Jump to content

Bytte mast på Motiva 43. Moderne rigg m.seil 200k

BØstrøm

Recommended Posts

En kort periode med svak vind indikerte dette. 

36 timer på 220 nautiske mil. Dvs fra Helsingborg og hjem. Reving av storseil er klønete, og systemet må forbedres. Vi seilte derfor med alt for mye seil. Stabiliteten er det ihvertfall ingen ting å si på.

Jeg må jobbe litt med kreftene som er i sving. Tauet til kicken røk, ett fokkeskjøte røk, og deler av seilasen var ukomfortabel nok til å bli husket.

Kommer med oppdatering, når jeg får testet under normale, lettere vindforhold.

Det har  vært litt skriving om denne racing-riggen ville kunne fungere på en så tung båt. Svaret er:

• Riggen har vært testet ved 18 m/s (meldt fra SMHI langs Väderöarna og Koster) i kastene med full genoa og storseil. Og riggen stod rett og overlevde. Det var ikke tegn til svakheter av noe slag. Etter at skjøtet røk, var vi nødt til å justere genoaen fra å slå seg i filler ved å rulle inn et par tørn. Innrullingen fungerte også under disse forholdene. Hvilket forteller at forstaget ikke var helt banan under seilasen. Masten stod rett. Akterstagene holdt spennet.
  • Båten tålte riggen og seilføringen. Krengningsmåleren stod i bånn på 35 grader i perioder. Båten sklei sidelengs, men stabiliteten var grei.
  • Sjøen fosset over båten da det gikk som verst. Det var greit at jeg hadde ubåtlue fra Russland, stod i stil.
  • Garmin autopilot hadde store problemer med å holde kursen. Den gamle Raymarine-piloten sammen med Robertson styringen jeg har på Hulda gjør en langt bedre jobb.
  • 2 måneder senere...

Slik ble altså skjønnheten seende ut. 

Fortøyd i Moss, uten biltrafikk fra ferga i bakgrunnen (sistnevnte sensasjonelt nok, og det gjør ikke synet noe mindre vakkert). 

BFDF9FF8-D908-46CB-BF63-121878C77287.jpeg

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Storseilet står flott, og begynner å få teken på reving og innrulling i bommen. 

Litt misfornøyd med at forstaget fra den gamle masta er det som sto fremst. Kryssfokka mi går ikke til toppen, som man kan se på bilde. Kan tenke meg å flytte festet i masta ned, kanskje helt ned til salingen, og sy en ny kryssfokk. Vil gjøre det lettere å slå med fremre forseil, og kryssfokka blir ett skikkelig hardvindsseil. Nå er jo masta en hybrid, med fast akterstag. Kanskje jeg flytter fremre forstag opp til mastetopp også. 

Foreløpig sitter jeg stille i båten, og begrenser pengebruken.

Storseilet står flott, og begynner å få teken på reving og innrulling i bommen. 

Litt misfornøyd med at forstaget fra den gamle masta er det som sto fremst. Kryssfokka mi går ikke til toppen, som man kan se på bilde. Kan tenke meg å flytte festet i masta ned, kanskje helt ned til salingen, og sy en ny kryssfokk. Vil gjøre det lettere å slå med fremre forseil, og kryssfokka blir ett skikkelig hardvindsseil. Nå er jo masta en hybrid, med fast akterstag. Kanskje jeg flytter fremre forstag opp til mastetopp også. 

Foreløpig sitter jeg stille i båten, og begrenser pengebruken.

Flytter du festet til kryssfokka så mye som en halvmeter nedover, må du ha lensestakler for å kontrollere kreftene. Vær obs på det. Å flytte forstaget til toppen er vel greit. Vær obs på at da flytter skjøtepunktet for genoaen seg akterover. 

Spent på å bli informert om hva som feiler Garmin. 

Idag er lensetaklene festet der fremre forstag er festet. Dvs nesten i mastetoppen. På forrige båt var det ikke akterstag. Kan fremre forstag jobbe direkte mot akterstaget, og kryssfokka mot lensetakler(som flyttes ned) blir ihvertfall magefølelsen bedre.

BØstrøm skrev 26 minutter siden:

Ulempen er jo, med litt prøving og feiling, at kjelleren blir full av seil, og masteprofilen sakte men sikkert inntar egenskapene til en mekanoskinne....

Det kan bli mange høl nedover. Personlig er jeg godt fornøyd slik jeg har det på Hulda. Der kommer kutterstaget inn ved øvre saling. Og lensestakler er også festet der. Har seilt på kryss i over 20 m/s med kun kryssfokk. Plasseringen er uansett slik at jeg ikke kan krysse med genoaen når kutterstaget er satt.

• 1 år senere...
  • 1 måned senere...

Beklager sen tilbakemelding. Men så varsling først nå. (Leser ofte innlegg uten innlogging)

Men takk for at du har øye for båten. Ikke overraskende er jeg helt enig mht fargevalget. 

Hausten ble solgt igjen i Mai. Ble litt mye båt. Dessuten gjorde coronaen at jeg ikke fikk revitalisert sertifikatet mitt. 

Du er hjertelig velkommen. Meld gjerne din ankomst også. Har ellers blitt mindre båtoppgraderinger i det siste. Tror imidlertid jeg har fått orden på lensetakler og akterstag. Begge doble nå. Nytt stag for kryss/stormfokk er også på plass. (Trenger ett stormseil) Har altså mulighet for hele tre forseil. Noen turer i lett vind har det jo blitt, og det gir som regel en god magefølelse.

• 2 uker senere...

Hvis noen fremdeles følger tråden!? Jeg skal på slipp i Engelsviken fk. mandag. Formålet er å lage en mal for å prefabrikere en stålbit som skal sveises på under kjølen. Masten er jo blitt 3,5 meter høyere, og jeg håper å komme meg på langtur i år. Men hvor mye tyngere bør kjølen bli? Det er fra før 4,5 tonn bly i kjølen, og båten har dypgang på 200cm. 

Jeg har regnet meg frem til at jeg har 50kg mer vekt enn før, ca 20 meter over vannflaten (mastehøyde 21,5 meter over vann)

Noen som kan en tommelregel for ballastvekt mot mastehøyde?

Poenget er at jeg føler meg tryggere hvis båten er minst like vektstabil som originalt, når jeg skal ut på det store havet. Båtkonstruktøren ville ikke hjelpe meg når jeg spurte sist, og nå er har han vandret heden. Jeg har tenkt 500kg, men seilmakeren min synset at 1000kg ville være passe. 

Båten er nok merkbart mindre stiv, men sluttstiv. Men målet med høyere mast var jo ikke å drive sideveis rundt i fjorden.

shipahoy skrev 2 minutter siden:

50 kg 20 m over vann tilsvarer vel 500 kg 2 m under vann. Om du trenger så mye er en annen sak. Det er ikke bare kjølvekten som påvirker stabiliteten på båten.

Ja det regnet jeg ut også, men ble litt usikker på forutsetningene jeg la til grunn. Jeg vet jo ikke hvor CG(center of gravidity) ligger heller, men antar at dette er rundt 1,5 meter over bunnen av kjølen, så da bør man muligens legge på noen kilo til? Hvis dette punktet er bestemmende, blir vel egentlig mastehøyden høyere også, så jeg bør regne 50kg 21,5 meter til værs. Mye synsing fra meg nå, men det er jo gøy å gjette litt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...