Jump to content

Noen som vet hva disse boltene heter?


seilfred

Recommended Posts

Hei,

må tette et lekk vindu, og noen av boltene er så slitt i sporet at jeg vil ha nye. Noen som vet hva typen heter? Altså først og fremst “låsebolten» med skruehode og innvendige gjenger...BFB2B251-9B95-4BB9-8AF2-162B0D313698.jpeg.235916a93c6ad0b18900da4a00e2ebe6.jpeg439FCB29-BB07-4D18-990D-7768E14A5F88.jpeg.bf28ba4c06b51eb4764f6fc97d81598f.jpeg3CAD96F7-6C3E-4A40-95C2-F42E1C2FA5DB.jpeg.55989462e2bfd22702907d38973489e0.jpeg

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Yes, skjønner. 

 

Faktum er at jeg alltid har vært litt usikker på når det heter bolt og når det heter skrue. Ser jo at det f.eks. heter maskinskrue i butikken, men samtidig sier man jo at f.eks. en badestige er «boltet» fast, og da med f.eks. en maskinskrue..

 

Jeg googlet og kom over denne artikkelen på dansk:

https://ing.dk/artikel/hvad-er-forskellen-pa-bolte-og-skruer-93418

 

Hva sier dere? Noen som har en tydelig definisjon?

 

(forøvrig «enslagsgjest» og «Komodo», jeg er helt med på at det heter mutter og linsehodeskrue?  Er bare forvirret...)

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Synes den danske artikkelen var ganske grei, men selv bruker jeg vel bolt om skruer en kan skru en mutter på. Er kanskje ikke helt riktig, men kaller altså alt for skruer og bolter er en av de ulike skruetypene. Blander kanskje sammen like mye som de som bruker sjikkert langs sjysten, men det får stå til:wflag:

Link to post
Share on other sites

Da jeg gikk på «ingeniørkurs» da jeg var ung, lærte jeg av en ingeniør hos Bulten Kantal følgende:

En skrue er en komponent med gjenget parti og hode. Uansett type hode og gjenge. Så har du treskrue, maskinskrue, fransk treskrue osv.

Skrur man en mutter inn på en skrue så danner de to delene sammen en bolt. 

 

Men innenfor noen maskinfag så brukes også uttrykket «bolt» om en rund stang.

 

Link to post
Share on other sites

Interessant spørsmål som også har blitt diskutert her inne før :yesnod: 

 

Det finnes ingen norsk terminologi-rettskriving som definerer dette. Man kan derfor si at det som blir brukt i industrien og de forskjellige bransjer er det som er riktig å si. Språket er jo i stadig utvikling. Noen kaller en skrue for bolt når det blir skrudd på en mutter, mens andre kaller en skrue for bolt bare den blir stor nok, f.eks. M12 og oppover.

 

Jeg har en annen definisjon på det som jeg plukket opp fra en lærer en gang i tiden. Jeg vet få praktiserer den definisjonen men det får stå til :giggle: jeg synes uansett den er best: Alt som har gjenger er en skrue. En bolt er glatt. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid tenkt at en bolt er like tykk i hele sin lengde, og den kan skrus hvis den har gjenger, men en bolt er ikke spiss.

Da er det en skrue... 

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 8 timer siden:

Jeg har en annen definisjon på det som jeg plukket opp fra en lærer en gang i tiden. Jeg vet få praktiserer den definisjonen men det får stå til :giggle: jeg synes uansett den er best: Alt som har gjenger er en skrue. En bolt er glatt. 

 

Min stemme går til Komodo :thumbsup:.

Jeg bruker samme de definisjonene, dvs glatt = bolt og gjenger = skrue

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

 

:giggle:

vel, jeg er fortsatt ikke sikker på om jeg alltid klarer å skille 100% på bolt og skrue så lenge det ikke er snakk om Usain og onkel..

Men at skrue er noe man skrur, og at en bolt festes med mutter eller splint virker logisk. Derimellom finnes det vel noen definisjons-spørsmål..

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev for 2 timer siden:

@Komodoer dette da en skrue i følge din definisjon?

 

751961320__stainless-steel-188-hex-tap-bolt-full-thread-38271-_110991.hexheadtapboltstainlesssteel.jpg.ca99f1a6a89aae6abc8951880fd3359b.jpg

 

(Tillot meg å lime inn et bilde :smiley:

 

Ja, det er en skrue etter min definisjon. Dette er hva jeg vil kalle en maskinskrue med sekskanthode, uavhengig av størrelse.

 

Men bare for å ha sagt tydelig fra; jeg har ingen intensjon om å misjonere for at alle skal bruke mine definisjoner når de omtaler skruer og bolter. Vi lever i et fritt land, og folk får si det de vil :thumbsup: Om folk sier skrue eller bolt så blir det vel stort sett forstått uansett (med visse unntak)? 

 

For min del synes jeg definisjonen jeg kom med over er logisk av flere grunner. Hvorfor skal en skrue bli til bolt bare fordi man skrur på en mutter? En av grunnene til at jeg vil kalle det en skrue er at man skrur den inn i et boss med gjenger, eller man monterer sammen to eller flere deler, trer skruen gjennom og skrur på en mutter. I maskinkonstruksjonssammenheng snakker vi også om en skrudd konstruksjon. Belastningen på en skrue kan man blant annet studere i et Smith-diagram https://www.google.com/search?q=smith+skruediagram&rlz=1C1CHZL_noNO768NO769&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjo97iXmJbhAhVrpYsKHdvzDzAQ_AUIDigB&cshid=1553272839226739&biw=1229&bih=578 

 

Andre forbindelser kan være en naglet forbindelse, eller boltforbindelse. En bolt i mine øyne er altså en slett stang som man slipper ned i et hull og evt. sikrer med en splint eller pinne. 

Et typisk eksempel på en boltforbindelse ser vi her. En 20mm bolt som beregnes for avskjæring: https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1737133 

 

Et annet eksempel på bruk av begrepet bolt er som halvfabrikata råvarer i produksjonsindustri. Materialer kjøpes ofte som plater, rør flatprofil (eller andre profiler), og bolt. Bolt er da et rundt emne som brukes ved videre bearbeiding, men det kan også være firkantbolt og sekskantbolt. I de tilfellene er bolten altså heller ikke rund.

Her er et eksempel (det første og beste jeg kom over) på en leverandør som leverer messing som rundbolt, firkantbolt og sekskantbolt: https://www.alumeco.no/messing/bolt/firkantbolt/10-mm/p/853/25340 

 

I min verden vil altså en boltet forbindelse skille seg fra en skrudd forbindelse ved at man ikke kan trekke til en gjenge med et moment, og dermed oppnå en forspenningskraft i bolten som skaper en friksjonskraft mellom flatene (med mindre bolten klinkes i enden, men da vil jeg kalle den en nagle). Jeg synes derfor det blir inkonsekvent å kalle en maskinskrue for en bolt. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...