Jump to content

Hvilken type cutlesslager kan dette være, og hvordan inspisere?


seilfred

Recommended Posts

Hei,

Hadde en liten sak her på bp i sommer (se under). Etter å ha fått ting på plass, og en motormann har sett på det og sagt at det så "greit" ut, så er jeg fortsatt i tvil om cutless-lageret kan ha blitt skadet av at akslingsflensen hang så løst på som den gjorde i all den tid den gjorde det. Jeg synes nemlig at akslingen har en aldri så liten vibrasjon, men jeg er ikke kyndig nok til å bedømme om det er "helt greit" eller om det bør gjøres noe med.

Vi planlegger en flere mndr lang seiltur i vår/sommer, og snart skal båten opp for en kort periode for å klargjøres. I den forbindelse hadde jeg tenkt å ta en kikk på lageret for å se om det ser bra ut, eller om det er modent for utskiftning. 

Har aldri gjort det før, så mine spørsmål er:

 

- Har noen sett typen jeg har på bildet eller lignende, og vet hvordan man får det løs?

- Er dette en overkommelig jobb, eller beveger jeg meg ut på veldig dypt farvann her? (vet det er umulig å svare på, men kom gjerne med innspill, erfaringer o.l.  alikevel)

- Hva skal jeg se etter? Hvor mye slitasje er akseptabel slitasje, om noen.  ?

 

(PS. Bildene var bare noen jeg hadde liggende, håper det kan brukes)

 

 IMG_2327.jpg.74a0a176dbf19356a1d156161e46cb65.jpgIMG_1784.jpg.7f8a1dfd35b268a4ce5e52327df2a5f1.jpg

 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Guest Avmønstret#

 Om det er cutlesslageret som er skyld i at du kjenner vibrasjon, som ikke har vært der før, så vil det være modent for skifte, garantert. 

 

Vet ikke hvor godt du kommer til nede i båten men om du kommer deg så langt bak på akslingen som overhodet mulig, får begge henda rundt og prøver å "rikke/røkk" hardt for å kjenne om det er noe slark. Dette fungerer greit med båten på land og fra utsiden.... muligens litt verre å bedømme "slark" på cutlesslageret fra innsiden, men verdt å prøve. 

 

Jeg merket at det var "litt" slark når båten var oppe. Gikk fint i to sesonger, så merket jeg at det ble vibrasjoner og når jeg da sjekket cutlesslageret så var det så slarkent at jeg kunne rikle akslingen både fra utsiden og innsiden av båten. 

-------

Litt vanskelig å se på bildene, men du har muligens ett ytre beslag på lageret ditt. Og så må roret av osv. Defra og ut er det veldig mange gode tråder om dette på BP, men ikke noen spesifikt for din båtmodell såvidt jeg husker. Men mye er jo "same-same" så :-) Dette er normalt en grei "slegge og øks" jobb og cutlesslagerne er ikke særlig dyre. Så spørs det hva som dukker opp når roret må av da ;-)

 

 

Link to post

Sjekke at du kan rotere akslingen lett for hand når båten er på sjøen.

Sjekke slark i lager samme dag som landsetting. Litt slark er ok.

Min erfaring er at unøyaktig oppretting av motoren er altfor ofte årsaken til vibrasjoner, siden flensen var løs osv.

Link to post
Ida Marie III skrev On 23.2.2019 at 23.35:

Vet ikke hvor lang akslingen din er, men en vibrasjon kan jo også være kast i akslingen.. har du klokket den .?

 

Har ikke klokket den, for jeg har ikke redskapen. Men det kunne jo sikkert være interessant. Hva behøver jeg, og er det dyrt?

 

Pinkvin skrev On 23.2.2019 at 23.50:

 Om det er cutlesslageret som er skyld i at du kjenner vibrasjon, som ikke har vært der før, så vil det være modent for skifte, garantert. 

 

Vet ikke hvor godt du kommer til nede i båten men om du kommer deg så langt bak på akslingen som overhodet mulig, får begge henda rundt og prøver å "rikke/røkk" hardt for å kjenne om det er noe slark. Dette fungerer greit med båten på land og fra utsiden.... muligens litt verre å bedømme "slark" på cutlesslageret fra innsiden, men verdt å prøve. 

 

Jeg merket at det var "litt" slark når båten var oppe. Gikk fint i to sesonger, så merket jeg at det ble vibrasjoner og når jeg da sjekket cutlesslageret så var det så slarkent at jeg kunne rikle akslingen både fra utsiden og innsiden av båten. 

-------

Litt vanskelig å se på bildene, men du har muligens ett ytre beslag på lageret ditt. Og så må roret av osv. Defra og ut er det veldig mange gode tråder om dette på BP, men ikke noen spesifikt for din båtmodell såvidt jeg husker. Men mye er jo "same-same" så :-) Dette er normalt en grei "slegge og øks" jobb og cutlesslagerne er ikke særlig dyre. Så spørs det hva som dukker opp når roret må av da ;-)

 

 

 

Takk for utfyllende svar. Tenker jeg røsker litt i den når den kommer på land, så finner jeg forhåpentlig ut om lageret er modent for utskifting.

 

Jonas skrev On 24.2.2019 at 0.35:

Sjekke at du kan rotere akslingen lett for hand når båten er på sjøen.

Sjekke slark i lager samme dag som landsetting. Litt slark er ok.

Min erfaring er at unøyaktig oppretting av motoren er altfor ofte årsaken til vibrasjoner, siden flensen var løs osv.

 

Målte med søkeblad i sommer da jeg holdt på, og fant ikke at det var dårlig oppretting. Jeg kan jo selvfølgelig ikke utelukke kast i akslingen.. 

 

Dersom det er kast i akslingen: kan den rettes opp, eller må der en ny til?

 

 

 

 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post

Du kan bruke en slik, koster ikke mange kronene.

 

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/analoge-testinstrumenter/indikatorklokke-2000024034

 

Om den har kast kan den rettes. vet ikke hvor du holder til, men dette kan du nok få mange 

gode tips på lokalt for deg.. jeg har brukt Nogva motorfabrikk i Søvika.  http://www.nogva.no/

 

Lykke til.

Edited by dude (see edit history)
Link to post
Guest Avmønstret#

Tipper at du har 25mm aksling? Det er ikke så gærne priser på nytt. Fra 2400,- til 3250,- alt etter lengde. 

 

Om det skulle være kast så kan en jo nesten telle på fingrene om det er verdt å fikse på fremfor å kjøpe nytt. Nytt er nytt og om en ikke kjenner alderen på det originale, kanskje det er litt pitting her og der, kanskje noen slitespor etter tetting ved klemflensen osv og godfølelsen over å vite at det er nytt hvis en skal på langtur, som du skal. 

 

Men får en klokket akslingen dersom cutless er gåent, det går vel ikke?

---

Leste opprinnelig tråd. Ser at du muligens har gått med løse bolter mellom klemflens og gearkasse på ett tidspunkt. Du får ikke noen oscar for filmingen av akslingen ;-), men syns det ser ut som det er (for) mye bevegelse på video 1?. Jeg tipper du vil klare å kjenne om det er slark om du kommer til og får røska i akslingen. Her kan du ta i det du klarer uten å være redd for å ødelegge noe, røsk til. Evt om du får satt noe under og riklet på den. Det er jo ikke usannsynlig at cutlesslageret har tatt skade av at akslingen har vært løs og potensielt har hatt mye kast. 

 

Om det viser seg at cutless er veldig gåent pga den løse akslingen så sjekk også tilstanden til hylserøret (som cutlesslageret tres inn i) hvis du først må ha ut akslingen. 

----

Hadde nok satt båten på land og begynt med å løsne roret for å få dradd ut akslingen. 

 

Link to post

Det går fint å klokke akslingen selv om cutless er defekt. Akslingen vil ligge i bunnen av lageret om man er forsiktig, men det er ingen 'godkjent' prosedyre. Motoren står på gummi, og akslingen henger i gummi, og du skal måle i området 5/100 mm. Er akslingen fullstendig banan, vil du få en indikasjon, kanskje slipper du å fjerne akslingen. Å klokke lageret når båten er på land, er enkelt. Plasser klokken og løft forsiktig i akslingen. Med vått lager er vel en snau millimeter utslag gangbart. Merk at om du har pakkboks med 'reimer (soft packing), vil denne installasjonen kunne motsette seg løftingen av akslingen. 

 

Unøyaktig oppretting er den mest sannsynlige årsaken.

Link to post
Guest Avmønstret#
Hulda skrev 11 minutter siden:

Merk at om du har pakkboks med 'reimer (soft packing), vil denne installasjonen kunne motsette seg løftingen av akslingen. 

 

 

Er ingen pakkboksekspert men ser ut som det er en eller annen vannsmurt volvokondomaktig sak. 

Link to post
seilfred skrev for 10 timer siden:

Har ikke klokket den, for jeg har ikke redskapen. Men det kunne jo sikkert være interessant. Hva behøver jeg, og er det dyrt?

Instrumenet som @dude linker til fungerer utmerket til dette. Men instrumentet gjør ikke jobben, den må du gjøre :wink: Det vil si at man må vite hvordan man bruker utstyret for å få et resultat som er verd noe :smiley:

 

seilfred skrev for 10 timer siden:

Målte med søkeblad i sommer da jeg holdt på, og fant ikke at det var dårlig oppretting. Jeg kan jo selvfølgelig ikke utelukke kast i akslingen.. 

Hvis du får et søkerblad inn så kan det være en helt grei måte å måle på. Mer nøyaktig resultat får du med måleuret som dude linket til. Du monter måleuret på over- eller undersiden av akselen, så løfter du akslen opp av glappet og leser av klaringen. Måleuret har magnetfot, så det kan være lurt å sette fast ei tykk stålplate i helen med ei tvinge først. Må bruke noen triks for å få til dette. 

 

seilfred skrev for 10 timer siden:

Dersom det er kast i akslingen: kan den rettes opp, eller må der en ny til?

Ja, aksler kan rettes. Også nye aksler blir rettet. Når produsentene kjøper inn lengder med stål blir de kappet og maskinert i hver ende før de får navnet "propellaksel". Men stålet fra stålverket er ikke rett nok, så nye aksler blir også rettet før salg. 

 

Hulda skrev for 4 timer siden:

Det går fint å klokke akslingen selv om cutless er defekt. Akslingen vil ligge i bunnen av lageret om man er forsiktig, men det er ingen 'godkjent' prosedyre. Motoren står på gummi, og akslingen henger i gummi, og du skal måle i området 5/100 mm. Er akslingen fullstendig banan, vil du få en indikasjon, kanskje slipper du å fjerne akslingen.

Hvis du skal måle kast i akselen på denne måten ville jeg sprayet inn litt silikonspray i cutlesslageret fra utsiden, da vil akselen rotere lett, og legger seg i bunn av lageret. Tørr gummi mot tørr aksel har stor friksjon, og da kan akselen klatre litt i lageret, det vil ødelegge målingen for det. Vil ellers understreke at denne målingen bør ses på som en indikasjon. 

 

Vær ellers klar over at du også kan ha kast i klemflensen, det hadde jeg på vår båt. Den kastet så mye at den måtte plandreies. 

Link to post

Bruk vann som smøring, ikke greit å si hvordan gummien reagerer på andre stoffer. Noen gummier sveller. Disse lagrene sveller også litt i vann, slik sett er det greit å foreta målinger før lageret tørker ut. Med det mener jeg ikke innen et kvarter, men et par uker på land i varmt vær vil påvirke måleresultatet. Akkurat dette har jeg prøvd selv med lager levert fra Sleipner.

Link to post
dude skrev for 11 timer siden:

Du kan bruke en slik, koster ikke mange kronene.

 

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/analoge-testinstrumenter/indikatorklokke-2000024034

 

Om den har kast kan den rettes. vet ikke hvor du holder til, men dette kan du nok få mange 

gode tips på lokalt for deg.. jeg har brukt Nogva motorfabrikk i Søvika.  http://www.nogva.no/

 

Lykke til.

 

Hmm, det var jo ikke gærn’t.. sånn må jeg ha! 

 

Pinkvin skrev for 6 timer siden:

Tipper at du har 25mm aksling? Det er ikke så gærne priser på nytt. Fra 2400,- til 3250,- alt etter lengde. 

 

Om det skulle være kast så kan en jo nesten telle på fingrene om det er verdt å fikse på fremfor å kjøpe nytt. Nytt er nytt og om en ikke kjenner alderen på det originale, kanskje det er litt pitting her og der, kanskje noen slitespor etter tetting ved klemflensen osv og godfølelsen over å vite at det er nytt hvis en skal på langtur, som du skal. 

 

Men får en klokket akslingen dersom cutless er gåent, det går vel ikke?

---

Leste opprinnelig tråd. Ser at du muligens har gått med løse bolter mellom klemflens og gearkasse på ett tidspunkt. Du får ikke noen oscar for filmingen av akslingen ;-), men syns det ser ut som det er (for) mye bevegelse på video 1?. Jeg tipper du vil klare å kjenne om det er slark om du kommer til og får røska i akslingen. Her kan du ta i det du klarer uten å være redd for å ødelegge noe, røsk til. Evt om du får satt noe under og riklet på den. Det er jo ikke usannsynlig at cutlesslageret har tatt skade av at akslingen har vært løs og potensielt har hatt mye kast. 

 

Om det viser seg at cutless er veldig gåent pga den løse akslingen så sjekk også tilstanden til hylserøret (som cutlesslageret tres inn i) hvis du først må ha ut akslingen. 

----

Hadde nok satt båten på land og begynt med å løsne roret for å få dradd ut akslingen. 

 

 

? Oscar er jo for den store filmindustrien. Jeg satser mer på utmerkelser i smalere kunstfilm-genrer. 

 

Og takk for innspill Hulda og Komodo!

 

Tenker at jeg gjør følgende: 

kjøper et måleur, og klokker akslingen mens båten fortsatt ligger i vannet. Det vil kunne gi en god indikasjon på akslingens tilstand, og gir meg tid til å reagere før båten tas opp. 

Så fort båten kommer opp sjekker jeg cutlesslageret. Så må vi se om jeg må av med ror og det hele...

 

oppretting kan jeg ikke, men det er vel en viss sannsynlighet for at det må til når/hvis jeg bytter lager og eventuelt aksling??

 

kan fort bli litt av et prosjekt dette her...

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...