Jump to content

Hva har drivstofforbruk å si for ditt båtvalg og ikke minst bruk..?


R.O

Recommended Posts

Drit i forbruket kan man lese flere steder.  Det utgjør uansett en liten del av kostnadene til båthold.  Valget mitt står nå mellom stor DC/weekendcruiser med utenbords, eller en 27-30 foter med Diesel og drev. Diesel alterantivert gir en kost per nautiske på ca. 1,5 l/nm x 12kr = 18kr pr nautiske. Men en stor utenbords og tung båt (26-27 for og 300Hk) er vel anslaget 2,0l/nm x 18kr = 36kr pr nautiske - mao dobbelt så dyrt med bensin som med Diesel i cruis fart.

 

Bikker litt mot stor DC ettersom eldstemann begynner å finne på andre ting i ferien, og kona trives god på sjøen opp til 4-5 dager. Samtidig liker jeg enkelt båthold, alt dette taler for stor DC med mulighet for OK overnatting. Type Finnmaster T8, Ibiza 811 og lignende.

 

Jeg kjører ca. 1200nm på en sesong (basert på siste 3 års bruk), så det er enkelt å regne ut kostnadene - og det er vel liten tvil om at DC totalt sett ikke vil bli dyrere enn diesel og drev. Spørsmålet er om så høye direkte utgifter vil legge en demper på bruken og gleden..?  Fyller du f.eks tanken på en Finnmaster T8 for ca. 4500kr så har du ca. 5 timer med cruisfart - selv med god inntekt blir jeg litt skremt av sånne tall..

 

Et noen vagt spørsmål kanskje, men vi er i januar, og båtsesongen er langt unna, så om noen har  erfaringer/betraktninger rundt dette så fyr løs. Går jo mange store DC båter på fjorden - men så går kanskje mange av disse langt under 1200nm på en sesong...?

 

 

Link to post
Share on other sites

Forbruk spiller ikke inn på mitt båtvalg.

Type (bensin/diesel) avgjørende.

Men det har med type båt og gjøre.

 

Hvis det er å tusle rund i nærheten av hjemmet, uten overnatting og slikt, hadde jeg gått for utenbords. Utvilsomt.

Men det er ikke slik jeg bruker båten.

Da blir det diesel.

Gråmalt japse.

 

Som mange andre vil jeg tro, kjøpte jeg båt jeg har råd til.

Og det er ikke morro og dra kortet etter å ha fylt noen hundre liter.

 

Link to post
Share on other sites

Hvis du kjører 1200 nm i året, så kjører du mye og langt. ?

 

Jeg bor på Sørlandet. Har Uttern D77. Den drar 1.7 liter/nm. Og, ja, det blit jo litt penger når en skal flytte seg større distanser. 

 

Men etter noen års bruk, så ligger jeg på snitt 15 liter/time. Det vil si mye av kjøringen er kosekjøring innaskjærs hvor den drar 1 liter/nm. Så snittet, og totalforbruket er lavere en jeg først hadde trodd. 

 

Men som du har oppdaget så brenner disse nye, fine, store utenbordsmotorene en del drivstoff. Sannheten er jo at amerikanere med store bensin innenbordsmotorer, som vi alltid har sagt er umulige å kjøre, fordi di brenner så mye drivstoff, egentlig ikke brenner mer en nye utenbordsmotorer. Forskjellen er vel bare at Ola-normann har fått "råd" til å brenne drivstoff for et par tusen til dagen.. 

Link to post
Share on other sites

Alt avhenger av bruken! jeg synes en fritidsbåt som blir brukt normalt kan ha påhenger.. det er minimale utgifter med å serve en moderne påhenger.. ingen belger og styresylindre, kjølere osv. hadde mitt valg stått mellom 10-15år gammel dieselmotor+drev mot nyere 4t påhenger ville jeg glatt valgt påhenger.  Påhenger ingen sur dieseleksos om bord på tomgang og ingen vibrering, smat bedre utnyttelse av plassen i hekken som er litt vesentlig for båter fra 20-25fot ihvertfal! Har man rett motor til båten har man ganske fint forbruk på masjfart med en påhenger. vesentlig billigere vedlikehold kontra dieselmotor med drev.  Bensinkostnaden ser jeg ikke på som noe stor utfordring! Jeg kjøper uansett ikke en båt jeg ikke har råd til å drifte og bruke så mye jeg ønsker. 1200nm i daycruiser kjører du nok godt over gjenomsnittet for norske fritidsbåter!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 45 minutter siden:

Alt avhenger av bruken! jeg synes en fritidsbåt som blir brukt normalt kan ha påhenger.. det er minimale utgifter med å serve en moderne påhenger.. ingen belger og styresylindre, kjølere osv. hadde mitt valg stått mellom 10-15år gammel dieselmotor+drev mot nyere 4t påhenger ville jeg glatt valgt påhenger.  Påhenger ingen sur dieseleksos om bord på tomgang og ingen vibrering, smat bedre utnyttelse av plassen i hekken som er litt vesentlig for båter fra 20-25fot ihvertfal! Har man rett motor til båten har man ganske fint forbruk på masjfart med en påhenger. vesentlig billigere vedlikehold kontra dieselmotor med drev.  Bensinkostnaden ser jeg ikke på som noe stor utfordring! Jeg kjøper uansett ikke en båt jeg ikke har råd til å drifte og bruke så mye jeg ønsker. 1200nm i daycruiser kjører du nok godt over gjenomsnittet for norske fritidsbåter!

Ser du har en "liten/lett" DC. 

Blir litt andre tall når båtens vekt dobles, som trådstarter etterspør. 

På lett DC er det vel liten tvil om at det er bensin som gjelder. 

 

Et annet moment til trådstarter er vedlikehold. Regner du med å utføre vedlikehold selv? 

 

Nye, store utenbords motorer trenger vedlikehold de å. Hvis du lar verksted utføre arbeidet, hør med de hva vedlikehold koster. Tenker da årlig service, og stor service med impeller og registerreim på Yamaha. 

Link to post
Share on other sites

18 minutes ago, Sørlandet2 said:

Ser du har en "liten/lett" DC. 

Blir litt andre tall når båtens vekt dobles, som trådstarter etterspør. 

På lett DC er det vel liten tvil om at det er bensin som gjelder. 

 

Et annet moment til trådstarter er vedlikehold. Regner du med å utføre vedlikehold selv? 

 

Nye, store utenbords motorer trenger vedlikehold de å. Hvis du lar verksted utføre arbeidet, hør med de hva vedlikehold koster. Tenker da årlig service, og stor service med impeller og registerreim på Yamaha. 

om jeg hadde doblet bensinforbruket hadde jeg ikke hatt noen problemer med det! Vedlikehold av utvendige motorkomponenter er såre enkelt på en moderne 4t!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 12 minutter siden:

om jeg hadde doblet bensinforbruket hadde jeg ikke hatt noen problemer med det! Vedlikehold av utvendige motorkomponenter er såre enkelt på en moderne 4t!

Jo, sant det.

Men med trådstarters bruk, som tilsier kostnad på drivstoff på drøye 40000 kr, pluss alle andre utgifter på denne båttypen, så er jeg enig at det er ganske mye penger. 

Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev 1 time siden:

Hvis du kjører 1200 nm i året, så kjører du mye og langt. ?

 

Jeg bor på Sørlandet. Har Uttern D77. Den drar 1.7 liter/nm. Og, ja, det blit jo litt penger når en skal flytte seg større distanser. 

 

Men etter noen års bruk, så ligger jeg på snitt 15 liter/time. Det vil si mye av kjøringen er kosekjøring innaskjærs hvor den drar 1 liter/nm. Så snittet, og totalforbruket er lavere en jeg først hadde trodd. 

 

Men som du har oppdaget så brenner disse nye, fine, store utenbordsmotorene en del drivstoff. Sannheten er jo at amerikanere med store bensin innenbordsmotorer, som vi alltid har sagt er umulige å kjøre, fordi di brenner så mye drivstoff, egentlig ikke brenner mer en nye utenbordsmotorer. Forskjellen er vel bare at Ola-normann har fått "råd" til å brenne drivstoff for et par tusen til dagen.. 

 

D77 er jo en relevant å sammenlikne med, og en mulig kandidat.  Liter i timen blir kanskje litt mindre enn jeg antar, ettersom overaskende mye kjøring sannsynligvis er i lave hastigheter.  1200nm er nok på en god sommer, men båten går hvert år t/r Oslo- Grimstad, og med en og annen helgetur Oslo- Koster + masse småkjøring.

 

 

Sørlandet2 skrev 36 minutter siden:

Ser du har en "liten/lett" DC. 

Blir litt andre tall når båtens vekt dobles, som trådstarter etterspør. 

På lett DC er det vel liten tvil om at det er bensin som gjelder. 

 

Et annet moment til trådstarter er vedlikehold. Regner du med å utføre vedlikehold selv? 

 

Nye, store utenbords motorer trenger vedlikehold de å. Hvis du lar verksted utføre arbeidet, hør med de hva vedlikehold koster. Tenker da årlig service, og stor service med impeller og registerreim på Yamaha. 

 

Vil nok sette bort det meste av vedlikehold, i alle fall på en nyere utenbords.

 

Ikke noe fasit svar på dette, men nyttig med gode innspill fra andre båtfolk...:) 

Link to post
Share on other sites

Tja tjo...... har selvfølgelig noe og si, gikk nå fra en båt som kostet meg ca 25.000kr PR år i forbruk med vårt bruk .

 

til nå en jeg tipper med lik bruk vil ligge på rundt 40-45.000kr.

 

jeg kommer nok til å bruke båten litt snillere,  men legger ikke stor vekt på det.

 

det som er mer viktig er vedlikeholdsutgiftene.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Jeg skrev at det er helt avhengi av bruken! Hvilken båt jeg har er ikke så relevant, da tråstarter spør etter DC i 26-27fot størrelse. Trådstarter bruker båten godt over gjenomsnittet, man sparer nok en god del i drivstoff med en dieselmotor som dog er en god del dyrere i innkjøp med drevpakke mye mer leamikk og mere vedlikehold. hadde jeg kjørt 1200nm i året ville valget på en 27fots båt blitt diesel.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Diesel er jo mye tryggere om du skal overnatte. Lage mat osv... ta seg en cigar eller en sneip på en bensinbåt så er det fort gjort å gå på en smell. Hehe. Men det er nå bare min mening. Dieselvarmere er jo også kjekt. Uten å måtte styre med egen tank osv... med 1200nm i året spørs det om jeg hadde valgt en diesel ja. 

Link to post
Share on other sites

Uansett hva TS her ender opp med kan ett tips for mange båteiere uansett være å opprette en egen konto for drivstoff til båtbruk og med automatisk overføring til denne månedtlig med en viss pengesum.

 

Når så drivstoff skal fylles kan man bruke denne bufferkonto uten å føle at det blir så dyrt.

 

En fin måte å lure seg selv på til å tenke at fylling av drivstoff går fint!

Link to post
Share on other sites

 

13 minutes ago, Timmeeh said:

Diesel er jo mye tryggere om du skal overnatte. Lage mat osv... ta seg en cigar eller en sneip på en bensinbåt så er det fort gjort å gå på en smell. Hehe. Men det er nå bare min mening. Dieselvarmere er jo også kjekt. Uten å måtte styre med egen tank osv... med 1200nm i året spørs det om jeg hadde valgt en diesel ja. 

 

Ikke for å kvervulere men har du hørt om båter med påhenger som har brunnet i det siste!? når jeg ser i media om båtbranner er det utelukkende cabincruisere med innenbordsmotor som brenner. Tror det statistisk sett er veldig få båter med påhengsmotor som brenner! tennkilder og forgasser/insprøytning er utenfor båten, batteri er jo isolert fra tank i egen boks og eget rom stort sett.

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Vurderte stor DC med utenbordsmotor kontra større båt med innenbordsmotor foran denne sesongen. Endte opp med å gå for en T8 som jeg håper vil stå til forventningene.  (Valget ble ikke tatt på grunn av drivstoff kostnader)
Det meste av vårt bruk er typiske koseturer i Oslofjorden. Har til nå stort sett dekket dette bensinforbruket med 20l kanner som fylles opp (på land) når prisene er lave. Fyller på etter behov. Ved korte koseturer i moderat tempo går det ikke så mye bensin, så dette har fungert greit. 

Har tenkt å ta turen Oslo - Kristiansand i sommer og er selvfølgelig spent på den "regningen", men forventningene og gleden ved å planlegge turen er nok verdt hver krone i drivstoff. 
Dessuten er jo båtlivet rene terapien for mental helse og med prisene disse psykologene tar kan jeg fylle mye bensin med god samvitiighet. :-)

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 15 minutter siden:

 

 

Ikke for å kvervulere men har du hørt om båter med påhenger som har brunnet i det siste!? når jeg ser i media om båtbranner er det utelukkende cabincruisere med innenbordsmotor som brenner. Tror det statistisk sett er veldig få båter med påhengsmotor som brenner! tennkilder og forgasser/insprøytning er utenfor båten, batteri er jo isolert fra tank i egen boks og eget rom stort sett.

Nei jeg følger ikke mye med i aviser dessverre. Og det er sikkert trygt i massevis, men jeg har respekt for bensin. Les: «men det er nå bare min mening».  Og har en egen holdning til at når båter blir så store, samme gjelder biler, så er diesel å foretrekke. Rett og slett pga virkningsgrad og så videre. Om det koster mer å vedlikeholde så får det bare gjøre det. Med 1200nm i året kan det være det lønner seg å kjøpe diesel. Det er og lettere å få fylt i småbåthavner. Mulig det ikke er noe problem ellers i landet, men der jeg kommer fra florerer ikke bensinpumpene i havnene! 

 

Bensin er leketøy og til lett bruk!

Link to post
Share on other sites

Merker i min Bavaria 35 sport med 780 liter drivstofftank at jeg er glad det ikke er bensin jeg fyller, men diesel. Sikkert litt gammeldags tenking, men jeg føler det er tryggere med diesel.

 

Diesel er vel egentlig slik at det skal mer til enn for bensin før det tenner. Men når det først har tent ordentlig er det hipp som happ, da brenner alt ned uansett.

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev 1 minutt siden:

Merker i min Bavaria 35 sport med 780 liter drivstofftank at jeg er glad det ikke er bensin jeg fyller, men diesel. Sikkert litt gammeldags tenking, men jeg føler det er tryggere med diesel.

 

Diesel er vel egentlig slik at det skal mer til enn for bensin før det tenner. Men når det først har tent ordentlig er det hipp som happ, da brenner alt ned uansett.

 

Ja flammepunkt til diesel er jo ca 60 grader, mens bensin er på flere minus enn de fleste av oss opplever.. men det er jo sjeldent det er et problem som tidligere nevnt. Men det er jo noe å ha i bakhodet..

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker nok båten min mere enn de fleste. Jeg gikk fra 18 til 26 fot i fjor, og det merkes godt på drivstoffbudsjettet. Jeg brukte ganske nøyaktig 60000 kr på bensin og olje i fjor.

 

Det er jo en del penger, men det er likevel en "liten" sum sett i forhold til gleden ved båtlivet og som prosentandel av det totale familiebudsjettet. Mao; det er ikke drivstoffutgiftene som styrer mitt båtvalg. Det hadde kanskje vært annerledes hvis jeg hadde hatt en mye større båt.

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev 1 time siden:

Diesel er jo mye tryggere om du skal overnatte. Lage mat osv... ta seg en cigar eller en sneip på en bensinbåt så er det fort gjort å gå på en smell. Hehe. Men det er nå bare min mening. Dieselvarmere er jo også kjekt. Uten å måtte styre med egen tank osv... med 1200nm i året spørs det om jeg hadde valgt en diesel ja. 

 

Jeg er selv opptatt av brannfare i båt, men vurderer vel utenbords bensin og innabords diesel som like farlig eller trygt. Uten at jeg har mye data for å underbygge dette - blir basert på hva jeg har hørt og lest. Eneste båtbrannen jeg selv har vært vitne til var en seilbåt i sommer..!

 

jotto skrev 3 minutter siden:

Jeg bruker nok båten min mere enn de fleste. Jeg gikk fra 18 til 26 fot i fjor, og det merkes godt på drivstoffbudsjettet. Jeg brukte ganske nøyaktig 60000 kr på bensin og olje i fjor.

 

Det er jo en del penger, men det er likevel en "liten" sum sett i forhold til gleden ved båtlivet og som prosentandel av det totale familiebudsjettet. Mao; det er ikke drivstoffutgiftene som styrer mitt båtvalg. Det hadde kanskje vært annerledes hvis jeg hadde hatt en mye større båt.

 

60.000kr er jo litt. Det er med Nordkapp Enduro 805..? Hvor mye kjører du da, og hva bruker den i marsjfart..?  Nordkapp er vel e-tec motor? - litt tørstere enn 4t, men det sparer du vel inn på serviceintervallen...

 

Hvis jeg fortsetter med ca. 1200nm i sesongen, og legger til grunn et snitt på 1,6l/nm - så blir det ca 35.000kr (18kr/l bensin). Så da må du kjøre MYE...? Men Enduro 805  er kanskje en båt som inviterer til litt offshore turer i røft vær... 

Link to post
Share on other sites

R.O skrev 47 minutter siden:

 

Jeg er selv opptatt av brannfare i båt, men vurderer vel utenbords bensin og innabords diesel som like farlig eller trygt. Uten at jeg har mye data for å underbygge dette - blir basert på hva jeg har hørt og lest. Eneste båtbrannen jeg selv har vært vitne til var en seilbåt i sommer..! 

 

Nei annet enn flammepunktet på bensin og diesel så har ikke jeg mye å komme med. Men nyere båter er vel konstruert slik at det ikke er noen risiko. Hvis det blir lekkasje så er det jo en annen ting, men forebyggende skifte av slanger og lignende skal man jo såklart gjøre :) 

Link to post
Share on other sites

R.O skrev 55 minutter siden:

60.000kr er jo litt. Det er med Nordkapp Enduro 805..? Hvor mye kjører du da, og hva bruker den i marsjfart..?  Nordkapp er vel e-tec motor? - litt tørstere enn 4t, men det sparer du vel inn på serviceintervallen...

 

Hvis jeg fortsetter med ca. 1200nm i sesongen, og legger til grunn et snitt på 1,6l/nm - så blir det ca 35.000kr (18kr/l bensin). Så da må du kjøre MYE...? Men Enduro 805  er kanskje en båt som inviterer til litt offshore turer i røft vær... 

 

Det ble 200 timer på Enduro 805 ja, så du kan vel kalle det "mye" ;) Usikker på hvor mange nm det ble.

 

Nå skal det sies at bruken min er litt atypisk. Den brukes mye til vannsport, og da blir det mye opp og ned av plan og wakeboard/vannleker på slep. Det trekker jo mye mere bensin enn lengre transportetapper. Hvis jeg cruiser i rundt 20 knop, så ligger forbruket på overkant av 1 l/nm.

 

Link to post
Share on other sites

 

 

jotto skrev 42 minutter siden:

 

Det ble 200 timer på Enduro 805 ja, så du kan vel kalle det "mye" ;) Usikker på hvor mange nm det ble.

 

Nå skal det sies at bruken min er litt atypisk. Den brukes mye til vannsport, og da blir det mye opp og ned av plan og wakeboard/vannleker på slep. Det trekker jo mye mere bensin enn lengre transportetapper. Hvis jeg cruiser i rundt 20 knop, så ligger forbruket på overkant av 1 l/nm.

 

 

200 timer bruk forsvarer i alle fall å være båteier...:) Overkant av 1 l/nm hørtes veldig bra ut på en 8m + båt..? Den går kanskje litt lettere en T8 og 811 med små cabiner.. Der må man fort regne 2 l/nm

 

Fordelen med å knytte utgiftene til direkte bruk er jo at bruken bestemmer kostnadene - lite bruk lavere kostnader.  Ellers så er det bra tips fra Gabi og -morten- over her. Båt er terapi, så det får bare koste (er veldig enig det).  Også får man skaffe seg et eget bensninkort, og legge opp en egen bensinbuffer konto. Det gjør det selvfølgelige ikke noe billigere, men det kan kanskje dempe irritasjonen når man fyller 200 liter til 19kr/l et sted langs sørlandskysten midt i juli... 

Link to post
Share on other sites

R.O skrev 14 minutter siden:

Også får man skaffe seg et eget bensninkort, og legge opp en egen bensinbuffer konto. Det gjør det selvfølgelige ikke noe billigere, men det kan kanskje dempe irritasjonen når man fyller 200 liter til 19kr/l et sted langs sørlandskysten midt i juli... 

 

Absolutt! Vi setter av et beløp hver måned hele året til bensin og andre båtutgifter.

 

Vi kjører ikke båt for å spare - vi sparer for å kjøre båt ;)

Link to post
Share on other sites

jotto skrev for 2 timer siden:

 

Vi kjører ikke båt for å spare - vi sparer for å kjøre båt ;)

 

Den uttalelsen kan vi også skrive under på. Vi setter også av penger hele året og prioriterer båt istedet for annen ferieform.

 

Vi har 30 fot båt med 300 hk diesel innebords og drev. Snitt forbruket i timen er i underkant av 11 liter så vi er godt fornøyde med akkurat den kostnaden. Men service på drev og stor motor koster jo mye, ca 15 båtlapper og er mye dyrere enn utenbords.

Det som er utrolig fint for oss nå er at siden diesel er så mye billigere enn bensin bruker vi ikke mer på drivstoff med 30 fot båt enn vi gjorde med 20 fot og utenbordsmotor. Og da glemmer vi de andre kostnadene :)

 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...