Jump to content

Cruiseskip har sendt ut mayday på Hustadvika.


sunnmøre

Recommended Posts

tobixen skrev for 3 timer siden:

 

Altså ... ihht informasjonen vi satt på forut for denne midlertidige rapporten var at oljenivået var lavt, men ikke under anbefalt nivå.  I fritidsbåten har man et min-merke og et max-merke på peilepinnen, og oljestanden bør være et sted midt i mellom.  Det er helt OK å gå med oljenivået nede på "min"-nivå (men man sørge for å ha med seg reserveolje dersom oljestanden tangerer minimumsnivå, i allefall om man skal på langtur).

ro ro til fiskeskjær mange fisker får man der...

 

en fraværende kaptein på skipet... og et mannskap med svært mangelfull innsikt og opplæring? 

 

en kvinne fikk kr 12000 i bot for å gå tom for strøm på elbilen

https://www.motor.no/artikler/2019/september/elbil-kvinne-domt-for-a-ha-kjort-tom-for-strom/

 

jeg antar at kapteien/rederiet får en foretaksbot som monner....hva med 10 millioner og oppover?

Hva mener ekspertisen er passe straff?

 

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev 51 minutter siden:

en fraværende kaptein på skipet.

Hvor har du det fra?

 

Fra rapporten:

  1. The officer on watch called the master, who quickly made his way to the bridge.

    Having assessed the situation, the master broadcast a mayday at 1400. He then instructed the crew to drop both anchors

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev 4 minutter siden:

Hvor har du det fra?


Kapteinen burde nok stått i styrehuset og styrt båten 24/7, det er vel det eneste som hadde gitt nok tilstedeværelse - slik jeg oppfatter enkelte...

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Rolf skrev 22 minutter siden:


Kapteinen burde nok stått i styrehuset og styrt båten 24/7, det er vel det eneste som hadde gitt nok tilstedeværelse - slik jeg oppfatter enkelte...

 

Bellen skrev. Sitat  ,, Ja, til syvende og sist så er det kapteinen som har alt ansvar.. uansett!!! alltid!!!! ,,

 

Det kan være en stor sikkerhetsrisiko når mannskap i viktige posisjoner tror det er kapteinen som har ansvaret , slik som Bellen skriver. Jeg har hatt noen kritiske blikk på kapteinrollen og mye tyder på at jeg har mye rett.

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev 1 time siden:

 

Bellen skrev. Sitat  ,, Ja, til syvende og sist så er det kapteinen som har alt ansvar.. uansett!!! alltid!!!! ,,

 

Det kan være en stor sikkerhetsrisiko når mannskap i viktige posisjoner tror det er kapteinen som har ansvaret , slik som Bellen skriver. Jeg har hatt noen kritiske blikk på kapteinrollen og mye tyder på at jeg har mye rett.

Du missforstår igjen. Enten gjør du det med vilje, eller så vet du bare ikke bedre. Alt heller mot det sistnevnte. 

Link to post
Share on other sites

On 11/13/2019 at 6:40 PM, Havarita said:

Ja, klassereglene har krav til skadestabilitet:

-Det er krav til antall vanntette skott.

-Fartøyet skal tåle vannfylling av 2 vanntette avdelinger.

-Krav til maks krengevinkel når det skjer.

(Fra husken tror jeg det er 14grader).

+Noen flere krav

Dette beregnes for ulike lastekondisjoner og godkjennes av klasseselskapet før fartøyet går fra verft.

Det utføres også 'krengeprøve' ved kai for å verifisere at datamodellen og tyngdepunktet er korrekt.

 

Man skiller egentlig ikke mellom grunnstøting eller annen skade som gir vanninntrenging fordi det gir i prinsippet samme effekt. Tenk deg at skroget er et tynt skall som holder vannet ute. Om det møter fast grunn, blir det ikke stående på skjæret. Skjæret kommer inn i skroget som en boksåpner, og rommet innefor fylles med vann. Med litt bevegelse i skroget kan skadene fort bli omfattende, og åpningen bli stor. (Ref Sleipner i 2003)

Du er meget heldig om fartøyet 'beacher', og står støtt på stranda som når de skal hugges i India.

 

 

 

Det er jo ikke samme statikk/dynamikk når man får opplagerkrefter og momenter fra moder jord inn i bildet vs. fritt i vannet?

Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 9 timer siden:

Enten gjør du det med vilje, eller så vet du bare ikke bedre. Alt heller mot det sistnevnte. 

 

Ida Marie III skrev for 9 timer siden:

Jeg tror det førstnevnte...:wink:

 

Komodo skrev for 6 timer siden:

Jeg tror det førstnevnte og det sistnevnte :giggle:

Personlig synsing fra ekspertene som ofte er opptatt med ikke å avspore tråder.

 

Ja det er vel ikke mulig å s idet klarere, Bellen. Krystallklar tale med 8 utropstegn

  ,, Ja, til syvende og sist så er det kapteinen som har alt ansvar.. uansett !!!! alltid !!!! ,,

 

Men så mener Bellen det kanskje ikke likevel. For det kan være en sikkerhetsrisiko å ta på seg  ansvar for noe man ikke har kompetanse til eller mulighet for å utføre . Det kan gi uklare retningslinjer og ansvarsforhold 

 

Kapteinrollen er en gammel militær tittel som kanskje hadde noe for seg når de kriget med seilskutene sine og kapteinen hadde som mål å fremstå som en modig   kriger som fikk æren hvis slaget ble vunnet

 

I dag burde rollen revideres til en mer tidsriktig tittel som skipsleder.  Ansvaret fordeles der det hører hjemme og alle vet hva de har å forholde seg til.

 

Jeg skjønner mange blir fasinert av kaptein titler og noen praktiseres dette  i fritidsbåten har jeg lest. Jeg har også lest at det er ikke like festlig hvis kapteinen er en kvinne.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ventus skrev 46 minutter siden:

 

Det er jo ikke samme statikk/dynamikk når man får opplagerkrefter og momenter fra moder jord inn i bildet vs. fritt i vannet?

I praksis ikke så forskjellig.

Opplagskraften på store fartøyer når man har kontakt med moder jord er i de fleste tilfeller et tall veldig nær 0. Kraften brukes kun på å penetrere skroget. (= det tynne skallet som holder vannet ute)

Om du er heldig å strande på en sandbanke, kan du komme bedre ut. Du kan også risikere at fartøyet knekker på midten. Store lastefartøyer kan du klare å knekke, om du laster eller tømmer dem i feil rekkefølge.

 

Små fartøyer kommer opp på skjæret.

Store fartøyer får skjæret inn i gjennom skroget.

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 13 minutter siden:

 

Derom kan det da ikke herske noen tvil?

Nå glapp det igjen, Mouche…,hehe

 

Chiefengineer hadde også en oppsiktsvekkende uttalelse som vitner om ukultur og holdninger som ikke hører hjemme i sikkerhetsrelaterte yrker.

 

Kapteinen kan ikke be   håndsopprekning  og demokrat fra supperådet om bord. 

 

Slike uttalelser  kan bidra til  å lettere forstå ukulturen  når kapteinen seilte ut i orkan  uten olje i tankene og nær forårsaket tidenes katastrofe.

 

Kanskje fartøysleder hadde vært en mer dekkende tittel. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev for 2 timer siden:

Ja det er vel ikke mulig å s idet klarere, Bellen. Krystallklar tale med 8 utropstegn

  ,, Ja, til syvende og sist så er det kapteinen som har alt ansvar.. uansett !!!! alltid !!!! ,,

 

Men så mener Bellen det kanskje ikke likevel. For det kan være en sikkerhetsrisiko å ta på seg  ansvar for noe man ikke har kompetanse til eller mulighet for å utføre . Det kan gi uklare retningslinjer og ansvarsforhold 

Jeg vet hva som er kapteinens rolle, og dei aller fleste som seiler i komersiell fart vet også hva som er kapteinens rolle. Hva du tror om kapteinens rolle bryr jeg meg lite om, men å dele dine synsinger på hva du tror her på forumet til andre uvitende synes jeg er veldig dumt. Blir dessverre mye vranglære av det. 

 

Ugleseth skrev for 2 timer siden:

Kapteinrollen er en gammel militær tittel som kanskje hadde noe for seg når de kriget med seilskutene sine og kapteinen hadde som mål å fremstå som en modig   kriger som fikk æren hvis slaget ble vunnet

 

I dag burde rollen revideres til en mer tidsriktig tittel som skipsleder.  Ansvaret fordeles der det hører hjemme og alle vet hva de har å forholde seg til.

 Hva hans/hennes tittel heter, er nok ganske likegyldig. Hans/hennes ansvar står uansett like trygt. Ingen ombord bryr seg om tittelen er kaptein, skipsfører, skipsleder.. you name it. Så lenge vi vet ombord hvilken person vi referere til. 

 

Ugleseth skrev for 2 timer siden:

 

Ugleseth skrev for 2 timer siden:

Jeg skjønner mange blir fasinert av kaptein titler og noen praktiseres dette  i fritidsbåten har jeg lest.

 

Ja, du har nok rett i dette. Det er nok mange landkrabber og fritidsbåtførere som blir veldig fasinert av ordet kaptein. Verste eksempelet er nok den selvutnevnte Kaptein Jarle Andhøy.

Vi som seiler i komersiell fart blir ikke nevneverdig fasinert av kapteinstittelen, for oss er jo han bare en av gjengen ombord som er med på å drive skuta. 

 

Ugleseth skrev for 2 timer siden:

Jeg har også lest at det er ikke like festlig hvis kapteinen er en kvinne.

Det er godt mulig, men det tror jeg bare er forbeholdt landkrabber. Det finnes en god handfull kvinnelige kapteiner, og dei gjør jobben aldeles utmerket. Jeg har aldri hørt at noen mannlige kollegaer har hatt problem med kvinnelige kapteiner.

Her på Sunnmøre er det ei ferjestrekning der både kapteinen og overstyrmann er kvinnelig, og dei har jo ikke bommet på ferjekaia enda. 

 

Om jeg ikke tar helt feil, så har vi jo også en kvinnelig fregattsjef her i Norge, som fører en av søsterskipene til Helge Ingstad. 

 

Redigert av bellen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev 1 time siden:

Nå glapp det igjen, Mouche…,hehe

 

Chiefengineer hadde også en oppsiktsvekkende uttalelse som vitner om ukultur og holdninger som ikke hører hjemme i sikkerhetsrelaterte yrker.

 

Kapteinen kan ikke be   håndsopprekning  og demokrat fra supperådet om bord. 

 

Slike uttalelser  kan bidra til  å lettere forstå ukulturen  når kapteinen seilte ut i orkan  uten olje i tankene og nær forårsaket tidenes katastrofe.

 

Kanskje fartøysleder hadde vært en mer dekkende tittel. 

 

 

 

Du må ikke formatere harddisken din mellom hver gang du besvarer et tema, det blir veldig vanskelig å holde tråden i disse selvmotsigelsene dine. Og klipping og saksing av kontekster fra andre tråder fungerer også dårlig.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 5 minutter siden:

 

 Og klipping og saksing av kontekster fra andre tråder fungerer også dårlig.

 

Jeg synes Ugleseth er meget flink, ja rett og slett dyktig, til akkurat dette med tanke på hvilken agenda han egentlig har i (også) denne tråden.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

16 hours ago, Ugleseth said:

en kvinne fikk kr 12000 i bot for å gå tom for strøm på elbilen

https://www.motor.no/artikler/2019/september/elbil-kvinne-domt-for-a-ha-kjort-tom-for-strom/

 

 

En skikkelig avsporing, men fra artikkelen er det linket videre til https://www.motor.no/artikler/2019/juli/elbil-overrasker-i-rekkeviddetest/ hvor man bevisst har kjørt elbilene helt tomme, i betydelig hastighet, på offentlig vei, og uten på forhånd å vite hvordan bilene ville oppføre seg ved tomt batteri - dersom kvinnen som ble dømt handlet grovt uaktsomt, så må jo disse testerene ha handlet enda grovere.  Alle bilene som ble testet oppførte seg "gracefully", ingen bråbremset slik som bilen til tiltalte.  Tiltalte hevder at stoppen skyldtes en teknisk feil og at batteriet gikk brått fra 25% til 0%, men ble ikke trodd.  Jeg utelukker ikke at det har skjedd et justismord.  Men hva i alle dager har dette med oljenivå på båtmotorer å gjøre?

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev for 18 timer siden:

en kvinne fikk kr 12000 i bot for å gå tom for strøm på elbilen

https://www.motor.no/artikler/2019/september/elbil-kvinne-domt-for-a-ha-kjort-tom-for-strom/

 

Hvor mange ganger skal du dra frem denne saken som ikke er særlig relevant og som du misbruker så det holder med dine "påstander" og "argumenter"?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 3 timer siden:

 

 Jeg utelukker ikke at det har skjedd et justismord.  Men hva i alle dager har dette med oljenivå på båtmotorer å gjøre?

Jeg regnet vel med at flere ikke så den råde tråden. Man kan ikke forvente så mye . Kapteinen på  Viking Sky la ut på seilas i orkan uten å ha forsikret seg om at det var tilstrekkelig olje på tankene. Det resulterte i en meget kostbar redningsaksjon som kunne kostet mange liv. Jeg lurte på hva som kunne bli en passende straff og bot.

til sammenligning ble en bilfører bøtelagt med kr 12000 for å ha gått tom for strøm.  Kapteinen bør få en bot på 10 mill eller mer og jeg inviterte deltageren i denne tråde til å mene noe om det.

 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 4 timer siden:

 

Jeg synes Ugleseth er meget flink, ja rett og slett dyktig, til akkurat dette med tanke på hvilken agenda han egentlig har i (også) denne tråden.

Jeg vil oppfordre deltageren til å motbevise mine påstander og ikke i annethvert innnlegg skrive om avsporing.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 4 timer siden:

 

Du må ikke formatere harddisken din mellom hver gang du besvarer et tema, det blir veldig vanskelig å holde tråden i disse selvmotsigelsene dine. Og klipping og saksing av kontekster fra andre tråder fungerer også dårlig.

 

Hvis du ikke vil vedkjenne deg hva du skriver er det mulig å beklage ...eller trekke tilbake 

du skrev jo at kapteinen ikke kunne ha håndsopprekning fra supperådet om bord.... og Bellen skrev  at kapteinen hadde alt ansvar uansett!!!  alltid!!!!

det er vel ingen grunn til å formatere harddisken bare for å minne om de   hodeløse uttalelsene fra ekspertisen.

 

jeg kan prøve å redegjøre  for hva god sikkerhetskultur innebærer Chiefengineer.... feks ha klare ansvarsforhold... stille krav...motivere...involvere...bevisstgjøring...være gode forbilder.. forstå sikkerheten og behovene...trening...følge sikkerhetsreglene...gi ros er noe jeg kom på i farten.

 

når man betegnet de om bord for supperåd og kapteinen har alt ansvar okke som gjør man det motsatte.

 

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev for 3 timer siden:

 

Hvis du ikke vil vedkjenne deg hva du skriver er det mulig å beklage ...eller trekke tilbake 

du skrev jo at kapteinen ikke kunne ha håndsopprekning fra supperådet om bord.... og Bellen skrev  at kapteinen hadde alt ansvar uansett!!!  alltid!!!!

det er vel ingen grunn til å formatere harddisken bare for å minne om de   hodeløse uttalelsene fra ekspertisen.

 

jeg kan prøve å redegjøre  for hva god sikkerhetskultur innebærer Chiefengineer.... feks ha klare ansvarsforhold... stille krav...motivere...involvere...bevisstgjøring...være gode forbilder.. forstå sikkerheten og behovene...trening...følge sikkerhetsreglene...gi ros er noe jeg kom på i farten.

 

når man betegnet de om bord for supperåd og kapteinen har alt ansvar okke som gjør man det motsatte.

 

 

Og ellers har du det bra..?!?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...