Jump to content

Oppussing av 49 fots krysseren Sølvskjær


Sjøholken

Recommended Posts

Dagen i dag gikk med på litt grubling og testing rundt air condition anlegget.

20201127_215135.jpg.6a842655b27798ed3ebed59b7bd11613.jpg

Som jeg har skrevet tidligere så var kapillarrøret til termostaten klipt. I dag fikk jeg justert termostaten, slik at jeg fikk testet at det både varmet og kjølte:thumbsup:

 

Men når jeg uansett må sike en ny termostat til anlegget, så kan jeg vel også modernisere denne styringen litt... Noen kjappe nettsøk gav meg bakoversveis. Jeg veit at det meste som skal til båt er dyrt, men dette var da ekstremt. Ett oppgraderingssett til denne kostet 7 båtlapper:eek:.

Da var heldigvis meget enkelt å velge noe selvlaget:giggle:

20201230_155323.jpg.82e7086b1c6f86abf2617a48d23959f5.jpg

20201122_152945.jpg.a74976c56d0ba00a9bf1eac7696d3edb.jpg

Som de fleste forstår ut fra tegningene, så er ikke denne enheten spesielt smart. 

Jeg skulle tro det var noen form for "karantene" tid på å starte opp kompressor osv, men nope. 

Jeg må også finne ut hva som er minimum viftehastighet, eventuelt temp (da må jeg også måle temperaturen ett eller annet sted) slik at det ikke iser på kondenseren.

 

Det vil gå en sløyfe til salongen og en til byssa, videre er det kun avfukteren som sprer luften til lugarene. Så det vil ikke bli noe annet enn en stor temp sone. Anlegget vil da bli styrt at det rommet som har høyest eller lavest temperatur. Dette overvåkes av luftsensor (develco) i byssa og salongen. 

Jeg har funnet inntak for sjøvann, det er ett sjøvannsinntak i forbindelse med en spylepumpe, men for å få vannet overbord er jeg litt mer usikker. Jeg ser at det kun er anbefalt å ha dette over vann, men jeg er ikke spesielt glad i å måtte ha noe som hele tiden renner overbord. Jeg må vurdere en løsning her nøye.

Jeg ønsker også en flowsensor ett eller annet sted i kjølesløyfen, primært så nære utløpet som mulig, hvis flow stopper så vil anlegget stoppe og sjøvannsinntaket stenge (zigbee styrt ventil :thumbsup:)

Ellers så vil anlegget bli satt opp med Zigbee releer og en styring programmeres inn i Homey. Dette vil uansett blir MYE billigere enn å kjøpe inn noe fra Dometic etc, også vil jeg kunne styre, overvåke og programere anlegget akkurat som jeg ønsker.

 

Link to post
Share on other sites

@Solbris II Takk igjen:wink:

Jeg må innrømme at jeg til stadighet gjentar mottoet ditt for meg selv : "Båtlivet gir meg de største gleder!"

Spesielt når man står med kjølsvingriseri opp til albuen fordi man mistet skiftenøkkelen for andre gang den siste timen:giggle:

Men det er fortsatt sant, og det gjelder nok for de aller fleste som har båt! 

Godt nytt år :newyearcheers:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fredagen ble, som vanlig, benyttet til båt greier:smash:

Dagens prosjekter er lufting på vanntanken og montering av AC enhet.

 

Dagen startet med å krype inn bak byssa for å fjerne rørstussen mellom dekkfyllingen og tanken. Når jeg monterte vanntankene så glemte jeg lufting:headbang: Så det må ordnes. Det er 38mm rør til vannfylling, men det er ikke spesielt langt, så det å få inn ett t-stykke for å kunne få til lufting er ikke mulig. Jeg tok med meg stykke opp på TESS, vi forsøkte å finne noen løsninger, men jeg endte opp hos rørleggeren. Etter å ha forsket og undret litt så fant vi ut at det beste er bare å bruke ett kobberør som stikkes rett inn i slangen og er bøyd nedover inne i røret. Hullet ble laget endel mindre enn røret, så det ble tett.

20210108_203746.jpg.ed1eea1ed1fab9c831b9763fd705338d.jpg

Jeg må selvfølgelig hive på en slangebit, også blir det ført ned til vanntrauet til AC enheten. Herifra kan det renne til gråvannstanken.

Nå som mesteparten av dette er gjort, så kan jeg begynne med plassering av AC enhet.

 

20210108_203752.jpg.4fa0d4bfdb87a405f0de7911562657c2.jpg

Her er plassen bak kjøleskapet, jeg har skåret til en hobbyplate som enheten skal stå på. Ifølge målene mine så har jeg ca 1 cm klaring til AC-enheten. Det holder i massevis:giggle: 

Etter litt løfting, flytting, dytting og saftig glosebruk så fikk jeg den på plass:thumbsup:

20210108_210558.jpg.90c1106f8565d5fba5382f1eb3263a13.jpg

Så nå gjenstår det å legge opp 16meter med sjøvannsrør, en pumpe, litt strøm, og en haug med ventilasjonsrør:giggle:

 

Link to post
Share on other sites

AC enheten skal selvfølgelig også ha litt strøm.... Tilkoblingsklemmene manglet selvfølgelig alt av skruer.

20210108_205206.jpg.a19dcd1257161deb659fb56985270002.jpg

Skruene må ha flatt hode, korrekte gjenger osv.... og skruene fra en ELKO stikk passet perfekt:giggle:

20210108_205225.jpg.49aceda566855e244eb0f5a5d3e76c28.jpg

Stikkontakten ble pensjonert.

Fikk koblet på en midlertidig skjøteledning og testkjørt anlegget i sin nye posisjon. Det var ikke spesielt mye støy, såfremt anlegget ikke var i kontakt med skottet. Jeg vurderer uansett å se om jeg skal kapsle det inn i noe støydempende greier.

 

Men nå må jeg fortsette med trekking av vann og ventilasjonsrør:smash:

Link to post
Share on other sites

Jeg er selv ikke helt på nett med hva du egentlig monterer. Er det en form for varmepumpe / AC som henter varme fra sjøvann ?  Du er inne på mange fagfelt i det du holder på med ombord. Tusenkunstner var vel et mye brukt utrykk før. Ikke mange som er det lenger.

Lykke til videre. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Interessant tråd med imponerende innsats! 
Hvis mulig, vil jeg råde deg til å føre luftinga fra vanntanken ut gjennom en skroggjennomføring og ikke ned til gråvannstank. Har oppdaget at det er nyttig ved fylling: jeg vet at tanken er full når det renner ut av luftinga, så jeg slipper å følge med på måler under fylling og kan bare høre etter når det begynner å plaske i sjøen. 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

@Knude Hei, ja, det er en vann/luft varmepumpe. Den kan både kjøle og varme opp luften. Mener det var rundt 9000BTU.

Ja, det blir fort mange fagfelt:smash:  Men gøy å lære nye ting:thumbsup: 

@KanalkapteinenTakk, Ja, det var en mulighet jeg vurderte. Men jeg ønsker ikke å risikere at det kommer sjøvann inn gjennom luftingen. Er ikke spesielt stort fribord, spesielt ikke i litt sjø, og kjipt med ødelagt ferskvann. 

Er to luftinger i rustfritt stål, som kunne blitt brukt, men den ene brukes av avfukteren for fjerning av fuktig luft, og den andre brukes av avtrekket over koketoppen.

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I salongen så er det litt småtteri som står igjen, blant annet en liten remse med litt lys i en krok.

20210122_183846.jpg.76613089ae2ef75f582e0d2f86654d2b.jpg

Over høyttaleren så mangler det litt lys. Listen lyset skal legges på er på plass. Utfordringen var strøm. Jeg måtte bruke ett 9mm trebor for å borre meg igjennom dekksbjelken slik at jeg kunne koble den siste LEDstripsen sammen med de resterende.

 

20210122_212554.jpg.e85b2f185769e445bd44eaa85d361e5e.jpg

Etter litt styr så fikk jeg det til. Da tror jeg at jeg skal si meg fornøyd med takbelysningen i salongen.

Jeg hadde egentlig håpet at en sirkulasjonspumpe til A/C uniten skulle komme ila fredagen, men det gikk nå ikke. Den ble sendt ifra Spania, så håper den kommer før neste fredag :giggle:

 

 

Link to post
Share on other sites

@BØstrøm Det er nok ikke siste skrik innenfor effektivitet, da den er noen år gammel. Men i hvert fall her på vestlandet med havtemperatur som omtrent aldri går under fire grader, så er det bedre enn en luft/luft.

 

20201230_154422.jpg.6279a0a2d5e2a835731a45472eb6348a.jpg

9000 BTU er omtrent 2600W.

Effekten enheten bruker ved oppvarming er ca 1450 W, da har jeg ikke tatt med effekten til viften, da denne skal gå hele tiden.

Jeg vil da få mer effekt ut av denne enn jeg vil med dem høyst midlertidige vifteovnen som står å durer på 2000W nå. Pluss at jeg i tillegg kan bruke den på ekstreme varme dager til kjøling.'

 

Det er jo litt en sånn "alt i en pakke" med varme, ventilasjon og kjøling. Sånn sett er det veldig praktisk.

Men det er også noen utfordringer; jeg må for eksempel ha en åpen sjøvannsventil.

For min del så har jeg overvåkning med overføring av alarm til meg, anlegget vil også automatisk stenge overbordventiler (og AC enheten) ved trigging av fooding sensor. Så jeg føler meg trygg nok på dette.

Jeg ønsker heller ikke noe "punktoppvarming" som en panelovn gir, da dette tørker dekket over ovnen. 

Ett slikt anlegg er jo også forholdsvis dyrt, og krever mer vedlikehold enn panelovn etc, men må fikk jeg tak i dette for en god pris, og da var valget enkelt for min del.

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev for 1 time siden:

@BØstrøm Ja, du finner anlegg som har bedre virkningsgrad enn dette. Men jeg fikk det til god pris:thumbsup:

Finnes mange kompakte utgaver på nett, men de koster gjerne mer enn de smaker. Jeg hadde ett søk oppe på finn og slo til når det endelig kom ett som var fra en tidligere båt:wink:

 

Jeg hadde to slike anlegg i min nåværende båt...de fikk kort levetid...

Du funket greit på kjøling.. noe det sjelden er behov for i Norge...

Men på varme var de helt bortkastet...en vits i forhold til dieselvarmer...

Har du forsøkt de..??

Link to post
Share on other sites

@Ida Marie III Hva skjedde med dem siden de fikk så kort levetid? (del gjerne, så jeg kan unngå samme problemet:wink:).

Ja, jeg har prøvd dieselvarmere (hadde en Eber 5Kw ), de funker bra de. Men jeg har mye større toleranse for å ha en A/C-enhet gående enn en dieselvarmer hvis jeg skal la båten være alene. 

 

Jeg hadde opprinnelig vurdert en Planar dieselvarmer på 14kW (mener jeg å huske effekten var), men i praksis dukket det opp flere problemer enn løsninger. Den største av dem er eksos; støy og varme. På grunn av fartøyets design er det lite ønskelig å ha en eksosgjennomføring i skroget. Fartøyet har forholdsvis lavt fribord, også må jeg konstant ta hensyn til om noe henger ned over utløpet, fendre, lettbåt, håndklær, andre fartøy osv. Det er mulig å ha eksosen gjennom styrhuset og over taket, men da blir det lengre enn anbefalinger og det er også en klønete føringsvei som medfører uønsket risiko for brann.

 

Siden jeg uansett har ett godt utbygget ventilasjonsanlegg ombord, så var ett slik anlegg meget velkomment. 

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev 3 minutter siden:

@Ida Marie III Hva skjedde med dem siden de fikk så kort levetid? (del gjerne, så jeg kan unngå samme problemet:wink:).

 

Levetid i den forstand at de var totalt ineffektiv, så jeg lempet dem...diesel varmere er et kvantesprang i forskjell...

Allerede ved mild høsttemperatur ble de for svake...

Men de funket hele tiden...kjedelig å høre på sutlingen fra retur vannet som renner hele tiden under drift..

Sjøholken skrev 3 minutter siden:

Ja, jeg har prøvd dieselvarmere (hadde en Eber 5Kw ), de funker bra de. Men jeg har mye større toleranse for å ha en A/C-enhet gående enn en dieselvarmer hvis jeg skal la båten være alene. 

 

Om båten ligger alene er vel landstrøm på, og dermed mange andre muligheter for oppvarming...

 

Sjøholken skrev 3 minutter siden:

 

Jeg hadde opprinnelig vurdert en Planar dieselvarmer på 14kW (mener jeg å huske effekten var), men i praksis dukket det opp flere problemer enn løsninger. Den største av dem er eksos; støy og varme.

 

De aircon. er heller ikke lydløs...blåser kraftig.. så de er muligens god på uttørking...

 

Har du testet de...??

 

Link to post
Share on other sites

@Ida Marie III jeg har testet den og jeg merker at den varmer bedre enn min 2kW vifteovn.

Når det gjelder fuktigheten ombord, så har ventilasjonsanlegget stålkontroll på dette, den er rimelig konstant på rett over 60%. 

 

De er ikke stille, men denne enheten skal støyisoleres godt, og viftestøyen tar en lyddemper seg av. Enheten står på skumgummi, og skal innrammes i isolerende materiale. Samme patent som jeg har gjort på ventilasjonsaggregatet.

Når det gjelder kjølevannet, så har jeg opp til vurdering om det skal gå ut igjen under vann, da slipper jeg klager på dette. Men på skuta er det mye treverk mellom havet og innredning som tar støyen.

Noe jeg virkelig fikk testet i sommer, når jeg ramlet overbord mens admiralen var nede i salongen. Eneste som avslørte meg var at jeg var gjennomvåt, hun hadde ikke hørt mitt noe flaue fall:giggle:

 

 

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev for 12 timer siden:

@Ida Marie III jeg har testet den og jeg merker at den varmer bedre enn min 2kW vifteovn.

Når det gjelder fuktigheten ombord, så har ventilasjonsanlegget stålkontroll på dette, den er rimelig konstant på rett over 60%. 

 

De er ikke stille, men denne enheten skal støyisoleres godt, og viftestøyen tar en lyddemper seg av. Enheten står på skumgummi, og skal innrammes i isolerende materiale. Samme patent som jeg har gjort på ventilasjonsaggregatet.

Når det gjelder kjølevannet, så har jeg opp til vurdering om det skal gå ut igjen under vann, da slipper jeg klager på dette. Men på skuta er det mye treverk mellom havet og innredning som tar støyen.

Noe jeg virkelig fikk testet i sommer, når jeg ramlet overbord mens admiralen var nede i salongen. Eneste som avslørte meg var at jeg var gjennomvåt, hun hadde ikke hørt mitt noe flaue fall:giggle:

 

 

 

Joda, det er jo bare å forsøke det ut...de er utvilsomt god på uttørking, som kan være en fordel i båt...

Er jo også mulig mine var mindre effektive...må vel kanskje etterfylles med gass disse også, slik luft/til luft trenger..

Men husker også en kamerat av meg hadde også samme sort, med samme erfaring...lite effektiv..

 

Uansett, fint  prosjekt ..lykke til... :thumbsup:

 

PS.. er der fremdeles gjestehavn ved garveriet...??

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da var det på tide å få gjort litt ombord igjen da:smash:

20200808_192540.jpg.a6700aabefbde6c2d59a233d6106210d.jpg

På sofaen til venstre er det lys i "ledelyset", men ikke på høyre side. Jeg har lenge irritert meg over at akkurat dette ikke er helt ferdig. Men føringsvei har vært vanskelig å finne. I går gikk jeg inn for å se om jeg fant noe, jaggu fant jeg en mulighet for å trekke en lampettleding. under gulvet. Da blir alt skjult og det var akkurat det jeg var ute etter.

20210129_222719.jpg.7532f621843eaaa4a589475ab15e683e.jpg

Her er ett bilde under dørken og sofaen som var på venstre side. Jeg klarte akkurat å lirke ned en kabel mellom to planker under sofaen.

Spantene som ligger er brune på grunn av mye ballast som har rustet. Det ligger en stor tykk jernklump midt i bilde. Men det var tørt og fint her nede nå, heller ingen merkbare lukter.

20210129_222701.jpg.45ca9de3a2028e12841fd77207887cac.jpg

Det er to luker midt på gulvet, her har jeg åpnet den ene og fått tredd ned den brune kabelen fra lysene som ikke var tilkoblet. Den svarte ledningen er kun brukt for å kunne trekke en brune opp til eksisterende opp gjennom den smale sprekken jeg fant som føringsvei.

 

Og vipps så fikk jeg endelig lys i alle ledelysene i salongen:thumbsup:

Her er den siden som ikke hadde strøm til lysene:

20210129_223212.jpg.2cab3c8c07cc1efb5b583346ea6c25d1.jpg

Bilde av den siden som hadde lys fra før:

20210129_223215.jpg.65f6d8d6a778764f370ed3561f753c90.jpg

Ett dårlig bilde av salon i fugleperspektiv:

20210129_223241.jpg.614fedde1aec3d9c5f303d9d7f3102ac.jpg

 

Disse ledelysene har jeg forklart litt om tidligere i tråden, men det er egentlig håndtak til IKEA kjøkken i messing som jeg har limt inn en liten led strip. Alle ledelysene er koblet til en Namrom Zigbee 24V dimmer. Disse skal stort sett være dimmet til 20% hele tiden. Men ved brann eller vann alarm så endres dette til 100%. 

Link to post
Share on other sites

Helt siden jeg planla byssa, så har jeg håpet å kunne få inn en oppvaskmaskin. Det var også litt av grunnen til at jeg satte inn to 40cm skuffeseksjoner, slik at jeg kunne sette inn en smal oppvaskmaskin der.

Når jeg forrige uke begynte å jakte på slike oppvaskmaskiner fant jeg til min store forskrekkelse ut at de er 45cm brede....

Ikea har ingen kjøkkenskap som er 45 brede:worry:

Jeg hadde altså tatt dett for god fisk... godt jeg ikke kjøpte en slik smal maskin da.

 

Etter litt mer grubling, så fant jeg ut at jeg måtte ha en oppvaskmaskin, jeg må bare finne ut hvordan jeg skal få dette til. 

Jeg ønsker en som er integrert, og den kan heller ikke være altfor stor...

 

Etter mye leting fant jeg endelig en:

331442060_500724(1).jpg.cc732c89cb2323ea6ab9e56fc4b60caa.jpg

Denne snertne lille saken fra Electrolux er 43 høy, 55 dyp og 55 bred. Den er altså helintegrert. Passende front monteres foran og vipps, så synes den ikke på kjøkkenet. Jeg må dog ofre to 40 skuffer og kjøleskapet må heves litt. 

Ca 1100W som maks effekt er heller ikke avskrekkende, sa kan den fint gå på samme kurs som VVB. Den kan også kobles til varmtvann, slik at den ikke trenger å bruke så mye energi på å varme opp vannet.

 

Ulempen var det det kun var en igjen av denne i Norges langstrakte land.... Men jeg måtte ha den, så det ble en rask svipptur Bergen-Fargernes... og hele 28 minusgrader over filefjell:eek:

 

Nå står maskinen i kjelleren, klar for å hives ned i skuta en av de nærmeste dagene:smash:

Link to post
Share on other sites

Da var ukens store båtdag gjennomført. Jeg prøver å få til en laaaang dag i uken ombord og om nødvendig en time eller to ellers. Admiralen gikk med på at fredager var en god dag, da kan hun få holde på med chilli prosjektene. Noe plagsomt til tider med såkasser av chilli/tomat/etc litt sånn spredd over alt. Men det er ett helt greit kompromiss. Ja, også ser det litt rart ut fra veien med rødrosa lys i gangen om natta...:lol:

 

Men det var uken båtfredag dette skulle omhandle. Etter å ha kjørt land og strand rundt for oppvaskmaskin var planen at denne skulle monteres:smash:

Men først så oppdaget jeg at skuta lå litt rart på kamera, den lå litt nærmere kaia enn normalt. Ved å fjernstyre kameraet fikk jeg se at den store fenderen jeg har akterut hadde tatt kvelden.... Disse helsikens hurtigbåtene tar ikke noe hensyn og dermed blir det rimelig hefig sjø her til tider. Har man uflaks med tidevann og vind, så kan skuta bli slengt inn i kaia. Derfor hadde jeg en A6 kulefender (også kalt Obelix under fortøyning:lol:), slik at det alltid skulle være godt med avstand.

Jeg fikk tak i en A4 fender, bedre enn ingenting, men ikke optimalt:rolleyes:. Slike store fendre vokser ikke på trær...

20210205_165310.jpg.e8318046a924814f8648939828f4517e.jpg

Ikke fikk jeg restene inn i bilen heller, så den får ligge på dekk enn så lenge.

 

Når jeg først måtte ut å shoppe fender, så fikk jeg også tak i en T-skjøt til PEX 15mm og en kran, slik at jeg kan splitte røret ut fra VVB og klargjøre for varmtvann til oppvaskmaskinen. Jeg kjøpte også en forlenger til avløpet, slik at det rekker helt bort til vasken hvor det er mulig å montere på avløp fra oppvaskmaskin på vannlåsen under.

 

Da var det endelig klart for å sette i gang. Oppvaskmaskinene skal inn i "høyskapet" hvor jeg har kjøleskapet. Etter litt måling så ser det ut som jeg kan klare meg med å fjerne en 20cm skuff og heve kjøleskapet 20 cm. Da har jeg en cm margin opp til dekk...håper jeg:lol:

20200818_182716.jpg.dde42dab19553982b2d9bb3c1b90c49f.jpg

På bildet over sees kjøleskapet og to 20 cm skuffer under. Det er også satt inn to skuffefronter helt nederst, disse er bare skrudd fast, da det ikke er plass til en skuff på grunn av skrogformen. Helt nederst ligger også ventilasjonsrøret til salongen, den går bare inn under sofaen som og det er bare en liten 4mm luftespalte over listen i hele sofaens lengde hvor varmluften kommer ut.

 

Det ble raskt klart at jeg måtte gjøre meg helt ferdig med AC enheten før jeg kunne begynne med oppvaskmaskinen, rett å slett på grunn av tilkomst og plass.

20210205_205856.jpg.54345d8dc73dcb263405a4cedbbe00dd.jpg

Her har jeg fått koblet på en lyddemper ut fra AC og ett T-stykke. Ett rør går til salongen og det andre veit jeg ikke helt hvor skal ende enda:giggle:

Man kan også se ett svart ventilasjonsrør, dette kommer fra avfukteren. Jeg har ikke helt bestemt meg hvordan dette ventilasjonsanlegget skal settes opp, og jeg ser nå at det burde jeg bestemt meg for det tidligere:rolleyes:

 

Så det ble ikke noe montering av oppvaskmaskin helt enda. Først må jeg få dreisen på dette ventilasjonsrotet, og det begynner å bli trangt baki her.... Er også endel rør, kabler og andre greier som det må ryddes opp i:smash:

 

Men uansett, sånn ser den ut. Blir flott å få på en skuffefront på denne etterhvert:thumbsup:

20210205_170003.jpg.540b2adbb63ec7e7793c1ac38cbe4f8b.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...