BØstrøm Svart 17.November.2018 Del på Facebook Svart 17.November.2018 Kan du forklare litt mer? Jeg trodde skilletrafo skulle skille båtjord og landjord? Er det lederene som skilles, og jord er underordnet? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 17.November.2018 Del på Facebook Svart 17.November.2018 fjordgrynt skrev for 2 timer siden: Jeg må faktisk komme tilbake til det senere . Kanskje noen andre har forslag ? Har du skilletrafo installert ombord, skal landstrømkabelen ha med landjord men denne skal IKKE være tilkoblet noe ombord. Ligger båten på land, skal den samme landstrømjord være tilkoblet jord ombord. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 17.November.2018 Del på Facebook Svart 17.November.2018 det siste samsvarer med det jeg tror jeg har visst Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 17.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2018 (redigert) fjordgrynt skrev for 7 timer siden: Og da er litt av poenget at man kan gjerne koble til landstrømsjord til jordingen i båten - det er bare fint - felles jord kalles det. Du har rett, jeg er ikke fagmann men liker kunnskap, så jeg leser mye. Men denne kan vel ikke være riktig? Litt av intensjon med å ha skilletrafo er vel bryte forbindelsen til land? Slik har jeg i allefall forstått det. Med denne løsningen så gjør man vel det stikk motsatte, man trekker med seg jordledningen helt ut til båten og dens forbrukere. Da har du vel bypasset 1/3 av landstrømmen utenom skilletrafoen og dette er ikke noe jeg har sett verken her på BP, hos noratel eller Victron. Både Noratel og Victron har greie forklaringer og tegninger som selv jeg skjønner Redigert 17.November.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 17.November.2018 Del på Facebook Svart 17.November.2018 (redigert) Kjellg skrev 10 minutter siden: ... Men denne kan vel ikke være riktig? Litt av intensjon med å ha skilletrafo er vel bryte forbindelsen til land? man trekker med seg jordledningen helt ut til båten og dens forbrukere. Da har du vel bypasset 1/3 av landstrømmen utenom skilletrafoen og dette er ikke noe jeg har sett verken her på BP, hos noratel eller Victron. Både Noratel og Victron har greie forklaringer og tegninger som selv jeg skjønner Du har oppfattet dette helt riktig, @Kjellg Har du skilletrafo skal jordlederen i landstrømkabelen IKKE tilkobles ombord i det hele tatt. Om denne tilkobles jordsystemet ombord, mister skilletrafoen sin funksjon. Noratels og Victrons forklaringer er helt i samsvar med dette. Eneste unntaket er om båten er på land. Da SKAL landstrømjord tilkobles båtens jordsystem. Redigert 17.November.2018 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 17.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2018 (redigert) Bonus skrev 31 minutter siden: Du har oppfattet dette helt riktig, @Kjellg Har du skilletrafo skal jordlederen i landstrømkabelen IKKE tilkobles ombord i det hele tatt. Om denne tilkobles jordsystemet ombord, mister skilletrafoen sin funksjon. Noratels og Victrons forklaringer er helt i samsvar med dette. Eneste unntaket er om båten er på land. Da SKAL landstrømjord tilkobles båtens jordsystem. Det var nå enda godt Yes, det med når båten er på land er jeg også klar over. Der er Victron fin, det er en egen jumper til dette. Vet også at mange andre har enten egne kontakter eller en bryter for å koble samme jord når de står på land. Men en annen ting - Om man har dynaplate og du kobler jord når du står på land - da skal vel dynaplate frakobles? Ikke at jeg skal ha jord slik (følger loven ), men kjekt å vite for kunnskapens skyld Redigert 17.November.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 17.November.2018 Del på Facebook Svart 17.November.2018 (redigert) BØstrøm skrev for 7 timer siden: Den var ny for meg. Kan jeg koble stålskroget mitt til landstrømsjord? Jeg har skilletrafo... Fjordgrynt, Jeg har også vært lærer uten pedagogikk. Det skal du absolutt ikke. Se på innlegget mitt, to båter ved siden av hverandre. Om nabobåten din har lordfeil kan ditt skrog bli korteste vei til jord og da tæres det opp. Det finnes flere eksempler på dette. Redigert 17.November.2018 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 17.November.2018 Del på Facebook Svart 17.November.2018 Kjellg skrev 9 minutter siden: ... Men en annen ting - Om man har dynaplate og du kobler jord når du står på land - da skal vel dynaplate frakobles? Ikke at jeg skal ha jord slik (følger loven ), men kjekt å vite for kunnskapens skyld Om du har dynaplate tilkoblet båtens jordsystem og kobler til landjord når du ligger på land, så blir jo også dynaplaten tilkoblet landjord. Du behøver derfor IKKE koble ut denne. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.November.2018 Del på Facebook Svart 18.November.2018 sunnmøre skrev On 15.11.2018 at 21.25: Bør sikkert ikkje gjere det, med tanke på at eg er ute av tråden.... Men eg skal ikkje diskutere jording, berre kommentere @Roger jo Du skriv: Beklager vis jeg traff et ømfintlig spørsmål med å spørre om samsvarserklæring for anlegget ditt. Merkeleg formulert, men går ut frå du meiner at du sette meg ut av spel, med eit godt formulert spørsmål. Tvert i mot. Det du fekk meg til å gjere, var å trekke meg frå diskusjonen om landstraum. Du forsøker å bruke ein argumentasjonsteknikk som går ut på å vinne ein diskusjon, i staden for å fremje diskusjonen. Kva ynskjer du med å stille spørsmål om min landstrauminstalasjon anna enn å vri diskusjonen frå tema til person? Eg kan godt svare bekreftande på at alt i min båt er dokumentert, utan at dette har noko med tema i diskusjonen å gjere. Synes at det er synd at forsøk på "billige" argumentasjonspoeng blir nytta, i staden for å ta problemstillinga seriøst. Her kan en ikke være vekk noen dager. Beklager, Beklager, det var ikke slik ment, som du mener. har diskutert med mange som hevder at alt er på stell om 220V i båten og og det er det ikke før en samsvarserklæring foreligger i følge loven. og siden du hevdet at alt var på stell, tillot jeg meg å spørre, fint da er vi to som har orden i papirene. Unnskyld. Så får DSB være uenige med våre naboland inntil videre. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kjellg Svart 18.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2018 fjordgrynt skrev for 22 timer siden: Selv om landstrømmen i prinsippet er et IT-anlegg, så vil det nesten alltid være lekkasje til jord et sted, og i prinsippet livsfarlig å bruke uten landjord i båten. Så det eneste rette er å montere skilletrafo. Det er vel her man ramler av lasset når man ikke er fagmann. Hehehe Sikker på at du ikke blander begrepene «eneste rette» og «mest fornuftige»? Med utsagnet ditt så leser jeg at det er feil å bruke sjøteledning eller et såkalt galvanisk skille? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 18.November.2018 Del på Facebook Svart 18.November.2018 http://vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Publikationer/Batparmen_04_elsystem .pdf Om man sammenligner landstrømsjord i Norge og Sverige så man ihvertfall ha i bakhodet at Norske forskrifter krever at AC jord kobles sammen med DC jord. De svenske forskriftene forbyr denne koblingen. Sitér dette innlegget Link to post
Miranda2 Svart 19.November.2018 Del på Facebook Svart 19.November.2018 JRK skrev for 13 timer siden: Om man sammenligner landstrømsjord i Norge og Sverige så man ihvertfall ha i bakhodet at Norske forskrifter krever at AC jord kobles sammen med DC jord. De svenske forskriftene forbyr denne koblingen. Hvilken paragraf i den Norske forskriften krever at du kobler sammen AC og DC jord? Hvilken paragraf i den Svenske forskriften forbyr sammenkobling av AC og DC jord? Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 19.November.2018 Del på Facebook Svart 19.November.2018 Sitat Hvilken paragraf i den Norske forskriften krever at du kobler sammen AC og DC jord? Hvilken paragraf i den Svenske forskriften forbyr sammenkobling av AC og DC jord? Hej Det finns en ny skrivning om detta. http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Batteknik/Batparmen-04Elsystem-juni2018.pdf Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Miranda2 Svart 19.November.2018 Del på Facebook Svart 19.November.2018 Ove T skrev 1 time siden: Hej Det finns en ny skrivning om detta. http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Batteknik/Batparmen-04Elsystem-juni2018.pdf Hälsningar Ove Tenker du på denne teksten? " Båtens likströmsystem för 12 V (24 eller 48) måste hållas helt åtskilda från växelströmsystemet med 230V. Undantaget är jord, som enligt EU-reglerna kan vara sammankopplad med 12V-systemets jord (minus)." Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 19.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2018 Akkurat dette med å koble jord med batteri minus har jeg spurt om her på BP. Det snåle er at jeg har fått begge svar, både ja og nei. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.November.2018 Del på Facebook Svart 19.November.2018 Kommer an på hvem du spør, og hvilken forståelse de har av reglene. Og hvilket opplegg det refereres til. Osv. Er ikke enkelt dette her. Eks.: I Sverige kan man legge opp 220 V selv. Bare man har forståelse av hva man driver med. Uansett lander ansvaret på båteier. I Sverige. Og jeg har ikke båtjord til batteri minus eller til sjø. Samsvarserklæring fra Bravida i Strömstad. Altså godkjent i hht. EU-norm. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 19.November.2018 Del på Facebook Svart 19.November.2018 (redigert) Miranda2 skrev for 1 time siden: Hvilken paragraf i den Norske forskriften krever at du kobler sammen AC og DC jord? Hvilken paragraf i den Svenske forskriften forbyr sammenkobling av AC og DC jord? Når jeg refererer til forskriften så er det ofte flere paragrafer og ikke minst tekniske løsninger som danner grunnlag for mine uttalelser. Generelt for alle installasjoner gjelder at forlegningen skal være gjort på en slik måte at personell ikke skal utsettes for farlige strømstøt. I og med at det er muligheter for at en av fasene kan få forbindelse med motor gjennom varmtvannstank, batterilader eller feil I selve anlegget, er det naturlig å anse motor som en utsatt anleggsdel. I tillegg er det som regel I en plastbåt den største mekaniske innretningen. Derfor er det naturlig at denne skal være jordet til landstrøm. Unntaket er selvfølgelig når man har skilletrafo. Men fremdeles skal skal motoren jordes, men da til Lokaljord Når det gjelder Svensk forskrifter her jeg ikke lest dem, så her referte jeg til Svenska Kryssarklubben's tekniske komite. Ove T skrev for 1 time siden: Hej Det finns en ny skrivning om detta. http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Batteknik/Batparmen-04Elsystem-juni2018.pdf Hälsningar Ove Takk for det Ove. Det var nytt og nyttig oppdatering I forhold til det gamle skrivet jeg refererte til. Redigert 19.November.2018 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.November.2018 Del på Facebook Svart 19.November.2018 Og med den fra Kryssarklubben, har Hulda et prosjekt på batteriinstallasjonen, nogon gong i fremtiden, på norsk 'up the pipeline'. Altså, ikke all verdens prioritet. Sitér dette innlegget Link to post
Miranda2 Svart 19.November.2018 Del på Facebook Svart 19.November.2018 JRK skrev 3 minutter siden: Når jeg refererer til forskriften så er det ofte flere paragrafer og ikke minst tekniske løsninger som danner grunnlag for mine uttalelser. Generelt for alle installasjoner gjelder at forlegningen skal være gjort på en slik måte at personell ikke skal utsettes for farlige strømstøt. I og med at det er muligheter for at en av fasene kan få forbindelse med motor gjennom varmtvannstank, batterilader eller feil I selve anlegget, er det naturlig å anse motor som en utsatt anleggsdel. I tillegg er det som regel I en plastbåt den største mekaniske innretningen. Derfor er det naturlig at denne skal være jordet til landstrøm. Unntaket er selvfølgelig når man har skilletrafo. Men fremdeles skal skal motoren jordes, men da til Lokaljord Når det gjelder Svensk forskrifter her jeg ikke lest dem, så her referte jeg til Svenska Kryssarklubben's tekniske komite. Altså er vi enige om at det ikke finnes noen som helst krav i forskriftene om sammenkobling av DC jord og AC PE-jord i Norge. Kravene går på hvordan PE jord skal designes, uten hensyn til DC jord. Og Ove har nettopp sannsynliggjort i sin vedlagte tekst fra Kryssarklubben, at det ikke finnes et krav i Sverige om at DC jord og AC PE-jord skal være adskilt. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 19.November.2018 Del på Facebook Svart 19.November.2018 Det er vi . Min påstand som jeg skrev var nok basert på en eldre utgave Ove's skriv. Grunnen til at jeg tok opp dette er jo at før man kritiserer DSB for å ha sære regler så må man forstå forskjellen på IT (I Norge)og TN (I resten av Europa) net. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 19.November.2018 Del på Facebook Svart 19.November.2018 Hvordan blir det for oss som har to-polet anlegg? Hos meg er det ikke koblet noen jord(minus på batteri) til motor. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 19.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2018 (redigert) Midtpinne skrev 12 minutter siden: Hvordan blir det for oss som har to-polet anlegg? Hos meg er det ikke koblet noen jord(minus på batteri) til motor. Tror man må bruke hodet litt og se over om det på noen som helst måte er mulig å danne en sluttet krets. Kan man det så bør det vel jordes der hvor det kan oppstå. For min del så er personsikkerheten pri1 og pri2 er tæring. Om du bruker 220V fra land samtidig som DC er tilkoblet så er vel muligheten for å danne en krets stor, men da har man vel igjen ødelagt 2 poligheten og dannet 1 pol? Tror jammen jeg må sette meg ned og tegne dette Redigert 19.November.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 19.November.2018 Del på Facebook Svart 19.November.2018 (redigert) Midtpinne skrev 23 minutter siden: Hvordan blir det for oss som har to-polet anlegg? Hos meg er det ikke koblet noen jord(minus på batteri) til motor. Med tanke på personvern bør ihvertfall motor jordes om du har varmtvannstank med elkolbe. Da er motoren din en utsatt anleggsdel som forskriftene sier. Og som Kjell G skriver, hos han er personsikkerheten prioritet 1. Og det er helt riktig for det sier forskriftene også :) Redigert 19.November.2018 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 19.November.2018 Del på Facebook Svart 19.November.2018 Kjellg skrev for 19 timer siden: Det er vel her man ramler av lasset når man ikke er fagmann. Hehehe Sikker på at du ikke blander begrepene «eneste rette» og «mest fornuftige»? Med utsagnet ditt så leser jeg at det er feil å bruke sjøteledning eller et såkalt galvanisk skille? Skjøteledning er helt OK på løse enkeltapparater så lenge landjord ikke er tilkoblet noe sted i båten. Det er skilletrafo som regnes som galvanisk skille. Diodebarrierene man kan sette mellom landjord og båtjord er ikke galvaniske skiller i ordets rette betydning, det vil alltid lekke noen uA gjennom skillet uansett. Selvsagt mye bedre enn ingenting, men ikke en fullgod løsning, etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 19.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2018 fjordgrynt skrev 25 minutter siden: det vil alltid lekke noen uA gjennom skillet uansett Ok, da skjønner jeg at jeg må lese litt mere, hehehe. Trodde sånne diodeskiller stoppet alt opp til ca 2,5V. Vet st det er elektronene som beveger seg (A) men at V bare er kraften bak. Men når vi snakker om diodeskille - Kan man på noen måte måle om de er funksjonelle? Man må vel kunne måle resistansen gjennom disse boksene for å se om de er funksjonelle? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.