BØstrøm Svart 4.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 så har vi flyttet begge båtene til Hundige havn, og masten fra Pi 14 er tatt av, og ligger på verkstedet til John Mast for ombygging og tilpasninger. Flinke folk her i Danmark.Nesten sjokkerende effektivt når man har vært på verksted i Polen og Portugal som sammenligning. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 5.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 På vei hjem med «Crown of Scandinavia nå» Det ble jo ett blodslit, med demontering av 2 master, berging av div på den gamle masta osv, i i regn og sur vind. Litt feber, og bronkitt, sier vel noe om alderen som smyger seg på. John Mast er godt igang, så om en drøy uke blir det ned til Hundige igjen, for prøvesegling, og forhåpentligvis seiling hjem. Anbefaler John Mast på det sterkeste, også prismessig, iforhold til tidligere erfaringer med riggarbeid, både hjemme, og i Portugal. Ett tankekors ved demonteringen, var at en splint på en riggbolt til babord overvant manglet. Dette er vel fjerde gangen p denne riggen. Alltid på over eller undervant, nede ved dekket. En gang med det resultatet at en riggbolt forsvant under gange, og undervantet slapp med ett dunk. Tre uavhengige eksperter har tre forskjellige forklaringer på hvorfor dette skjer. John Mast mente det skyldtes skjøte som passerer riggbolten, men det synes jeg stemmer dårlig, da skjøte normalt ikke passerer der. At riggbolten er mindre enn hullet i røstjernet, synes jeg er mer sannsynlig. Uansett, sjekk splintene folkens. Tror jeg går for «nøkkelringvarianten» neste gang. Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 5.Mars.2019 Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 Må de sy om seila eller vil de passe ny masta?hvor mye koster alt ca. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 5.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 Genakker, fokk, storseil, code 0 og mast kom på 190K. Ombygging på ca 100 K. Seilene vil passe. Litt usikker på om kryssfokk fra den gamle riggen vil passe, da den nye masten ikke hadde inner forstag, men får det nå. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 5.Mars.2019 Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 Båten er veldig heldig som har deg som eier :) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
BØstrøm Svart 7.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2019 Nå er jeg tilbake i gamlelandet. Drar til Hundige nest helg, for å få seilene ombord, se om alle detaljer er ok, osv, samt prøveseile den fra Hundige, og opp til København. Så hjemseiling blir ikke før månedsskifte Mars=April. Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 7.Mars.2019 Del på Facebook Svart 7.Mars.2019 Får håpe den klarer en eller to knop mer da. Er alt ferdig montert bare og heise seila når du kommer ned, eller må du gjøre noe selv. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 7.Mars.2019 Del på Facebook Svart 7.Mars.2019 Gjør du noe med vantinfestningene? Du hadde vel mastheadrigg med rette salinger? Hvordan gjør du det med støtte av masten akterover? Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
BØstrøm Svart 7.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2019 Seilene må tidligere eier og jeg få bakset ombord, og montere. Han skal være med å prøveseile også, for å hjelpe meg med trim, reving med rullebom, osv, som er litt nytt for meg. Tidligere eier er jo en av forfatterene av "Seilerboka" som har solgt, og selger godt, så jeg antar jeg er i gode hender der. Tipset hans er at jeg kommer til å seile vannvittig mye bedre med den nye masten, men jeg innser at det er grenser for hvor vannvittig bra man kan seile med en båt som lastet veier 20tonn. Masten blir bygget om til masthead med rette salinger. Det var liksom ingen diskusjon, når jeg kom i kontakt med Steen Christensen hos John Mast. Det blir dobbelt akterstag, slik jeg hadde fra før. Siden den nye masten er endel høyere, vil inner forstag komme lavere på masten, relativt, enn før. Derfor må jeg bruke backstag/lensetakler i mye vind på kryss. Dette var allerede montert på den nye masten, som opprinnelig ikke hadde akterstag. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Mars.2019 Del på Facebook Svart 7.Mars.2019 Da blir det veldig lik rigg til en annen kvalitetsbåt jeg kjenner. Egentlig en kopi om du har doble undervant. Vekten din er ikke noe problem. Hulda er mindre og veier 17 tonn, runder 8 knop når forholdene ligger til rette. Så du burde greie 10 knop :-) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 7.Mars.2019 Del på Facebook Svart 7.Mars.2019 Gøy du holder oss oppdatert. Virker som du blir tatt godt vare på av John Mast. Alle vurderingene som er gjort (som du har beskrevet) virker veldig fornuftige. Så tilbake til første innlegget mitt, der jeg var noe negativ. Var dum nok til å estimere behov for 40 cm lenger salingshorn. Veldig spent på hva fasiten ble. Når jeg har sett bilder av masta tipper jeg 50 cm bredere på øverste, 40 cm bredere på nederste saling. Dette vil ikke påvirke seilegenskapene negativt, da båten uansett krever bredere skjøtevinkel. Ta gjerne flere bilder når masta er oppe. Savnet bilde fra siden i tillegg til rett bakfra. Nerden i meg ønsker også ett bilde av seilene på kryss i moderat vind. Forseil, legg kamera på dekk langs seilet ca midt på seilet i lengderetning og ta bilde slik at hele seilet er syndlig. Omtrent samme på storseil, legg kamera midt på bommen og ta bildet oppover. Lykke til med prøveseiling. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.Mars.2019 Del på Facebook Svart 7.Mars.2019 BØstrøm skrev for 4 timer siden: Masten blir bygget om til masthead med rette salinger. Det var liksom ingen diskusjon, når jeg kom i kontakt med Steen Christensen hos John Mast. Det blir dobbelt akterstag, slik jeg hadde fra før. Bra riggtyp, ukomplisert, mindre risiko for havarier. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
BØstrøm Svart 7.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2019 Takk for håndspåleggelser. Jeg kommer med full rapport når prøveseilasen er unnagjort. Hvor mange cm osv på salingene vet jeg ennå ikke, men John Mast vet åpenbart hva de driver med. Det som antydes over, virker som det kan stemme. Helt rette blir visst salingene ikke. 3 grader fanget jeg opp underveis. At båten min, i en krisesituasjon, både har bly og jern nok til holde en garnison beskjeftiget i dagesvis, er jo ett merkelig oppsett for lystseilas, men jeg har hele tiden ment at man alikevel vil ha glede av en moderne og optimalisert rigg, og ditto seil. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 8.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2019 Har lest igjennom tråden en gang til. Jeg er utrolig heldig som har gammel båt, og Båtplassen. Snart har hele vinteren gått av seg selv. Tar ferga til Danmark neste torsdag. Har snakket med Steen Christensen idag, og er oppløftet. Dette er en mann med kaliber, og etter mitt hjerte. Han har sørget for å montere de to spinakkerbommene over på den nye masta, holdt igjen montering av gåen lanterne, og har flere ganger påpekt at han har sagt han skal hjelpe meg, og da blir det slik. Steen Christensen må oppleves. Videre har han spurt meg om ønsker underveis, kommet med råd, og vært etterrettelig. Når noe synes meg vanskelig mht tid, eller annet, er han en pådriver, og positivist. Man samler noen negative erfaringer med leverandører, produkter, osv gjennom ett langt båtliv. Noen positive også, men nå var det på tide med en slik erfaring, Blir dette så bra som jeg tror, kommer jeg i fremtiden til å seile til Hundige i Danmark bare for en riggsjekk. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.Mars.2019 Del på Facebook Svart 9.Mars.2019 Flott at du deler :-). Jeg er også godt fornøyd med min John Mast, selv om jeg gjerne hadde sett at den ikke slapp igjennom så mye vann innvendig. Er det gjennomgående mast du kjøper, eller står den på dekk? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
BØstrøm Svart 9.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2019 Min står på dekk. Det er vel ikke uvanlig å srøpe en plugg inne i gjennomgående master. Pass bare på at vannet dreneres ut, slik at ikke masten kan frostsprenge. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Mars.2019 Del på Facebook Svart 9.Mars.2019 Til vanlig er det drillet dreneringshull i mastfoten, vertikalt. En leverandør man kan stole på er gull verd. Da får det heller bli en krone dyrere. Selv om det er en DKK. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.Mars.2019 Del på Facebook Svart 9.Mars.2019 Nja, så enkelt er det ikke. Det er jo kabler som går gjennom masten, og disse må kunne byttes. På min forrige båt var det en Srldenmsast, samme utfordringen der. De selger en tiksotrop epoxy man kan fylle oppå den originale tetteproppen, men da sitter kablene stuck etterpå. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hulda Svart 9.Mars.2019 Del på Facebook Svart 9.Mars.2019 Jeg omtaler mast som står på dekk. Jeg har aldri vurdert gjennomgående mast, liker ikke hullet, heller ikke vann inn. Hulda skal ikke ha så mye som ett gram bunnvann. Jernbåt. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 9.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2019 (redigert) Joa. Kjenner problemet. På min forrige båt satt flere generasjoner med kabel fast i masta, og jeg måtte lage meg 9meter lange borr, så jeg fikk borret ut kablene. De satt i hver sin dedikerte kanal, på hver side av mastesporet. Redigert 9.Mars.2019 av BØstrøm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.Mars.2019 Del på Facebook Svart 9.Mars.2019 Framtia skrev for 1 time siden: Flott at du deler :-). Jeg er også godt fornøyd med min John Mast, selv om jeg gjerne hadde sett at den ikke slapp igjennom så mye vann innvendig. Er det gjennomgående mast du kjøper, eller står den på dekk? Jeg er også fornøyd med min John Mast rigg (minus noen detalj) men det blir rettet opp nå når jeg skifter vant og stag etter 28 år....... men også veldig fornøyd med mine Profurl ruller....... Framtia...dette kunne ju vare en løsning se hur Ran sailing løste det ca 9min inn i filmen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Nevermind Svart 9.Mars.2019 Del på Facebook Svart 9.Mars.2019 Jeg fylte på med epoxy og fyllmasse i masten på din forrige båt @Framtia. Faktisk så bra at jeg nå risikerer å måtte kjøpe watermaker når og hvis det blir langtur på meg Det lekker fortsatt litt inn når det regner mye, men atskillig mindre enn før, og det er fortsatt mulig å bytte kabler i masten. Forstår det slik at trådstarter ikke har gjennomgående mast, og ser nok noen fordeler med det. Foruten det med vann som kommer inn vil det også være mindre vindstøy under dekk i en båt som ikke har gjennomgående mast. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 10.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2019 Jeg kjenner godt problemet med vann via mast, og ned i kjølen, og synes det er ett mye større sikkerhetsproblem enn akkurat de milliliterne som kommer inn under seiling. Når kjølen er tørr, og man er vant til det, vil litt vann i kjølen indikere en uregelmessighet, og man kan finne ut av, og gjøre noe med det, kanskje på ett tidlig tidspunkt, for noe som kan bli værre. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 10.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2019 ser ut som om jeg må gjøre noe med toppen av storseilet. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 10.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2019 20 tonn Motiva under disse seilene kan bli interessant. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.