Derfor legger vi svært stor vekt på kystseilas i trange farvann under opplæringen av dem, sier Thomassen.
 

Marinesjefen opplyser at KNM «Helge Ingstad» var på vei til De britiske øyer da skipet kolliderte.

 

Edited by Knallipadden

Share this post


Link to post
Share on other sites
millisivert   
millisivert

Sånnt skjer, det har skjedd før, det vil skje igjen, og det er fullstendig unødvendig, og kunne lett vert unngått hver eneste gang...

 

HMS Victoria og HMS Camperdown:

http://www.advanceddivermagazine.com/articles/hmsvictoria/hmsvictoria.html

 

Mohawk II vs. «nederlandsk fiskebåt»:

https://www.adressa.no/nyheter/article11929.ece

 

 

 

 

ss Andrea Doria og MS Stockholm: 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
bliss X   
bliss X

Det er lite opplysninger om tankskipet. Fikk det ingen skader? Hvor befinner det seg?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Chiefengineer   
Chiefengineer
fjordgrynt skrev 29 minutter siden:

Jeg vet det sitter marineoffiserer der ute helt i sjokk - og gullstriper- og stjerner vil få vinger å fly vekk med, men litt galgenhumor må det være plass til i en slik situasjon. Har man driti på draget - så må man ta følgene av det, og bare gå videre. Sånn er livet.:smiley: Å gjøre feil betyr ikke at man er et monster - tvert imot, det er en sterk indikasjon på at man er et ekte menneske.

 

I militæret sparkes man oppover etter noe slikt. Ender som regel opp som havariinspektører, kontraadmiraler (glemte å slå kontra i maskinen)  etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pinkvin   
Pinkvin
fjordgrynt skrev 2 minutter siden:

Vel - hva som er oppover, sideveis eller nedover er jo som man ser det. Jeg tviler veldig på om den ansvarelige her har noen fremtid i marinen i det hele tatt ... jf Arne Pran, øverste ansvarelige under Vassdalen-ulykken i 1986 - fullstendig galemattias som endte i tragedie - han hadde en fin karriere i sivilt næringsliv etter det.

 

Han ble kåret til ridder av sjølvaste Kongen i 2016:

 

https://groruddalen.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=15345

 

Og har åpenbart gjort en del gode ting her i livet også. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rolf   
Rolf
bliss X skrev 11 minutter siden:

Det er lite opplysninger om tankskipet. Fikk det ingen skader? Hvor befinner det seg?

Har fått seilingsforbud inntil videre. Har mulige merker på bulben, tydelig inntrykning på øverste del av styrbord ankerklyss, mistet styrbord anker, kjettingen henger ute (rast ut under sammenstøtet med følgeskade på spillet?). Videre er der tydelig inntrykning og maling avskrapning langs rekka over styrbord ankerklyss. Og sist men ikke minst er der hull i skipssiden 2-3 meter aktenfor styrbord klyss. Så den er merket.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ventus   
Ventus

Det er få menn av det kalibret - selv om han har ansvaret for en tragisk ulykke.

Andre i Norge er stort sett av annen type... nok av eksempler i nyere tid.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pinkvin   
Pinkvin

Om tankskipet ble tvunget til å styre BB i stedet og holdt 7 knop ville det tatt ca 4- 6 minutter (alt etter vinkel mot land) før det stod på grunn/land. Ville tankskipet kunne stoppe på tre- fire båtlengder? Ville kommunikasjon mellom tanker og slepebåt være rask nok til å unngå katastrofe? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rolf   
Rolf

Skader påført Sola TS, sjekk bildene nøye. Skade på rekke ser ut til å kunne samsvare med skade på overbygg til fregatten.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9m1g99/milliardfregatt-med-massive-skader-etter-kollisjon-som-en-rambukk?utm_source=vgfront&utm_content=row-2

 

https://www.tv2.no/v/1392456/

 

Dette bildet viser skader over hullet som kanskje kan samsvare med rekkeskade på tankeren

26E4E93C-D649-4BA9-B76F-14CA228732A6.jpeg.b2f81002e8a2be2a51d1128cea3c5fd4.jpeg

Edited by Rolf

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rolf   
Rolf

Nå var det jo ikke noe slep i den forstand, taubåten hang nok etter tankeren «i slakk line» som standby tug. Men kan vel allikevel tenkes at tankeren førte «slepe lanterner»

Share this post


Link to post
Share on other sites
Christian V   
Christian V
-morten- skrev for 11 timer siden:

Tror ikke dere kan basere noe på marinetraffic.  Enten så har ikke Helge Ingstad hatt styring forut smellet, eller så er det begått en menneskelig svikt på brua. Vi kommer til å få svar fordi alt ligger lagra både optak fra brua og tracking fra overvåkingssentral, samt radiobeskjeder. Jeg tror TS Sola har liten skyld i dette. HI gikk sannsynligvis i Stealth modus, så den var veldig lite synlig på vanlig radar! Jeg vil ikke spekulere i noe mer hva som har skjedd før vi får en sjøforklaring, men tror ikke skipssjef på HI har sovet så godt i natt!

Hva mener du med stealth modus? Uten radarutsendelse?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ugleseth   
Ugleseth

I svært mange ulykker konkluderer  havarikommisjonene med at årsaken er menneskelig svikt. Så kan man diskutere om uttrykket menneskelig  er korrekt eller om det er systemfeil.

 

Leser også at det er høy disiplin  på broen på militære fartøy .  Det kan godt være men det finnes alltid svake ledd og sikkerheten er ikke bedre enn det svakeste leddet.  Jeg kan se for meg at noen på broen har vært opptatt med andre gjøremål og ikke oppfattet farene.  Man har dempet belysningen på kontrollskjermene og lyden på alarmsignalene. En av offiserene var kanskje nede og kokte mer kaffe. En annen på dass.  Den tredje passet på å legge seg litt nedpå for å få litt hvile.  Utkikksmannen fikk gjentatte anfall av microsøvn og klarte ikke å orientere seg.   Så smeller det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pinkvin   
Pinkvin
Ventus skrev for 2 timer siden:

 

Så om tankeren måtte styre BB og alt forøvrig gikk perfekt ville de klare å stoppe før land. Om det gikk 2-3 minutter før de "gjorde alt riktig" så ville marginene være for små. 

 

En ting er potensiell katastrofe ved å gå på grunn til BB, men det er vel også sånn at tankeren i praksis nesten bare kan gå mot SB fordi det rett og slett er "trangt", relativt sett når det kun er fire båtlengder til land og en har dårlig evne til både å manøvrere og stoppe. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
John_Kr   
John_Kr
Chiefengineer skrev for 12 timer siden:

 

Dette fartøyet seiler nok ikke på noe tyngre saker enn marine gassolje. Framdriftsanlegget er et kombinert diesel og gassturbinanlegg der gassturbinen benyttes under høy fart.

F75 og F76 er MGO (Marine Gass Oil)

Share this post


Link to post
Share on other sites
bliss X   
bliss X
Ugleseth skrev 56 minutter siden:

I svært mange ulykker konkluderer  havarikommisjonene med at årsaken er menneskelig svikt. Så kan man diskutere om uttrykket menneskelig  er korrekt eller om det er systemfeil.

 

Så smeller det.

Jeg tviler på at vi noen gang vil få vite alt om årsaken til denne katastrofen

Når båten er fjernet og fraktet til basen kommer saken til å stilne og det var det ... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Solseng   
Solseng

Vi ser oss gjerne litt blinde på de nære realiteter (og fataliteter). Fra et samfunnsmessig perspektiv vurderer gjerne politisk ledelse annerledes enn menigmann. Men i dette tilfellet vil man med god grunn kunne hevde at inkompetanse ikke trumfer andre viktige vurderinger. Her er det bare å rydde bort kratt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Trond C   
Trond C

Herregud, får man si - nivået over Facebook, men alt er her, fra ok faglig begrunnet informasjon og synsing til konspirasjonsteoretisk vås. Får ta til meg det som er god informasjon, og la gnålet gli forbi :smiley: En utfordring, men man får ta seg sammen :smiley:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ugleseth   
Ugleseth
bliss X skrev 55 minutter siden:

Jeg tviler på at vi noen gang vil få vite alt om årsaken til denne katastrofen

Når båten er fjernet og fraktet til basen kommer saken til å stilne og det var det ... 

Mulig forsvaret kan hemmeligstemple   havarikommisjonens  rapport  pga rikets sikkerhet.

 

Nå er det kanskje ikke mange som vet hva mikrosøvn er.

Kort forklart:

 

https://forskning.no/content/mikrosover-du-din-klone

Share this post


Link to post
Share on other sites
bliss X   
bliss X

De kan nok ikke hemmeligstemple hele rapporten men de kan sikkert hemmeligstemple deler av rapporten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...