BØstrøm Svart 19.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2018 Trumphesset her er muligens å legge ca 500kg i kjølen, med tyngdepunktssenteret ca 2;15 meter under vannlinja. Bare spekulsjoner selvsagt. Jeg hadde lastelære engang, men nå husker jeg bare benevnelsene(GZ arm. Metasenter, og noen a`ervog b`er) klarer ikke regne på dette selv lenger, så får vente på ekspertisen. Opphøyd i 3. Var viktig med slakke tanker. Dette vil også kunne forme kjølen vannlinjeformet. Idag har Motivaen bare en flat plate under kjølen, som må gi mye «drag» eller turbulens i vannmasser(som sikkert heter noe annet) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Desember.2018 Del på Facebook Svart 19.Desember.2018 (redigert) Jeg har 43 fot på 13 ish tonn. Moden dame med runde hofter er vel en passende beskrivelse. Høyde over vannlinja ca 18,5 meter. Mastehøyde over dekk ca 17 meter. Egentlig en ganske lettrrimma rigg med lensetakler (de brukes mest over havstrekk) Vi seiler mer enn godt nok med denne. Skuffende bra for enkelte «konkurrenter» ? Fullspila storseil. Stor genoa og et kryssfokk som ikke er helt flatt nok i mye vind. I lettvind blir det litt stusselig, derfor funderer jeg på gennaker eller lignende. Helst en som kan seile 70-180 grader relativ vindvinkel godt. Bildene viser litt rigg og fart på ulike vindstyrker/vinkler. Seiler skuta di saktere enn dette BøStrøm? Redigert 19.Desember.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 19.Desember.2018 Del på Facebook Svart 19.Desember.2018 litt vanskelig å forholde seg til disse tallene Bitteliten i og med at du viser SOG og ikke speed, strøm påvirker jo normalt båtfarten en hel del :-) men uansett, gennaker må man ha! Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 19.Desember.2018 Del på Facebook Svart 19.Desember.2018 SOG er gps fart. Alle tall er med god medstrøm ?? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 19.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2018 En god knop saktere Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 20.Desember.2018 Del på Facebook Svart 20.Desember.2018 BØstrøm skrev for 11 timer siden: Teoriene rundt rettende moment, og flatere seil, duktykkelser osv stiller jeg meg litt tvilende til. Høres ut som noe en seilmaker krydrer samtalen med, for å øke prisen på salget. Ingen båter er vel statiske figurer på max kryss. Man må trimme etter sjøgang(mer ktaft i seilene ved mye sjø), vindstyrke og retning. Hvilken mast har flere trimmemuligheter enn en mast til en supermoderne,havgående regattabåt? Hvis du tviler på disse teoriene bør du holde deg laaaaaangt unna ett slik prosjekt. Alle som kan noe om rigg og seil er rimelig samstemte her. Det er relativt enkelt å regne på dette, finnes mange fine bøker om dette også. Mange båter har mye mer trimmemuligheter enn en supermoderne havgående regattabåt. For å gå bakover i tid, starbåt, IOD, meterbåtene, 470, soling hadde alle for snart 50 år siden mer trimmemuligheter enn dagens båter. Det er også her mye av kunnskapen om riggtrim kommer fra. Man kan trimme ett seil litt, men grunnformen er avgjørende. Vi kjøpte seil til mesterskap avhengig av hvilke vind og bølgeforhold vi forventet. Og hadde ofte med backup i tilfelle det ved innmåling tydet på andre forhold enn forventet. Ut i fra min kunnskap vil du få båten din til å seile fremover med seil fra en lett regattabåt, men den vil gå mye raskere med billigste dacronseil. I litt rotasjø tipper jeg det skiller 2 knop. Det er litt som å ha en motorsvak bil, og konsekvent bruke 5 giret til bakkestart. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 20.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2018 Joda, ser den. Men hva mener du om riggen da. Jeg kan jo bruke storseilet jeg har, inntil nytt bør syes. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.Desember.2018 Del på Facebook Svart 20.Desember.2018 Bøstrøm, ta en tlf ned til Køben......og John Mast, de kan sikkert svare deg på om riggen tåler stå på en Montiva !? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
BØstrøm Svart 21.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2018 Gunga Din skrev for 16 timer siden: Bøstrøm, ta en tlf ned til Køben......og John Mast, de kan sikkert svare deg på om riggen tåler stå på en Montiva !? Har sendt de mail, og prøvd å ringe noen ganger til John Mast. Fikk bare ett svar på mail om at de kommer med tilbud på ny mast på nyåret? Har konferert med seilmakeren min i Gressvik. Han er ikke udelt negativ. Har også sendt mail til Borghegn Design, som har tegnet begge båtene. Ser ut til at alle har tatt juleferie. Jeg trenger altså å få vite rettende moment på båten, samt en oppgitt styrke på masten. Men jeg har en god følelse på dette. Tilslutt er bare det minste problemet tilbake. Å skaffe ett par hundre tusen. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 21.Desember.2018 Del på Facebook Svart 21.Desember.2018 Som jeg skrev tideligere er det ikke nødvendigvis umulig. En enkel indikasjon på rettende moment kan kalkulerer her: http://www.seldenmast.com/en/services/calculators/rm_calculator.html Du har også kun vist til bilder. Dette sier lite. Hvilken profil har masten? Normalt er det også et produksjons nummer som er stemplet inn som kan være ok hvis du skal snakke med produsent (I ditt tilfelle johnmast) Båten bærer økt seilareal. Men må nok seiles med mindre forseil tideligere og evt revet tideligere. Men det er jo nødvendigvis ikke negativt. Når man vet masteprofil kan man se på masten stivhet. Skal man ha en mindre stiv mast må den ha mere kumming ved montering samt muligens monteres lensetakler og evt sjekkstag. I tillegg må alle mål og vinkler på salinger stemme med båtens innfestningspunkter. Ellers blir alt feil. Wire/Rod dimensjon må i tillegg tilpasses båtens rettende moment. Jeg tror at det ville vært lettere å gå feks til Selden å fått designet en mast med større storseil evt også høyere forstagsinnfesting. Da blir det rett med en gang. Det trenger nødvendigvis koste helt sinnsykt levert og montert i landet rett sør for oss. Men da kommer jo seil i tillegg. Men seil er jo forbruksvare. Det bør ikke masten være! Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Hulda Svart 21.Desember.2018 Del på Facebook Svart 21.Desember.2018 Dyrt, fra Seldèn? Den gangen jeg kjøpte rigg til Hulda var prisen fra Seldèn omtrent det dobbelte av hva riggen som sitter på Hulda kostet den gangen. Nå er vel tidene magrere og Seldèn kanskje litt mykere i kantene. Men den gangen måtte man stå med luen i hånden for å få kjøpte noe til SEK 200 000. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 22.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2018 ravddo skrev for 14 timer siden: Som jeg skrev tideligere er det ikke nødvendigvis umulig. En enkel indikasjon på rettende moment kan kalkulerer her: http://www.seldenmast.com/en/services/calculators/rm_calculator.html Kul kalkulator. Lekte meg litt, og tror RM er på pluss minus 90kNm. Med litt dypere kjøl, og større deplasement, kan det fort komme opp i 110kNm. Vet ikke om jeg skjønner Newton helt? Betyr dette at kraften potensielt kan flytte 90 tonn en meter på ett sekund(akselerere) Men jeg antar at formelen i bunn har brukt erfaringsdata/gjennomsnittsdata for glassfiberbåter. Sier vel ikke så mye om stabilitet, og potensielt er vel en stålbåt mindre stabil, med mye vekt oppover i båten. Men det sier vel hva masten må være dimensjonert for. Innfestingspunktene stemmer forunderlig godt med det aktre undervant på dagens mast er festet. Jeg vil gjerne utstyre med faste akterstag(har fester til dobbelt) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Desember.2018 Del på Facebook Svart 22.Desember.2018 Du kan oversette Newton med en kraft som klemmer nedover, eller oppover, alt etter som. Hvis du veier 100 kg, så blir du klemt ned mot Moder Jord med 100 kg. Tilsvarende må det en kraft på 100 kg til får å løfte deg klar av bakken. Eller 100 kg er omtrent lik 1kN (1000 Newton). Med andre ord, at et legeme er aksellerert, betyr ikke at det er i bevegelse. Legemet er utsatt for en kraft. Så når båten blir krenget ned, vil den motsette seg krengingen, hvilket gir seg utslag som rettende moment. Så er det dette med hvor tungt er det. Hele Hulda er tilsammen underkant 6 tonn jern. Resten av de 17 tonnene er andre greier. Blant annet 4 tonn bly. Mesteparten, suverent mesteparten, av jernet er under vannlinjen. Derfor har Hulda et rettende moment som trolig er vesentlig større enn en tilsvarende plastbåt. Ikke omvendt som du antyder. Resultanten er at det rettende momentet gir mer last på riggen enn man skulle tro. Så da jeg kom fra en hurtigseiler og over på Hulda, ble jeg ganske forbløffet over hvilke opptredende krefter som materialiserte seg. Disse kreftene gjør blant annet at når frekvensen er riktig, slingrer Hulda meget hurtig fra side til side. Hvilket gir en stor last på riggen. Under seil er dette ikke et problem, kun for motor. Det er bråstoppen til null og aksellerasjonen motsatt vei som er 'kritisk belastning'. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 22.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2018 La inn tallene for PI14 båten. Den har ett rettende moment på rundt 30kNm. Hulda skrev 30 minutter siden: Mesteparten, suverent mesteparten, av jernet er under vannlinjen. Har ikke Hulda ståldekk? Tipper forholdet vektmessig er ganske likt på Hula og Argo(eller Cargo, som endel kompiser har funnet ut er ett passende klengenavn) Hva er P målet ditt? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Desember.2018 Del på Facebook Svart 22.Desember.2018 Hulda er en helsveiset stålkasse. Det er ikke en trebeta noe sted, bare en remse ute på peket der ankerkjettingen går. Og skyveluken. En jernplate som måler 3000 x 1500 x 4 millimeter veier 140,4 kg. Det skal ikke mange slike plater til før man har et dekk. Og så blir det et rammeverk under av 30 x 4 mm flatjern, nok til hele dekket tar hvem som helst på skulderen. Hulda har dypere finnekjøl enn deg. Mer rettende moment. Og mindre båt, mindre volum. Hakk'e Peiling. Etter husken var den masten jeg ikke ville ha fra en Dufort 44. Også rod. Tror den var 18- eller 19 meter over dekk, 21 meter totalt. Noe slikt. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 22.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2018 Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 22.Desember.2018 Del på Facebook Svart 22.Desember.2018 Avsporing: men er ikke det der Jakob Jensens bådeverft?? Isåfall er det der jeg selv ligger... Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Kallethekid Svart 22.Desember.2018 Del på Facebook Svart 22.Desember.2018 Burde mann ikke kunne måle rettende moment bare gjennom å lute ned båten med fall og måle kraften? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Desember.2018 Del på Facebook Svart 22.Desember.2018 Kallethekid skrev 31 minutter siden: Burde mann ikke kunne måle rettende moment bare gjennom å lute ned båten med fall og måle kraften? Nei, nei, for all del, det vil jo drepe diskusjonen! Fjerne usikkerheten! Har man tilgang på utstyr, så er det bare å sette i gang. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 22.Desember.2018 Del på Facebook Svart 22.Desember.2018 Kallethekid skrev 1 time siden: Burde mann ikke kunne måle rettende moment bare gjennom å lute ned båten med fall og måle kraften? For å få et ORC internasjonal måle sertifikat. (Norlys er ORC club.) må man ta krengetest. Er ikke så vanskelig! Men iht selden var kalkulator ok for å få en indikasjon. På min lettvindsracer er RM beregnet til 17,2 KNm med full mannskapsvekt på rekka. Jeg har 36m3 storseil og 150% genoa på 32,5m3. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
BØstrøm Svart 23.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2018 (redigert) Nå har jeg googlet Pi 14 sejlbåd, Den er en ganske spesiell båt, som kantret under prøveseilas i 2014. Det forklarer hvorfor masten bare er seilet noen få timer. Han som var byggherre ville ha ting på sin måte. Uten akterstag og smale salinger, er godstykkelsen på masten øket med 20 prosent, og masten er oppgitt til å veie mellom 110 og 165 kilo mer enn forutsatt av konstruktør. Totalt 560 kilo står det ett sted i en artikkel. Den ble kontrollveid etter veltet. Gleder meg til å høre Hva John Mast har å si. Redigert 23.Desember.2018 av BØstrøm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Desember.2018 Del på Facebook Svart 23.Desember.2018 Det er nærmest utrolig vekt. Mast med wire til Hulda mener jeg er rapportert til 250 kg. Og jeg har doble akterstag, doble undervant, doble overvant i tykk wire i Dyform. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.Desember.2018 Del på Facebook Svart 23.Desember.2018 Min rigg veier 320 kg men da har jeg en telegrafstolpe til masterør og dobble forstagsprofiler Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
BØstrøm Svart 23.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2018 Telegrafstolpe? Enten er det billedlig fortalt, eller så så jeg båten din på nordkoster for 3-5 år siden. Der sto det en stor trestokk foran i båten, uten vant. Tror det var djunkerigg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Desember.2018 Del på Facebook Svart 23.Desember.2018 Tror jeg må sjekke tallene mine. Tror vekten står i importpapirene. Jeg har den største profilen Skarven AB kunne levere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.