Jump to content

Bytte mast på Motiva 43. Moderne rigg m.seil 200k


BØstrøm

Recommended Posts

Driver stadig og oppgraderer min Motiva 43. Har nytt storseil, men riggen er en John Mast fra 1991. Den har rulleseil inn i masten.

 

En gammel venn, og seilskribent fra Danmark, har kjøpt ny båt, etter at hans forrige ble pinneved under orkan i Karibien. Den nye er tegnet av samme konstruktør Arne, Borghegn. Dette er en Racingbåt, med dyp kjøl, og mast med rullebom, rod, alle seil, også code 0. Den har diamanter oppover i riggen, litt bakoverlente salinger, og kun 1 vant til dekket på begge sider. Plassert omtrent der mine aktre undervant står. Den har i tillegg lensetackler/backstag av dynema, festet langt bak på baten hans. Vantene har en avstand på ca 3,2 meter(må jeg dobbelsjekke) mens mine overvant går helt ut i borde( nesten 4 meter).

 

Masten er 3 meter høyere enn min. 

 

Alt er btukt meget lite, nesten bare prøvd. Min bekjente båteier mener masten er for tung for hans type båt, og ønsker carbonrigg. 

 

Jeg tenker å flytte bomfestet på masten ca en halv meter opp, fordi jeg har dekkshus. Da må jeg enten sy om seil, eller ha storseilet konstant revet. Muligens flytte det enda høyere, men det blir ett prisspørsmål også.Da kan jeg redusere mastehøyden litt. 

Så bør jeg forsterke vant. Dette sveises under dekk, og er overkommelig. Gjøre om løpende backstag til faste akterstag.

 

I dag har jeg 2 forstag, med kryssfokk innerst. Vil gjerne rigge dette på den nye masten også. 

 

Kjølen på Motivaen er fylt med 4500 kg bly nederst, og har 1000l diesel over dette. Den er avsluttet helt rett, og er flat på undersiden. Kan tenke meg å sveise en avrundet, pen skål under, og fylt med ytterligere 500 kg bly. Ihvertfall mulig over tid, hvis stabilitet skulle bli ett problem.

 

Mast og storseil, genua og code 0 kommer på 200 lapper. Litt tilpasning(ikke kjøl) kanskje 20 000;-  Omtrent nypris på rullebom og storseil, og nesten nytt.

 

Seileren fra Danmark kjenner Arne, konstruktøren, og lurte på om han kunne se på stabiliteten. Han begynner å bli en voksen mann. Svaret var at man saktens kunne gjøre slik og sånn, men det var ingen beskjeftigelse for ham. Slikt fikk man aldri betalt for, bla bla. Pluss ansvar, bla bla.

 

Ellers så er min betraktning at ett tregt skrog(båten veier 20 tonn, med vann, diesel og utstyr) ikke trenger en gammeldags, treg rigg. 

 

Jeg kommer til å legge ut riggtegninger når jeg får kloa i jobbPCen imorgen.

 

Noen som har synspunkter?

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Har prøvd iherdig noen timer nå. Får åpnet vedlegg på mail i henholdsvis word og pdf, prøver å lagre de forskjellige steder, for å plukke dem opp som filer på baaatplassen, men nei. Båtplassen skal ha zip, og ikke izip, mine notater, pdf, eller winzip. Engang lærte jeg navigasjon, og lanterneføringer. Det kunne lett kokes ned til, « jo mere lanerner og lys, jo lengre unna» Nå har en ny lærdom utkrystalisert seg for meg: jo flere z`er og w`er, jo mer umulig er det å få noe vettugt ut av denne helvetes Ipaden. Siri skjønner det heller ikke. Gi meg en kinesisk kuleramme, ett husarkiv, eller ett sjakkbrett. Men nettbrett, rullebrett og androide,blinkende, altoppslukne virusbefengte kommunikasjonsplattformer har jeg snart fått nok av. Savner telefontrollet, rikstelefon, og ett skikkelig sjøkart med blyantstreker. Finnes det i det hele tatt en eneste grunn, bortsett fra Båtplassen, for å tre denne dritten nedover hode og skuldre. Fjesbok kanskje, ha ha. Same shit, new wrapping. LA8PV(Wesenlund) hadde venner over hele verden .....men ingen i Norge. Natta....

Redigert av BØstrøm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Frykter at du får for mye krefter i dette, og at riggen er for spe. Hva veier båten som riggen er satt opp til? Hvis din veier dobbelt så mye har du lett dobbelt så store krefter. Kan eventuelt kompensere med å få nye slingshorn, øker du de med 40 cm per stk får du mye bedre kraftforhold. 

 

Også litt skeptisk til seilene. De er designet til en rask, lett regattabått. Den er lettdrevet, og kan dermed ha veldig flate seil for å få mer fart. Når du kommer med din båt, vil seilene være for flate. Du vil dermed ikke ha nok kraft til å seile i bølger. Det jobbes mye med å designe seil som passer til ulike båttyper. Å bruke seil som er designet til ett annet konsept er ikke raskt. 

 

En lett moderne rigg vil du ha fordel av. Men skal du kjøpe brukt bør egenskapene være ganske like. 

Link to post
Share on other sites

Båtens rettende moment avgjør hvor mye krefter riggen må tåle. Det er ingen vits i å forsterke noe på båten da riggens høyde ikke har noe å si for hvor mye krefter båten må ta. Den krenger så mye den tåler og så kaster den styringen. Det er en viss sjans for at riggen ikke er kraftig nok til din båt. Dette gjelder både stående og løpende rigg samt seilene. Og det er riktig som pacuare sier at seil designet for en motorseiler skal ha en annen fasong. Jeg ville glemt hele greia. 20 tonn er alvorlig mye for en 43-foter. Hvis du vil ha bedre seilegenskaper bør du kanskje vurdere å bytte båten. Eventuelt kjøpe bedre seil til den riggen du har.

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Seilegenskapene som de er, er ok for meg, når det blåser litt. Da klarer båten tilogmed å krysse(med kryssfokka) Det er på de svake vindene jeg tekte det var noe å hente? 

 

Dessuten så er jo dette nye seil, og ny stående rigg. Nytt rullesystem, osv. Masten jeg har er snart 30 år gammel. 

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev On 17.12.2018 at 22.24:

Driver stadig og oppgraderer min Motiva 43. Har nytt storseil, men riggen er en John Mast fra 1991. Den har rulleseil inn i masten.

 

 

Ikke rulleseil inn i masten...den har rullebom, det er positivt, gjør att du kan få ned seilet, dersom rullemekanismen henger seg du kan også ha gjennomgående spiler/latter .....jeg har en liknades rullebom på Gunga Din

 

Men.....alltid ett men :smiley:

dersom du skifter ut stag o vant til større dimensjon, er det ikke sikkert att masteprofilen er stor nok, den utsettes  for ganske store kompresjonskrafter......

du må ha en proff riggdesigner til o regne på dette........spontant tror jeg riggen er altfor klen til Motivan

 

bommen, kicken og likrenne(det som henger på masten) tror jeg du kan bruke på din ordinarie mast etter litt modifisering

storseilet tveksamt !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg kan lite om dette, men synest det er spanande betraktningar BØstrøm tek opp.

 

Er det slik at rigg og segl frå ein lett og rask båt vil vera for svake til ein like stor men tung båt/ ein båt med eit anna rettande moment?

 

Vår cat er jo ein lett båt, men segla er sterkare til ein like stor einskrogsbåt. Dette fordi det rettande momentet er mykje større.

 

Vil Code0-seglet og genakeren passa til slagskipet t il BØstrøm reint styrke- og designmessig om måla er nokolunde dei same?

 

Eg håpar ts held oss oppdatert, og fortel kva som avgjer valet.

 

Lykke til!

 

(Nye segl og rigg er jo ikkje dårleg frå båtjolanissen :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg hører på betraktningene, men tenker igrunn, som ofte, helt motsatt.

 

En superseiler av dette kaliberet (P 14) HAR MAST OG RIGG SOM ER LAGET FOR ENORME PÅKJENNINGER. alt er overdimensjonert, og beregnet på havseilas og regatta. 

 

Å sette en "treg mast" som den som står på Motivaen over på den andre båten vil være mye værre. Mindre trimmemuligheter, og potensielt svakere konstruksjon, som ikke ville tålt smalere forankrig i dekk(avstanden mellom vant og mast)

 

Rullebom vil dessuten senke tyngdepunktet på riggen, særlig ved reving, og kompensere noe for økt høyde. Jeg synes 3 meter høyere mast er mye, og kan godt tenke meg å redusere dette met en meter eller mer, Men da kommer kostnaden med å sy om seil osv. Forstagslengden passer bra slik det ser ut idag. Hos meg er faktisk forstaget litt lenger, men det kompenseres ved å flytte rullesystemet til over dekk, da det på Motivaen sitter foran på Pekè/baugspryd.

Link to post
Share on other sites

 
Riggen er designet til smal båt og profilet er derfor dimensjonert veldig opp. Det er en super sterk rigg og stort sett som ny. Det der med at mast skal byttes etter 12 år er ren idioti, bare kikk rundt i en hvilken som helst havn. Halvparten av de mastene er 30 år gamle. Og de knekker stort sett aldri (og oftest pga dårlig vedlikeholdte terminaler i stående rigg).
 
Dette er hva nåværende eier, båtskribent, og forfatter av seileboka skriver om riggen.
Link to post
Share on other sites

Det er ikke noen tvil om at båten tåler riggen. Heller ikke er det tvil om at Motiva'en blir treg med 16 meter mast. Hulda er heller ingen reser, dog er vekten ikke mer enn 17 tonn. Og masten husker jeg ikke i farten hvor høy den er, tror jeg har 17 meter, eller var det 16,5 meter. Bredden på Hulda er ca. 4 meter. Så at Motiva'en greier 19 meter mast er vel nokså opplagt. Hvis du ikke skal endre salingshornene, så kommer vantfestene nokså langt inn på båten. Problemet, slik jeg ser det, er styrken i rod'ene og innfesting av kutterstaget og lasten som dette staget gir. Jeg bare føler, kan ikke gi noen tall.

Link to post
Share on other sites

Mener mastehøyden er 16;8 meter over vannlinjen idag.

 

Forsterking for dekksfestene er vel enkelt på stålbåt. Festene til bakre undervant på Motivaen står der de skal for vant på den nye masten.En mindre sveisejobb under dekk. Jeg tenker å bruke festene til fremre undervant også, samt faste akterstag. Lar være å bruke vant ut i borde. Da tar jeg mer høyde.

 

Hvis jeg lar kutterstag gå inn sammen med forstaget i masta, og bruker en harværsfokk som er litt for kort i forliket? Da er det ingen endringer på dekksfester.. 

 

Har sendt hele oppsettet til Drøbak, så får vi se hva ekspertisen sier.

 

 

Link to post
Share on other sites

Lar du kutterstaget komme inn rundt 30 cm under fokkestaget, er du vel uansett på den sikre siden. Så der det bare å forsterke fra dekket og ut til borde, slik at du ikke drar cabriolet'en av båten. Hvis du skal  kjøre riggen som masthead, så kan du vel kutte masten rett over der fokkestaget går inn. Så sy om seilet i bomlike.

Link to post
Share on other sites

Snakk med PS rigging (Tideligere Nordic mast) og hør med dem.

 

Båten vil tåle det økte seilarealet. Det er det ikke tvil om. Infestningspunktene i dekk er dimensjonenert i dag til båtens rettende moment og dette øker ikke ved økende seilareal og høyde.

 

Jeg har i 2018 montert ny rigg på min båt. Det var opprinnelig en Nordic mast på båten men etter samråd med forsikringselskap og Mathis værft i Danmark ble det satt på en Selden C153 mast. Jeg var veldig involvert i prossesen og det var interesant. Jeg fikk lære at det skal veldig lite til at kreftene blir feil. Salingshornenes lengde og dems vinkel må tilpasses nøye for å få kreftene riktig ned.

Jeg sier ikke at det ikke går men før du bruker så mye penger ville jeg snakket med de som har laget og beregnet dette fra starten av. Jeg hentet selv den orginale riggen fra en annen båt men der var utgangspunktet veldig likt. Da fikk jeg god rådgivning av Nordic mast.

 

Det er heller ikke slik at en helt ny rigg er mere sikker en en eldre rigg. Hvist man tar uygangspungt at det ikke er noe feil med den gamle riggen selvfølgelig. Det knekker like mye master på nye båter som gamle.

 

Når det gjelder seil så er generelt seil for lettdrevne båter flatere en for tyngre båter. Jo flatere seil jo høyere kan man stå mot vinden men mister man kraften hjelper det lite. Duktykkelsen er også tilpasset seilets størrelse og rettende moment. For de aller fleste turseilere spillr dette kanskje ikke mest rolle.

Link to post
Share on other sites

Jeg er nødt til å flytte innfesting til bommen høyere på masten, pga eget dekkshus. Derfor tenker jeg at en forkorting av masten bør skje i bunnen. Ett alternativ Hulda er inne på, er å lage masthead av riggen. Kutte av en god meter i toppen, og la kutterstag gå inn lavere enn forre forstag. Bedre enn å sy om akterlik, er vel å bare seile med noe av seilet rullet inn på bommen.Ihvertfall inntil videre, for å spre utgiftene. På dagens rigg kann jeg ta vaier og strekkfisker til ett undervant, som den nye masten ikke har idag, og akterstag. Jeg har nok vaier til doble akterstag. 

 

Teoriene rundt rettende moment, og flatere seil, duktykkelser osv stiller jeg meg litt tvilende til. Høres ut som noe en seilmaker krydrer samtalen med, for å øke prisen på salget. Ingen båter er vel statiske figurer på max kryss. Man må trimme etter sjøgang(mer ktaft i seilene ved mye sjø), vindstyrke og retning. Hvilken mast har flere trimmemuligheter enn en mast til en supermoderne,havgående regattabåt? 

 

En liten innrømmelse til slutt. Av båtene i havna, ytterst på moloen, er masten min nesten høyest. Kanskje ett par like høye, og ihvertfall en som er tydelig høyere. Dette må jeg se på hver gang jeg parkerer, og går på plankene ut mot moloenden. Å se min egen mast rage klart høyest, vil gi meg tilfredshet. Barnslig? Jada, og veldig dustete. Men hva så.....

Link to post
Share on other sites

Interessant utfordring.

 

Har dessverre ikke så mye faglig input her annet enn egen erfaring fra min tidligere båt en Moody 36 (kraftig engelsk seiler, originalt rigget med lav rigg og noe lite seil) den var av tidligere eier rigget med ny mast på 19 meter (mot 15,5m originalt) og bygd på kjøl, ror og baugspyd. (Selve  påbyggingen av kjøl, rornog baugspyd var velsog vellykket) Denne opplevdes som overrigget og jeg måtte reve tidlig samt at masten pumpet mye i enkelte vindstyrker/retninger. Vurderte sterkt å kutte masten og sy om seilene, men kom aldri dit.

 

Sier absolutt ikke at det er feil eller for stor rigg til din båt, men mener som flere at du kanskje bør få noen til å regne litt på ting og tang før du setter i gang.

 

 

BØstrøm skrev for 3 timer siden:

 

En liten innrømmelse til slutt. Av båtene i havna, ytterst på moloen, er masten min nesten høyest. Kanskje ett par like høye, og ihvertfall en som er tydelig høyere. Dette må jeg se på hver gang jeg parkerer, og går på plankene ut mot moloenden. Å se min egen mast rage klart høyest, vil gi meg tilfredshet. Barnslig? Jada, og veldig dustete. Men hva så.....

 

Ikke vanskelig å se den. Båten jeg nevnte over hadde høyest mast i havna, både å gå ut brygga og se at den rager over alle andre og ikke minst se blikk fra fra andre båter og biler som stopper når du skal under bro på 19 meter med 19 meters mast er litt Morro ;-)

Link to post
Share on other sites

Morten_L skrev 17 minutter siden:

Interessant utfordring.

 

Har dessverre ikke så mye faglig input her annet enn egen erfaring fra min tidligere båt en Moody 36 (kraftig engelsk seiler, originalt rigget med lav rigg og noe lite seil) den var av tidligere eier rigget med ny mast på 19 meter (mot 15,5m originalt) og bygd på kjøl, ror og baugspyd. (Selve  påbyggingen av kjøl, rornog baugspyd var velsog vellykket) Denne opplevdes som overrigget og jeg måtte reve tidlig samt at masten pumpet mye i enkelte vindstyrker/retninger. Vurderte sterkt å kutte masten og sy om seilene, men kom aldri dit.

 

Sier absolutt ikke at det er feil eller for stor rigg til din båt, men mener som flere at du kanskje bør få noen til å regne litt på ting og tang før du setter i gang.

 

 

 

Ikke vanskelig å se den. Båten jeg nevnte over hadde høyest mast i havna, både å gå ut brygga og se at den rager over alle andre og ikke minst se blikk fra fra andre båter og biler som stopper når du skal under bro på 19 meter med 19 meters mast er litt Morro ;-)

19 meter på 36 fot er lysår unna 21 meter på 43 fot. Disse båtene kan vel ellers nesten sammenliknes deplasementmessig.

 

siste del av innlegget ditt likte jeg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...