Jump to content

Bytte mast på Motiva 43. Moderne rigg m.seil 200k


BØstrøm

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

En liten oppdatering!

 

Banken var på gli, John Mast, som designet masten, mener bestemt at den er sterk nok, så nå går jeg for dette.....

 

venter på ett bra noravær, som kan blåse meg til København. Christensen på John Mast,  mener det må nye salinger til, og tre dagers jobb, så dette blir spennende.

 

Hvis det er noen interesse, skal jeg holde dere orientert.

Link to post
Share on other sites

Oppdateringer skal bli. 

 

Når det gjelder pengebruken, så burde jeg kanskje ikke kommentere det. Jeg innser at det er sinnsykdom på linje med forelskelse, men jeg må følge drømmen. Ikke engang jeg lever evig.

 

og har jeg råd til å la være. Det jeg har av seil og riggutrustning, med sin alder, i bytte mot speller nytt, på en båt det kanskje hadde kostet 5 millioner å bygge idag.

 

Hvor bra det seiler etterpå, gjenstår å se. Kanskje middelmådig, men da er forhåpentligvis potensiale der. 1 knop mer i lett vind er drømmen.

Link to post
Share on other sites

Flott at det ordner seg. Med nye salinger blir det en helt annen mast. Eks på min båt måtte jeg ha økt profilvekten betydelig hvis jeg lun hadde en saling. Lurt å bruke de som kjenner masteprofilen så regner de på dette slik at det blir riktig med en gang. Lykke til, blir alltid gøyere med økt seilareal!

Link to post
Share on other sites

Blir spennende å høre om oppdateringen. Når John Mast skal gjøre endringen blir det bra. Jeg var litt skeptisk til styrken i ett tidligere svar, sikker på at John Mast sjekker og gjør dette riktig. Dette er en blanding av erfaring og matematikk, ikke veldig komplisert men de som gjør det må ha rett kunnskap. Hadde vært morsomt å leke litt med tall, trenger da bredde på salingshorn før og etter på masta. Bredere salingshorn har lite å si for deg, da båten uansett vil ha lavere kryssvinkel, og ikke vil kunne utnytte en smal mast.

 

Mest spennende, hvordan båten oppleves etter oppgraderingen. Håper seilegenskapene blir mye bedre.

Link to post
Share on other sites

Steen Christensen var innom her igår. Jeg har fått tilbud vedr. Nye salinger, tilpasninger osv, og de kan starte mandag morgen. Problemet er at det blir litt dyrere enn antatt. Men slik de ønsker å gjøre det, blir jo masten også ca. 20 cm høyere, mens jeg forestilte meg at den skulle kuttes minst en halv meter, så den ferdige meterprisen blir ikke så gæærn.

 

Jeg har psyket meg opp til å avbryte prosessen, og seile hjem, men funnet ut at jeg istedet går for dette. 

Link to post
Share on other sites

Son en Kamerat sa: "Penger er ikke noe verdt før du bruker dem". Noen lagrer penger og bruker dem til å oppnå en slags status. Selv har jeg aldri vært typen....

 

Spennende dette her! Hvorfor er det egentlig at masten skal forlenges? Ble den for kort ift nye bredere salingshorn??

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...