Jump to content

Skade skrog 50fot seilbåt


Rod ove

Recommended Posts

Tja. Er dette en båt du er eier av eller ?

Siden kjerne er våt så er dette en jobb som gjøres i fler omganger.  Dette er en god del jobb da det helt sikkert er strukturelle skader som ikke er synlig.

kom med litt fler opplysninger om du skal utføre jobben og  om hvilke verktøy du har.

Et bilde fra innsiden sier også mye. Håper du har tilgang innvendig.

Link to post
Share on other sites

Hei er min båt den har blitt truffet av en annen båt og den ligger i karibien ingen forSikring så må ordne selv Det er ingen skader under vannlinja og har grei tilgang på innsiden. Med små skader innvendig, har tilgang på alt av utstyr. Men usikker å om jeg skal rette siden med sparkel og ta en avstøp av skrogsiden og bytte hele skaden i en smell eller om jeg bør stk opp i mindre deler. Ca 1 kvm med våt sandwich. Jeg regner med ca 150 timers jobb?CE80F4E5-74CC-4BB8-B1FD-A9D15BC4BABE.jpeg.03175575b3a84e34f448e678b7398efe.jpeg

767A304C-3BB9-4EF8-98B9-C2A766ACBF7F.jpeg

053DE8CD-00A2-4900-8CD8-A0FD3DA4C571.jpeg

Redigert av Rod ove (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Thostr

Uproblematisk å reparere selv. Kjøp og studer litteratur f.eks Don Casey sin Sailboat maintenance. Her er relevante metoder beskrevet i detail. Jeg hadde nok vurdert å dele opp ut fra hva som ble enklest å lage backing-plater/avstøp for. 

Link to post
Share on other sites

Minimalt  med skader på overbygg, har erfaring med epoxy Og glassfiber  jobb men  ikke fra båter da. Meningen er å få skaden reparert ordentlig men kosmetisk spiller det ingen rolle da dette kan tas senere Båten er en 2011 Hunter 50 så den er stor å dyr å ha på land og er alene om jobben så bør være effektivt bilde tatt ovenfra 43D5435A-83F2-4D99-BEE6-59E595916772.jpeg.acef439a4e5af3ffd0111580740552eb.jpeg

Link to post
Share on other sites

Fint .Da svare jeg som om jeg selv skulle ha utført jobbe.  ( tror de fleste reperasjonsverksteder hadde valgt samme fremgangsmåte.

Først fjernet laminatet på innsiden av kjerne for overblikk. Så fjernet kjerne i et noe større parti enn skade. Skrudd finerplare på utsiden av skade for å rette / stabilisere skaden. Slipt mye på innsiden men uten å åpne mer av skade. Sjekk fukt i laminat og eventuelt tørk med varme. Ta en vedheftsprøve med polyester og en med epoxy. Om ikke vesentlig forskjell bruk polyester da det blir rimeligere. Om dårlig heft binder normalt epoxy/ vinylester bedre om skroget er vakumert under bygging.

bygg opp laminat på innsiden til korrekt tykkelse.lim på ny kjerne i korrekt lim Divilett er bra. Legg samme tykkelse over kjerne som den du fjernet. Minst 200 mm inn på det som allerede er dekket. Det blir mye sliping men du skal tilbakeføre laminatet som før skade. Så samme prosedyre på utsiden . Slip inn tilaminatet du la på innsiden med en svak avtrapping. Erstatt laminatet til du er ute i flukt med resten av skroget. Så slipes laminat så det kan legges på Gelcoat. Bygg opp Gelcoat med flere strøk med bred pensel. Siste strøk innblandet ca 4 %voks ( styrenbasert) og slip ut. Rubbes og poleres .

For å få en god reperasjon : les uti fra det du slipper om det er en csm eller en bi/ kryss aksial duk som er brukt. Erstatt med samme. 

 

Om du ikke har noe erfaring med dette bør du koste på deg noen timer med lesning her på forumet. Mange nyttige beskrivelser .

Da vil også det jeg skriver bli litt mer forståelig  om noe er uklart. 

Jeg hadde ikke valgt å lage en glatt form på utsiden og tatt hele reperasjonen Fra innsiden.

 

 

Link to post
Share on other sites

Litt til. Normalt vil en slik skade ikke gi strukturskade nedover i bunn men sjekk nøye om det er sprekker videre nedover.  Knusning av laminatet i skaden sees lett ved sliping innover i laminatet. ( blir hvit)

150 timer er greit for selve støpejobben men det blir noen timer med støvsuging av hele skuta. 

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
3 hours ago, Komodo said:

Har du erfaring med glassfiber/polyester støping fra før? Det første som slår meg er at dette er ikke en reparasjon man begynner på uten erfaring.

 

Ja det er lurt å være selvbevisst på at man er fersk, om man er fersk. Likevel vil jeg si at dette er en grei reparasjon å gjøre selv - eieren sier jo også at han har noe lamineringserfaring, så da sier jeg bare: gå for det! Viktig å lese seg opp, og kanskje også prøve å alliere seg med folk i nærområdet som har lamineringserfaring. 

Link to post
Share on other sites

Hei  og takk for svar. veit vel hvordan jeg vil gå fram  men greit og få noen innspill, er mange med bra erfaring her da det sikkert ligger 300 båter med seriøseskader her, er flere team fra USA som jobber her bare med catamaraner som blei ødelagt i Irma men vi snakker om priser fra 90 U.S. dollar timen og opp for hjelp av de gutta. Båten har noen skader i baugen og langs fenderlista men er godt på vei der allerede. Bruker epoxy og csm for rep da jeg har sykt gode priser på det her men i det ytterste laget i baugen er det Kevlar, trenger jeg bruke det igjen ? Kan legge til flere bilder på mandag da fortsetter jeg jobben. Og ja jeg veit det er mye jobb på båten men fikk den til en brøkdel av prisen på den nye watermakern og generatoren som sitter i den så hadde ikke råd til å si nei.

60E19A16-DDF3-4035-8CD8-A389D0DBD8B5.jpeg

Redigert av Rod ove (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
1 minute ago, Rod ove said:

Hei  og takk for svar. veit vel hvordan jeg vil gå fram  men greit og få noen innspill, er mange med bra erfaring her da det sikkert ligger 300 båter med seriøseskader her, er flere team fra USA som jobber her bare med catamaraner som blei ødelagt i Irma men vi snakker om priser fra 90 U.S. dollar timen og opp for hjelp av de gutta. Båten har noen skader i baugen og langs fenderlista men er godt på vei der allerede. Bruker epoxy og csm for rep da jeg har sykt gode priser på det her men i det ytterste laget i baugen er det Kevlar, trenger jeg bruke det igjen ? Kan legge til flere bilder på mandag da fortsetter jeg jobben,

60E19A16-DDF3-4035-8CD8-A389D0DBD8B5.jpeg

 

Nei, du må jo ikke bruke aramid/kevlar. Vær obs på at vanlig CSM (rivduk) ikke fungerer så bra med epoxy siden det har bindemiddel som løses opp med polyester men ikke epoxy. Skaff deg 1708 e.l. biaksial duk om du kan, i det minste bruk en kombinasjon av epoxy-kompatibel rivduk og matte.

 

Som med det meste annet så er forarbeid ekstremt viktig, ser ut som en skikkelig slipejobb dette her...

Link to post
Share on other sites

Thostr skrev 8 minutter siden:

 

Nei, du må jo ikke bruke aramid/kevlar. Vær obs på at vanlig CSM (rivduk) ikke fungerer så bra med epoxy siden det har bindemiddel som løses opp med polyester men ikke epoxy. Skaff deg 1708 e.l. biaksial duk om du kan, i det minste bruk en kombinasjon av epoxy-kompatibel rivduk og matte.

 

Som med det meste annet så er forarbeid ekstremt viktig, ser ut som en skikkelig slipejobb dette her...

Skrev feil her bruker biaksial duk du har helt rett csm funker dårlig med epoxy, og ja det blir mye sliping banning og fortvilelse vil jeg tro.

Redigert av Rod ove (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rod ove skrev 45 minutter siden:

...Bruker epoxy og csm for rep da jeg har sykt gode priser på det her men i det ytterste laget i baugen er det Kevlar, trenger jeg bruke det igjen ? 

 

60E19A16-DDF3-4035-8CD8-A389D0DBD8B5.jpeg

(Mine uthevinger)

 

  • Epoxy er jo selvsagt premium når det gjelder binding til underlaget ved reparasjon. Men siden den ikke er tiksotropisk vil du få litt av en jobb med å bygge opp alt det som er ødelagt. Jeg ville gått for polyester dersom det er mulig. 
  • Hvordan vet du at det er kevlar?

 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 9 minutter siden:

(Mine uthevinger)

 

  • Epoxy er jo selvsagt premium når det gjelder binding til underlaget ved reparasjon. Men siden den ikke er tiksotropisk vil du få litt av en jobb med å bygge opp alt det som er ødelagt. Jeg ville gått for polyester dersom det er mulig. 
  • Hvordan vet du at det er kevlar?

 

 

Betaler ca 2600 nkr for 180kg med epoxy ca samme for herder derfor bruker jeg epoxy, har jobbet med å skuddsikre rør ledninger og bygge armerte tanker så kjenner igjen kevlar når jeg ser det.  Har også sjekket på nettet nå og ser att hunter bruker kevlar i baugen som xtra beskyttelse. kan vel dette godt men rart med det når man driver alene og ikke får de små innspillene så blir man litt usikker i varmen.

Link to post
Share on other sites

Om det koster 90 uds og opp for timen for proff hjelp, så tror jeg at jeg hadde kostet på meg ihvertfall 10-20 timer sånn at de hadde fått begynt på riktig vis og så kunne du fortsatt selv. Er viktig å angripe skrogskadene riktig ellers kan det fort gå galt og det sprekker opp når man er i ruskevær midt ute på havet.

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
1 hour ago, Komodo said:

Epoxy er jo selvsagt premium når det gjelder binding til underlaget ved reparasjon. Men siden den ikke er tiksotropisk vil du få litt av en jobb med å bygge opp alt det som er ødelagt. Jeg ville gått for polyester dersom det er mulig. 

 

 

 

Du tenker på første laget sant? Kan være litt utfordrende å få det til å sitte godt på vertikale/overhead-flater. Det løses ganske greit med å fortykke med colloidal silica, da blir det nærmest tiksotropisk og hvis man stryker på fortykket epoksy før første matte så er min erfaring at det går greit. Om støpet er tykt så er det også greit å la første matte gel'e før man putter på de neste lagene (makstid mellom lagene bør være maks 2x gel'-tid (da selvsagt opp til maks-tykkelse per støpe-sesjon)).  

 

Ellers er det jo dette med gelcoat over epoxy. I teorien så sitter gelcoat dårligere på epoxy. Andy på Boatworks Today har jo nærmest tilbakevist at det er noe issue med sine eksperimenter (se youtube), men jeg har ikke prøvd selv.

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rod ove skrev for 3 timer siden:

Båten er kjøpt med skade

 

Hei

 

Om eg hugsar rett blei Hunter produsert både i USA og Europa. Førstnevnte båtar er visst ikkje Che-godkjente. Der kan vera eg tek feil, men det kan vera verdt å sjekka, om du tenkjer å segla båten til Noreg 

 

Ask 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 9 minutter siden:

 

Hei

 

Om eg hugsar rett blei Hunter produsert både i USA og Europa. Førstnevnte båtar er visst ikkje Che-godkjente. Der kan vera eg tek feil, men det kan vera verdt å sjekka, om du tenkjer å segla båten til Noreg 

 

Ask 

Er CE dokumentasjon men har tenkt meg til varmere strøk:-) 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...