Jump to content

Hva har drivstofforbruk å si for ditt båtvalg og ikke minst bruk..?


R.O

Recommended Posts

Gullfisk skrev 35 minutter siden:

... og da er fint å ikke dra det frem igjen ved å summere dette hele tiden. Greit å gjøre etterpå, slik du gjorde, men å ha dette oppdatert underveis er ikke positivt for båtgleden?.

 

Da er vi særdeles enige @Gullfisk. Jeg har alltid vært temmelig strukturert og regneark freak og begynte båtlivet for mange år siden med kostnadsoppfølging og budsjett. Det la jeg fort bort. Langt bort. Cluet er å organisere seg slik at det man gjør har man med margin råd til.

Er vi på ferie så spiser vi når vi er sultne og drikker når vi er tørste. Uten å måtte snu på krona. Må vi snu på krona om vi drar til Seychellene, drar vi heller til Danmark og slår ut håret :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

jotto skrev 2 minutter siden:

Du har ikke vurdert en enkel liten båt for små dagsturer bare for å komme deg ut på sjøen da @Bonus? Det høres jo veldig trist ut å slutte helt med båtlivet.

 

Nå skal vel ikke denne tråden handle om vårt båtliv, men vi hadde vel ikke båt, men hytte på sjøen. Vi hadde færre og færre ettermiddagsturer og desto flere weekendturer og ferieturer. Det krever en båtinvestering som vi nok ikke hopper tilbake til. Men, om vi kjøper en liten båt for å komme på sjøen en fin sommerdag er nok ikke utenkelig. Vi har fortsatt båtplassen rett utenfor leiligheten. Den selger vi nok ikke :cool:

Link to post
Share on other sites

Bonus skrev 56 minutter siden:

 

Nå skal vel ikke denne tråden handle om vårt båtliv, men vi hadde vel ikke båt, men hytte på sjøen. Vi hadde færre og færre ettermiddagsturer og desto flere weekendturer og ferieturer. Det krever en båtinvestering som vi nok ikke hopper tilbake til. Men, om vi kjøper en liten båt for å komme på sjøen en fin sommerdag er nok ikke utenkelig. Vi har fortsatt båtplassen rett utenfor leiligheten. Den selger vi nok ikke :cool:

 

Jeg tror de betraktningene dere har gjort dere er fornuftige og gjelder for mange.

 

Når brukskostnadene veies opp mot brukstid, verdifall etc. så tenker jeg at en fornuftig båt i den grad man fortsatt vil holde på med båtlivet der man ønsker en turbåt med relativt god komfort og lav risikofaktor bør den ikke ha så mange år på baken, dermed utstyrt med elektronikk uten behov for snarlig utskifting, har aksling, enkel motor på 350-400 hk, marsjfart på 20-22 knop med forbruk på ca. 50 liter pr. time og en størrelse på ca. 33-35 fot bygd etter robuste norske forhold der den kan ligge ute om vinteren og tåle vær og vind. Som f.eks. Viknes, NB, Viksund etc.

 

Disse båtene har blitt alt for kostbare som ny nå der man vil erfare et stort verditap om man kjøper nytt og selger etter 4-5 år men man kan finne pent brukte eksemplarer benyttet av voksne eiere i stand omtrent som ny med solid prisavslag og 6-10 år på baken. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...