Jump to content

Hva har drivstofforbruk å si for ditt båtvalg og ikke minst bruk..?


R.O

Recommended Posts

Om jeg hadde hatt det største fokuset på miljøet så hadde jeg ikke kjøpt en båt som sluker unna 250 liter i timen hvis den ønsker.

 

jeg har ett fokus på miljø på en annen måte i det daglige med måten jeg prioriterer ting på.

 

jeg vet også at fritidsflåten i Norge ikke utgjør det største på verdensbasis, stopp 5 cruiseanløp til landet så er det sikkert tatt inn der.

 

har frem til i fjor brukt ca 2-2500l med diesel PR sesong og 80 netter.

 

fra i år regner jeg med kanskje og bruke 4-4500liter PR sesong.

jeg velger å reise dit jeg vil og i den farten jeg ønsker. 

Og begrenser meg ikke til å ligge rett utenfor bryggeanlegget for og bruke mindre drivstoff.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Et paradoks i dette kan være at en båt med stort forbruk gir mindre forbruk ;-) Om forbruket er så stort at det begrenser bruken, ja da vinner "miljøet" litt. ;-) Dess flere som har store motorbåter de ikke har råd til å bruke dess mindre drivstoff blir brukt. 

 

Tror ikke folk flest reagerer på forbruk pr. se egentlig,  ihvertfall ikke enda, men at noen uttrykker stor glede over å ha svidd av x tusen liter drivstoff på en sommer, ja det tror jeg nok noen flere kan reagere på. Mye rart som gikk i jappetiden, som vel også har kommet litt tilbake nå og da, som ikke helt "går hjem" hos folk i dag. Sløsing går vel til en viss grad, men stor glede over sløsing som gir forurensning klinger nok litt vondt hos mange. Svi heller mer på champis og kaviar i havn ;-) 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Sørlandet2 skrev for 2 timer siden:

Merkelig at enkelte mener det er mer miljøvennlig å bruke en tank bensin for å kjøre opp på hytta for å gå på ski en slitt annorakk, en å bruke bensin i en båt. 

 

Tviler på at det er noen som tror på det regnestykket du legger frem. Men når det er sagt så har vel ikke fritidsbåter katalysator såvidt jeg vet ;-)

 

Normalt bruker en vel først drivstoff på å kjøre til båten, så i båten. Da vinner fortsatt han som går på ski når han kommer frem. For å ikke snakke om de som kjører elbil til seilbåten, eller til hytta. Blir ikke veldig mye drivstoffbruk av det. 

---

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 7 timer siden:

Men når det er sagt så har vel ikke fritidsbåter katalysator såvidt jeg vet ;-)

Nei tak og pris for det. En katalysator øker nemlig utslippet av klimagasser men minsker utslippet av CO og sot. Utslipp av CO og sot er uten betydning på sjøen.

Men om en ser på de degosene som reiser til Thailand på ferie med en famille på fire og kjører el-bil for å være miljøvennlige. Hvor mange titusen liter diesel/bensin kan er bruke for å forurense like mye som en flytur fra Trondheim til Thailand for 4? 

Redigert av Bårdp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trur nok det er fleire enn det som kjem fram i tråden som har blitt meir medvitne på miljøet. Enkelte stikk hovudet i sanden, og overlet utfordringa til andre - dei om det. Trur ikkje det er så lenge før fritidsbåtane vil få eit meir kritisk blikk på seg. Om dette vil føre til auka drivstoffprisar, eller auka avgifter på motorar er ikkje godt å vite. Trur nok det blir ei endring mot båtar som glir gjennom vatnet, i staden for å freiste å kome opp på vatnet. 

Link to post
Share on other sites

Etter at Norge ble en velferdsnasjon på åttitallet så har vi blitt en «versting» på utslipp. Høyere utslipp PR innbyggere en Kina og India. Selv om vi kjører masse el-bil... Fortsatt et stykke bak USA. 

 

https://energiogklima.no/klimavakten/utslipp-per-innbygger/

 

Det virker som utslipp er ganske synkront med økt velferd. Vi reiser mer, og lengre, bor i større hus, hytter på fjellet som er varme året rundt, kjøper mer artikler som kommer fra andre siden av jordkloden oa. Noen velger båt, og ja det er ikke særlig miljøvennlig.... Vi er forundret når vi ser båtmesser fra statene med fem ganger fire hundre hester utenbordsmotorer, på en femti fots båt, som det er plass til hele nabolaget. Vi ler, men hadde kanskje gjort det samme hvis vi hadde vunnet hundre milioner i Lotto?  (Eller har en jobb som betaler langt over snittet i Europa som vi aller fleste har her i Norge)

 

Selfølgelig skal vi tenke på miljøet. Men mitt inntrykk er vel bare att mange som lurer seg litt selv. Det aller meste gir avtrykk. . 

 

Link to post
Share on other sites

MaSa skrev for 9 timer siden:

Om jeg hadde hatt det største fokuset på miljøet så hadde jeg ikke kjøpt en båt som sluker unna 250 liter i timen hvis den ønsker.

 

jeg har ett fokus på miljø på en annen måte i det daglige med måten jeg prioriterer ting på.

 

jeg vet også at fritidsflåten i Norge ikke utgjør det største på verdensbasis, stopp 5 cruiseanløp til landet så er det sikkert tatt inn der.

 

har frem til i fjor brukt ca 2-2500l med diesel PR sesong og 80 netter.

 

fra i år regner jeg med kanskje og bruke 4-4500liter PR sesong.

jeg velger å reise dit jeg vil og i den farten jeg ønsker. 

Og begrenser meg ikke til å ligge rett utenfor bryggeanlegget for og bruke mindre drivstoff.

Nå skal ikke tråden bli noe spørsmål om moral. Vi lever i et fritt land og alle tar de valg man ønsker innenfor gitte rammer. Hvis samfunnet/våre folkevalgte synes det virker litt i overkant at du (eller mange andres tillsvarende) båt skal bruke opp fossile resurser tilsvarende ca fem privatbiler i året vil jo neste trinn bli at de bruker sine styringsmidler, (som regel avgifter) for å minske bruken. Hvis vi båtbrukere selv kan vise at vi har fokus også på miljø kan det jo hende samfunnet ikke ser seg nødt til å avgiftsbelegge det vi driver med mer en nødvendig. Dette må jo være gunstig for alle parter. 

Link to post
Share on other sites

Om dere tror Fritidsbåter forurenser mye, så kan jeg opplyse om at EN supplybåt forurenser like mye som hele fritidsbåtflåten heri Norge!!  se på AIS og tell antall supplybåter i Nordsjøen!!

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Det blir en dråpe i havet!  f.eks en oljerigg som ligger nedstengt ved land bruker 5000l diesel i døgnet Om vi bytta ut alle fritidsbåter her til lands med nullutslippsbåter ville det ikke vistes på statistikken!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Sørlandet2 skrev 46 minutter siden:

Noen velger båt, og ja det er ikke særlig miljøvennlig....

 

Båtferie er miljøvennlig. Å seile avgårde i seilbåten, putre avgårde i snekka, eller putre avgårde i sin store motorbåt med store motorer. Så lenge en ikke flyr for å komme til båten kan jeg ikke se at båtferie er noe mindre miljøvennlig enn andre ferier, kanskje tvert i mot. 

 

Men det er jo ett unntak, store båter med store motorer som faktisk bruker motorene.

 

Tross alt er det ikke mye en ser til "vulgaris", om det er lov å kalle det for det ;-), store svære motorbåter i tungt driv med dundrende motorer. En ser det som konvoier nå og da, men de utgjør ikke såå mange av de typiske feriebåtene, og jeg tror ikke det er ofte de har råd til å gå hele og lange strekk hvor motorene presser hele familiehytta og familien opp av vannet. 

 

Og ikke minst vil tenåringsungene og andre i båten snart begynne å si til foreldrene sine at "dette er vel pinlig og vulgært" (bare på ungdomsspråk). 

 

Vi er nok over det verste. Blir nok stadig færre motorbeist som dundrer avgårde i Juli med hele familien ombord og far på flybridge så blådisen ligger over sjøen etter de. Den tiden er nok stort sett over selv om noen vil "henge igjen" en stund. 

-morten- skrev 10 minutter siden:

Om dere tror Fritidsbåter forurenser mye, så kan jeg opplyse om at EN supplybåt forurenser like mye som hele fritidsbåtflåten heri Norge!!  se på AIS og tell antall supplybåter i Nordsjøen!!

 

Så fritidsflåten forurenser i skjærgården her hjemme i tillegg til supplybåtene, det er ikke bra. Og hvor har du tallene fra? 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
-morten- skrev 2 minutter siden:

Det blir en dråpe i havet!  f.eks en oljerigg som ligger nedstengt ved land bruker 5000l diesel i døgnet Om vi bytta ut alle fritidsbåter her til lands med nullutslippsbåter ville det ikke vistes på statistikken!

 

Så all omlegging til mindre bruk av drivstoff er bortkasta fordi det alltid er noen som bruker mer? 

 

Min ene elektriske bil, min seilbåt, min hytte som er bygd av materialer resirkulert fra en låve på stedet, ingen av delene betyr en dritt? 

 

Jeg kunne kjørt bil med V8, båt med doble installasjoner og svidd av tusener av liter, smelt opp hytte med tømmer fraktet med en nox spyende trailer fra Latvia og det ville ikke gjort noen forskjell fordi det alltid er noen som gjør det bare 1000 ganger verre. 

 

@-morten-: Er det faktisk sånn, eller er det bare en rar idé som sirkulerer? Jeg nekter å tro at det vi gjør ikke betyr en dritt. Da kan en jo bare smelle av jordkloden med en gang. Er det det du tenker, deterministisk, jeg gjør ikke en dritt fordi noen andre gjør noe værre hele tiden?

 

Det er en veldig, veldig defensiv og trist holdning å ha. Men hvis det kun er som en unnskyldning for å fortsette som før så er det forkastelig å skylde på andre for å slippe å gjøre noe selv, som jeg ofte mistenker det er. 

Link to post
Share on other sites

Har tallene fra enten Offshore.no, DN  eller andre pålitelige sider!!   i denne artikkelen får du et littperspektiv på hvor lite vi forurenser med lystbåtene våre i forhold til de stor virkelige forurensingskildene!

 

https://www.dinside.no/motor/utslipp-som-alle-verdens-biler/61308255

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 4 minutter siden:

Det blir en dråpe i havet!  f.eks en oljerigg som ligger nedstengt ved land bruker 5000l diesel i døgnet Om vi bytta ut alle fritidsbåter her til lands med nullutslippsbåter ville det ikke vistes på statistikken!

Hvilken statistikk tenker du på da? Selvsagt må det jobbes med elekrifisering av plattformer og effektivisering av yrkessjøfarten, men det betyr ikke at vi bare kan lukke øyene for våre egne utslipp. Jeg påberoper meg ikke noen høy moral og har selv en båt med V8 og høyt forbruk, men det er jo ikke dermed sagt at man ikke kan prøve å tenke etter hvordan man bruker jordens resurser.

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Pinkvin said:

 

Så all omlegging til mindre bruk av drivstoff er bortkasta fordi det alltid er noen som bruker mer? 

 

 

Det var IKKE  det jeg mente, det var ment som faktainfo fra meg! Jeg sier ikke å være miljøbevist er bortkatet, men per nu er det veldig liten virkning på totalen!  Jeg hadde gjerne kjørt elbåt om eg hadde ladestasjon på brygga mi, den hadde gitt meg like lang rekkevidde og hastighet som båten jeg har nå, samt at ikke den hadde kosta 2,5 ganger mer enn en vanlig!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
-morten- skrev 2 minutter siden:

Har tallene fra enten Offshore.no, DN  eller andre pålitelige sider!!   i denne artikkelen får du et littperspektiv på hvor lite vi forurenser med lystbåtene våre i forhold til de stor virkelige forurensingskildene!

 

https://www.dinside.no/motor/utslipp-som-alle-verdens-biler/61308255

 

Tvilsom påstand med tvilsomt opphav. 

 

https://www.faktisk.no/artikler/MA/stemmer-det-at-utslippene-fra-et-containerskip-tilsvarer-50-millioner-biler

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 2 minutter siden:

Har tallene fra enten Offshore.no, DN  eller andre pålitelige sider!!   i denne artikkelen får du et littperspektiv på hvor lite vi forurenser med lystbåtene våre i forhold til de stor virkelige forurensingskildene!

 

https://www.dinside.no/motor/utslipp-som-alle-verdens-biler/61308255

Her står ingenting om hverken fritidsbåter eller drivstofforbruk. Kun utslipp av utslippene av SOx og NOx som er ekstreme fra yrkesbåter grunnet svovelinneholdet i drivstoffet.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Spiller egentlig liten rolle, i det øyeblikket kona eller ungene sier at det er "ekkelt" å kjøre rundt i båt med stor motor som bruker mye drivstoff så er det over uansett ;-) 

 

Ingen som står og røyker utenfor dagligvaren lengre, eller lar bilen gå på tomgang om vinteren. 

 

Holdninger gir ofte store praktiske endringer. 

Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, Kallethekid said:

Her står ingenting om hverken fritidsbåter eller drivstofforbruk. Kun utslipp av utslippene av SOx og NOx som er ekstreme fra yrkesbåter grunnet svovelinneholdet i drivstoffet.

det var bare en faktaopplysning, ingen sammenheng med fritidsbåter Kalle!  bare for å sette ting i perspektiv!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Senor skrev 10 minutter siden:

larer ikke å dy meg her : Dere som begynner med miljø perspektiv Kom dere ut av denne tråden ! Enig eller ikke, tråden her er for oss (de) som har valgt båt. Ingenting annet.

Vil vel tro at de fleste her på forumet har båt. Men en trenger ikke å være idiot av den grunn. Om ikke vi som båtfolk selv er i stand til å endre adferdsmønster er jeg mye red for at myndighetene vil sørge for at vi gjør det.

Synes det er høyst relevant og diskutere hvordan vi kan ha et fint båtliv uten å forurense for mye.

Etter neste valg vil det jo være Rødt og MDG som bestemmer avgiftspolitikken og da er jeg redd det blir en del endringer. 

Redigert av Bårdp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bårdp skrev 8 minutter siden:

Så lenge det er generell aksept for å dra på lange fritidsreiser med fly ser jeg ikke helt at et forbruk på noen tusen liter i året på en fritidsbåt er relevant og diskutere.

 

Den aksepten er allerede "generelt krympende". De siste årene har det blitt stadig mer skriverier om dobbelmoralen med "byfolk" som drikker økologisk latte, sitter i ledene posisjoner og hevder folk på landet med dieselbil forurenser mens de selv flyr på "seminar" i Nepal for å lære Yoga på en økologisk og bærekraftig måte. 

 

Dette er nå tunge politiske bevegelser i mange europeiske land. Litt overrasket over at du mener det faktisk er en generell aksept for lange fritidsreiser med fly uten å nyansere det i det hele tatt. Det er kanskje akkurat den arrogansen som er med på å skape sinnet hos folk? 

 

Senor skrev 4 minutter siden:

Klarer ikke å dy meg her : Dere som begynner med miljø perspektiv Kom dere ut av denne tråden ! Enig eller ikke, tråden her er for oss (de) som har valgt båt. Ingenting annet.

 

Her bommer du. En kan ha stor båt med store motorer og ett miljøperspektiv. Pluss at de som ikke ønsker drøftinga ikke kan diktere hva et stort flertall tenker og skriver.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...