Jump to content

Bytte mast på Motiva 43. Moderne rigg m.seil 200k


BØstrøm

Recommended Posts

Ask skrev 5 minutter siden:

Hei.

 

Dette er eit svært interessant tema. Mange takk for at du deler info!

 

Korleis er erfaringa, med masteskiftet, så lang?

 

Står vel litt om dette litt lenger bak. At båten var litt underrigget er det ingen tvil om. Nå krysser den bedre også. Når jeg rever storseilet, flater det seg sånn passe ut til denne båten. På lett vind virker det som om jeg fort seiler 1,5 knop hurtigere enn før, men her trenger jeg litt fler turer(har ikke alltid kontroll på hvilken vei strømmen setter). Brukte også litt tid på å finne ut av revinga, men ser ut til at jeg har knekt koden nå. Vinkelen bommen har mot masta var helt avgjørende her, og bommen skulle nok litt høyere opp bak, enn jeg hadde trodd.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 6 minutter siden:

Vi får ta en tur ut i hver vår båt til våren og sammenligne seilegenskaper 😊

masta vår er ca 17m over dekk. Hvor høy var original masta di?
 

er denne kjølen så rar da?

 

kjølen vår er også flat under. 

image.jpeg.4ec1cdfd62b0c03cef858b0b787bbfac.jpeg

 

1459DE58-74CC-4C47-BE2F-D442F4E2AB1D.jpeg.4fb855da74667c4a31b77ee1e52923fe.jpeg

Min kjøl er ikke lik denne. Mangler avslutningen. Kan ta bilder imorgen. Det første bildet er nok en nyere Motiva. Motivaen ble også laget med en elefantfotvariant. Vet ikke om jeg tør å måle meg med den lekre, røde båten. Men møtes 2 båter utpå, er det jo straks en regatta...

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 2 timer siden:

Min kjøl er ikke lik denne. Mangler avslutningen. Kan ta bilder imorgen. Det første bildet er nok en nyere Motiva. Motivaen ble også laget med en elefantfotvariant. Vet ikke om jeg tør å måle meg med den lekre, røde båten. Men møtes 2 båter utpå, er det jo straks en regatta...

Båtene bor 1/2 nm fra hverandre, så vi kan nok møtes. Poenget mitt er å sammenligne for å lære 😊

 

har du propell aksling ut av kjølen? Det er en Amel variant jeg trodde de var alene om 😊

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 16 minutter siden:

Båtene bor 1/2 nm fra hverandre, så vi kan nok møtes. Poenget mitt er å sammenligne for å lære 😊

 

har du propell aksling ut av kjølen? Det er en Amel variant jeg trodde de var alene om 😊

Vi kan godt ta en liten regatta vi. 

Motivaen min har vel akslingen ut rett over kjølen. Hylserøret er slagloddet inn i stålet tror jeg, for det ser ut som bronse/messinglegering av noe slag. Finner ikke noe godt bilde dessverre.

Link to post
Share on other sites

På kryss har vel hverken du eller jeg tjans mot Bitteliten under vanlige forhold skulle jeg tro. Tipper du seiler fra meg pga vekt i de lavere vindstyrkene også, pga vekt, og uten flyvende seil av noe slag. Kanskje gjør jeg det godt i over 10m/s? Kunne vært moro å prøve. Men du ligger vel fremdeles i Sverige? 

Link to post
Share on other sites

vi seiler stort sett som dette. Særlig nå som vi har nye seil. Så fort det blåser over 5-6 ms er det grei fart i den fyldige dama vår 😊
 

image.png.4b6bc4ef69fcdab4175f734376a751ae.png
 

Som her feks  7-8 knop med storseil og selvskjøtende kryssfokk  ca 8-10 ms om jeg husker rett. Tror det er Ursholmen på stb side  fin dag med ca 35nm seilas nordover etter 4 ukers tur til Danmark

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det er slike seilaser man gjerne husker. Og slike:

20170917_102132.jpg.f9e884a086c15be556519365a5f2329d.jpg

Været var kanskje ikke førsteklasses, men isen holdt seg unna brillene. Bidevind N av Marstrand. Har ikke vindmåler. Det blåste en laber bris, ikke ikke mer enn at vi hadde genoa og fullt storseil. Det er en opplevelse når båten går slik, stille, ikke særlig krenging, bare suger avgårde i en steady bris. 

 

Joda, Hulda ligger coronafast i Strömstad. Og jeg er coronafast i Son. Det var slett ikke planen.

Hulda blir nok sist, uansett. 

 

Link to post
Share on other sites

Med fare for å bevege meg langt utenfor tema i tråden....har seriøst tenkt på å få satt linsene rett inn i øyet. Ulempen er prisen, ca 30 000,- pr øye.

 

Det som nesten er værre er seiltøyet jeg har på meg der. Kliss klass etter ett par timer med nedbør og sprøyt. Jeg tror snart jeg spyr når jeg hører noe om jakker og bukser til tusenvis av kroner med spesialpustende stoff. Fra nå av blir det gummistøvler i stor størrelse med ullsokker i,. Ulltøy og regnjakke og bukse alà fiskere, og sydvest.Selvfølgelig også flere lag med ull under, avhengig av været. Jeg bare ser på den latterlige neoprenmansjetten i ermene på jakka jeg har på meg. Like tykk som en engangs gummihandske. Det eneste den holder ute, er handa mi, når jakka skal av, så jeg får rivi istykker alt av borrelåser fortest mulig. Og at jeg har latt meg lure, ikke en gang, men har vel sett nr 5 nå med ubrukelig seiltøy. Hva er galt med trykknapper og vanntett tøy, som har virka siden Helly Hansen åpna fabrikken i Moss i 18 hundre og ett eller annet

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme erfaringen og har blitt ledd ut flere ganger. Det som imidlertid er farlig med trykknapper, er at de fryser igjen, åpner seg i hard vind, jakka henger fast her og der og åpner seg, etc. En gang i tiden hadde jeg overdel av typen som ble tredd over hodet som en genser, helt suverent. Mulig det var offshore, og at den måtte bli igjen der ute. Så fleece innerst og tykk ull utover er uslåelig. Det er noe dritt og gå på dass med det utstyret montert. Eneste ulempen.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 26 minutter siden:

Kan gå lenge uten å gå på dass, med store gummistøvler da:rolleyes:

Sammengende hel dress kan være en utfordring det også. En gang endte det med at jeg måtte klippe ut trusa, etter vill kamp i kleskottet hvor doen er plassert. Var vel ikke flatt vann heller....

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
1 hour ago, BØstrøm said:

Det optimale må være regnbukse med klaff bak, sånn som Langbein har på pysjen.

 

Det kalles "drop seat" og er vanlig på tørrdrakter designet for padling - da primært for kvinner. Ser at det også finnes for bukser ment for seiling, da igjen for å adressere kvinners behov - merkelig nok!

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...