Jump to content

Noen som vet hva disse boltene heter?


seilfred

Recommended Posts

Shore skrev for 2 timer siden:

Oppsummert, alt som er helgjenget, skrue, det meste annet med gjenger, men ikke helgjenget, bolt.

Enig i det du skriver bortsett fra denne. Om skruen har gjenger helt opp til hodet, eller om den har et rett parti synes jeg ikke kvalifiserer til å vippe over til bolt :smiley:

 

Shore skrev for 2 timer siden:

Kan forresten noen fortelle hvor grensen går mellom gjengestag, pinnebolt og pinneskrue? :giggle:

Den er lei, men jeg gjør et forsøk. En pinneskrue har gjerne et parti på midten uten gjenger. Vet den er tynn men.... Jeg har mange ganger laget meg en pinneskrue ved å kappe hodet av en skrue, eller kappe en gjengestang opp i biter. Pinnebolt, hva er det for noe egentlig? En låsepinne? Kan man bruke en bolt for å låse en annen bolt? I mitt vokabular kalles slike små pinner uten gjenger for sylindrisk eller konisk pinne. Dette er presise maskindeler hvor hullet må brotsjes før montering, i motsetning til hull for spennstifter. 

Ellers vil jeg benytte anledningen til å kverulere på "gjengestag"; det heter gjengestang :wink:

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 40 minutter siden:

Fine definisjoner du har Komodo,

Takk :thumbsup:

 

Sitat

men hva med loddebolt :wink:

:lol: 

Kanskje ikke så dumt eksempel allikevel når jeg tenker meg om :smiley:  Spissen på mine loddebolter er en kobberstav som er tredd inn i et hull og satt fast med en set-skrue. I enden er den klemt flat som en skrutrekker. Ingen gjenger på den bolten altså :wink:

 

 

Edit:

Propell1 skrev 30 minutter siden:

Hvis den er flat i  tuppen, er det en "skruloddebolt"....  :giggle:

Tok litt tid før det gikk opp for meg, men ja :smiley:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så enkelt er det:

En skrue uten mutter og/eller låsesplint i andre enden er en skrue.

En skrue med mutter og/eller låsesplint i andre enden er en bolt.

En bolt kan også være uten gjenger og kan da ha en låsering eller være klinket i andre enden.

 

Loddebolt og ambolt har ingenting med dette å gjøre.

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

Enig i det du skriver bortsett fra denne. Om skruen har gjenger helt opp til hodet, eller om den har et rett parti synes jeg ikke kvalifiserer til å vippe over til bolt :smiley:

 

Den er lei, men jeg gjør et forsøk. En pinneskrue har gjerne et parti på midten uten gjenger. Vet den er tynn men.... Jeg har mange ganger laget meg en pinneskrue ved å kappe hodet av en skrue, eller kappe en gjengestang opp i biter. Pinnebolt, hva er det for noe egentlig? En låsepinne? Kan man bruke en bolt for å låse en annen bolt? I mitt vokabular kalles slike små pinner uten gjenger for sylindrisk eller konisk pinne. Dette er presise maskindeler hvor hullet må brotsjes før montering, i motsetning til hull for spennstifter. 

Ellers vil jeg benytte anledningen til å kverulere på "gjengestag"; det heter gjengestang :wink:

He, he. Egentlig ment som en fortsettelse av forrige diskusjon. Betegnelsene varierer med hvor man handler. Virker som brukes om hverandre, både pinneskrue/pinnebolt og gjengestag/gjengestang :smiley:

 

https://www.ahlsell.no/33/elektro/gr.-28-linjemateriell--e-verk/stolpestag/2855535/

 

https://www.ahlsell.no/33/festemidler/gjengestag/gjenget-stang-legert/3820898/

 

Hva som sitter i folks bevissthet er nok avhengig av hva man lærte første gang(ene) man hørte om produktet. Vi hadde f.eks en "diskusjon" tidligere, om et produkt skulle skrives med "m" eller "n". Umbrako, som mange sier og skriver, visstnok til og med IKEA i sine brosjyrer, eller Unbrako, som er den riktige betegnelsen. Mange sier antagelig umbrako da det er enklere å si to bilabiale konsonanter etter hverandre, enn en alveolar og en bilabial plosiv. 

 

Det siste er antagelig riktig, men ment som en spøk, som da er sakset fra Wikipedia. Slike fremmedord er ikke dagligdags tale og normalt helt ukjente for en med lengre utdannelse fra you tube og baatplassen.no, enn fra skoleverket  :lol:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 7 minutter siden:

Så enkelt er det:

En skrue med mutter og/eller låsesplint i andre enden er en bolt.

En bolt kan også være uten gjenger.

Nei, så enkelt er det ikke. En bolt har ikke gjenger :wink:

 

Jannmar skrev 7 minutter siden:

Loddebolt og ambolt har ingenting med dette å gjøre.

:lol:

 

Shore skrev 5 minutter siden:

Betegnelsene varierer med hvor man handler. Virker som brukes om hverandre, både pinneskrue/pinnebolt og gjengestag/gjengestang :smiley:

Ja, det er mange eksempler på at butikkene som selger slikt roter med terminologien :giggle:

 

Link to post
Share on other sites

Men bare for å ha sagt tydelig fra; jeg har ingen intensjon om å misjonere for at alle skal bruke mine definisjoner når de omtaler skruer og bolter. Vi lever i et fritt land, og folk får si det de vil :thumbsup: Om folk sier skrue eller bolt så blir det vel stort sett forstått uansett (med visse unntak)? 

Komodo sier han ikke skal misjonere:giggle:

Link to post
Share on other sites

 
 
  Jannmar skrev 11 minutter siden:

 

Så enkelt er det:

En skrue med mutter og/eller låsesplint i andre enden er en bolt.

En bolt kan også være uten gjenger.

 

 

Komodo skrev 41 minutter siden:

Nei, så enkelt er det ikke. En bolt har ikke gjenger :wink:

 

Ikke enig. En bolt kan ha gjenger.

 

Forskjellen på en skrue og en bolt ligger i bruken.

 

En skrue brukes til å sammenføye to eller flere på forhånd gjengede materialstykker (det er som regel bare det materialstykket som skal gi feste for skruen som er gjenget), eller skruen lager selv gjenger i materialet når den skrus inn.

 

En bolt brukes til å sammenføye to eller flere ugjengede materialstykker. Med en mutter i andre enden holdes materialstykkene sammen.

En bolt har følgelig gjenger, men trenger ikke ha det om den skal klinkes eller  låses av med en låsering e.l.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

alphaman skrev 19 minutter siden:

Men bare for å ha sagt tydelig fra; jeg har ingen intensjon om å misjonere for at alle skal bruke mine definisjoner når de omtaler skruer og bolter. Vi lever i et fritt land, og folk får si det de vil 

He he, ser at jeg har malt meg inn i et hjørne der ja :giggle:  Men jeg regner allikevel at de fleste klarer å se det humoristiske i denne flisespikkingen :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 5 minutter siden:

Forskjellen på en skrue og en bolt ligger i bruken.

En skrue brukes til å sammenføye to eller flere på forhånd gjengede materialstykker (det er som regel bare det materialstykket som skal gi feste for skruen som er gjenget), eller skruen lager selv gjenger i materialet når den skrus inn.

 

En bolt brukes til å sammenføye to eller flere ugjengede materialstykker. Med en mutter i andre enden holdes materialstykkene sammen.

En bolt har følgelig gjenger, men trenger ikke ha det om den skal klinkes eller  låses av med en låsering e.l.

Du står selvsagt fritt til å ha den (feilaktige) oppfattelsen der Jannmar, men definisjonen holder ikke vann. 

 

I fra faget maskindeler/mekanikk på et maskinstudium er skrueforbindelser emne hvor man betrakter krefter og fasthetsegenskaper ved beregning. Under er et utvalg skrueforbindelser som jeg har klippet fra foredraget som Roger jo linket til på forrige side. I motsetning til en boltet forbindelse kjennetegnes disse av at de kan forspennes. 

Skrueforbindelser.PNG.482a57bc044d496debe210ca7d9526eb.PNG

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror man må åpne en ny tråd for å få det til. Tror kun moderator kan endre en gammel tråd til poll. 

 

Men en ting er sikkert, og det er at min definisjon ikke ville vunnet en slik avstemning. Til det er den alt for sær, og begrepene for godt innarbeidet :smiley: 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 8 timer siden:
  Jannmar skrev for 5 timer siden:

Forskjellen på en skrue og en bolt ligger i bruken.

En skrue brukes til å sammenføye to eller flere på forhånd gjengede materialstykker (det er som regel bare det materialstykket som skal gi feste for skruen som er gjenget), eller skruen lager selv gjenger i materialet når den skrus inn.

 

En bolt brukes til å sammenføye to eller flere ugjengede materialstykker. Med en mutter i andre enden holdes materialstykkene sammen.

En bolt har følgelig gjenger, men trenger ikke ha det om den skal klinkes eller  låses av med en låsering e.l.

 

 

Komodo skrev for 8 timer siden:

Du står selvsagt fritt til å ha den (feilaktige) oppfattelsen der Jannmar, men definisjonen holder ikke vann. 

 

I fra faget maskindeler/mekanikk på et maskinstudium er skrueforbindelser emne hvor man betrakter krefter og fasthetsegenskaper ved beregning. Under er et utvalg skrueforbindelser som jeg har klippet fra foredraget som Roger jo linket til på forrige side. I motsetning til en boltet forbindelse kjennetegnes disse av at de kan forspennes. 

 

 

 

Som jeg skrev tidligere består en bolt av to deler, og disse delene er 1 skrue og 1 mutter.

Det som er avbildet på tegningen du har lagt ved er altså bolter.

Om man drar til mutteren, er det skruen som får strekk. Det er skruen som blir forspent, det er en skrueforbindelse, men skruen og mutteren er tilsammen fortsatt en bolt.

 

Når man ettertrekker en bolt, drar man til mutteren. Man skrur ikke skruen inn i mutteren. Det samme når en bolt skal trekkes til med riktig moment. Man plasserer momentnøkkelen på mutteren og drar til denne. 

 

Jeg har min bakgrunn fra plattform og levde, sammen med mine kolleger, i alle år med denne forståelsen av hva en bolt er.

Denne forståelsen sammenfaller også med dr. ing. Bjørn Aasens forståelse  i "rapporten" fra Norconsult som du viser til, hvor han stiller spørsmålet: "Kan forspente bolter overbelastes?". Dette kan ikke bety annet enn at hans oppfatning er at en bolt kan forspennes, i motsetning til det du sier som er at den ikke kan det. 

 

At denne definisjonen ikke sammenfaller med Høgskolen i Gjøvik sin definisjon får så være.

 

Definisjoner av begreper har til hensikt å skape en felles og riktig forståelse av begrepene.

Det kan være slik at disse definisjonene i det praktiske liv kan endre seg noe i forhold til de "akademiske" definisjonene fordi man finner at det på denne måten gir en enda bedre felles forståelse av hva som menes, og hva man snakker om.

 

 

Bolt..PNG

 

Boltebrudd..PNG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 8 timer siden:

Så enkelt er det:

En skrue uten mutter og/eller låsesplint i andre enden er en skrue.

En skrue med mutter og/eller låsesplint i andre enden er en bolt.

 

 

Så det betyr at så fort mutteren er skrudd av bolten så er den omgjort til en skrue, og motsatt, sett en mutter på en skrue så er den ikke lenger en skrue men en bolt?

Jeg tror Komodos definisjon er mest vanntett.

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 8 timer siden:

 

Ja, det er mange eksempler på at butikkene som selger slikt roter med terminologien :giggle:

 

Minner meg om hun som gikk inn i en lampeforretning for å kjøpe en liten bryter til å sette på en lampettledning. Hun husket ikke hva det riktige navnet på dingsen var, så det ble litt tegnspråk i tillegg til at det skulle være en sånn "slukk og tenn". Langt om lenge skjønte endelig dama bak disken hva det var: Å, du mener en sånn "av og på"?

Det verste av alt er at det er helt sant. Men nå tror jeg nok ikke det blir like vanskelig om jeg spør etter en skrue og ekspeditøren kaller den for bolt fordi den skal ha en mutter i enden:)

 

Link to post
Share on other sites

Olevine skrev 13 minutter siden:

Tenkte jeg skulle bytte til sommerdekk på bilene til lørdag. Har da notert meg at jeg må huske på å ha litt fett på hjulskruene. Dette må være riktig da de har sekskanthode, er helgjenget og skrus inn i et gjenget hull.

Helt riktig. Disse skruene blir gjerne kalt bolter fordi de fester hjulet, omenn på en litt annen måte enn den mer utbredte varianten, med bolter som sitter fast i navet.

 

PS. Med fare for at denne tråden sporer av ytterligere: Det er lenge siden det var vanlig å bytte dekk mellom sommer og vinter. Nå bytter man hjul. :tongue:  -Men fett på gjengene er lurt.

Link to post
Share on other sites

Hehe! Jeg har jo for lengst fått svar på mitt første spørsmål, og hadde virkelig ikke regnet med at dette oppfølgingsspørsmålet ville trekke ut på denne måten. Men, jeg følger spent med, og takker for en saklig debatt med en ordentlig tone. 

 

Imellomtiden får jeg ikke til å sette opp en poll som noen har foreslått. Hvis noen vet hvordan, og vil guide meg, så er jeg med på den. 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...