Roger jo Svart 1.April.2019 Del på Facebook Svart 1.April.2019 Ugleseth skrev for 7 timer siden: Jeg har 1 motor i båten , en 6 sylinder volvo penta som har gått 3400 timer og aldri fått motorstopp. Jeg har 50 % olje I reserve. Før hver langtur blir oljenivået hevet til max nivå. Å, har du peile-pinnen i forkant eller akterkant av motoren? Hva er langtur? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gudrun Svart 1.April.2019 Del på Facebook Svart 1.April.2019 (redigert) Ref. tv-programmet i går kveld: Spesielt å høre "og se" mannskapet på "Hagland captain" sin reaksjon. Alt endret seg i løpet av noen sekunder fra å være tilskuere til selv å ha behov for hjelp. En skikkelig druser inn aktenfra og alt endret seg. Redigert 1.April.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 1.April.2019 Del på Facebook Svart 1.April.2019 Ugleseth skrev for 9 timer siden: Det var ikke mulig å løse det akutte problemet da det ikke fantes motorolje ombord. Uten fremdrift slingret båten kraftig noe som forsterket problemet og motorene lot seg ikke starte. Krisestemning I maskinen. Men problemet ble jo løst, de fikk start, og gikk derfra ved egen hjelp.... Hvordan vet du at de ikke hadde olje... Hva skulle poenget være og seile uten...?? Smørolje utgiftene er nok bare et musepiss i havet når det kommer til utgiftene ved drifte et slikt skip.. Men helt klart...de var ufattelig heldig i uhellet... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 1.April.2019 Del på Facebook Svart 1.April.2019 Vi vet vel omtrent ingenting om årsakene her og det får vi antagelig heller aldri vite. Sitér dette innlegget Link to post
Ugleseth Svart 1.April.2019 Del på Facebook Svart 1.April.2019 Sjøfartsdirektoratet fastslår at den direkte årsaken til motorstansen var lavt oljetrykk . Sjøfartsdirektoratet går ut med en sikkerhetsmelding til alle skip og redere om å ta forholdsregler om å ha smøreolje ombord til motorer og kritiske komponenter. Går det på lykke og fromme når direktoratet må minne om slike elemtære ting ? En professor innen teknikk stiller seg meget kritisk å seile ut I storm med opp til 15 m bølger med 1300 pensjonister ombord i et meget værhardt område med skjær grunner og ustabile strømforhold. Så nrk hvor en kaptein? forsøkte å være helt uberørt når han beskrev et nesten totalhavarerer I storm med lastebåt. Det er viktig å være macho og nørre opp under machokulturen. De lo godt når bølgene banket på døra til broa. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 1.April.2019 Del på Facebook Svart 1.April.2019 @UglesethHvor har du det ifra at Sjøfart har gått ut med anmodning til nok "reserveolje"? Det dei har gått ut med er at mannskapet skal sikre at motorene får tilført nok smøreolje. Jeg leser det som at dei skal sikre at nivået i systemtankene er høyt nok til at ikke smøroljepumpen skal kunne suge luft, ikke at dei må ha nok olje i bulktankene. Meg bekjent, så er det ingen offentligheter som har gått ut med at det var for lite "reserveolje" ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 1.April.2019 Del på Facebook Svart 1.April.2019 Ugleseth skrev for 12 timer siden: Jeg har 1 motor i båten , en 6 sylinder volvo penta som har gått 3400 timer og aldri fått motorstopp. Jeg har 50 % olje I reserve. Før hver langtur blir oljenivået hevet til max nivå. Og hva gjør du om du kjøper en helt ny båt, fyller motoren til det du kaller for max nivå iht. peilestaven og det viser seg at max nivå på peilestaven er feil pr. design slik at oljetrykkslampa kommer på under vanskelige værforhold, du fortsetter kjøringa fordi du har et valg (ikke shutdown på fritidsbåtmotor) , ikke kan stanse motoren da båten er i passering av farlige skjær i dårlig vær, motoren skjærer seg og du må berges. Ville du i et slikt tilfelle reklamert på motoren pga. designfeilen eller tar du selvkritikk for å ikke ha forvisset deg om at max nivå på peilestaven kan være feil på en helt ny motor og tar kostnaden for hele skøyen selv uten å skylde på noen andre? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 1.April.2019 Del på Facebook Svart 1.April.2019 Nå må det snart være slutt på å mate Ugleseth med teskje ....det går ikke inn eller så vil han ikke ha det inn Husk det er 1.April i dag Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
ivar Svart 1.April.2019 Del på Facebook Svart 1.April.2019 er nok best han holder seg til sitt eget fagfelt - der går jo alt på skinner Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mulligan Svart 1.April.2019 Del på Facebook Svart 1.April.2019 Vi får vente på rapporten fra SHT og MAIB. Kan bli interessant lesning. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 1.April.2019 Del på Facebook Svart 1.April.2019 Ny kronikk på NRK ... https://www.nrk.no/ytring/viking-sky-_-hva-gjor-vi-na_-1.14498904 Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Chiefengineer Svart 1.April.2019 Del på Facebook Svart 1.April.2019 tobixen skrev 1 time siden: Ny kronikk på NRK ... https://www.nrk.no/ytring/viking-sky-_-hva-gjor-vi-na_-1.14498904 Tøvete kronikk spør du meg. Problemet her var vel at skipet fikk motorstans, noe det aldri skulle fått med den redundansen det hadde. Ikke at det ikke var bygd for å tåle værforholdene. Kanskje han heller skulle ha rettet spørsmålet i retning av om det er rett at det fortsatt kan være mulig at noe slikt kan skje med et system til tross for alle godkjenninger og testinger av systemene før det overlates til kunde. Der det senere svikter. Og hadde denne sivilingeniøren satt seg inn i maritimt regelverk så hadde han fått litt mer forståelse for lossystemet, ISM-koden, planlegging av seilas osv. og at det nettopp IKKE er slik som før der en kaptein kunne ta alle avgjørelser basert på magefølelsen. Det er jo noen av sivilingeniørens kollegaer som har sviktet på beregningsstadiet, ikke de som ble sendt ut med disse systemene de hadde tiltro til var korrekt beregnede og prosjekterte. Så han må kanskje heller lete etter forklaringen innad i egen yrkesgruppe. Som kaptein har man ansvar og man kan ikke ha supperåd bestående av demokrati der handsopprekking skal fungere som beslutningsorgan i krisesituasjoner ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Ugleseth Svart 1.April.2019 Del på Facebook Svart 1.April.2019 Nok en kverulant. https://www.dn.no/innlegg/skipsfart/shipping/cruise/er-vi-i-stand-til-a-berge-flere-tusen-eldre-turister-i-hoy-sjo-i-nord/2-1-577087 Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 1.April.2019 Del på Facebook Svart 1.April.2019 (redigert) Venter fortsatt på din dokumentasjon på at skipet ikke hadde smøreolje ombord. Nei, forresten, etter å ha tenkt meg om et sekund så venter jeg ikke på det. ps. Enda godt at livet ditt går på skinner! Redigert 1.April.2019 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ugleseth Svart 1.April.2019 Del på Facebook Svart 1.April.2019 Mouche skrev 19 minutter siden: Venter fortsatt på din dokumentasjon på at skipet ikke hadde smøreolje ombord. Nei, forresten, etter å ha tenkt meg om et sekund så venter jeg ikke på det. ps. Enda godt at livet ditt går på skinner! Sjøfartsdirektoratet slår fast at motorene hadde lavt oljetrykk og stanset. Pumpene sugde luft. Jeg antar at maskinsjefen har manualer og gode beskrivelser på feilkoder. Jeg antar også at de har Quick fix tips man kan bruke under krise. Dessuten bør man ha direkte support telefoner på de aktuelle motorene som går til levrandøren.. Mulig de hadde ei tønne olje slik at de fikk fyra opp en motor. Men jeg leser at du ikke henger med Mouche og kommer med tildels lite gjenom tenke innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 1.April.2019 Del på Facebook Svart 1.April.2019 Ja, dine gjennomtenkte innlegg om en tønne, eller ikke, med smøreolje ombord bringer nok klarhet i denne saken vil jeg tro. Har du medlt fra til de rette myndighetene og presentert dem med din gode og faglige tuftete konklusjon? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ugleseth Svart 1.April.2019 Del på Facebook Svart 1.April.2019 Jeg har satt fokus på endel ting og leser at fagfolkene gjentar det jeg har skrevet I sine uttalelser. Det er jo en anerkjennelse Mouche. Jeg stilte spørsmål rundt Kapteinrollen. Ansvarsrollene bør fordeles mer. Noen ganger sitter man med inntrykket at en kaptein betraktes som god hvis han har liten respekt for naturkreftene og de hylles i visse kretser. Sitat fra en fagmann "Skal en sjøkaptein fortsatt kunne bestemme alt selv? Mer ekstremvær gjør at det blir tøffere til sjøs. Det er ikke greit at en cruisekaptein dundrer nordover uten betydelig egenerfaring fra dette området." Jeg ser du kommer bakpå mange ganger Mouche og da faller det noen håpløse uttalelser. Men du kan vel ikke bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 1.April.2019 Del på Facebook Svart 1.April.2019 (redigert) Ugleseth skrev 6 minutter siden: Jeg har satt fokus på endel ting og leser at fagfolkene gjentar det jeg har skrevet I sine uttalelser. Det er jo en anerkjennelse Mouche. Jeg stilte spørsmål rundt Kapteinrollen. Ansvarsrollene bør fordeles mer. Noen ganger sitter man med inntrykket at en kaptein betraktes som god hvis han har liten respekt for naturkreftene og de hylles i visse kretser. Sitat fra en fagmann "Skal en sjøkaptein fortsatt kunne bestemme alt selv? Mer ekstremvær gjør at det blir tøffere til sjøs. Det er ikke greit at en cruisekaptein dundrer nordover uten betydelig egenerfaring fra dette området." Jeg ser du kommer bakpå mange ganger Mouche og da faller det noen håpløse uttalelser. Men du kan vel ikke bedre. Hvem er det du kaller for "fagmann" i en slik sammenheng? Har han i det minste en del års erfaring fra den rollen han bedømmer og fra tilsvarende skip slik at han vet noe om hva rollen som kaptein innebærer? Skal han forandre det maritime internasjonale regelverket som bl.a. ligger til grunn for kapteinsrollen (STCW-konvensjonen) og som er formet av tusenvis av fagmenn i IMO? Har han oversett det faktum at det var to loser ombord i dette cruiseskipet med særdeles inngående kunskaper om farvannet og forholdene? Eller er det ytterligere ukvalifisert synsing fra sidelinjen? Redigert 1.April.2019 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.April.2019 Del på Facebook Svart 1.April.2019 Kan man bare endre ørlitt på nicket og så blitt synlig igjen, eller har han laga seg ny konto? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
bellen Svart 1.April.2019 Del på Facebook Svart 1.April.2019 Ansvar og kapteinsrollen har nok ikke forandret seg nevneverdig dei siste 100 årene. Været som var på Hustad den aktuelle dagen var ikke ekstremvær og forekommer flere ganger i året. Mange titals (kansje hundretals) fartøy passerer rundt Stadt og over Hustadvika årlig i samme eller værre vær enn det som var denne dagen Viking Sky fikk motortrøbbel. Det skjer også motortrøbbel ved helt flatt hav. Sitér dette innlegget Link to post
Ugleseth Svart 1.April.2019 Del på Facebook Svart 1.April.2019 Chiefengineer skrev 50 minutter siden: Hvem er det du kaller for "fagmann" i en slik sammenheng? Har han i det minste en del års erfaring fra den rollen han bedømmer og fra tilsvarende skip slik at han vet noe om hva rollen som kaptein innebærer? Skal han forandre det maritime internasjonale regelverket som bl.a. ligger til grunn for kapteinsrollen (STCW-konvensjonen) og som er formet av tusenvis av fagmenn i IMO? Har han oversett det faktum at det var to loser ombord i dette cruiseskipet med særdeles inngående kunskaper om farvannet og forholdene? Eller er det ytterligere ukvalifisert synsing fra sidelinjen? Det kan være sunt at folk utenfra ser på rollene ombord. Dette er et mannsdominert gammeldags hiraki hvor menn tviholder på 100 år gamle roller. Det minner mye om militær rang og disiplin hvor alle adlyder kapteinen. Så har menn uniformer med distingsjoner for å hevde autoritet og makt. Det er ikke slik moderne skip skal drives I 2019. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.April.2019 Del på Facebook Svart 2.April.2019 5 hours ago, Ugleseth said: Jeg har satt fokus på endel ting og leser at fagfolkene gjentar det jeg har skrevet I sine uttalelser. Det er jo en anerkjennelse Mouche. Jeg stilte spørsmål rundt Kapteinrollen. Ansvarsrollene bør fordeles mer. Noen ganger sitter man med inntrykket at en kaptein betraktes som god hvis han har liten respekt for naturkreftene og de hylles i visse kretser. Sitat fra en fagmann "Skal en sjøkaptein fortsatt kunne bestemme alt selv? Mer ekstremvær gjør at det blir tøffere til sjøs. Det er ikke greit at en cruisekaptein dundrer nordover uten betydelig egenerfaring fra dette området." Jeg ser du kommer bakpå mange ganger Mouche og da faller det noen håpløse uttalelser. Men du kan vel ikke bedre. Har du egentlig fått med deg at det var los ombord, to sågar, og at disse mente både da og i ettertid at det var fullt ut ansvarlig å seile som de gjorde? Anser du statsloser i Norge som kompetente, eller ikke, til å bedømme en slik situasjon? Jeg synes det er underlig, mildt sagt, at du synes å vite bedre. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ugleseth Svart 2.April.2019 Del på Facebook Svart 2.April.2019 En los er en rådgiver som skal hjelpe kapteinen å navigere i ukjent farvann, Mouche. Utover det ingen myndighet. Jeg vet at skipet var nær en katastrofe. Så nær det går an. Flaks. Jeg leser at enkelte bagatelliserer og sammenligner slike uønskede hendelser med busser som kjører av veien , hjemme ulykker og konkluderer med alle får vel motorstopp. Hvis en oljetanker havner I fjæra vil nær sagt alt dyreliv dø ut og store deler av kysten være ødelagt. Det har ikke du fått med deg Mouche? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 2.April.2019 Del på Facebook Svart 2.April.2019 9 hours ago, Ugleseth said: Jeg har satt fokus på endel ting og leser at fagfolkene gjentar det jeg har skrevet I sine uttalelser. Det er jo en anerkjennelse Mouche. Jeg stilte spørsmål rundt Kapteinrollen. Ansvarsrollene bør fordeles mer. Noen ganger sitter man med inntrykket at en kaptein betraktes som god hvis han har liten respekt for naturkreftene og de hylles i visse kretser. Sitat fra en fagmann "Skal en sjøkaptein fortsatt kunne bestemme alt selv? Mer ekstremvær gjør at det blir tøffere til sjøs. Det er ikke greit at en cruisekaptein dundrer nordover uten betydelig egenerfaring fra dette området." Jeg ser du kommer bakpå mange ganger Mouche og da faller det noen håpløse uttalelser. Men du kan vel ikke bedre. Du har vel aldri gått over Hustadvika, men han gikk ihvertfal ikke nordover! Som sakt dette var IKKE noe ekstrem situasjon i utganspungtet hverken for Viking Sky som gikk sørover i mot været, eller Hagland Captain som gikk nordover med været. Skipsleia benyttes hele året av utallige mindre båter uten noen problem også! hvis man begynner å betvile statsloser og utdannede sjøkapteiner og deres kompetanse har du nok ikke satt deg inn i hva deres utdanning og jobb innebærer! Jeg skjønner ærlig talt ikke meningen med dine innlegg og hvor du vil med dem! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ugleseth Svart 2.April.2019 Del på Facebook Svart 2.April.2019 (redigert) Det kan vel neppe være heldig at nordområdene skal innvanderes av cruiseskip som minner litt om aldershjem. Passasjerene søker etter naturopplevelser. Skipene er selvforsynte luksushoteller som spyr ut forurensning. Norge plikter å øke beredskapen både når det gjelder redning og oljeforurensning. Tilhengerene roser beredskapen opp i skyene og overser farene og nytteverdien. Det er ikke veldig mange år siden en kaptein kunne nyte alkohol innafor visse grenser for han entret broa. Vi har hørt om grunnstøtinger hvor besetningen har sovet på vakt. Høyt udannede offiserer på H I krasjer inn i en oljetankerI innaskjærs med gode marginer og synker med mann og mus Nei ikke imponert Morten. Redigert 2.April.2019 av Ugleseth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.