Jump to content

Noen som vet hva disse boltene heter?


seilfred

Recommended Posts

Jeg tror nok man må se på historikken for å se forskjellen på disse. Begrepet "bolt", er adskillig eldre enn "skrue". Før man fikk produksjonsutstyr som gjorde det mulig å lage funksjonelle gjenger ble bolten sikret med en splint, ved klinking, e.a. Når så gjengene fikk utbredelse, fikk man etterhvert begrepet "gjenget bolt". Dette er altså fremdeles en bolt, men er nå sikret på en ny måte. Det vil alltid være et åpent spørsmål om en gjenget bolt er en skrue eller ikke. Små skruer derimot, har bruksområder der man aldri har brukt bolter. Derfor kan de heller ikke kalles annet enn skruer.

Link to post
Share on other sites

alphaman skrev for 2 timer siden:

men hjulbolter da?:drink:

Kun en upresis slang. Kunne like godt sagt hjulskrue, i motsetning til hjulmutter. 

 

ozo skrev for 2 timer siden:

Jeg tror nok man må se på historikken for å se forskjellen på disse. Begrepet "bolt", er adskillig eldre enn "skrue". Før man fikk produksjonsutstyr som gjorde det mulig å lage funksjonelle gjenger ble bolten sikret med en splint, ved klinking, e.a. Når så gjengene fikk utbredelse, fikk man etterhvert begrepet "gjenget bolt". Dette er altså fremdeles en bolt, men er nå sikret på en ny måte. Det vil alltid være et åpent spørsmål om en gjenget bolt er en skrue eller ikke.

Grei oppsummering, men når bolten fikk gjenger så ble det altså en skrue. Bolten som den opprinnelig var eksisterer fremdeles. Som du sier er bolten en eldre maskindel enn skruen, men begge brukes fremdeles, så det er ingen grunn til å blande terminologien. 

 

ozo skrev for 2 timer siden:

Små skruer derimot, har bruksområder der man aldri har brukt bolter. Derfor kan de heller ikke kalles annet enn skruer.

En åpenbar svakhet med å definere skruer og bolter ut fra størrelsen er hvor grensen skal gå. Andre definisjoner er derfor bedre. 

Link to post
Share on other sites

Vognbolter og hjulbolter er gode eksempler på noe som ikke kan kalles skruer. De bankes inn, og sikres med mutter. De kan ikke skrus. Fester man hjulet med skruer, derimot...

Størrelsen i seg selv er ikke avgjørende; det er mer bruksområdet. Adskillig mer presist kan man da si at en skrue er helgjenget, mens en bolt bare har gjenger på enden. Dette fordi en bolt skal gi så god støtte som mulig til arbeidsstykket den forbinder, enten den skal sikres med mutter eller ikke.

Link to post
Share on other sites

ozo skrev for 14 timer siden:

Vognbolter og hjulbolter er gode eksempler på noe som ikke kan kalles skruer. De bankes inn, og sikres med mutter. De kan ikke skrus. Fester man hjulet med skruer, derimot...

Ikke enig. At man ikke skrur vognbolter er greit, men man skrur mutteren på vognbolten. Man får da en skrudd forbindelse. Hjulboltene du snakker om er vel av den typen som presses i bremseskiva. Den vil jeg heller si er i slekt med pinneskruen. Altså en skrue som står fast i godset, og ikke har noe hode. Men også her blir mutteren skrudd, man bolter ikke hjulmutteren fast :wink: 

 

Sitat

Størrelsen i seg selv er ikke avgjørende; det er mer bruksområdet. Adskillig mer presist kan man da si at en skrue er helgjenget, mens en bolt bare har gjenger på enden. Dette fordi en bolt skal gi så god støtte som mulig til arbeidsstykket den forbinder, enten den skal sikres med mutter eller ikke.

Nei, den blir for tynn. Du kan ikke definere en skrue eller bolt ut fra om den er helgjenget eller ikke. Tenk da på en vanlig terasseskrue. Den har jo et langt rett parti. Vil du kalle den for en terassebolt :giggle:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

Tenk da på en vanlig terasseskrue. Den har jo et langt rett parti. Vil du kalle den for en terassebolt

Treskruer kommer i samme kategori som spiker, og har lite med bolter å gjøre. Det ugjengede partiet er for at man skal slippe å forbore.

Komodo skrev for 2 timer siden:

Altså en skrue som står fast i godset, og ikke har noe hode. Men også her blir mutteren skrudd, man bolter ikke hjulmutteren fast

Hjulbolten er boltet fast, og så fester man hjulet med en mutter -på bolten.

 

Det ligger i betegnelsen "skrue", at den må kunne skrus. At noe har gjenger oppfyller ikke nødvendigvis dette kravet. Ifølge din definisjon er dette en skrue:

Screenshot_20190323-220610.png.d6fadfd2a6ffacbdf6c8a34506bbf66b.png

Se for deg denne i treskruevariant. Den blir vanskelig å skru inn.  :santcheer1:

 

Link to post
Share on other sites

alphaman skrev for 3 timer siden:

og hva med ekspansjonsbolt? synes din forklaring slår sprekker:giggle:

Ekspansjonsbolt er et typisk eksempel på en upresis benevnelse av en sammenstilling. Bolt er en del, skrue er en del. "Ekspansjonsbolt" er en sammenstilling av flere komponenter. Der er det en skrue med en påpresset hylse som er montert mellom koniske elementer. Når skruen trekkes til i et hull vil de koniske delene bli presset fra hverandre. Et godt eksempel på hvordan man på folkemunne uttrykker seg upresist :smiley:

 

ozo skrev for 3 timer siden:

Treskruer kommer i samme kategori som spiker, ...

Den var syltynn, men det så du vel selv :wink:

 

Sitat

Hjulbolten er boltet fast, og så fester man hjulet med en mutter -på bolten.

Hjul"bolten" er ikke boltet fast, den er presset inn i godset. Riller sørger for at den ikke roterer. Så skrur man hjulet fast med muttere :smiley:

 

Sitat

Det ligger i betegnelsen "skrue", at den må kunne skrus.

Ja, eller at man skrur en mutter på den. 

 

Sitat

At noe har gjenger oppfyller ikke nødvendigvis dette kravet. Ifølge din definisjon er dette en skrue:

Nei, da har du misforstått. Mulig jeg har uttrykt meg uklart, men alt med gjenger er ikke en skrue, men en skrue har alltid utvendige gjenger. På samme måte er ikke alt med innvendige gjenger en mutter, men en mutter har alltid innvendige gjenger. Tenk tilbake til matematikktimene. Da lærte du at dette kalles en implikasjon. Må ikke forveksles med en ekvivalens. 

 

Olevine skrev for 2 timer siden:

Hvis dette er en vognbolt, så kalles den altså for låseskrue av Tingstad. Det er en skrue med firkant under hodet, slike som f.eks Biltema selger som vognbolt.

image.png.2a9a1858aa146fc6c32e3176607fe4f2.png

 

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: 

 

 

alphaman skrev for 2 timer siden:

topplokksbolter er vel og ett av mange unntak for komodo :drink:

Nei, det er ikke et unntak, det er rett og slett slurvete verkstedssjargong. Meg bekjent er det to varianter her

  • Pinneskruer som skrus ned i blokka
  • Maskinskruer med metriske eller imperialistiske gjenger

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

La oss si at vi har en lang stålstang som binder sammen ett eller annet. Denne er sikret med en splint i enden. Dette er vi enige om er en bolt. Så avdekkes det at denne splinten er et svakt punkt, og man gjenger i stedet opp tuppen, og setter på en mutter. Slutter da denne stålstanga å være bolt fordi tuppen er endret litegrann??? Det blir i såfall som å si at hvis man tar av to av hjulene på en bil, så har den blitt en motorsykkel.

Link to post
Share on other sites

I mange tilfeller heter denne stang med et eller annet ord i tillegg, f.eks trekkstang. Om den har gjenger eller ikke spiller ikke så stor rolle, det er en stang i en eller annen variant. 

Både "proffe" og andre bruker skrue og bolt om hverandre uten noen spesiell forklaring. Det samme gjelder forsåvidt også andre ord og uttrykk 

Link to post
Share on other sites

Bolt, maskindel som tjener til å forbinde to eller flere deler. En bolt fremstilles av rundt stål eller metall og er gjerne forsynt med et hode (rundt, firkantet eller sekskantet) i den ene enden og med hull for en splint eller gjenger for anbringelse av mutter i den andre enden.14. aug. 2018
Link to post
Share on other sites

Artig diskusjon om et emne jeg aldri har tenk så mye på. Umiddelbart tenkte jeg at det var avhengig av størrelsen på skruen/bolten. Snakker man om en pil, er det jo en lang, tynn, rund stang man fyrer av med en bue, mens den kortere, tykkere «pila» man fyrer av fra en armbrøst, heter bolt.

Link to post
Share on other sites

Fjordland skrev for 1 time siden:

Følgte denne tråden i håp om og endelig finne fasiten, men begynner og tvile på den finnes ?

 

Og det svaret har jeg jo gitt lenger opp :wink:  Det er ingen som kan bestemme hva som er riktig å si så lenge det ikke er nedfelt i norske rettskrivingsregler :smiley: 

 

alphaman skrev for 1 time siden:

 .påstanden til komodo holder ihvertfall ikke vann.

Hvilken påstand tenker du på nå?

 

Olevine skrev On 24.3.2019 at 9.21:

I mange tilfeller heter denne stang med et eller annet ord i tillegg, f.eks trekkstang. Om den har gjenger eller ikke spiller ikke så stor rolle, det er en stang i en eller annen variant. 

Stemmer. F.eks. en slik trekkstang som forbinder påløpsbremsen på en tilhenger med bremsewirene. Det er jo bare et eksempel til å at det finnes maskindeler med utvendige gjenger som ikke er en skrue. Andre eksempler kan være diverse rørdeler, f.eks. skroggjennomføringer, som har utvendige gjenger. Ikke skrue det heller. 

 

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev 10 minutter siden:

Kan ikke alle være enige om at en skrue har skruehode (torx, flat, kryss osv) og en bolt har sekskantfeste eller lignende :thumbsup::lipseal:

Eller sagt på en annen måte: Kan ikke bare alle være enig med meg :giggle:

 

enslagsgjest skrev 10 minutter siden:

(Det burde ha vært en poll i denne tråden så folk får stemme over det som er "rett" :saint:

Jeg tror alle står fritt til å opprette en poll, men da må du starte en ny tråd. Nå startet jo denne tråden med et annet spørsmål, og det er vel besvart :smiley:

Link to post
Share on other sites

Her burde svaret ligge, ser tittelen sier "Bolter, skruer, plugger"

NS ICS 49.030.20

Standardsamling

NOK 31 697,10 (eks. mva)

Samlingen inneholder alle norske standarder innenfor ICS 49.030.20: Bolter, skruer, plugger

 

To artikler  skremmende lesing.

Ser at på  Platformer  heter det  bolt og  Høgskolen i Gjøvik sier skrue,  så da så...........

Så jeg sier  "Bolter, skruer, plugger" :pray:  :giggle:

 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Akal man 

alphaman skrev for 14 timer siden:
Bolt, maskindel som tjener til å forbinde to eller flere deler. En bolt fremstilles av rundt stål eller metall og er gjerne forsynt med et hode (rundt, firkantet eller sekskantet) i den ene enden og med hull for en splint eller gjenger for anbringelse av mutter i den andre enden.14. aug. 2018

 

hei, du bør ta med hele teksten i SNL: 

 

«En bolt fremstilles av rundt stål eller metall og er gjerne forsynt med et hode (rundt, firkantet eller sekskantet) i den ene enden og med hull for en splint eller gjenger for anbringelse av mutter i den andre enden. I siste tilfelle kalles den skrue eller skruebolt.

Link to post
Share on other sites

Bra du fikk med den siste der @Krimart, det bidrar jo til å støtte definisjonen min :giggle: 

 

Ellers vil jeg si at det er greit å skille mellom bolt og skrue ut fra hvilke forbindelser man har.

  • Skrueforbindelse: En forbindelse hvor to eller flere maskindeler er skrudd sammen med skrue og mutter, evt. gjenget hull. Kjennetegnes ved at man skrur på skruen eller mutteren for å oppnå forspenning mellom maskindelene. 
  • Boltet forbindelse: To eller flere maskindeler er montert sammen ved at en bolt tres gjennom et hull. Bolten sikres evt. med splint eller pinne slik at den ikke ramler ut. I denne forbindelsen oppnår man ikke forspenning mellom delene. 

 

Roger jo skrev for 5 timer siden:

 

Ser at på  Platformer  heter det  bolt og  Høgskolen i Gjøvik sier skrue,  så da så...........

Den ene linken er jo en lysbildepresentasjon fra Nordconsult. Den kan neppe brukes som kilde til presise terminologidefinisjoner. Den andre linken er et hefte som er skrevet av en foreleser på Høgskolen i Gjøvik. Heller ikke det kvalifiserer for en definisjon. Felles for begge linkene er at de surrer og blander med opp til flere begrep. Tror det et best å legge vekt på det faglige i linkene, ikke språket :wink:

 

Som du også er inne på så kan man jo lese en del ut av standarder som er relevante for emnet. Hvis jeg får ånden over meg skal jeg ta en titt i noen standarder jeg har tilgjengelig og se om jeg finner en rød tråd. Men så lenge det ikke er definert i norsk språk så er allikevel konklusjonen at man kan si hva man vil så lenge man blir forstått :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg har normalt definert det meste som er naturlig å skru inn til bunns i et eller annet som en skrue, det være seg med sekskanthode eller hode med spor. Det meste som ikke er beregnet for å skru inn til bevegelsen stopper i et hode, f.eks. som er beregnet å låse i én stilling når monteres, f.eks. vognbolter, som jeg synes er en fin betegnelse, bolter/skruer med riller,som er beregnet på å stå stille mens en skrur på en mutter, bolter/skruer med ugjenget parti, beregnet på å feste et objekt til et annet med tilhørende mutter og en del lignende varianter, vil jeg kalle en bolt. Oppsummert, alt som er helgjenget, skrue, det meste annet med gjenger, men ikke helgjenget, bolt. Treskruer er skruer uansett form.

 

Kan forresten noen fortelle hvor grensen går mellom gjengestag, pinnebolt og pinneskrue? :giggle:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...