Jump to content

Hva har drivstofforbruk å si for ditt båtvalg og ikke minst bruk..?


R.O

Recommended Posts

Whiskey skrev for 1 time siden:

Diesel er vel den minste utgiften vi har når det gjelder båtliv, så det tar jeg med knusende ro

 

 

Når du skriver vi så høres det ut som du tenker at alle bruker båt som deg. For aktive båtbrukere så vil  forbruk ofte utgjøre den største delen av båtregnskapet. Jeg logget ca 2500 NM forrige sesong. Om båten da bruker 0,4 l per nautiske mil eller 1,2 vil utgjøre en relativt stor forskjell i årlige utgifter.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Ser at det er mange som har deler de samme synspunkten som jeg har. Har en stor fin båt (Relativt sett i forhold til økonomi). Må nedpioritere andre aktiviteter pga denne. Med verdifall og alt annet bruker jeg mellom 80-100.000,- i året. Derav 10-15000 til diesel. Jeg kan velge mellom 8 l/t i 7 knop eller 55 l/t 21 knop eller 75 l/t 24 knop. Kosen for meg er og kjøre sakte, men på langtur hender det jeg gir på. Men det svir på pungen, da bruker jeg heller disse pengen til litt ekstra god mat og drikke underveis. 

Mange vil nok stille spørsmål ved forbruket, men med tanke på at jeg ligger på 60-70 overnattinger i året synes jeg det er akseptabelt.

Link to post
Share on other sites

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke fører noe regnskap på det jeg bruker på hobby. for mitt vedkommende er det Bil Båt MC og Gitarer, på sistnevnte hobby tjener jeg jo faktisk en god del på også da, men bil MC og båt er jo rene utgifter.. bruker vel 10-12000 på bensin til båten iløpet av en sessong..  Jeg skjønner ikke poenget med å ha båt eller noe annet hobbykjøretøy som er dyrere i drift enn det man har råd til å bruke.. da hadde jegkjøpt snekke eller mindre båt. Selv er ejeg i en økonomisk god situasjon der jeg hverken har lån på biler båt eller MC. Så om jeg hadde kjøpt størrebåt og at drivstoffkostnader hadde økt til 50-60000 i året hadde ikke det vært noen hindring.

Så svaret påspørsmålet er:  Drivstofforbruk har lite å si! Mer optattav enkel og billig drifting avbåt/motor. Derfor er min filosofi nyere og mindre kontra gammel og stor.. 20-27 fot helst påhenger!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
sap_2000 skrev 38 minutter siden:

 

Forbruket blir lavt pga riktig deplassementfart.  Jeg har forbruksmåler.  6.8 knop gir 6.8 liter i timen. Øker man til 7,5 kn så er forbruket doblet.  Mange som kjører sakte for å spare fuel kjører ofte  litt for fort men vet det ikke pga at forbruket gjettes.  Man ser det lett på bølgene.  De tredobler seg og får «topper» på nevnte fartsøkning.  

 

 

Så en tur som tar ca ni- ti timer i 6.8 knop vil koste under tusenlappen. Men hvis en ligger en knop høyere så er vi på oppunder et par tusen. Og er været så dårlig at en vil kjappest mulig i havn så river det godt i lommeboka. 

 

Apropo drivstoffpriser, fikk sjokk når vi var en tur i Polen i sommer, mener dieselen lå på 11-12 pr. liter. Det må være forferdelig dyrt for den gjengse polakk, men ingenting tydet på at de kjørte for å spare drivstoff ;-) 

--

Det som på en måte er godt å se er at det er innenfor rekkevidde for vanlige folk å faktisk kunne bruke en stor motorbåt uten å bli knekt av drivstoffutgifter. Men raske båter blir en helt annen sak/kostnad. 

 

Har faktisk litt tro på at markedet fremover vil gi båttyper som gjør store motorbåter enda mer tilgjengelig for "folk flest". 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Er mange svar på dette. Liker egentlig det Morten sier, at en ikke teller penger på hobby. Men for folk flest så finnes det jo praktiske grenser. Og for de som ikke har det heller så har en vel uansett noen grenser for hvor mye en ønsker å bruke. 

 

Om jeg vil ha en hobby som koster nær null så kan jeg gå ut i hagen og begynne å grave i jorda. Jeg har gravd hull til hagdam for hånd. Flyttet steinblokker vha spett, taljer osv. Sånt holder meg også i god form og jeg trives veldig godt med det. Men det er både litt asosialt og ikke en hobby som uten videre kan kobles mot ferie med familien osv :-) Og selvsagt kunne jeg leid en graver og gjort jobben i løpet av en helg i stedet for å grave for hånd i noen uker, men det er akkurat det som skiller mellom hobby og jobb, hobby trenger ikke å være rasjonelt, effektivt eller engang praktisk. 

 

Så spørsmål i retning av "er dette så lurt da" er på mange måter forstyrrende inn i "hobbybobla". Men noen ganger må en ut av bobla og realitetsorientere seg litt, og det kan være ubehagelig ;-)

Link to post
Share on other sites

30 minutes ago, Pinkvin said:

Apropo drivstoffpriser, fikk sjokk når vi var en tur i Polen i sommer, mener dieselen lå på 11-12 pr. liter. Det må være forferdelig dyrt for den gjengse polakk, men ingenting tydet på at de kjørte for å spare drivstoff ;-) 

 

Om det er større båter i høy fart du snakker om at du så i Polen er det nok neppe den gjengse polakken som satt bak spakene 

 

31 minutes ago, Pinkvin said:

Det som på en måte er godt å se er at det er innenfor rekkevidde for vanlige folk å faktisk kunne bruke en stor motorbåt uten å bli knekt av drivstoffutgifter. Men raske båter blir en helt annen sak/kostnad. 

 

Sant, men drivstoffutgiftene er som mange sier bare én av de mange bekkene som stadig blir større.

 

31 minutes ago, Pinkvin said:

Har faktisk litt tro på at markedet fremover vil gi båttyper som gjør store motorbåter enda mer tilgjengelig for "folk flest". 

 

 Som sagt var dette en av flere grunner for mitt valg av båt i 2013. Det vil helt klart komme  mye spennende nytt, men det vil være dyrt og uoppnåelig for de fleste.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 15 timer siden:

 

Vi har råd, men kunne ikke falle meg inn å bruke så mye penger på båt eller drivstoff som enkelte gjør, da ville jeg funnet en rimeligere måte å komme på sjøen på. 

 

Og det er ikke noe som ville "falle bort" om jeg arvet en milliard fra min Østerrikske onkel. Mengden penger ville ikke gjøre at vi endte opp i en båt som bruker 50 000,- i drivstoff på en sesong. Men at noen gjør det er jo bare som det skal være, men jeg tror det er de færreste egentlig. 

 

Tråden handler vel egentlig om hvorvidt ønsket om å presse et skrog opp av vannet og fremover i stor fart, og kostnadene ved det reduserer både bruk og evt. båtvalg. For andre båttyper er vel egentlig drivstofforbruk stort sett ikke noe tema. Eller?

---

 

Hvis du hadde brukt 50000 i året på drivstoff på en seilbåt, så hadde jeg blitt litt skremt :giggle:

 

Det handler vel mere om hvilken type båtliv man liker enn om hvorvidt man synes det er gøy å bruke penger på bensin.

Link to post
Share on other sites

Tråden starter blant med spørsmål om hva forbruket har å si for båtbruken.

I høst handlet jeg en brukt båt.

Var flere av samme type på markedet. Jeg valgte den med minst motor da jeg er ikke lengre i den situasjonen jeg har en jobb med god lønn.

Fikk plutselig og helt uønsket masse fritid og bruker båten til hobbysyssel.

Så jeg bruker heller av den tiden min enn av lommeboken. 

Link to post
Share on other sites

Forbruk har mye å si for mitt båtvalg. Jeg har valgt båt med deplacement-skrog og seilmulighet, for å ha et så lavt forbruk at jeg kan bruke båten nesten så mye jeg vil uten at det svir i lommeboka. Tiden blir mer begrensende enn behovet for kostnadsbegrensning. Så dermed får dette valget også innvirkning på båtbruken, i og med at det er grenser for hvor langt man kommer på noen kveldstimer i 6 knop, og variasjonsmulighetene særlig på turer på mindre enn et døgn blir redusert.

Til gjengjeld har jeg dermed ubrukte båtpenger som jeg kan finne på andre lavbudsjett-hyss for.... :)

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
jotto skrev for 2 timer siden:

 

Hvis du hadde brukt 50000 i året på drivstoff på en seilbåt, så hadde jeg blitt litt skremt :giggle:

 

Mener da selvsagt med motorbåt. Har hatt det før og er ikke fremmed for tanken, men da mer som en mulig pensjonistgreie egentlig ;-)

 

jotto skrev for 2 timer siden:

 

Det handler vel mere om hvilken type båtliv man liker enn om hvorvidt man synes det er gøy å bruke penger på bensin.

 

Yepp. Har i grunnen aldri likt båter som går over deplasementsfart for motor. Syns hele opplevelsen med å være på sjøen forsvinner i humping og støy. Men å ligge i plan med ei seiljolle eller seilbrett, som i grunnen også er "mye ståk og støy", det går greit. Men en driver jo normalt ikke med sånt over lang tid. 

 

Uavhengig av det, drivstoff er en av flere ting som må betales for å få gjøre det en ønsker å gjøre. For seilere som liker å seile regatta kan utgiften være "alt for dyre" seil osv. For turseilere kan det være noe annet... sånn er livet. 

 

Isolert sett syns jeg det er stas å fylle både diesel på seilbåten og bensin på jollemotoren. Full tank på seilbåten gir meg vel sånn ca halvannet døgn for motor, kombinert med litt seiling så kan en komme seg "pokker så langt". Der er en ganske stor frihet, for noen få kroner. 

 

Bensinen på jollemotoren gir noen timer fisketur i kveldinga, "oppdagelsesferd" i en ny havn eller rundt noen nye holmer og skjær, som er noe av det beste jeg vet ;-)

 

Å ha båten liggende med fulle tanker klar for tur er en god følelse :-)

Link to post
Share on other sites

Var på Dusseldorf messen forrige helg. 40-45 fotere har blitt for smått. På Princess sa de at det skandinaviske marked, ikke er så int for utstilling. Men russere og middeleuropa er mer int og derfor 60 fotere +. Og dette er ingen energibesparende båter. Opplag og båtplass er dd mer kostbart en diesel. Og hk har vi nok av. MEN hvordan du utnytter de er er en annen sak. Flott vær lunker vi på tur

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Skaffet meg ny båt i juli,som nå er ca 6 mnd siden,en Princess 50 med 1350 hk.Tenkte før jeg fikk båten,at jeg må klare meg med 60-70.000 i drivstoff i året.Har allerede svidd av for ca 80.000.-..og har nærmere 100 driftstimer siden jeg fikk den.Har ikke roen i meg til og ligge og puttre i 7 knop...merker at det iriterer meg.kunne spart masse penger på det.Håper jeg roer meg med årene.

Link to post
Share on other sites

casie skrev 1 time siden:

Skaffet meg ny båt i juli,som nå er ca 6 mnd siden,en Princess 50 med 1350 hk.Tenkte før jeg fikk båten,at jeg må klare meg med 60-70.000 i drivstoff i året.Har allerede svidd av for ca 80.000.-..og har nærmere 100 driftstimer siden jeg fikk den.Har ikke roen i meg til og ligge og puttre i 7 knop...merker at det iriterer meg.kunne spart masse penger på det.Håper jeg roer meg med årene.

 

80000/12kr ltr = 6666 ltr /100timer = 66 ltr i timen.

Huff.

Jeg er utstyrt med kleinere hyre og heldigvis mer ro i ræva.

 

I følge forrige eier går det ca 33 ltr i timen på marsjfart hos meg.

Gale nok, men lever med det på et vis.

Går i marsjfart (ca 16kts) over lengre tid kun i ferien når jeg skal et stykke avgårde.

Vanligvis putrer jeg rundt i 6 kts. Der trives både båten og jeg.

 

I helga viste måleren på bb tank snart tomt.

Stb tank ca. halv.

Heldigvis minker det ikke så fort på tankene i det daglige. Skal ikke bruke båten før på lørdag. (Så sant jeg ikke tar turen ut i morgen)

Har diesel ut måneden, til neste lønning.

Men da blir det diesel!

3-400 ltr tenker jeg!

Helårsbåt. Fantastisk oppfinnelse disse Saga'ene!

 

Forrige båten, med samme bruk, lurte jeg av og til på om produserte diesel. 

Snekke med Yanmar 4JH anbefales hvis du vil droppe bunkersutgifter.

Link to post
Share on other sites

Den forrige 'båten' var en 13' Herwa med 10hk Honda, hvor jeg kjørte hele uka med en 13-liters tank mens mine venner fylte sine 28-litere etpar ganger i uka. Jeg kom sist frem, men det fikk så være..

Nå venter første sesong med 115hk på en båt nærmere ett tonn. Godt den er på henger så jeg i hvertfall kan snike meg til bensin på 'tilbud'! :p
 

Redigert av Kaptein Plast (see edit history)
Link to post
Share on other sites

LAKA skrev On 24.1.2019 at 10.55:

 

 

Når du skriver vi så høres det ut som du tenker at alle bruker båt som deg. For aktive båtbrukere så vil  forbruk ofte utgjøre den største delen av båtregnskapet. Jeg logget ca 2500 NM forrige sesong. Om båten da bruker 0,4 l per nautiske mil eller 1,2 vil utgjøre en relativt stor forskjell i årlige utgifter.

Nei mente vi som i familien min. Om du bruker masse diesel så er det din sak, jeg har da aldri vært et talerør for båtfolk flest

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

I 2018 kjørte jeg i overkant av 300timer med nordkapp'n med 150/200 etec, tipper 90% av turene var over 4500rpm. Fin hverdagsbåt, men er litt tørst da

 

Får litt vondt når jeg tenker på bensinforbruket. Det gikk ca 15000 liter men bensin i 2018 :/ men jeg har storkosa meg på sjøen den sommeren her 

Link to post
Share on other sites

Hvis man regner 50liter i timen over 300timer, så blir det fort noen liter av det. Har jo noen timer med 30liter i timen, men også mange timer med 75liter i timen. Derfor satte jeg 50 som snitt

 

Til neste sommer, blir det mindre motor på hverdagsbåten, musling med 60hk er fint, 45knop og under 20liter i timen. 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes den båten som jeg har nå har gitt meg mange fine timer på sjøen uten at jeg har tenkt bensinforbruk i det hele tatt utover å passe på at tanken ikke går tom. Båten er en bowrider med 150hk utenbords.

 

Men nå skal det oppgraderes til overnattingsbåt dvs halvplaner med strak aksling og 350-400 hk diesel ala Viknes 1030.

Kostnaden til drivstoff på denne båttypen bekymrer meg ikke i det hele tatt.

Vår bruk vil nok være mye kombinert bruk av båten som hytte (ligge i ro), tusle rundt i skrogfart og noe kjøring i marsjfart for å tilbakelegge transportetapper. Men slik vi bor her i Bergen så er vi jo så heldige at vi uansett ikke trenger lange transportetapper hverken nord, sør eller vest før vi er midt i en fantastisk skjærgård. Så kostnad til drivstoff bekymrer ikke.

 

Likevel melder  jo tankene seg om hvordan fremtiden for denne båttypen kommer til å bli?

Vil det komme restriksjoner og reguleringer som gjør bruk dyrt/vanskelig....

Vil det komme avgifter på drivstoff....

Vil bruktprisene gå i dass?

 

Som SAP er inne på, har det jo vært en forrykende holdningsendring innen folks bilvaner og valg. Jeg kjører selv EL-bil og kommer neppe til å kjøpe diesel/bensin bil igjen. Men båt blir en annen greie...ser ikke for meg hvordan fritidsbåtene skal kunne elektrifiseres på den måten som er iferd med å skje med bilparken.

Så selv om jeg personlig ikke vil plages av noe høyere priser på drivstoff til båten så vil jeg jo bli berørt hvis verdien på båten min halveres som følge av at «resten av Norge» ikke lenger vil ha denne type båter.

Redigert av nie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 4 timer siden:

I 2018 kjørte jeg i overkant av 300timer med nordkapp'n med 150/200 etec, tipper 90% av turene var over 4500rpm. Fin hverdagsbåt, men er litt tørst da

 

Får litt vondt når jeg tenker på bensinforbruket. Det gikk ca 15000 liter men bensin i 2018 :/ men jeg har storkosa meg på sjøen den sommeren her 

 

Det er et snitt på 50l/timen - det hørtes vanvittig ut. Regner du 2l/nm så har du kjørt 7500nm, omtrent t/r Oslo - Kristiansand 25 ganger. Det er nok godt over snittet ja...:)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Uavhengig av økonomien i det. Knekker det ikke kosen noen hakk at penger renner ut i strie strømmer når en bruker båten "på vanlig vis"? 

----

 

Kan skjønne det om det er "once in a lifetime" opplevelse. Men når pengene bare renner ut på vanlig bruk, tur på sjøen med båten..... Mye som er fint, men ikke alt som er "5000,- fint", eller "10 000,- fint", eller "20 000,- fint" osv. 

 

Om jeg kunne få noen uker på en seilbåt i feks Pategonia kunne jeg godt blåst opp mot 100 000,- for å få den engangsopplevelsen. 

 

Men å dra ut med familiebåten og blåse tusener høres litt ut som å betale 10 000,- for å ta danskebåten på en måte. Ikke veldig spektakulært, ikke veldig uvanlig, men kjekt nok. Og om det var danskebåten, aaaalt for dyrt ;-) 

Link to post
Share on other sites

R.O skrev for 1 time siden:

 

Det er et snitt på 50l/timen - det hørtes vanvittig ut. Regner du 2l/nm så har du kjørt 7500nm, omtrent t/r Oslo - Kristiansand 25 ganger. Det er nok godt over snittet ja...:)

 

De v6'ne er tørste når man åpner spjellene, enda værre blir det hvis man er litt avhengig v6 brøl og fart :/ ikke akuratt perfekt på en båt man bruker hver eneste dag. 

Link to post
Share on other sites

Etter og ha lest tråden så synes jeg å se en avgrensing til at båtstørrelese ikke er så relevant som bruken, når det gjelder drivstoffutgifter. Det kan se ut som at så lenge man holder seg godt under skrogfarten så kan de fleste båter få relativt lave drivstoffutgifter pr nautiske mil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...