Jump to content

Bytte mast på Motiva 43. Moderne rigg m.seil 200k


BØstrøm

Recommended Posts

2ED520D8-5EBC-48F9-89BB-636F9E266615.jpeg.4d07ba41020c0d78fc5f2a5ae18188c6.jpegså har vi flyttet begge båtene til Hundige havn, og masten fra Pi 14 er tatt av, og ligger på verkstedet til John Mast for ombygging og tilpasninger. Flinke folk her i Danmark.Nesten sjokkerende effektivt når man har vært på verksted i Polen og Portugal som sammenligning.

Link to post
Share on other sites

På vei hjem med «Crown of Scandinavia nå»

 

Det ble jo ett blodslit, med demontering av 2 master, berging av div på den gamle masta osv, i i regn og sur vind. Litt feber, og bronkitt, sier vel noe om alderen som smyger seg på.

 

John Mast er godt igang, så om en drøy uke blir det ned til Hundige igjen, for prøvesegling, og forhåpentligvis seiling hjem. Anbefaler John Mast på det sterkeste, også prismessig, iforhold til tidligere erfaringer med riggarbeid, både hjemme, og i Portugal.

 

Ett tankekors ved demonteringen, var at en splint på en riggbolt til babord overvant manglet. Dette er vel fjerde gangen p denne riggen. Alltid på over eller undervant, nede ved dekket. En gang med det resultatet at en riggbolt forsvant under gange, og undervantet slapp med ett dunk. Tre uavhengige eksperter har tre forskjellige forklaringer på hvorfor dette skjer. John Mast mente det skyldtes skjøte som passerer riggbolten, men det synes jeg stemmer dårlig, da skjøte normalt ikke passerer der. At riggbolten er mindre enn hullet i røstjernet, synes jeg er mer sannsynlig. 

 

Uansett, sjekk splintene folkens. Tror jeg går for «nøkkelringvarianten» neste gang.

 

Link to post
Share on other sites

Seilene må tidligere eier og jeg få bakset ombord, og montere. Han skal være med å prøveseile også, for å hjelpe meg med trim, reving med rullebom, osv, som er litt nytt for meg. Tidligere eier er jo en av forfatterene av "Seilerboka" som har solgt, og selger godt, så jeg antar jeg er i gode hender der. Tipset hans er at jeg kommer til å seile vannvittig mye bedre med den nye masten, men jeg innser at det er grenser for hvor vannvittig bra man kan seile med en båt som lastet veier 20tonn.

 

Masten blir bygget om til masthead med rette salinger. Det var liksom ingen diskusjon, når jeg kom i kontakt med Steen Christensen hos John Mast. Det blir dobbelt akterstag, slik jeg hadde fra før.

 

Siden den nye masten er endel høyere, vil inner forstag komme lavere på masten, relativt, enn før. Derfor må jeg bruke backstag/lensetakler i mye vind på kryss. Dette var allerede montert på den nye masten, som opprinnelig ikke hadde akterstag.

Link to post
Share on other sites

Gøy du holder oss oppdatert. Virker som du blir tatt godt vare på av John Mast. Alle vurderingene som er gjort (som du har beskrevet) virker veldig fornuftige. Så tilbake til første innlegget mitt, der jeg var noe negativ. Var dum nok til å estimere behov for 40 cm lenger salingshorn. Veldig spent på hva fasiten ble. Når jeg har sett bilder av masta tipper jeg 50 cm bredere på øverste, 40 cm bredere på nederste saling. Dette vil ikke påvirke seilegenskapene negativt, da båten uansett krever bredere skjøtevinkel.

 

Ta gjerne flere bilder når masta er oppe. Savnet bilde fra siden i tillegg til rett bakfra. Nerden i meg ønsker også ett bilde av seilene på kryss i moderat vind. Forseil, legg kamera på dekk langs seilet ca midt på seilet i lengderetning og ta bilde slik at hele seilet er syndlig. Omtrent samme på storseil, legg kamera midt på bommen og ta bildet oppover.

 

Lykke til med prøveseiling.

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 4 timer siden:

 

Masten blir bygget om til masthead med rette salinger. Det var liksom ingen diskusjon, når jeg kom i kontakt med Steen Christensen hos John Mast. Det blir dobbelt akterstag, slik jeg hadde fra før.

 

 

Bra riggtyp, ukomplisert, mindre risiko for havarier.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Takk for håndspåleggelser. Jeg kommer med full rapport når prøveseilasen er unnagjort. Hvor mange cm osv på salingene vet jeg ennå ikke, men John Mast vet åpenbart hva de driver med. Det som antydes over, virker som det kan stemme. Helt rette blir visst salingene ikke. 3 grader fanget jeg opp underveis.

 

At båten min, i en krisesituasjon, både har bly og jern nok til holde en garnison beskjeftiget i dagesvis, er jo ett merkelig oppsett for lystseilas, men jeg har hele tiden ment at man alikevel vil ha glede av en moderne og optimalisert rigg, og ditto seil. 

Link to post
Share on other sites

Har lest igjennom tråden en gang til. Jeg er utrolig heldig som har gammel båt, og Båtplassen. Snart har hele vinteren gått av seg selv.

 

Tar ferga til Danmark neste torsdag. Har snakket med Steen Christensen idag, og er oppløftet. Dette er en mann med kaliber, og etter mitt hjerte. Han har sørget for å montere de to spinakkerbommene over på den nye masta, holdt igjen montering av gåen lanterne, og har flere ganger påpekt at han har sagt han skal hjelpe meg, og da blir det slik. Steen Christensen må oppleves. Videre har han spurt meg om ønsker underveis, kommet med råd, og vært etterrettelig.  Når noe synes meg vanskelig mht tid, eller annet, er han en pådriver, og positivist. 

 

Man samler noen negative erfaringer med leverandører, produkter, osv gjennom ett langt båtliv. Noen positive også, men nå var det på tide med en slik erfaring,  Blir dette så bra som jeg tror, kommer jeg i fremtiden til å seile til Hundige i Danmark bare for en riggsjekk.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Nja, så enkelt er det ikke. Det er jo kabler som går gjennom masten, og disse må kunne byttes. På min forrige båt var det en Srldenmsast, samme utfordringen der. De selger en tiksotrop epoxy man kan fylle oppå den originale tetteproppen, men da sitter kablene stuck etterpå.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

 

Framtia skrev for 1 time siden:

Flott at du deler :-). Jeg er også godt fornøyd med min John Mast, selv om jeg gjerne hadde sett at den ikke slapp igjennom så mye vann innvendig. Er det gjennomgående mast du kjøper, eller står den på dekk?

 

Jeg er også fornøyd med min John Mast rigg (minus noen detalj) men det blir rettet opp nå når jeg skifter vant og stag etter 28 år.......

men også veldig fornøyd med mine Profurl ruller.......

 

Framtia...dette kunne ju vare en løsning

se hur Ran sailing løste det ca 9min inn i filmen

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg fylte på med epoxy og fyllmasse i masten på din forrige båt @Framtia. Faktisk så bra at jeg nå risikerer å måtte kjøpe watermaker når og hvis det blir langtur på meg :smiley: Det lekker fortsatt litt inn når det regner mye, men atskillig mindre enn før, og det er fortsatt mulig å bytte kabler i masten. Forstår det slik at trådstarter ikke har gjennomgående mast, og ser nok noen fordeler med det. Foruten det med vann som kommer inn vil det også være mindre vindstøy under dekk i en båt som ikke har gjennomgående mast. 

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner godt problemet med vann via mast, og ned i kjølen, og synes det er ett mye større sikkerhetsproblem enn akkurat de milliliterne som kommer inn under seiling. Når kjølen er tørr, og man er vant til det, vil litt vann i kjølen indikere en uregelmessighet, og man kan finne ut av, og gjøre noe med det, kanskje på ett tidlig tidspunkt, for noe som kan bli værre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...