Jump to content

Oppussing av 49 fots krysseren Sølvskjær


Sjøholken

Recommended Posts

20190310_171645.jpg.c543d1390b5263a60e3260d0eaab4a0d.jpg

Da er det på tide å starte vårens vakreste eventyr....pussing av dekk:clap:

 

Den sterke sola tok dessverre ett godt jafs av natene i sommer. Etter sommerferien (som ble tilbrakt i syden) kunne jeg flere steder se dagslys gjennom dekk, og det er ingen prismer i dekk...:headbang:

 

Etter å ha gått litt over dekk, så ser jeg at det er to lag med en eller annen for for olje (tipper det er Benar pga fargen). disse lagene sitter ikke godt i hverandre og det er mulig å dra lagene fra hverandre. Hvis jeg drar neglen over dekk, så delamineres lagene....

Så det er uansett på tide å fikse opp i dette!

Sølvskjær har en karakteristisk mørkerød glød i lakken, dette har jeg tenkt til å beholde, da regner jeg med at jeg må bruke Benaren for å få noenlunde riktig glød.

Jeg veit at mange sverger til Owatrol, men etter å ha lest en test hvor Jotun kom best ut, så tror jeg at jeg holder meg til den fremmover. Har også meget god erfaring med Jotun fra tidligere fartøy (M/S Wedøy).

 

Men i første omgang skal natene bort, det virker som de aller fleste natene er Sikaflex 290 eller lignende, dette er gode greier, hvis man gjør det korrekt. Her er de få natene jeg har løsnet ikke utført korrekt. Det er ikke brukt noen form for mellomlegg mellom natemasse og drevull. Dette har innvirkning på hvor mye natemassen kan ekspandere når treverket tørker.

 

Den neste uken skal de værste natene tas, og det skal brukes Sikaflex 290 DC PRO. Dette må så herde i ca 5 uker før det kan påføres noe olje, dette for at natemassen skal bli kjemisk stabil.

 

Heldigvis har jeg gode knær og tett pressenning!:smash:

Link to post
Sjøholken skrev 1 minutt siden:

@MorganXNatemassen skal holde tett slik at vann ikke trenger ned til drevet....

Skjønte det, men når du sa at du kunne se lys gjennom sprekkene i bordene til dekket og kun skulle bruke natemasse så synes jeg det var litt rart.

Link to post
Sjøholken skrev for 18 timer siden:

Heldigvis har jeg gode knær og tett pressenning!:smash:

 

Om du ønsker å beholde knærne gode anbefales knebeskyttere på det sterkeste. Biltema har noen som er helt OK.

Link to post

@Thoma_s Lampen i maskin er Carl Dose. Egentlig beregnet på og stå på dekk, men erfaringen tilsier at den ikke er så vanntett som de skal ha det til. Er forøvrig samme type som sto originalt som deksbelysning på Nansen-klassen.

 

@index Ja, har knebeskyttere x2 for denne jobben =)

Link to post

Da var eventyret i gang! Det er mye treplank på denne skuta.... og alt er synlig.

20190313_160018.jpg.a09a1e2b0314b6ca0a61507f0e42ee89.jpg

Nå har jeg fått fjernet dårlige nater i omtrent 1/4 del av dekket, det tok ca 5 timer... enda så gjenstår:

+Sliping av kanter

+Legging av "kassetttape" i bunn av naten

+Tape rundt natene

+Priming

+Natemasse

Så det blir noen timers jobb denne uka:smash:

 

Ser at det ikke har blitt brukt noen form for "kassetttape" eller noe mellomlegg mellom natemasse og drev.... dette gjør at natemassen fort fester seg i denne og dette går ut over elastisiteten til naten. I noen av natene var dybden på natemassen flere ganger lengre enn bredden, da får du en lite dynamisk nate:headbang: Men godt å bli kvitt slike problemer:clap:

 

20190313_154941.jpg.9059565819ed8edaa6af288c39989b4f.jpg

Link to post

20190314_113745.jpg.59a65b77017a85bf681af27e116fe8ad.jpg20190314_173040.jpg.2b85da6a5d9924ea901787ca38323efa.jpg

Da var litt arbeid utført, nå skal denne naten få fred i 4-5uker før dekket blir slipt.

Jeg bruker tape for unngå mest mulig gris og søl, denne sikaflexen er noe skikkelig seigt griseri å få på seg.

 

Da en i hvert fall 1/4 del av dekket tatt...så er det bare resten igjen:smash:

Link to post
Seilerslask

Her har du litt å kose deg med framover :thumbsup:

 

Husker de lampene på Nansen var sabla gode på å holde vannet inne når det først hadde kommet inn... :giggle:

Link to post

Fått bruk for verdens dyreste verktøy også!

Hadde jeg bare fått med meg at bosch også har laget helt lik etter at patenten til Fein gikk ut:headbang:

20190314_105611.jpg.48190b206ab9dfe41f8c257d084fad0d.jpg

 

Ett godt redskap for å få drevgarnet godt ned til riktig dybde er viktig. Denne er brukes med en tidsriktig rusten hammer:smash:

20190313_154933.jpg.8f0154895a1f7fe3d750764860573f83.jpg

 

Link to post
Sjøholken skrev 20 minutter siden:

Fått bruk for verdens dyreste verktøy også!

 

Jo, men når du først har fått deg Fein vil du sannsynligvis finne mange bruksområder for den:wink: Har hatt Fein i årevis, den har vist seg være en skikkelig kvalitetsmaskin som bare varer og varer, på tross av hardhendt behandling. 

 

Blir fint med nye nater:thumbsup:

Link to post

Bosch sin multimaskin synes jeg ikke er noe særlig, Fein og Makita er på høyde med hverandre, men synes faktisk Makita sin er ørlite bedre, selvom jeg har Fein selv.

Link to post
Sjøholken skrev 51 minutter siden:

Hadde jeg bare fått med meg at bosch også har laget helt lik etter at patenten til Fein gikk ut:headbang:

 

Du trenger ikke angre på kjøpet. Fein sin er bedre. Jeg har prøvd begge, og har en Feinmaskin nå.

Link to post
Jannmar skrev for 2 timer siden:

Du trenger ikke angre på kjøpet. Fein sin er bedre. Jeg har prøvd begge, og har en Feinmaskin nå.

:yesnod:

En Fein angrer man ikke på :smiley:

Link to post

A holde en båt av denne størrelsen og alder krever sin mann. Å oppgradere er enda mer utfordrende. Ser ut som dette går fint og du får ting unna. Må jo ha mye kunnskap og arbeidslyst for en så stor trebåt.

Hadde i veldig mange år lyst på samme båttype. Men jeg fant aldri akkurat den jeg ville ha. 

lykke til med store og små prosjekter ombord. 

Link to post
TrollKrabben

Så flott å se ei flotte skøyta bli tatt vare på av ildskjeler.  I den tid da jeg kjente "godt" til Sølvskjær, så var den hjemmeværende i Rekefjord og Eieren var en veldig hyggelig kar..  Har skiftet trålwiren deres mangen ganger og spleist nye øyer på wiren for dem flere ganger. Så kjekt å se gamle minner bli tatt godt vare på..   :-) 

Link to post

Dagens arbeid, ble fire timer. Synes det går fort, men når jeg ser hvor lite som egentlig er gjort, så er jeg ikke like sikker:giggle:

 

@TrollKrabben så gøy at flere har opplevelser og kjennskap til fartøyet. Hun skal ble tatt godt vare på for fremtiden, holder seg godt er er utrolig fin!

 

20190316_160831.jpg

Link to post

Det skrapes, slipes, dreves, primes og nates over en lav sko om dagene. Selv om man synes det tar langt tid, så går det unna. Håper å få tatt det aller meste innen neste helg.

20190320_185204.jpg.64b3a291f35b5f97d380429bfc28bb66.jpg

Link to post

Det er mye arbeid med å få trebåt opp og skinne igjen (spesielt større fartøy), men når det først er der det skal være blir vedlikeholdet mindre krevende. Kjekt å se god framgang:thumbsup:

Link to post

Var litt surt å måtte nate opp igjen deler av taket på "lasteluken", når denne egentlig er ganske ny. Men det måtte til for å få det tett. Har blitt noen natemeter:smash:

Nå skal natene få herde å godgjøre seg i noen uker før dekket blir slipt og oljet (Har fortsatt ikke heeelt bestemt meg for hvilket/hvilke remedier jeg skal bruke til det...):worry:

20190413_172027.jpg.1cef706b58e71b9df8d25f18ebabc0e7.jpg

 

 

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...