Jump to content

Oppussing av 49 fots krysseren Sølvskjær


Sjøholken

Recommended Posts

Hydraulikktanken som befinner seg forran i maskinrommet er malt i en begredelig gulfarge...litt som en gammel og slitt CAT motor:wink:

Hadde litt maling igjen på rulla, så da fikk fronten seg en omgang med perlegrå. 

Resten av tanken skal også males, sammen med alle rørene. Nå er de rustene og gule.... 

Jeg vurderte lenge om jeg skulle hive hele tanken av båten, det er en påhengt pumpe forut på motoren. Det eneste denne pumpen leverer til er ankerspillet...som også kan kobles til masten og bommen. På trommelen er det kun wire, så det vil ikke fungere spesielt bra til å ankre opp, selv om ankeret er stort og tungt. Men dette blir en utfordring for en annen dag:lol:

20191017_170258.jpg.72d228e46a0437dcfb67037231498c5e.jpg

Og ja, det er ett lite rot med det elektriske. Omtrent alt gammelt er revet og det nye henger litt sånn halveis i mangel på en kabelrist som skal opp. Det elektriske skal jeg komme tilbake til, det blir vel nesten en helt egen tråd:giggle:

 

Link to post
Share on other sites

Endelig strøk nummer to, da blir det å montere hyllene som var der tidligere. De ble fjernet for å male veggen og for å komme til for å male autopiloten.

Også gjenstår rammen rundt lysventilen, så er denne veggen helt ferdig....vel bortsett fra å få malt hydraulikkrørene til autopiloten.:wink: også kanskje pusse litt på selve hydraulikkpumpen og ventilene...den ser jo bare enda værre ut etter at alt annet ble bra:lol:

20191025_171904.jpg.3edb06c63a4209d85e5937941ba4154e.jpg

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da var siste lag med grønn, grå og varmebestandig lakk endelig påført hjelpemaskineriet. 

Det skal flikkes litt mer i overgangen mellom generator og motor, men foruten det, så er denne ferdig malt. Nå skal det legges opp nye kabler, samt gjøres klart for fjernstart fra Victron systemet samt fra bro. Starteren er dessverre 12V, så det må styres via en 24V kontaktor, men det er forsåvidt en enkelt sak, ulempen er at det tar opp plass i ett allerede fullt sikringsskap:giggle:

20191020_185609.jpg.b2f436a9314457b12b700c49afcde46d.jpg

Link to post
Share on other sites

I dag  ble det litt mer maling. Fundeamentene til dynamoene er rustne og kunne trengt litt maling.

20191103_164215.jpg.883585cc9a3f25400c3d60ddf39a3df3.jpg

Her ser man også den nymalte BB dieseltank, det bidrar vel egentlig bare til at resten ser værre ut:lol:

Det er plass til to dynamoer, den som sees på bilde er tilpasset kraftuttaket på veivakslingen, men den andre platformen er tilpasset reimhjul på kompressoren til detroiten.

Under det ene slitte fundamentet synes ett dobbelt reimhjul, dette sitter på en mekanisk pumpe. Denne skulle sikkert sirkulere sjøvann til fisk/reketanken. I senere tid har nok den elektriske rule pumpen tatt over. 

Begge fundamentene ble malt i bengalack koksgrå.

20191103_165314.jpg.dc9293774d76a930c44d9e1c5ba024ba.jpg

Skottet ioverkant på bilde skal også males i hvit farge, da kan jeg endelig begynne å få festet det elektrike igjen:wink:

Link to post
Share on other sites

Da var tiden kommet til grovfilter og vannutskiller...den var rimelig medtatt

received_2229200217344365.jpeg.086675f6420f88d5e3e9c0d2d8a09594.jpeg

Også var den i en fæl gulfarge:giggle:

Denne typen filter har jeg ikke vært borti før. Det er inn i bunnen fra begge dieseltanken og ut til motor i toppen, sant lufting og drenering.

Toppen er ett aluminiums lokk, gjennomgående gjengestag for feste av topplokk samt infesting for to perforerte plater. Mellom disse platene er det 5-7cm lag med pussegarn. Dette må vel være en tidlig form for billig grovfilter. 

Men den har nok gjort jobben godt, for de gamle filtrene på motoren var forholdsvis rene.

I og med at jeg har renset dieseltanken så fjernet jeg innsatsen og bruker det kun som vannutskiller. Jeg ser ikke helt poenget med denne i tilleg til to filtre på motoren. Kanskje jeg skal bytte det ut med skikkelig racor filter eller lignende på sikt...

Vannutskilleren ble skrapet og vasket lett før den ble malt i koksgrå. Det blir stadig bedre:wink:

20191103_165310.jpg.19aa807e106bff18ca6a57ed4e5f8891.jpg

 

Link to post
Share on other sites

DA var det på tide å fortsette malearbeidet nede i maskinrommet. I dag er det den nedre delen av maskinromsveggen forut som skal males. Her har noen deler blitt malt tidligere, mens andre deler er ubehandlet. Det er spor etter endringer over alt. Det er brukt hvit, grå, svart og rød farge litt om hverandre.... jeg har valgt å fortsette med den hvite fargen, da dette gir ett rent, lyst og tidløst preg.

Det aller meste av kabler og rør er løsnet på forhånd.

20191107_165050.jpg.a7d75fb1eedc376736bec5d7c4e79a5a.jpg

Det er ett virvarr av kabler og rør som henger og slenger...:crazy: Kablene skal opp igjen på veggen når den er ferdig. Kabler skal ikke males, og det er mye finere når det legges pent istede for å "klæsje" det fullt av maling. Det er ett par kabler som  skal byttes ut i sin helhet på grunn av alder og type. Alle de svarte og røde kablene er nye og skal beholdes.

20191107_174747.jpg.113e89a9e70626390d887410737ea17c.jpg

Der var første strøket tatt, det ble mye lysere, utrolig hvor mye lys en mørk vegg stjeler. Malingen som er brukt er en vanlig Jotun Halvblank panelmaling.

Link to post
Share on other sites

I forkant STB side maskinrom er det litt plass under dekk, her er det tidligere blitt fjernet endel skap. Her var det mulig å se alle de forskjellige fargene som har vært på skottet. Det ble fjernet en haug med kabelklammer og spiker som ikke hadde noen funksjon. Videre ble de aller fleste kabler løsnet før løs maling ble skrapet av. 

20191107_172933.jpg.f8fbf9ca27a07d06a595d9f4516f17f7.jpg

 

Veggen ble igjen malt hvit:smiley:

20191107_174754.jpg.88beed3a0ebf2cc7c266ef739c22de08.jpg

Spantet som skimtes er malt i en gråfarge som ligner gråfargen jeg har brukt på dieseltankene. Hvis jeg skal male dette så vil jeg bruke linoljemaling, fordi den puster. Da vil jeg slippe råte og "vannblemmer" under malingen. Jeg ønsker at spantet og skuteside skal få puste, da det er treverk som gjerne har fått i seg både saltvann, ferkvann og terpentin. Det er også mye enklere å holde kontroll på ubehandlet treverk. 

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg litt tid til å sette opp de rustfrie hyllene igjen. Jeg vurderte å male dem i grå, men slo det fra meg, de er i rustfritt og det er bedre at de er slik enn at malingen slites av etterhvert...:smiley:

20191108_201111.jpg.de90dbafa2177d7c61251e333742b27a.jpg

Da gjenstår det å bytte ut kablene til styremaskin, både til solenoidene og til elektromotoren. Jeg må bare få målt strømtrekket under drift. Kabelen til solenoidene skal inn i en koblingsboks omtrent der de forsvinner ved enden på arbeidsbenken, så blir ikke lange stykket.

Selve hydralikkpumpen skal også males, men den må grundig vaskes for olje først:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev for 23 timer siden:

Jeg vurderte å male dem i grå, men slo det fra meg, de er i rustfritt og det er bedre at de er slik enn at malingen slites av etterhvert...:smiley:

For ikke å si flasser av. Noe som er nesten uunngåelig dersom du ikke mattsliper overflaten for oksidskikt og primer med tokomponent epoxyprimer før du maler :wink: 

 

Morro å lese om hvordan du steller med denne flotte skøyta og gjør den fin :thumbsup:  Som også @Knude skrev over her har også jeg "alltid" hatt lyst på skøyte, men anledningen har aldri vært riktig for at det har passet. Men kanskje en vakker dag?? 

 

Men en ting som jeg stusser litt på. Du maler mye overflater, også rustent stål. Du er ikke redd for at det vil begynne å flasse av maling etterhvert på diverse metalldeler dersom du ikke har kommet inn på bart stål?

Link to post
Share on other sites

@Komodotakk for tilbakemelding.

Når det gjelder rustent stål, så fjerner jeg mest mulig rust før jeg maler.

Bengalck rett på rust virker å fungere meget bra! Det som er verst er hvis det er igjen litt fuktighet, da kommer rusten igjennom malingen. Men det å ha på litt olje, nå husker jeg ikke helt hva den heter, men det virker å fungere. Det er jo en helvetes jobb å komme ned til blankt stål, med pussestøv osv...:sweat:

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev for 2 timer siden:

Men det å ha på litt olje, nå husker jeg ikke helt hva den heter, men det virker å fungere.

Regner med du mener Owatrol penetrerende antirustolje? Den er fin å bruke:thumbsup: Også fin å blande i oljebasert maling (som Bengalakk, Shipolin, Drygolin og andre) da den gjør malingen mer lettstrøken og elastisk, noe som gjør at det går lengre tid før eventuell oppsprekking av malingen. Pleier blande i om lag 5% oppi malinger som Shipolin og Drygolin (ikke hvite malinger, de vil gulne raskere med Owatrol iblandet). 
 

Ellers kjekt å se ståpåviljen og at du får gjort så mye nedi båten:thumbsup: Blir skikkelig pent med nymalte detaljer!

Link to post
Share on other sites

Da blir kablene til solenoidene byttet. De skal erstattes med en 5 leder kabel, jeg trenger bare fire av dem, så den ene lederen skal ikke benyttes.

Koblingsboksen med sukkerbit skal byttes til Wago.

Den nye kablen skal forlegges litt bedre enn de to forrige, som bare lå i veien.

20191110_130215.jpg.d75847225113be2d6f273aec458cabf3.jpg

20191110_131030.jpg.9324b24140df9ddf2ae417919a8f5e42.jpg

Her er det felles + til begge solenoidene og en negativ til hver.

Link to post
Share on other sites

Da ble koblingsboksen og nye WAGO klemmer brukt i stedet for sukkerbit. Sukkerbiter har jeg ikke mye til overs for, det er vanskelig å bruke riktig "moment" ved stramming av kontakt. Dette kan medføre at det løsner eller at det strammes for hardt, begge deler fører til dårlig/ingen kontakt. Er du riktig uheldig vil du kunne få varmegang og brann, jeg fant en slik sukkerbit som var smeltet i bryterpanelet på bro (bilde av den litt lengre oppe her i tråden).

Wagoklemmene sørger for bekymringsfri tilkobling (så lenge man gjør det korrekt selvfølgelig). Ingen moment eller fare for at det løsner ved vibrasjoner.

20191110_133021.jpg.0c2e9e0c478ea104172c297bafdd403b.jpg

På solenoidene er det egentlig tilkobling for en type "solenoid støpsler", jeg husker ikke hva det egentlig heter:crazy:

Men enn så lenge så hiver jeg bare flatstiften på. Her var det tidligere flatstift på, men det var da brukt en flatstift som var ett nummer for stor. Nå er det i hvert fall korrekt, så får jeg se om jeg finner meg noen slike kontakter etterhvert.

20191110_133146.jpg.990866a47958234b4bdebb24f13db6b1.jpg

Link to post
Share on other sites

Da var det endelig på tide å få malt selve hydraulikkpumpen. Den blir malt i samme gråfarge som elektromotoren. Etter en grundig avfetting og litt arbeid med å tette endel små lekkasjer virker den både tett og ren nok for sitt første strøk.20191110_155738.jpg.b25d7269cb52b5beccdc99c51d337df4.jpg

Da dette bilde ble tatt, så var jeg ikke heeeeelt ferdig med å vaske den, men tok bilde mens jeg ventet på at litt flytende pakning skulle størkne:smiley:

20191110_160059.jpg.b1e7044cf79991ef1a1a8630bcdd533f.jpg

Siden overflaten var så ren, altså uten skader osv brukte jeg spraymaling istedenfor. Fortsatt Bengalack, men blir spennende å se om den holder. Nå er jo ikke dette en pumpe jeg skal drive å skru eller herje med, så regner med det går fint.

Men det ble i hvert fall mer helhetlig. Nå gjenstår egentlig bare solenoid delen igjen å få malt, men den sparer jeg til en annen dag.

 

Link to post
Share on other sites

Så var det på tide å få gjort noe i styrhuset igjen:smiley:

På veggen mellom styrhuset og salongen hang det tidligere ett ekkolodd av gamle typen Simrad Skipper 406...med papir.... Den var ikke koblet opp lenger og jeg orker ikke å styre med papir greiene.... 

Den har helt sikkert gjort en god jobb mens den har stått der. 

20191110_142514.jpg.c49436f48913813cb673f6f2ab437590.jpg

Inmaten ser hel ut, og så ut til å fungere (foruten at den faktisk er tilkoblet ett ekkolodd). Men den ser littt sliten ut og jeg har ett ønske om å få satt opp en Sailor til.

20191110_141442.jpg.6383fb39de0ce8077fcdd003e9cc3d01.jpg

Den øverste er en Sailor R109. Denne var tidligere på akterveggen i salongen. Men jeg synes den gjør seg mye bedre her fremme. Begge Sailorene fungere helt fantastisk! Dette er gode saker:thumbsup: 

Nå er dem koblet opp gjennom en lysbryter (24VDC) som ikke lengre leverer noe strøm til lyset i salongen, da dette er flyttet til den store brytertalven i samme rom. Lysbryteren skal byttes ut med en koblingsboks og den skal flyttes til denne veggen hvor sailorene står, de er så priviligerte at de har en egen kurs rett ifra tavla, de skal også få en alternativ strømtilførsel, slik at det tilfredstiller kravene som snart kommer til og gjelde for Sølvskjær:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Nå som jeg fikk byttet koblingsboksen til styringen av solenoidene på autopiloten, kunne jeg endelig få på plass noen flere ledninger som har hengt litt på halv åtte...:crazy:

20191108_201103.jpg.1139e0a95eed84fcff7eb62f8b85cc5c.jpg

Det som ser ut som en svart ledning som henger i venstre hjørne er en trykkluftslange. Denne kommer fra en 24V kompressor som er montert rett utenfor bildet, oppunder dekk. Denne slangen forsyner hornet med luft (ja det er godt med lyd:lol:). 

20191110_152629.jpg.9acd6222f202a6ab66cf7d64b856b129.jpg

Her har jeg fått klamret fart slangen, den går igjennom skottet her i akterkant styrhuset og følger masta opp til en 24V solenoid og deretter til hornet.

Jeg har også benyttet sjansen til å legge en 2x2,5mm2 kabel, slik at jeg kan få 230V i akterkant av salongen. Den går igjennom dørken og rett inn i en dobbel stikk. Der skal det settes opp en 250W varmeovn for å holde lunk i salongen. Det er fra før en 2000W wifteovn i maskinrommet, men den står nå på 1000W og termostaten står på ca 10C`. I tillegg til dette durer det en avfukter i maskinrommet, og luken mellom maskinrommet og salongen er åpen. Eneste gangene jeg har hatt problemer med fukt/kondens er når avfukteren har vært full. Men dette opplegget fungerer helt fantastisk, det en konstant luftfuktighet på 55-60, ingen mugg eller lukt problemer.

Denne vifteovnen er kum midlertidig, det skal installers noe mer permanent iløpet av vinteren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...