Jump to content

Hva har drivstofforbruk å si for ditt båtvalg og ikke minst bruk..?


R.O

Recommended Posts

Senor skrev 1 time siden:

Hat Baatplasen moderator som kan gjøre noe her ? Dette er bare pinlig.

Nå kan du vel ikke klage på relevansen? Det Pinkvin legger frem er jo tall som er særdeles relevante for hva drisvtoffkostnaden utgjør av båtholdet. Hvis ikke du kan delta i tråden på en fornuftig måte er det bare å slutte å lese eller finne et annet forum.

Link to post
Share on other sites

Trådstarter spør ikke om ja eller nei, men om spesifikk og ganske konkret input for evt å gjøre et båtkjøp til ferien. Han har fått endel fakta, bla fra mine erfaringer. Så ender det med at alle har rett til mene det man vil, inkl kupromp, hytter og flybilletter. Sjarmerende, kanskje, men ikke særlig opplysende.

Vær snill å del info om konkret båtbruk, er det vanskelig ?

Askeladden 585 : driftstimer, motor og forbruk ? 

Kloster P28 : båt type / motor / forbruk ?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Senor skrev 36 minutter siden:

 

Vær snill å del info om konkret båtbruk, er det vanskelig ?

Askeladden 585 : driftstimer, motor og forbruk ? 

Kloster P28 : båt type / motor / forbruk ?

 

Eh, i stedet for å prøve å irettesette alle i en tråd så bør du ta en liten bonusrunde selv og lese trådstarters innlegg en gang til :-D

--

Det du spør om er jo knapt interessant og kan googles frem på ett blunk. Viser ikke moderne båter slikt rett i plotteren? 

 

Må innrømme at jeg ikke engang har målt forbruket noen gang på seilbåten. Tankmåleren er en gjennomsiktig slange vertikalt med tanken. Den glor jeg på når jeg fyller tanken på slutten eller starten av sesongen (nei, jeg har aldri fått støtte for at "kondens på tanken" stemmer). Tanken er rundt 160 ltr og om jeg går på marsjfart tipper jeg det holder i noe over to døgn. For første gang noen gang skal vi i sommer ha med ekstra diesel i tilfelle det ikke er nok da jeg helst vil ha med drivstoff for 50% av distansen, og litt til. 

 

Askeladden, er det en jolle. Gummijolla med påhengsmotor 4hk 2t bruker... bensin. Pleier å kjøpe 20ltr om våren. Noen år må jeg fylle en gang til, andre ganger ikke. Aner ikke hvor mye den bruker. Mer enn gressklipperen, mindre enn snøfresen ;-)

 

Forbruket har lite å si for båtvalget mitt eller bruken utover det praktiske i at jeg ikke bør gå tom da. Det er lett å glemme å sjekke tanken når en bruker lite drivstoff og fyller veldig skjeldent. 

--------

For å relatere det til fakta/statistikken, ville jeg kjøpt seilbåt igjen og brukt den på samme måten om drivstofforbruket kostet meg like mye som båtplass og opplag koster meg nå, dvs hysterisk høye drivstoffpriser. Hvis jeg skulle brukt type 15-20 000,- i året på drivstoff med det forbruket jeg har nå... oh da er vi på brennevinspriser.. da hadde alternativer lønnet seg så mye at jeg ikke hadde giddet, så det hadde påvirket båtvalget, helt klart.

 

Da hadde jeg, ved bytte av båt, valgt en seilbåt som seiler bedre i lett vind. Og jeg tipper seilbåter med elektrisk fremdrift da ville være storselgere, de er jo allerede hyllevare hos mange store produsenter så det er faktisk kun lav drivstoffpris som gjør at de ikke er aktuelle for folk flest. 

 

I mellomtiden så kan vel forsåvidt de som har båter hvor drivstoffet utgjør stor andel av utgiftene fryde seg over at vi har rundt 50% høyere kjøpekraft i Norge enn snittet av andre europeiske land. Jeg ble sjokkert sist sommer når vi kjørte i Polen og så hvor skyhøye dieselprisene var mtp hvor lite de tjener ifht nordmenn. Der var det dyrt å kjøre bil for å si det mildt, og ikke har de noen gode alternativer heller. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg vil si at det ligger en viss bekymring i hvordan politikken blir framover og hvordan dette vil påvirke båtbruk og drivstoffkostnader hva gjelder nytt båtkjøp.

 

Da tenker jeg på hvordan markedet vil motta en endring og hardere avgiftsbelegging.

 

Ikke først og fremst om man klarer å leve med en økning i drivstoffprisene siden dette er regulerbart, både gjennom hvordan man bruker båten og hvor mye man kjører ila. en sesong kontra ligger i ro og nyter båtlivet i havn som også er et alternativ. Endring i bruksmønster kan sterkt påvirke forbruket. Men jeg tenker mer på den investeringen man evt. legger i ny storbåt og hvordan markedet prismessig evt. vil straffe en slik gjenstand når den skal avhendes igjen. Det er her den store smellen kan komme om kjøperne forsvinner. 

Link to post
Share on other sites

@chiefengineer  Akkurat investeringen og mulighetene for videresalg av av båt skiller seg ikke fra andre investeringer. Dieselbiler er råtne på bruktmarkedet (pga myndighetenes krumspring), boligmarketdet er så som så osv osv. At folk tenker seg om både en og to ganger før de kjøper seg stor båt skulle da bare mangle, både økonomiske vurderinger bør inn, og ikke minst må miljømessige vurderinger inn. Kanskje rett og slett kjøpe en mindre båt....

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

En stor "hytte på sjøen" som kan flyttes har absolutt god bruksverdi, en kan bare ikke flytte den så ofte hvis det blir for kostbart. 

 

Kjenner noen i en seilbåt som over flere år seilte til Koster i begynnelsen av sesongen og la båten der, så seilte de hjem om høsten (reiste med bil- ferje til- fra båten gjennom sesongen) De virket svært fornøyd med løsningen. To seilturer i året og "hytte på Koster". Det er da jaggu verdt noe det også. 

 

Det er vel allerede en god del båter som "ligger fast" i små kolonier med andre hvor en reiser med bil til-fra båten, da tenker jeg særlig på svenskekysten, men det er sikkert sånn andre plasser også. 

---

En løsning med feriebåten på ett fast sted og en god jolleløsning for opplevelser i nærområdet er nok noe jeg kunne vent meg til. Så kan en evt bytte til ett annet sted om en ønsker avveksling. 

Link to post
Share on other sites

joern-eo skrev for 3 timer siden:

@chiefengineer  Akkurat investeringen og mulighetene for videresalg av av båt skiller seg ikke fra andre investeringer. Dieselbiler er råtne på bruktmarkedet (pga myndighetenes krumspring), boligmarketdet er så som så osv osv. At folk tenker seg om både en og to ganger før de kjøper seg stor båt skulle da bare mangle, både økonomiske vurderinger bør inn, og ikke minst må miljømessige vurderinger inn. Kanskje rett og slett kjøpe en mindre båt....

 

Jo det vil jeg så absolutt si da inngangssummen og dertil risiko for storbåt med verdifall påvirket av slike faktorer er langt høyere enn for bil, markedet langt mindre og den økonomiske fallhøyden mye større.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Pinkvin said:

En stor "hytte på sjøen" som kan flyttes har absolutt god bruksverdi, en kan bare ikke flytte den så ofte hvis det blir for kostbart.

 

Som @Chiefengineer skriver litt over er den reelle bekymringen mer at investeringen kan gå opp i røyk den dagen fokuset blir satt på fritidsbåt. Selvfølgelig vil tallene presenteres på verst mulig måte. Selv en seilbåt eller snekke kan få stygge tall om bare kriteriene settes "rett" og miljøfantastene som på tross av relativ lav opplsutning som vanlig skriker høyt og gjentar budskapet mange nok ganger.

 

3 hours ago, Pinkvin said:

Kjenner noen i en seilbåt som over flere år seilte til Koster i begynnelsen av sesongen og la båten der, så seilte de hjem om høsten (reiste med bil- ferje til- fra båten gjennom sesongen) De virket svært fornøyd med løsningen. To seilturer i året og "hytte på Koster". Det er da jaggu verdt noe det også. 

 

I utgangspunktet høres jo dette forbildelig miljøpolitisk korrekt ut :thumbsup:  Men er det å produsere en 5-10 tonns plastbalje (forutsetter plastbåt) som nesten ikke blir brukt så bra da? Plast er jo rimelig ut om dagen og ender fort vekk i hvalens mage blir jeg fortalt. 

Videre  reises det en god del for å bruke denne båten/ hytta. Både med styggedommen privatbil og ferger. Sistnevnte er vel den kollektive transportmetoden med høyest utslipp mener jeg å ha lest? Ting må settes i perspektiv og sammenheng og det er totalen pr hode pr år som burde telle. Slik sett er det ikke sikkert at han med 2-3 biler, feit Princess med 2 x 800 hk med båtplass lokalt og rolig kjøremønster slipper ut mer årlig en den gjennomsnittlige knallgrønne, planterøykende hipsteren på "løkka" som elsker ski/hytte, storbyweekender og sydenferier.

 

Men vi vet alle hvem av de som skal tas :lipseal:

 

4 hours ago, Chiefengineer said:

Jeg vil si at det ligger en viss bekymring i hvordan politikken blir framover og hvordan dette vil påvirke båtbruk og drivstoffkostnader hva gjelder nytt båtkjøp

 

4 hours ago, Chiefengineer said:

Endring i bruksmønster kan sterkt påvirke forbruket. Men jeg tenker mer på den investeringen man evt. legger i ny storbåt og hvordan markedet prismessig evt. vil straffe en slik gjenstand når den skal avhendes igjen. Det er her den store smellen kan komme om kjøperne forsvinner.

 

Spot on. Helt enig :thumbsup:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg har liten tro på at "noen skal tas", selv om en ikke kan forhindre at folk føler det sånn, men det er jo emosjoner og lite rasjonelt. Det som gir endringer er at "folk tar seg selv". Plutselig har hele Norge sluttet å røyke og begynt å snuse i stedet, med en kolossal helsegevinst. 

 

I det øyeblikket første konemor, eller venninne/kompis av ungene sier "æsj, den båten (Princessen osv) var da vulgær, er det en sånn båt som dreper regnskogen/hvaler/blomster/selunger/isbjørnen/lungesyke innen ring 2" så er prisene på vei ned. Det har ingenting med politikk å gjøre, det har med de emosjonelle greiene å gjøre, feks redsel for at en egen båttype kommer på "Norske rednecks" med sørstatsflagg hengende fra flybridge og tunge skyer med dieselrøyk veltende ut bak mens gubbegjengen på fly i tanga skriker "vi eeeeelsker lukta av diiiiiiseleksos, Strømstad neeste! Mens de brøler ut fjorden. 

 

Din redsel og betrakninger rundt at de med Princess skal "tatt" har allerede gjort at x, eller xx, eller xxx stykker på BP har gått i tenkeboksen ifht båtbytte. Da stiger vel forsåvidt din båt og båttype i verdi ;-) Men ditt innlegg og andre sine tanker om at de skal "bli tatt" og tape store penger her på BP er starten på redselen som vil presse prisene ned på enkelte båttyper.

 

Selvgjort er velgjort. 

-----

Ang miljø og de å ha seilbåten liggende på Koster så er jeg forsåvidt enig. Men det er 100% ulogisk å gå med båten frem og tilbake i stedet. En vil jo ikke rekke det på en helg engang :-) Tenk på alle med fast plass i Strømstad og Grebbestad, klart de kjører bil ned for å kose seg en helg fremfor å gå med båten, de ville jo knapt rekke det. Dvs om en faktisk har en hurtiggående båt og faktisk har tid og råd til å gi gass hele veien så går det vel, men når alt kommer til alt så er det uansett både raskere, mer praktisk og veldig mye mer miljøvennlig å ta bilen. Om de kjører elbil blir det jo ekstra stas. 

 

Om jeg skal gjette om fremtiden tror jeg "båtkolonier" kommer til å bli mer og mer vanlig. Enten at en har båten liggende ett sted året rundt, eller at en går til en fast plass og blir der i sommersesongen. Billig, miljøvennlig og grei måte å få brukt båten på. Svenskene har skjønt dette, Sørlendingene bør komme på banen. Kan nok tenkes at ganske mange i Osloområdet ville kunne tenke seg å starte og avslutte båtferien på Sørlandet, ikke alle av oss som har råd til hytte der, men en "billig" Princess som "ferie/bobåt" i en hyggelig "feriebåtkoloni" er kanskje innenfor rekkevidde? 

 

Jeg slår ett slag for Gjeving feriebåtkoloni. Der er det Marina, pøbb og kort vei med "jolla" til flotte lokaliteter i skjærgården. 4-5 timer med kollektivt "hjem til Oslo". Evt uten å trenge å lade en eneste gang med elbil ;-) 

Link to post
Share on other sites

Interessant og aktuell vridning av temaet mot drivere for endringer i båtbruken framover. Vi solgte vår motorbåt i August i fjor etter århundredets sommer.  Etter rundt 10 år med særdeles aktiv bruk, gjerne rundt 100 overnattingsdøgn og dertil dieselforbruk valgte vi å hoppe av denne typen båtliv. Årsaken til dette var ikke (absolutt ikke :cryin:) at vi hadde gått lei båtlivet. Vi hoppet av pga. økonomi og usikkerhet for framtidige kostnader. Vi er, fru Bonus og undertegnede, begge pensjonister. Hadde jeg fortsatt hatt relativt høy inntekt, hadde vi nok fortsatt en del år til. Men, bonusordningene i NAV er dessverre ikke som de jeg hadde hos tidligere arbeidsgivere ... :lol:.

 

En totalvurdering av framtidig driftsøkonomi og økonomisk risiko var driverne bak vår avgjørelse:

  • Båten var 13 år gammel og markedets beste motorskadeforsikring nedtrappes til null etter 15 år - da ville jeg bære hele risikoen. Jeg følte de siste årene en voksende sandsekk på skuldrene .... "Hørte jeg ikke en liten ulyd ..."
  • Båten hadde to moderne commonrail dieselmotorer med drev, lav risiko for feil, men ofte stor økonomisk konsekvens ved feil.
  • Vanskelig å skru på eller reparere selv (normal service var dog enkelt å gjøre selv)
  • Dieselprisene kommer etter all sannsynlighet ikke til å gå ned i årene framover
  • Havneavgiftene har steget jevnt og trutt og vil sannsynligvis fortsette å stige. Og, pga. fruens helsesituasjon (Parkinsons Sykdom) ønsket vi primært å benytte gjestehavner.
  • Båten var rimelig strøken og oppgradert da vi solgte, det ville nok kreves mer innsats (og penger) å holde den like fin i årene framover

Da vi la ut båten for salg i August i fjor gikk det under en time til kjøperne meldte seg! Og, kom og så på båten samme kveld. Så, salget gikk fort og vi føler vi fikk en god pris.

 

Jeg vet med hjernen at vi har gjort et smart valg i vår livssituasjon. Med hjertet er det dog annerledes ... Jeg tror (vet) vi hoppet av på et økonomisk gunstig tidspunkt. Og, jeg tror at flere i tilsvarende situasjon som oss kommer etter.

 

Så, etter et halvt år uten båt er sandsekken fullstendig borte. Vi har penger i banken og kan gjøre ting vi ikke kunne gjøre før. Finne på ting, reise litt, bruke litt penger på gøy.      ... Men, i hjertet lurer nok båtlivet fortsatt ... :cheers_wine:

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bonus skrev 1 time siden:

 

Så, etter et halvt år uten båt er sandsekken fullstendig borte. Vi har penger i banken og kan gjøre ting vi ikke kunne gjøre før. Finne på ting, reise litt, bruke litt penger på gøy.      ... Men, i hjertet lurer nok båtlivet fortsatt ... :cheers_wine:

 

 

Ville da en 40-50 foter fortøyd ett trivelig sted på Sørlandet, 4-5 timer fra Oslo, med en grei Rib for å nyte nærområdene, bilen parkert "inne på land" vært et alternativ? 

 

En slags "flytende campingplass" på en måte. Å kunne sovne og våkne til klukkinga på skroget uten alle bekymringene et motorisert båtliv gir. Så kan en sole og kose seg på dekk, eller ta Ribben en tur rundt i skjærgården. 

---

Ser at det er flere og flere som leier ut båtene sine til overnatting på Airbnb. En ting er å overnatte i andre folks private båt, men om en kunne få "campingbåter" som "hytte" med en tilgjengelig flåte av småbåter/rib for å farte rundt litt så syns jeg det hadde vært attraktivt. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Har ikkje ein spesielt kostbar båt, verken å drifte eller i kapitalkostnad. Ser likevel for meg ei framtid der eg går ned til ein anno billigare og mindre båt. Kan på sikt godt tenke meg ein seilbåt på omtrent 30 fot, gjerne eldre der eg ikkje treng å vere så redd for finish og slikt. Odd Børresen gjekk vel frå ein ganske ny, til ein nesten 40 år gammal båt. I den sist kunne han gjere endringar utan å ligg vaken med tank på å gjere noko gale... 

I dag får du mykje båt for 100000 kr. Ser for meg at ein seilbåt i den prisklassa kanskje er neste, og kanskje nestsiste båt. Spørsmålet er om sjefen er med, ho er litt meir opptatt av komfort..

Å kjøpe ein eldre seilbåt, med liten motor, er vel noko av det mest miljøvenlege ein kan gjere. Det tiltaler meg også?

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 1 time siden:

 

Ville da en 40-50 foter fortøyd ett trivelig sted på Sørlandet, 4-5 timer fra Oslo, med en grei Rib for å nyte nærområdene, bilen parkert "inne på land" vært et alternativ? 

 

Det er ikke utenkelig. Ser bla. at en leverandør av husbåter skal vise sine produkter på Sjøen for alle. Har snakket med flere som mener at dette kan bli et nytt marked. Der en «utbygger» tilbyr slike på aktuelle plasser de har inngått avtaler med.

Link to post
Share on other sites

Senor skrev On 22.2.2019 at 14.41:

Hat Baatplasen moderator som kan gjøre noe her ? Dette er bare pinlig.

Litt artig å se at du tar på deg moderatorrollen fordi du ikke liker enkelte innlegg i tråden. Men er du klar over at det da er du som bryter etikettereglene :wink: 

https://baatplassen.no/i/terms#etikette 

 

Pinkvin skrev for 3 timer siden:

I det øyeblikket første konemor, eller venninne/kompis av ungene sier "æsj, den båten (Princessen osv) var da vulgær, er det en sånn båt som dreper regnskogen/hvaler/blomster/selunger/isbjørnen/lungesyke innen ring 2" så er prisene på vei ned. Det har ingenting med politikk å gjøre, det har med de emosjonelle greiene å gjøre, feks redsel for at en egen båttype kommer på "Norske rednecks" med sørstatsflagg hengende fra flybridge og tunge skyer med dieselrøyk veltende ut bak mens gubbegjengen på fly i tanga skriker "vi eeeeelsker lukta av diiiiiiseleksos, Strømstad neeste! Mens de brøler ut fjorden. 

Du skriver morsom Pingvin, det skal du ha :thumbsup: :giggle:

 

Pinkvin skrev for 3 timer siden:

Om jeg skal gjette om fremtiden tror jeg "båtkolonier" kommer til å bli mer og mer vanlig. Enten at en har båten liggende ett sted året rundt, eller at en går til en fast plass og blir der i sommersesongen. Billig, miljøvennlig og grei måte å få brukt båten på. Svenskene har skjønt dette, Sørlendingene bør komme på banen. Kan nok tenkes at ganske mange i Osloområdet ville kunne tenke seg å starte og avslutte båtferien på Sørlandet, ikke alle av oss som har råd til hytte der, men en "billig" Princess som "ferie/bobåt" i en hyggelig "feriebåtkoloni" er kanskje innenfor rekkevidde? 

 

Jeg slår ett slag for Gjeving feriebåtkoloni. Der er det Marina, pøbb og kort vei med "jolla" til flotte lokaliteter i skjærgården. 4-5 timer med kollektivt "hjem til Oslo". Evt uten å trenge å lade en eneste gang med elbil ;-) 

Sikkert ingen dum ide det du beskriver her. Det blir jo litt som en campingplass på sjøen, hvor folk har bobåter mer eller mindre stasjonært. Når jeg titter ut av stuevinduet ser jeg mot Sand Marina på Hvaler. Der har vi jo lenge sett den trenden. Mange fra Oslo eller enda lenger unna som ligger der med båtene sine og har det som en base. Mange av baatplassens medlemmer er jo kjent der allerede bla. gjennom BP-treffene. Der har de stort anlegg på land med dusjer og vaskemaskiner, de har bensinpumper, og de har en resturant. Tvers over sundet ligger det en matbutikk. Det er bare noen minutter å gå opp til Hvalerveien der Timeexpressen går stort sett hver time direkte til Oslo. Det virker som om mange kommer dit i helgene uten å kaste fortøyningene en eneste gang. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
sunnmøre skrev 51 minutter siden:

Har ikkje ein spesielt kostbar båt, verken å drifte eller i kapitalkostnad. Ser likevel for meg ei framtid der eg går ned til ein anno billigare og mindre båt. Kan på sikt godt tenke meg ein seilbåt på omtrent 30 fot, gjerne eldre der eg ikkje treng å vere så redd for finish og slikt. Odd Børresen gjekk vel frå ein ganske ny, til ein nesten 40 år gammal båt. I den sist kunne han gjere endringar utan å ligg vaken med tank på å gjere noko gale... 

I dag får du mykje båt for 100000 kr. Ser for meg at ein seilbåt i den prisklassa kanskje er neste, og kanskje nestsiste båt. Spørsmålet er om sjefen er med, ho er litt meir opptatt av komfort..

Å kjøpe ein eldre seilbåt, med liten motor, er vel noko av det mest miljøvenlege ein kan gjere. Det tiltaler meg også?

 

Er kanskje i litt samme situasjonen. Seilbåt på 39 fot fra midten av 80 tallet. Fin som familiebåt men nå begynner ungene å finne på andre ting og båten føles unødvendig stor og båtens alder tynger på ene og andre måten. 

 

Planen min har vært å gjøre det etter denne sommeren. Jeg kunne godt tenkt meg en båt rundt 30 fot i lavere prisklasse som gjør jobben som enkel dagseiler alene eller med to- fire på helgetur. Men så begynner kona å mene at vi jo kan ha en "litt mindre" og mer moderne båt. Mao bruke penger på båt, igjen ;-) 

 

Jeg dras litt mellom en slank 80- taller med brøkdelsrigg og selvslåer eller gjøre om en tidligere regattabåt til en rask "weekendcruiser". Dvs det er jo folk som allerede har gjort den jobben med en del båter. Slike båter blir nesten kasta etter en... sånn relativt sett. Jeg syns feks Banner 28 er utrolig linjelekkre båter. Syns også konseptet på Grimsøy med Knarrvarianten er fristende, hvor han som driver Grimsøy Marine har kjøpt opp knarrvarianter over hele landet, pusser de opp og tilbyr båt og båtplass for å skape en egen "gentlemans klasse" seilbåter. Knarrvariantene ble i sin tid bygd på Grimsøy. 

----

Og når, hva det måtte være, forhindrer meg fra å seile aktivt så vil jeg ha noen sommeruker på sjøcamping hver sommer, sovne og våkne til sjøen som klukker mot skroget. Gjerne på Hvaler, sitte på brygga med andre gamlinger og juge i solnedgangen før en subber avgårde for å pisse for ente gang mens jeg lurer på om det var noe jeg skulle huske før jeg gikk tilbake til "sjøhytta" hvor kona lurer på hvorfor det tok så lang tid og om jeg tok med... ja hva var det nå igjen?. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Virker som det kan bli bedre plass i uthavner i fremtiden?. Husker ikke minimum forbruk på den jeg har nå, men godt under literen pr nm. Slik jeg ser det, har jeg valgmulighet fra ca 0,5-3 l/nm, så da kan man jo styre forbruket greit. Diesel på tanken, er litt som ved i boden. Den er betalt og man velger hvor hardt man vil fyre det opp. 

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Pinkvin said:

I det øyeblikket første konemor, eller venninne/kompis av ungene sier "æsj, den båten (Princessen osv) var da vulgær, er det en sånn båt som dreper regnskogen/hvaler/blomster/selunger/isbjørnen/lungesyke innen ring 2" så er prisene på vei ned. Det har ingenting med politikk å gjøre, det har med de emosjonelle greiene å gjøre, feks redsel for at en egen båttype kommer på "Norske rednecks" med sørstatsflagg hengende fra flybridge og tunge skyer med dieselrøyk veltende ut bak mens gubbegjengen på fly i tanga skriker "vi eeeeelsker lukta av diiiiiiseleksos, Strømstad neeste! Mens de brøler ut fjorden. 

 

Hehe. Du er helt rå @Pinkvin . Herlig skrevet :thumbsup: 

 

 

Jeg registrerer jo også at det er det du skriver er det som skjer i praksis, men er uenig med at det ikke har med politikk å gjøre. Politikerene begynner, gjerne med noen sjokktall som er tatt helt ut av proposjoner. Trusler om fler og høyere avgifter følger tett på. Så gjentas det ørtenvis av ganger, etterhvert også av de nyfrelste. Når det er gjort nok ganger over litt tid, rett eller feil (ta MDGs utspill ang luft/ diesel/ lungeplage/ død/ sykkel/ kollektivutbygging/ bompengegreiene i Oslo f.eks) så blir det etterhvert en almen oppfatning som kan skremme livskiten ut av resten av befolkningen ang økonomiske valg som må taes. Synd for de som ikke har økonomi eller mulighet til til å være miljøtrendy og til enhver tid følge ethvert siste skrik i utviklingen.

 

Teori og praksis er ofte litt forskjellig. F.eks så er eie en kort- eller mediumrekkevidde elbil er jo flott i teorien, men svært begrensende om man ikke bor og jobber slik til at man kan få ladet i begge ender. Som du sikkert vet så er ikke hurtiglading spes hurtig vinterstid med kaldt batteri. Det er praksis, selvom vi i dag hele tiden får høre at alle kan greie seg med elbil om de på død og liv ikke kan sykle eller gå overalt året rundt. 

Jeg er absolutt ikke noen miljø eller elmotstander (har 2x elbil) og mener at man er på riktig vei, men at man får trøkket store endringer, også de som får store økonomiske konsekvenser nedover hodet i så alt for fort tempo.

 

Av og til er det greit å kneppe zoomen et par knepp tilbake til vidvinkel å se hva resten av sammenlignbare, vestlige land driver med. Elbil/ båt? 5 mill mennesker som skal redde verden og greie seg med bein eller sykkel her oppe på vår lille fjellknaus på 60-70 grader nord?  Setter ofte ting i et litt annet perspektiv.

 

5 hours ago, Pinkvin said:

Ang miljø og de å ha seilbåten liggende på Koster så er jeg forsåvidt enig. Men det er 100% ulogisk å gå med båten frem og tilbake i stedet. En vil jo ikke rekke det på en helg engang :-) Tenk på alle med fast plass i Strømstad og Grebbestad, klart de kjører bil ned for å kose seg en helg fremfor å gå med båten, de ville jo knapt rekke det.

 

Er ikke greia vi får høre at vi må akseptere å reise og forflytte oss mindre? Leve lokalt på kortreist, helst selvdyrket føde er vel siste skrik... Er vel ikke noen menneskerett å ha et 10 tonns plastbeger/ flytende hytte liggende å flyte 10-15 mil hjemmefra.

 

Poenget var at det må være totalen av utslipp/ miljøbelastning som bør telle, og at han med den feite princessen (med eller uten sørstatsflagg:wink:) liggende å duppe på brygga nedenfor villaen på Nesøya og 2 x massemyrdene V8 diesel SUV hjemme på tunet ikke nødvengvis er det største miljøsvinet om han stort sett tilbringer tiden sin lokalt, f.eks et par nm ut i middagsbukta. Hytta hans er jo båten og evt strandvillaen på Nesøen, og bedriften hans ligger jo rett borti gata på andre siden av sundet :yesnod:

Den tidligere omtalte gusjegrønne, miljøpolitisk korrekte og planterøykende, bilfrie hipsterfamilien fra nedre løkka med seilbåt på Koster eller i Grebbis kan være en langt større belastning for kloden totalt sett om de bruker nabobil (fossil pga rekkevidde) for å komme seg til båten/ hytta/ flyplassen eller IKEA for den saks skyld de gangene det vil/ må ut av rugekassen i tåkeheimen over fortauskafeen som ligger i etasjen under :giggle:

 

Jeg gruer meg til den dagen fokuset rettes mot fritidsbåtflåten når man ser hvor mye som er blitt snudd opp-ned på rekordtid på landjorden. 

Som @Bonus klokelig skriver litt over så er det en tid for alt. Jeg har for lengst innsett at jeg neppe kommer til å tilbringe mine eldre dager med båt som hobby og fritidssyssel slik som de før meg kunne.

 

Får heller fly jorda rundt og studere røykbare planter istedet :crazy:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

joern-eo skrev On 23.2.2019 at 8.15:

@chiefengineer  Akkurat investeringen og mulighetene for videresalg av av båt skiller seg ikke fra andre investeringer. Dieselbiler er råtne på bruktmarkedet (pga myndighetenes krumspring), boligmarketdet er så som så osv osv. 

 

Dieselbilen til min samboer har en verdi på ca 150000. Om den verdien halverer seg på kort tid så lever vi greit med det.

Den nye båten som vi har lyst å bestille koster 2,7mill. Hvis den verdien halverer seg på noen få år, så har jeg rett og slett ikke råd til å kjøpe den.

 

....så bil og båt-kjøp er, iallfall i vårt tilfelle, to svært ulike «investeringer».

Link to post
Share on other sites

Den tiden da tre år gamle båter ble solgt for det samme som de koster ny er nokk over. Har sett litt på hurtiggående båter 32-38 fot for å få en båt med bedre bokomfort. Kjøper en 6-10 år gammel båt er den jo ofte til halv pris. Men så er det jo det faktumet at skifter jeg båt fra den jeg har nå til en slik dobler jeg fort drivstofforbruket og det blir dyrt å kjøre i 33 kn som jeg gjør nå når det vil gå opp mot 100 l/t. Jeg har vel derfor slåt dette fra meg og ser nå heller etter seilbåt på rundt 40 fot. Men skulle helst hat en med dekkssalong og de er det ikke mange av.

Link to post
Share on other sites

Forbruket mitt er ikke så stort at utgiftene med det har hatt noe å si enda. Før jeg regnet på det trodde jeg at bilferien vi tok i fjor gjennom tre land kostet like mye drivstoff som båtferien vi ellers tar. Så regnet jeg på det og fant ut at vi bruker ca. fire ganger mer på en vanlig båtferie.

 

Det som er verre enn prisen på diesel akkurat nå er at nærmeste pumpe ligge fire timers gange unna båthavna jeg har båten i. Totalt 8 timers gange fram og tilbake, det er fort en hel dag det. Så går jeg en egen tur for å fylle blåser jeg fort 700KR bare på transportetappen for å få fylt.

 

Skulle nesten ønske jeg ikke hadde dratt fram kalkulatoren, det der kommer jeg ikke til å glemme. Bedre å lukke øynene og bare kose seg. Jeg liker turen, dessuten er det kafé og fint vær der.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 5 minutter siden:

Hvis man er redd for at båtlivet ikke skal gi økonomisk avkastning, bør man nok velge noe annet. Man kan regne på det og ødelegge deler av gleden, eller nyte båtlivet lykkelig uvitende. Stille varme sommerdager i skjærgården kan ikke verdsettes i kroner for meg. 

 

Helt enig i at stille varme sommerdager i skjærgården ikke kan verdsettes i kroner.      - men, man skal fortsatt ha råd til det livet :smiley:

Link to post
Share on other sites

Helt enig, Bonus, men det går så mye penger til båthold underveis som man glemmer, og da er fint å ikke dra det frem igjen ved å summere dette hele tiden. Greit å gjøre etterpå, slik du gjorde, men å ha dette oppdatert underveis er ikke positivt for båtgleden?. Å være forberedt på at kjøpesum blir halvert på noen år er nok lurt. Drivstoffutgifter er jo i stor grad valgbar, og er vel ikke så voldsomt skille på seilbåt/deplasement og halvplaner i 6-7 knop. Jeg bruker hvertfall ikke mere i deplasement fart med halvplaner enn den forrige deplasement båten, men nå kan jeg velge fart. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bonus skrev 38 minutter siden:

 

Helt enig i at stille varme sommerdager i skjærgården ikke kan verdsettes i kroner.      - men, man skal fortsatt ha råd til det livet :smiley:

 

Yepp. Vi driver nok med mye bortforklaringer og mentalt selvbedrag. Samtidig er det fortsatt mulig å ha et supert båtliv, kanskje til og med bedre, uten at det skal koste titusener, eller hundretusener i året. 

 

Tror de beste minnene både for oss foreldre og ungene var de 3 årene vi putret rundt i en gammel 14 foter HT med 5hk motor. Både på sjøen og på innsjøer. Minste ungen/spedbarn i isoporkasse så var den sikkerheten ivaretatt :-) Enten på dagsturer, men også på overnattingsturer med sovepose og telt. Bading, bål om kvelden osv. Gode minner og en nærhet til omgivelsene/naturen, og egentlig også hverandre som jeg føler har blitt mindre ettersom båtene har blitt større. En gang dro vi til og med svoger, to unger ekstra og ei svær bikkje på overnattingstur. Fire unger i gummibåt på slep bak, tre voksne og bikkja i "moderskipet". Så kom det et vanvittig torden og bygevær, alle som var med på den turen vil huske det resten av livet :-) 

 

Det betyr ikke at jeg vil tilbake til 14 foteren pr. nå, men utelukker ingenting for fremtiden :-)

-------------

Jeg liker noen av videoene til gubbene på hamnen.se hvor de drar på langturer i åpne småbåter. Freser rundt i skjærgården, overnatter på plasser en ellers ikke kommer til og koser seg. Og en ser også stadig flere kajakker på campingtur i skjærgården. 

 

Har hatt ett anstrengt forhold til telting og liggeunderlag de siste årene, men etter å ha fått meg oppblåsbart liggeunderlag så må jeg si at komforten er helt grei, særlig om en få i seg en dram eller to før leggetid så sover jeg like godt som om jeg var hjemme. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...